Zatímco většina automobilek svět pick-upů opouští (Fiat Fullback, Mercedes X, Nissan Navara…), Ford Raptor naopak přichází v nové generaci, samozřejmě společně se svým výchozím modelem Ford Ranger. Vrcholná – cenou i výkonem – verze Raptor ovšem dostala přednost. Vůz vyráběný v Thajsku už zná svůj ceník – začíná na částce 1,511 milionu korun bez DPH (1 828 310 vč. DPH).
První vozy se ovšem k zákazníkům dostanou až koncem letošního roku, my jsme zatím mohli vidět předprodukční vůz, který do Česka dorazil jako do jedné z prvních evropských zemí a za pár dní zase odcestuje dál. Známe však základní technická data.
Sportovní varianta nejprodávanějšího pick-upu v Evropě dostane motor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo s výkonem 288 koní (212 kW), tlumiči FOX® Live Valve s elektronicky řízeným aktivním odpružením a sedmi přepínatelnými jízdními režimy, které optimalizují chování vozu pro různé situace (Normal, Sport, Kluzký povrch, Bláto, Písek, Skály a Baja pro rychlou jízdu v terénu). V dané třídě ojedinělý je výfuk s aktivní klapkou, umožňující nabídnout čtyři různé módy zvukového projevu.
Motor twin-turbo 3.0 EcoBoost V6 má blok válců z červíkovité (vermikulární) litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST. Točivý moment má hodnotu 491 Nm a zrychlení 7,1 s. I terénní schopnosti jsou mimořádné, o čemž svědčí hodnoty brodivosti 850 mm, nájezdových úhlů 27 stupňů vzadu a 31 vepředu nebo bočního náklonu 30 stupňů.
Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon.
Novinky jsou i ve výbavě, auto například dostane Matrix LED světlomety, sektorové osvětlení kolem vozu, nově upravenou korbu, jejíž část bude moci sloužit jako stůl, venkovní zásuvku na 230V nebo 360stupňovou kameru. Přístrojový štít je plně digitální, tvoří ho obrazovka o úhlopříčce 12,3 palce. Posádka se může těšit na nejmodernější technologie, ovládané prostřednictvím 12palcové středové dotykové obrazovky s komunikačním a zábavním systémem Ford SYNC 4A.
Zatímco Raptor bude vznikat v Thajsku exkluzivně pro Ford, základní Ranger se bude vyrábět v Jihoafrické republice společně s Volkswagenem Amarok. Jejich výroba bude spuštěna až v lednu 2023, první vozy by mohli dorazit k zákazníkům v červnu příštího roku a v nabídce bude i dvoulitrový diesel 2.0 EcoBlue. Přibudou i nové výbavové verze. Pro spíše offroadové ježdění doplní dřívější výbavu WildTrak o něco chudší Tremor, naopak pro silniční jízdu nabídne více luxusu verze Platinum oproti tradiční Limited.