Hlasujte o nejlepší auto pro rok 2023. Projeli jsme za vás všechny novinky

  • 21
Během loňského roku jsme projeli většinu novinek, které automobilky „vrhly“ na český trh a tudíž splnily kritéria pro nominaci do ankety Auto roku 2023. Většinu z nich jsme si osvěžili při speciálním dni určenému 20 porotcům české ankety pořádané Svazem dovozců automobilů SDA a Klubem motoristických novinářů.
Alfa Romeo Tonale

Přečtěte si, jaké jsou naše dojmy, nenechte se však ovlivnit a sami hlasujte v anketě o to, kterou pětici byste poslali do finále. Své preference vám tudíž neprozradíme, redakční favority do ankety posíláme až 17. ledna. Nejlepší pěticí se budeme po finálových jízdách věnovat podrobněji.

O letošní titul může zabojovat 26 novinek, není to moc, v předchozích letech bývala účast větší, jenže problematická situace na trhu s auty, hlavně nedostatek komponent pro jejich výrobu, peloton výrazně zúžila. Některé automobilky nestihly své modely včas na český trh dopravit, a tak se ankety neúčastní – podle mluvčího SDA Petra Horáka to jsou Alpine A110, Hyundai Ioniq 6, Lexus RX, Renault Austral a Toyota BZ4X.

KOMENTÁŘ: Elektropokrytectví, centrální plány a hraběcí rady zelené fúrie

Aktuální ročník se navíc dočkal mnoha zjednodušení, aby se nejvíc přiblížil konceptu Evropského auta roku Car Of The Year (COTY). Skončily tak doprovodné ankety Ekologické auto roku a Technická inovace roku, ale také hlasování veřejnosti, jež také evropská anketa postrádá.

Dva postřehy: z nominovaných 26 aut pouze osm může mít výhradně spalovací motor, naprostá většina je tedy hybridizovaná (tedy mají alespoň malou elektrickou výpomoc) – k testovacím jízdám ovšem zástupci automobilek přistavili většinou nejlepší (a nejdražší) verze se zásuvkovými hybridy (plug-in). Čistých elektromobilů bylo šest, což pořád ještě není přesila.

Hybridů se v Česku loni prodalo 28 tisíc, elektroaut čtyři tisíce

Ovšem pouze jediný vůz dorazil k testovacím jízdám porotců s manuální převodovkou – maličké Aygo X. Zdá se, že doba „fofrklacků“ u nových aut definitivně končí. Nijak zvlášť nesmutníme, pro řidiče je to pohodlnější, pro techniku auta bezpečnější (nemůžete špatnou technikou jízdy nic pokazit), a hlavně, s automatem mohou spolupracovat všemožné asistenční systémy. Další věcí, která z aut výrazně mizí, jsou otáčkoměry – koneckonců u automatů nejsou podstatné, hybridy místo nich ukazují toky energií.

O cenách ani nemá smysl se zmiňovat, jasně vidíme, že normální auta do 400 tisíc korun mizí, a pravděpodobně zanedlouho vůbec nebudou. Každopádně, v loňských novinkách bylo takové jen jedno – miniaturní Toyota Aygo X.

Pojďme si tedy nyní projít jednotlivé kandidáty na titul Auto roku 2023. Uvádíme je v abecedním pořadí, to vaše si můžete určit na konci článku v anketě.

1. Alfa Romeo Tonale – cena od 912 tisíc Kč

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Na několik let odkládanou novinku jsme se všichni těšili, ale jak už to bývá, velká očekávání nebývají často naplněna. Hybridní tonale vypadá úchvatně zhruba tak po dveře řidiče, pak je to prostě další z řady SUV. Totéž platí o interiéru – budíky i volant se startovacím tlačítkem à la ferrari jsou skvělé, zbytek jen solidní.

Alfa Romeo Tonale je Itálie na kolech, už jsme jí projeli

Jízda s klasickým hybridem (motor 1.5 Turbo se 118 kW + malý 15 kW elektromotor) není nijak divoká, o sporťáku se nedá úplně mluvit. I podvozek je spíše kompromisem, na rodinné SUV tvrdší, na sporťák zase měkčí. V zatáčkách ale sedí velmi hezky a velmi ochotně zatáčí. Trochu zamrzí i utlumený zvukový projev motoru, od alfy chceme trochu znělého ryku...

