VIDEO: Bez nohou, jen s pákou. Zkusili jsme řídit auto pro invalidy

aktualizováno 
Klasicky mívají auta vedle volantu páčku na blinkr. Speciální auto, které jsme měli možnost vyzkoušet, tam má ovšem ještě páku, která je propojená s pedály. Vůz je tak upravený pro invalidy, kteří by kvůli hendikepu nohama normálně řídit nemohli.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Zvenčí byste auto pro invalidy od normálního vozu nerozeznali. Rozdíl je patrný až ve chvíli, kdy otevřete řidičovy dveře. „Při nastupování do vozu pozor na pravé koleno, abyste se neuhodil o mechanický převod ručního ovládání,“ varuje vedoucí prodeje nových vozů Auto-Branka Aleš Dlouhý.

Od páky, která se nachází vlevo vedle volantu, totiž vede až k pedálům táhlo. Musím si proto při řízení najít vhodné místo pro nohy, abych se o změť „trubiček“ nebouchal. „Ruční ovládání funguje tak, že pokud páku přitáhnete směrem k sobě, přidáváte plyn. Pokud ji zatlačíte od sebe, brzdíte,“ radí Dlouhý.

Přidávat plyn či brzdit je tedy možné jak pákou, tak pedály. Tento systém je výhodný, pokud auto používá více lidí, tedy jak člověk s hendikepem, tak bez něj. Převodovka je pochopitelně automatická.

Fotogalerie

Úkol pro chobotnici

Na řízení pákou si ale člověk musí zvykat. Reportér iDNES.cz Matěj Smlsal měl problém především při zatáčení, kdy musel skloubit několik činností naráz – dát blinkr, točit volantem a zároveň brzdit či přidávat plyn. Když máte jen ruce a nemůžete zrychlovat či zpomalovat nohama, je to složité.

Úpravu vozu pro invalidy vyrábějí vždy na míru postiženému. „Tato základní úprava vyjde na patnáct až dvacet tisíc korun. Pak jsou i extrémně složité systémy, které vám dokážou pomoci s vozíčkem, tedy že ho přesunou po boku vozidla do kufru. Ale takové úpravy už se pohybují cenově někde úplně jinde,“ doplnil Aleš Dlouhý.

„Program Škoda Handy se od roku 2010 zaměřuje na podporu lidí se zdravotním postižením. Postupně se k němu připojují další autorizovaní obchodníci značky,“ uvádí Michal Kadera ze Škody Auto. „Všichni partneři projektu splňují podmínky pro bezbariérový přístup do svých provozoven, včetně vyhrazených parkovacích míst a dalších stanovených standardů. Každý obchodník zapojený do projektu má ve svém týmu minimálně jednoho prodejce, který se věnuje hendikepovaným zákazníkům. Tento specialista doporučí nejen vhodný vůz, ale současně navrhne i optimální úpravy, které lze u vybraného automobilu zrealizovat tak, aby maximálně vyhovovaly potřebám majitele.“

Prodejci pomohou při jednání s úřady a další administrativou a zákazníkům asistují při zpracování žádostí o státní příspěvky na zvláštní pomůcky i na mobilitu.

„Klientům je garantováno rovněž přednostní odbavení jejich automobilů při servisu. Po dobu provedení nezbytného servisního zásahu mají možnost využít upravený vůz jako náhradní vozidlo. Aktuálně je k dispozici 18 servisních vozů, jejichž úpravy jsou většinou uzpůsobené pro paraplegiky,“ dodává Michal Kadera.

Autoři: ,

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Land Rover Defender

Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu...

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

Najdete na iDNES.cz