Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

VIDEO: Ohyzdné pseudoveterány v Praze překážejí a brzdí dopravu

Pseudohistorická auta vozí turisty Prahou i po kontrolách, které zjistily jejich špatný technický stav. Vozidla bez jakékoliv veteránské hodnoty zaplevelila střed města. Jsou ohyzdná a často loví turisty v místech, kam vůbec nesmí vjíždět. Brzdí také dopravu šnečí jízdou.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

V Praze jezdí aktuálně okolo sto dvaceti pseudohistorických vozů, které nabízejí turistům vyhlídkové jízdy. Historický však ve skutečnosti není ani jeden z nich. Zákon totiž nedovoluje s vozidly registrovanými jako veterány (s registračními značkami se zelenými písmeny a čísly) podnikat, proto provozovatelé své vozy jen upravují do historizující podoby a mají je registrované jako zvláštní vozidlo. Některé byly podle kontrol dokonce registrovány jako sněžné rolby, traktory nebo motocykly.

Jízda vyhlídkovým vozem stojí až tři tisíce korun za hodinu. Magistrát chce příští rok zařadit tyto vozy do kategorie taxislužeb, aby cena za jízdu nesměla přesáhnout dvacet osm korun za kilometr.

Pseudoveteránské vozy parkují i na zákazech, důležité je sehnat turistu, který...

Pseudoveteráni parkují i na zákazech, důležité je sehnat turistu, který se nebrání zaplatit za jízdu Prahou.

Kontroloři pražského magistrátu zjistili u vozů stylizovaných do rázu historických aut nebezpečné závady (čtěte zde). Některým vozidlům chyběla identifikační čísla (VIN). „Chyběla také homologace, která je dělána podomácku. Jednou jsme našli dokonce duplikovanou palubní desku. Pod tou viditelnou byla druhá. To je jak vyráběné pro lunaparky, nejsou to vozidla určená pro provoz po komunikacích,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Takovým vehiklem s nefunkčním tachometrem a příšerně nevkusným vzhledem se svezl Prahou také redaktor iDNES.cz.

Scheinherr pro iDNES.cz uvedl, že auta s historizujícími úpravami kontrolují úředníci magistrálu průběžně. „My je skutečně kontrolujeme každý týden od konce června a já oznámil pouze průběžné výsledky kontrol přímo z místa. V těch kontrolách stále pokračujeme, i od té technické kontroly,“ popsal.

„Pokud někdo provozuje auto, které předtím neprošlo technickou kontrolou, tak se kontroluje opět technický stav toho vozidla. Zda technickou kontrolu získal, nebo ne. Jestli napravil prohřešky. Pokud technickou získal a nějaké prohřešky by byly znovu nalezeny, tak podáváme podnět na ministerstvo dopravy na danou stanici STK. Vše je v řešení a nic určitě nebude zameteno,“ ujišťuje.

Auta připomínající veterány vozí turisty po Praze. Nás vyšla hodinová vyjížďka...

Auta připomínající veterány vozí turisty po Praze. Nás vyšla hodinová vyjížďka na 2200 korun.

Veterán? Ani náhodou!

„Jako veterán (také oldtimer) bývá označováno vozidlo starší třiceti let, ačkoliv tato definice se po světě různí. Jednoduchou obecnou definicí tak je: starší vozidlo s dostatečně zajímavou historií, aby bylo sběratelsky přitažlivé a bylo výhodnější ho skladovat, zrestaurovat a opečovávat, než jej nechat sešrotovat nebo zrecyklovat,“ popisuje veterán Wikipedie.

K veteránům mají ovšem ohyzdné vehikly brázdící Prahu daleko. Zákon totiž nedovoluje s auty registrovanými jako veterány (ve veteránském registru; s registračními značkami se zelenými písmeny) podnikat, proto provozovatelé své vozy jen upravují do historizující podoby. Tyto úpravy jsou ovšem velmi neumělé a výsledek je ve většině případů nevkusný a ohyzdný.