2. BMW X1 – cena od 899 tisíc, hybrid od 1,1 milionu Kč

BMW X1
BMW X1
BMW X1

Nová generace je úplně jiná než předchozí, větší zvenčí i zevnitř, v hybridní verzi má pod kapotou plnotučný dvoulitr se 160 kW, který jde nádherně za plynem, táhne už od nejnižších otáček, a ještě mu pomáhá 14kW elektromotor. Podvozek i na 20“ kolech slušně tlumí, pohon předních místo tradičních zadních kol už snad nikomu nevadí.

Důležité BMW X1 v novém. První jízda sportovcem, co se postará i o rodinu

Jen design – hlavně přední části – je už na nás trochu moc, ledvinky narostly do nepříjemných rozměrů. Interiér je také svůj, všechno je v něm jinak, ale funguje to. Vynikající sedadla s bočním vedením. Technická kvalita je neoddiskutovatelná, ale za srdce nás bavorák úplně nechytl.

3. Citroën C5X – od 800 tisíc Kč, PHEV od 1,13 mil.

auto roku 2023 citroen c5x
auto roku 2023 citroen c5x
auto roku 2023 citroen c5x

Plug-in hybrid je standardně vybaven nejsilnější zbraní citroëní novinky – tlumiče s dvojitými hydraulickými dorazy doplňuje aktivní regulace odpružení. Senzory snímají stav vozovky a počítač podle toho určuje tuhost nastavení odpružení pro každé kolo zvlášť, což omezuje náklony v zatáčkách a zajišťuje perfektní komfort na všech výmolech, retardérech a dalších nerovnostech na silnicích. Slogan o jízdě na létajícím koberci není daleko od pravdy. Uvnitř je při délce 4,8 m spousta místa, chválíme také například klimatizace, která má své vlastní otočné ovladače.

C5 je zpátky. Čínský citroën se tváří jako SUV a kombi, není ani jedno

V nabídce jsou dva benzinové motory a jeden plug-in hybrid. Nejslabší tříválec 1.2 96 kW je pro takové auto nedůstojný, většina lidí sáhne po čtyřválcové 1.6. My jsme projížděli plug-in hybrid, nejvýkonnější variantu C5X, kombinující přeplňovanou 1.6 (133 kW) s elektromotorem (81 kW); celkový výkon je 165 kW. Síly má dost, jede hodně hezky, ale tak nějak nevzrušivě. Čistě na elektřinu zvládne od 35 do 50 km, podle snahy.

4. DS DS4 – od 885 tisíc Kč

auto roku 2023 DS4
auto roku 2023 DS4

Krásné auto. Podle nás nejlepší, jaké zatím DS uvedlo na trh. Design i zpracování se vyrovnají prémiové německé konkurenci jako je Audi A3 či BMW X2. Nejpovedenější je centrální displej infotainmentu, má perfektní grafiku, logické uspořádání a rychlé reakce; spíše jen na efekt je malá dotyková obrazovka na středovém tunelu, na niž se dají prstem psát cíle pro navigaci, moc přesvědčivě to ale nefunguje.

Pochvalu zaslouží jízdní vlastnosti, hlavně komfort – systém řízeného odpružení DS Active Scan Suspension využívá stejně jako citroën kameru v čelním skle, která sleduje a předvídá nepravidelnosti povrchu vozovky a díky čidlům světlé výšky a třem akcelerometrům ovládá systém každé kolo samostatně a nastavuje mu sílu odpružení. Jízda s DS 4 je tak absolutně skvělá, a to včetně odhlučnění podvozku a kol.

5. Ford Ranger Raptor – od 1,83 milionu (šestiválec od 1,9 mil.)

auto roku 2023 Ford Ranger Raptor
auto roku 2023 Ford Ranger Raptor

Řídíte náklaďák a v uších vám zní motor z Porsche. Třílitrový přeplňovaný benziňák EcoBoost má 215 kW, charismatický zvuk, desetistupňový automat umí při kickdownu podřadit klidně o tři stupně a vystřelit kupředu za parádní zvukové kulisy. Spotřeba se sice nedostane pod 13 litrů, v terénu pod 18, ale s tím se tak nějak počítá.

