VIDEO: Bez nohou, jen s pákou. Zkusili jsme řídit auto pro invalidy

  • 4
Klasicky mívají auta vedle volantu páčku na blinkr. Speciální auto, které jsme měli možnost vyzkoušet, tam má ovšem ještě páku, která je propojená s pedály. Vůz je tak upravený pro invalidy, kteří by kvůli hendikepu nohama normálně řídit nemohli.

Zvenčí byste auto pro invalidy od normálního vozu nerozeznali. Rozdíl je patrný až ve chvíli, kdy otevřete řidičovy dveře. „Při nastupování do vozu pozor na pravé koleno, abyste se neuhodil o mechanický převod ručního ovládání,“ varuje vedoucí prodeje nových vozů Auto-Branka Aleš Dlouhý.

Od páky, která se nachází vlevo vedle volantu, totiž vede až k pedálům táhlo. Musím si proto při řízení najít vhodné místo pro nohy, abych se o změť „trubiček“ nebouchal. „Ruční ovládání funguje tak, že pokud páku přitáhnete směrem k sobě, přidáváte plyn. Pokud ji zatlačíte od sebe, brzdíte,“ radí Dlouhý.

Přidávat plyn či brzdit je tedy možné jak pákou, tak pedály. Tento systém je výhodný, pokud auto používá více lidí, tedy jak člověk s hendikepem, tak bez něj. Převodovka je pochopitelně automatická.

Úkol pro chobotnici

Na řízení pákou si ale člověk musí zvykat. Reportér iDNES.cz Matěj Smlsal měl problém především při zatáčení, kdy musel skloubit několik činností naráz – dát blinkr, točit volantem a zároveň brzdit či přidávat plyn. Když máte jen ruce a nemůžete zrychlovat či zpomalovat nohama, je to složité.

Úpravu vozu pro invalidy vyrábějí vždy na míru postiženému. „Tato základní úprava vyjde na patnáct až dvacet tisíc korun. Pak jsou i extrémně složité systémy, které vám dokážou pomoci s vozíčkem, tedy že ho přesunou po boku vozidla do kufru. Ale takové úpravy už se pohybují cenově někde úplně jinde,“ doplnil Aleš Dlouhý.

„Program Škoda Handy se od roku 2010 zaměřuje na podporu lidí se zdravotním postižením. Postupně se k němu připojují další autorizovaní obchodníci značky,“ uvádí Michal Kadera ze Škody Auto. „Všichni partneři projektu splňují podmínky pro bezbariérový přístup do svých provozoven, včetně vyhrazených parkovacích míst a dalších stanovených standardů. Každý obchodník zapojený do projektu má ve svém týmu minimálně jednoho prodejce, který se věnuje hendikepovaným zákazníkům. Tento specialista doporučí nejen vhodný vůz, ale současně navrhne i optimální úpravy, které lze u vybraného automobilu zrealizovat tak, aby maximálně vyhovovaly potřebám majitele.“

Prodejci pomohou při jednání s úřady a další administrativou a zákazníkům asistují při zpracování žádostí o státní příspěvky na zvláštní pomůcky i na mobilitu.

„Klientům je garantováno rovněž přednostní odbavení jejich automobilů při servisu. Po dobu provedení nezbytného servisního zásahu mají možnost využít upravený vůz jako náhradní vozidlo. Aktuálně je k dispozici 18 servisních vozů, jejichž úpravy jsou většinou uzpůsobené pro paraplegiky,“ dodává Michal Kadera.

,