V poslední době je obrovská vlna zájmu o „mladé veterány“, takzvané youngtimery, což jsou vozidla, která svým stářím ještě nedosáhla na status veterána, ale mají sběratelský potenciál. Ať už svým výjimečným stavem, nebo tím, že jsou raritní. Disproporční pseudoveterán s maskou Mercedesu postavený v roce 2015 rozhodně nic takového nesplňuje.

„Vadí nám vozidla, která nesplňují podmínky bezpečného provozu. A tady to bylo devadesát pět procent vozidel, která se pohybují po městě a něco nesplňují. Jezdí v hustém provozu mezi pěšími, tramvajemi a je jen otázka času, kdy se někomu něco stane. Pohybují se bez autosedačky pro malé děti,“ vysvětluje Adam Scheinherr a dodává, že dalším hlediskem jsou emise. „Nalezli jsme mnohá auta, která nesplňovala emisní limity, takže znečišťují prostředí, kde je nejvíce občanů. Zpomalují provoz, zabírají parkovací místa, navíc si myslím, že spousta turistů je oklamávána, že si myslí, že to je skutečný veterán.“

Parkování na divoko

Pseudohistorická auta parkují a loví turisty v centru Prahy zaparkovaná doslova kdekoliv. „Spousta z nich má nahlášenou provozovnu v Praze 1, a tím pádem si mohou například zřídit parkovací kartu pro Prahu 1. Takže pokud parkují v modré zóně, neznamená to, že něco porušují,“ vysvětluje Scheinherr.

Podle Ireny Seifertové, mluvčí městské policie, strážníci na Praze 1 řeší špatně parkující pseudohistorická vozidla denně. „Žádnou samostatnou statistiku dopravních přestupků těchto vozidel však nevedeme, výsledky jsou zahrnuty v rámci řešených přestupků na Praze 1. V rámci turistické sezony jsme téměř dvě desítky dopravních přestupků těchto vozidel postupovali správnímu orgánu, dalších několik desítek přestupků jsme řešili pokutami na místě,“ uvádí.

„V zónách placeného stání však můžeme přestupek řešit jen tehdy, kdy máme tento stav prokazatelně zadokumentovaný ještě před příchodem strážníků pomocí městského kamerového systému. Registrační značku vozidla pak prověříme v systému, zda toto vozidlo má zaplaceno. Pokud ne, hlídka má důkaz a může řešit přestupek přímo na místě. V opačném případě jsme bezmocní, protože řidiči historických vozidel mají v mobilu staženou aplikaci na zaplacení a ve chvíli, kdy je strážník začne kontrolovat, tak si parkování zaplatí, protože to současně nastavený systém umožňuje, a to i do modré zóny,“ vysvětluje mluvčí.

Palubní deska je evidentně falešná. Ručičky se na tachometru vůbec nehýbou.

Palubní deska je evidentně falešná. Ručičky se na tachometru vůbec nehýbou.

„Řidiči těchto vozidel využívají současně platné možnosti parkovat v modré zóně na jednu hodinu pomocí SMS nebo online platby, nicméně Praha 1 už požádala magistrát o změnu této parkovací úpravy a navrhujeme, aby toto krátkodobé parkovací stání nebylo do budoucna možné zakupovat,“ potvrzuje pro iDNES.cz mluvčí Prahy 1 Kateřina Písačková.

Irena Seifertová dodává, že hlídka, která má na starosti celé Staroměstské náměstí, z pohledu veřejného pořádku „nemůže být stále na jednom místě v Pařížské ulici a hlídat pouze řidiče těchto vozidel“. Podle mluvčí se problematika pseudohistorických vozidel týká celého území historického centra Prahy, tedy také například Pražského hradu, Náměstí republiky, ulice Mostecké a dalších oblastí.

„I tato místa samozřejmě pravidelně kontrolujeme. Strážníci taktéž spolupracují s policisty a úředníky magistrátu v rámci specializovaných akcí zaměřených na tuto problematiku,“ uzavírá mluvčí městské policie.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Kamera v autě je (ne)povinná výbava. Ochrání a pomůže

Premium Kamera do auta se postupně stává „povinnou výbavou“ řidičů motorových vozidel. Zařízení za pár tisíc korun dokáže...

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostech autonomní či alespoň částečně autonomní...

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...