Zuřící Raptor je v Česku. Terénní supersport jsme prozkoumali v předstihu

Ultimátní offroadový speciál má skvělý podvozek a parádní výbavu včetně všech uzávěrek, v terénu ho nerozhází nic – jen pro něj skvěle připraven. Cena už nižší nebude, buďme vůbec rádi, že takové auto ještě dnes někdo dělá.

6. Ford Tourneo Connect – od 766 tisíc Kč

auto roku 2023 Ford Torneo
auto roku 2023 Ford Torneo

Pravý opak raptoru, superpraktické, až sedmimístné, ale motoricky poddimezované auto (jistě kvůli emisím). Dvoulitr v naftě má výkon 90 kW a plynový pedál naložený v javorovém sirupu, tak je líný.

První výsledky spolupráce Fordu s VW. Malá dodávka startuje, pick-up testuje

Ford získal převlečený VW Caddy díky spolupráci s Volkswagenem, fordí design je o něco lepší, uvnitř i navenek, technika je jinak stejná včetně pomalejšího infotainmentu. Smutná doba, když tohle auto nahrazuje v nabídce Fordu modely S-Max a Galaxy.

7. Honda Civic e:HEV – cena od 770 tisíc Kč

auto roku 2023 Honda Civic
auto roku 2023 Honda Civic
auto roku 2023 Honda Civic

Největší překvapení z výběru. Toto auto je prostě skvělé. V řadě ostatních sice skoro zanikne, na extravagantní design minulých modelů můžeme jen vzpomínat, chuť jsme si spravili uvnitř – interiér je úchvatný, výdechy ventilace na palubní desce, jejich čudlíky a kolíčky jsou designovým skvostem.

Nová Honda Civic Type R v akci. Okreskový raubíř je dokonalý stroj

A ta jízda! Hybridní systém (úplně jiný než u konkurence) funguje na jedničku, skvělý je i samotný spalovací motor 2.0 i-MMD s bezstupňovým variátorem jede úchvatně, nechává se sportovně vytáčet, podvozek přitom zvládá v naprostém komfortu i velmi svižnou jízdu. A za 6,3 litru benzinu. Úžasné auto, bohužel mnohem dražší než dřív.

8. Hyundai Staria – od 950 tisíc Kč

auto roku 2023 Hyundai Staria
auto roku 2023 Hyundai Staria
auto roku 2023 Hyundai Staria

Designově pozoruhodné auto vypadá jako kosmická loď z jiné planety, pod kapotou má ovšem „starý dobrý“ klasický diesel 2.2 CRDi 130 kW. Na auto, které může mít až devět míst k sezení v pohodě stačí. Interiér už tak futuristický není, působí poněkud neústrojně a designově nesladěně, nic v něm ale nechybí, naopak překypuje odkládacími prostory; zajímavé je, že je to další auto s tlačítkovou převodovkou (po civicu).

Ufonská dodávka je v Česku. Hyundai Staria má skvělou cenu

Skvělé, že dnes ještě někdo prodává velkou dodávku s „obyčejnou“, ale funkční technikou.

9. Kia Niro – cena od 755 tisíc, PHEV od 1,05 mil.

auto roku 2023 Kia Niro
auto roku 2023 Kia Niro
auto roku 2023 Kia Niro

Zvenčí i zevnitř se nám hodně líbí, působí mnohem dospělejším a dražším dojmem než předchůdce. Uvnitř velmi zaujal povedený jednoramenný volant a celkově uměřenější interiér oproti větší sportagi. Niro jezdí velmi pěkně, solidně tlumí nerovnosti, i když na současnou špičku ztrácí.

První jízda: Nová Kia Niro nabídne elektrifikaci podle potřeby

Zkoušeli jsme hybridní verzi, využívající atmosferický čtyřválcový benziňák 1,6 litru s výkonem 77 kW a elektromotor s 32 kW; systémový výkon soustrojí je 104 kW, s ním pracuje šestistupňová dvouspojková automatická převodovka. Baterie je malá, 1,32 kWh, takže na dlouhé čistě elektrické přesuny to není, ale rozjezdy, zrychlení, plachtění se odehrávají na elektrony, v celkové bilanci se spotřebou kolem šesti litrů, s trochou cviku a bez spěchání se dá jet za pět.

10. Kia Sportage – cena od 660 tisíc (1.6 T-GDI), PHEV od 1,18 mil.

auto roku 2023 Kia Sportage
auto roku 2023 Kia Sportage
auto roku 2023 Kia Sportage

Sportage může mít i čistě spalovací motor (1.6 T-GDI 110 kW), obyčejný i zásuvkový hybrid. Vybrali jsme si obyčejný hybrid, který s nímž auto stojí 779 tisíc Kč. Rozdíl 120 tisíc oproti čistému benzinu se ale rozhodně nevyplatí; v praxi auto jen výjimečně vypíná motor na plachtění a dojezdy.

V testu hybridu proti dieselům se vítěz nehledá snadno. Překvapil outsider

Zato ve ve sportovním režimu umí motor výrazně zabrat. Design je velmi extravagantní, zvenčí i zevnitř, zpracování je na úrovni prémiových značek. Podvozek ovšem zasluhuje jen průměrné hodnocení, komfort jízdy není úplně dokonalý, ani odhlučnění valivého hluku od kol není příkladné, totéž platí pro motor.

11. Mazda CX-60 PHEV – od 1,25 mil.

auto roku 2023 Mazda CX-60
auto roku 2023 Mazda CX-60

Těšíme se na dieselový šestiválec, ten ale ještě nedorazil, takže musíme vzít zavděk hybridní verzí. Nenadchla nás, je totiž ucukaná, nelíbí se nám neharmoničnost pohonného řetězce, neposedný je i podvozek na obřích dvacetipalcových kolech, jejichž tlumení si úplně nerozumí s nerovnostmi.

Mazda CX-60 jde proti proudu. Nejsilnějším argumentem je podélně uložený motor

Obří SUV se naklání, hmotnost auta cítíte v každé zatáčce, radost z řízení se tentokrát nekoná. Sladění elektrické a spalovací jednotky drhne, auto často tápe, kterou rychlost použít. Spalovací 2,5litrový benziňák je ovšem silák s výkonem 141 kW, když se mu šlápne na krk, umí ho převodovka bleskově vytočit s pěkně ryčnou zvukovou kulisou a sázet tam kvalty jak brambory do řádku. Cena na dnešní (hybridní) poměry není ale vůbec špatná.

12. Mercedes-Benz GLC 200 – od 1,41 mil.

auto roku 2023 Mercedes-Benz GLC
auto roku 2023 Mercedes-Benz GLC
auto roku 2023 Mercedes-Benz GLC

Podobně jako u konkurenčního BMW X1 nabízí „céčkové“ SUV 150 kW benzinový spalovací motor v kombinaci se 17 kW elektromotorem, to vše spřažené s devítistupňovým automatem. Táhne hezky, jen nás trochu zklamalo odhlučnění, hlavně motorové části. Fantastický je podvozek, takové tlumení nerovností konkurence nenabízí. Vnější design jde proti současnému trendu, žádné ostře řezané tvary, ale hladkost ocucaného bonbonu. Interiér je… zvláštní, na náš vkus příliš okatě vystavuje na odiv prázdné tmavé plochy. Takže: vzhledem nezaujal, jízdou rozhodně ano. Detail: zamrzí, že auto za 1,5 milionu nemá bezklíčový vstup...

13. Mercedes-Benz EQE – od 1,963 mil. Kč

auto roku 2023 Mercedes-Benz EQE
auto roku 2023 Mercedes-Benz EQE

Elektrická verze populárního „éčka“ má obří rozvor 3,1 metru a totálně kulaté tvary kvůli aerodynamice. Uvnitř může být neuvěřitelný (příplatkový) 141 cm široký festival obrazovek (hyperscreen) s dechberoucí grafikou, těšili jsme se na něj, ale v testovaném autě byl o poznání skromnější středový displej. Vzadu je neskutečně místa na nohy, elektromotor má výkon 300 kW, a nepřekvapí, že odhlučnění je fantastické, neslyšíte ani valivý hluk od kol. 90kWh baterie umožňuje dojezd zhruba 600 km. Jede hladce, nevzrušivě, sametově. Testované auto stálo 2,5 milionu, což na poměry prémiové třídy ovšem vůbec není moc...

14. MG EHS PHEV – od 887 tisíc Kč

auto roku 2023 MG EHS
auto roku 2023 MG EHS

Kompaktní SUV, větší než Škoda Karoq. Zatím se prodává jen (relativně drahý) hybrid, spalovací verze bude k mání za pár týdnů. Dobře ovladatelné a nezáludné auto, na dálnici stabilní, na okresce dostatečně hbité. Hybrid funguje fantasticky: díky větší baterii (16,6 kWh) zvládne čistě na elektřinu 52 km, umí neuvěřitelně dobře rekuperovat. Dělá to neustále a velmi efektivně, takže aniž bychom jedinkrát dobíjeli, ukazoval palubní počítač po celou dobu čistě elektrický dojezd mezi třemi až pěti kilometry.

Čína už ve vývoji aut všechny dohnala. Vyzkoušeli jsme MG a funguje skvěle

Hlavním tahounem je přeplňovaný čtyřválec 1.5 TGI (119 kW), elektromotor dodává další koníky do celkového výkonu 190 kW, velmi znatelně pomáhá nejen v kopcích, ale i při pomalé městské jízdě nebo při ranních studených rozjezdech. A to tak efektivně, že snižuje průměrnou spotřebu na 5,7 až 6,4 litru. Zajímavé je řešení pro přenos síly z obou motorů – desetistupňová automatická převodovka využívá šest „kvaltů“ pro spalovací motor a čtyři pro ten elektrický.

15. MG ZS – od 425 tisíc Kč

auto roku 2023 MG ZS
auto roku 2023 MG ZS

Toto auto má vše, co je na českém trhu třeba k úspěchu: o trošku větší rozměry než soupeři, kvalitní zpracování a velmi dobrý poměr cena/výbava. Základem je obstojná atmosférická 1.5, my ovšem sedlali skvělý přeplňovaný litr, pocházející ze spolupráce s koncernem GM (známe ho z minulé generace Opelu Astra).

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

Přímovstřikový tříválec TGI má výkon 82 kW, velmi kultivovaný zvuk a vyvážený chod díky vyvažovací hřídeli, tudíž bez hrčení a vibrací. Když se trochu vytáčí, jede moc hezky, je taky velmi dobře odhlučněný, a to i na dálnici. Spotřeba zůstává přiměřená – na okreskové ježdění stačí necelých sedm litrů, na dálnici jsme se blížili k osmi litrům. Kufr má skvělých 450 litrů.

16. Nissan X-Trail – od 900 tisíc (1.5 VC-T), PHEV od 1,069 mil.

auto roku 2023 Nissan X-Trail
auto roku 2023 Nissan X-Trail

Vynikající auto, naprosto nás nadchlo. Skvěle se řídí, fantasticky tlumí nerovnosti, hybridní systém funguje na jedničku, stejně jako systém e-pedal, díky němuž se dá nissan řídit vlastně bez použití brzdy – a to i když jede na spalovací motor, pak totiž použije k brzdění elektrickou rekuperaci. K tomu má úžasný interiér, krásný volant, exteriér se také povedl. Škoda, že Nissan se z českého trhu trochu vytratil, snad mu nové modely dají čerstvý impuls. Pravda, se současnými ceníky to půjde hůř než dřív…

17. Nissan Qashqai e-Power – od 678 tisíc (1.3 DIG-T), PHEV od 1 mil. Kč

auto roku 2023 Nissan Qashqai
auto roku 2023 Nissan Qashqai
auto roku 2023 Nissan Qashqai

Hodně dobré auto. Ne tak úžasné jako větší x-trail, ale pořád hodně, hodně dobré. Také zde výborně funguje e-pedal. Velmi komfortní podvozek, výkonný benzinový motor, jede opravdu hodně dobře. Chválíme, že japonské značky se stále drží mechanického ovládání alespoň klimatizace, na rozdíl od evropských značek, které vše sázejí na centrální tablet.

18. Opel Astra PHEV – od 940 tisíc Kč

auto roku 2023 Opel Astra PHEV
auto roku 2023 Opel Astra PHEV
auto roku 2023 Opel Astra PHEV

Klasická spalovací astra se představila už loni, letos soutěží její plug-in hybridní – a zároveň nejsilnější varianta. Spalovací motor 1.6 Turbo má výkon 133 kW, osmistupňový automat, a když se přepne do čistě spalovacího módu, jede fantasticky.

První jízda: nová Astra se povedla, je příjemně normální a za slušné peníze

Skvěle se řídí, minimalistický interiér se nám taky moc líbí. Astra trochu doplácí na to, že měla premiéru loni zkraje roku, takže se na ni letos pozapomnělo, v každém případě je to ale rychlé, svižné, obratné auto se skvělým – mírně tvrdším, ale ne nepohodlným – podvozkem.

19. Renault Megane E-Tech od 1,17 mil. Kč

auto roku 2023 Renault Mégane
auto roku 2023 Renault Mégane
auto roku 2023 Renault Mégane

Velké překvapení! Na elektromobily si zas tak nepotrpíme, tento nevelký svižný kousek nás ale nadchnul brilantními jízdními vlastnostmi. Skvěle sedí, skvěle tlumí nerovnosti, 160 kW motor mu dává švuňk jako málokterému elektroautu.

Známé jméno v nové formě. Renault Megane jako elektromobil dává smysl

Relativně lehká stavba zajišťuje v rámci žánru malých aut dostatečný dojezd na úrovni reálných 350-400 km, což je super. Pocit z jízdy je fantastický, megane taky skvěle vypadá a má vysouvací kliky jako třikrát tak drahá tesla!

20. Peugeot 408 – od 830 tisíc Kč, PHEV od 1,070 mil.

auto roku 2023 Peugeot 408
auto roku 2023 Peugeot 408
auto roku 2023 Peugeot 408

Auto se stejnou technikou jako Citroën C5X, nemá ale tak komfortní podvozek. Mírné zklamání, auto klame tělem, stojí na (skvělém) podvozku menší 308, po zvětšení a nafouknutí do všech směrů už ovšem není tak agilní.

Peugeot 408 je skoro SUV. A nebo není? Dobře klame tělem, prozradí ho jízda

Design je ovšem špičkový, v rudé barvě vypadá jako rodinné ferrari. Nevadí nám ani typický i-cockpit s volantem v klíně. Cenovka základní verze s tříválcovou 1.2 PureTech je ovšem poněkud přemrštěná.

21. Subaru Solterra – od 1,58 mil. Kč

auto roku 2023 Subaru Solterra
auto roku 2023 Subaru Solterra
auto roku 2023 Subaru Solterra

Dvojče první elektrické toyoty, v tomto případě ovšem s pohonem všech kol, zajišťovaný dvojicí elektromotorů – jak se na pravé subaru sluší a patří. Auto velikosti Škody Enyaq má podobný dojezd jako ona na jedno nabití, kolem 420 km, což zabezpečuje baterie s kapacitou 72 kWh.

Solterrou bahnem i asfaltem. Nové subaru má místo boxeru elektromotor

V terénu se hodí nadstandardní světlá výška 210 mm a armáda technických pomocníků, upravující „hrabání“ pro bahno, sníh nebo třeba skály. Jízda se solterrou je nevzrušivá, klidná, harmonická, podvozek je stejně jako u všech elektromobilů hodně pohodlný. Jediné, co nám nesedlo, je netradiční umístění budíků vysoko nad utopeným volantem – Peugeot to umí lépe, v subaru je na přístroje vidět hůře.

22. Toyota Corolla Cross – od 800 tisíc Kč, čtyřkolka od 850 tisíc (v akci)

auto roku 2023 Toyota Corolla Cross
auto roku 2023 Toyota Corolla Cross
auto roku 2023 Toyota Corolla Cross

Kompaktní SUV model s velkými koly a zvýšenou světlou výškou, odvozený od bestselleru corolly. Skvělý podvozek, skoro tak dobrý jako u civicu, výkonný hybridní systém se spalovacím atmosférickým dvoulitrem (112 kW) a elektromotorem (83 kW), v případě čtyřkolky AWD-i je pak na zadní nápravě další elektromotor se 30 kW.

Nejslavnější auto světa poprvé jako SUV. Toyota Corolla Cross je v Evropě

Auto výborně jezdí, slušně (trochu nenápadně) vypadá. Interiér je ovšem poněkud oldschoolový, chybí mu nápad; tablet infotainmentu vypadá až nepatřičně masivně. Ale jinak hodně dobré auto, pro nás velké překvapení.

23. Toyota Aygo X – od 342 tis Kč.

auto roku 2023 Toyota Aygo X
auto roku 2023 Toyota Aygo X

Maličký zvýšený crossover, který ale neumí mít pohon všech kol. Velmi příjemné autíčko, žádná neposedná krabička jako v předchozí generaci, nevrtí se na výmolech, nenaklání se, nehoupe, je jisté na dálnici, srdnatě drží stopu v zatáčkách.

Nejlevnější a nejmenší české auto přijíždí. Vyzkoušeli jsme Toyotu Aygo X

Podvozek velmi obstojně tlumí, odfiltruje retardéry a výmoly, žádné rázy do karoserie. Pod kapotou je litrový atmosférický tříválec o výkonu 53 kW, sprintera to z auta nedělá, ale loudu ale taky ne. V kabině je ovšem pořád hodně slyšet ruchy zvenčí, hlavně aerodynamický hluk na dálnici a tvrdé „eko“ pneumatiky odvalující se po hrubém asfaltu.

24. Volvo C 40 Recharge – od 1,3 mil. Kč

auto roku 2023 Volvo C40 Recharge
auto roku 2023 Volvo C40 Recharge

Elektrický crossover s aerodynamickou karoserií je skvěle sladěný a kultivovaný. Seseklou zádí připomíná BMW X4, stejně ono není uvnitř nijak zvlášť prostorné. Velkou devizou jsou ovšem použité materiály a jejich zpracování – Volvo je cool, nepoužívá ani kousek pravé kůže, sází na nové syntetické materiály a recykláty, které ale vůbec nepůsobí levně.

Nové Volvo C40 Recharge. Elektrický crossover, který je ukázkově kultivovaný

Zátah dvojice elektromotorů je velmi intenzivní, na stovku zrychlí za pouhých 4,7 s; bleskové je i předjíždění v městských rychlostech. V zatáčkách ovšem cítíte masu těžkého auta, na sportování zapomeňte. Poměr cena/výkon je na elektromobil skvělý, dva elektromotory s výkonem přes 300 kW za ty peníze jinde nedostanete.

25. VW ID.Buzz – od 1,6 mil. Kč

VW ID Buzz
VW ID Buzz
VW ID Buzz

Čistě elektrický busík s obrovským vnitřním prostorem, technikou shodnou s enyaqem (baterie 77 kWh), dojezd 423 km.

Volkswagen ID. Buzz. Kosmický design, který skrývá vysoký komfort

Opravdu hezké auto, zvenčí i zevnitř, se spoustou praktických detailů, novým větším displejem infotainmentu (13“), vtipně a mile udělaná reinkarnace původní busíku, různé barvy, my měli žlutou, zvenčí i uvnitř. Tady si někdo vyhrál, je to asi nejlepší současný elektromobil od VW.

26. VW ID.5 – od 1,43 mil. Kč

auto roku 2023 VW ID.5
auto roku 2023 VW ID.5
auto roku 2023 VW ID.5

Dvojče Škody Enyaq Coupé vypadá o dost dynamičtěji. Pěkné svezení, pohodlný podvozek, oproti ostatním elektromobilům nám vadí slabší účinek brzd, a to znatelně. Ani úroveň rekuperace se nedá nastavit.

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Skvělé je megajednoduché startování a rozjezdy i vypínání, zvláštní je jen řazení ovladačem u volantu. Nastavování teploty se odehrává na liště pod infotainmentem, dost daleko od řidiče – v ergonomii ovládání volkswagen rozhodně za konkurencí zaostává. Výkon 135 kW je pěkný, dojezd kolem díky vylepšenému softwaru má být kolem 500 km na jedno nabití.

Jaké je vaše auto roku 2023?

Vybírejte z aut, které se uchází o titul auta roku 2023 v České republice
celkem hlasů: 1166
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 20. ledna 2023. Anketa je uzavřena.

Elektromobil