Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češka v cíli Dakaru: Nejvíc se bála, když jí čtyřkolku přejel kamion

  15:00
Rallye Dakar (Od zpravodaje iDNES.cz) - Ollie Roučková se stala historicky první českou závodnicí startující na čtyřkolce v nejtěžším motoristickém závodu planety. Nejenže se dokázala dostat na start, ale svůj premiérový ročník navíc také dokončila. Mnoho lidí jí nevěřilo, ale ona dobře rozvrhla síly a svou vytrvalostí a odhodláním se dostala až do cíle.
Ollie Roučková je historicky první Češkou, která dakarskou rallye dokončila.

Ollie Roučková je historicky první Češkou, která dakarskou rallye dokončila. | foto: Jan Altner

Ke své premiéře si Ollie Roučková vybrala extrémně silný ročník, ve kterém vypadával jeden favorit za druhým. Do cíle každé etapy přesto vjížděla s úsměvem na tváři a plná optimismu. I když dorazila do bivaku v pozdních nočních hodinách, nikdy si nestěžovala a nikdy to nehodlala vzdát. A nakonec z ní je první Češka, která dakarskou rallye dokončila.

Po finále v Cordobě jsme společně cestovali do Buenos Aires. Cestou vznikl tento vůbec první rozhovor s Ollie Roučkovou po dojetí Dakaru.

Ollie, jak dlouho jezdíte na čtyřkolkách?
Jezdím už dvanáct let. Hned od začátku mě to strašně chytlo. Samozřejmě jsem ještě tenkrát netušila kam až to zajde.

Hned od začátku to byly sportovní čtyřkolky?
Ano. Moje první čtyřkolka byla dvoutaktní Yamaha 250 Blaster. Postupně jsem přešla na silnější stroje. Teď už mám deset let Yamahu YFM 700 R.

A to jezdíte deset let na stejném stroji?
To ne, postupně jsem ji obměňovala. Teď už mám pátou.

Kdy jste začala se závoděním?
Začala jsem poměrně brzy, asi před deseti lety. Začátky byly těžké a v podstatě co závod, to pád. Dost často jsem cestovala domů i sanitou.

A to vás neodradilo?
Naopak, o to víc jsem se do toho zakousla a začala jsem na sobě pracovat. Postupně to začalo přinášet ovoce.

Jak jste se dostala k myšlence startovat na Dakaru?
Zkusila jsem rallye a celkem se zadařilo. Povedlo se mi vyhrát FIM Europe Baja series. Dakar z toho přirozeně vyplynul. Ta myšlenka se mi honila v hlavě už asi tři roky. Chtěla jsem startovat už předloni, ale ASO mi kvůli nedostatku zkušeností nevzalo přihlášku. Další rok jsem nedala dohromady finance. Rok na to jsem zkusila podat znovu přihlášku. Trochu mě překvapilo, že mi ji pořadatelé přijali, a v tu chvíli se začalo všechno podřizovat přípravě na Dakar.

Spolupráce se zkušeným týmem byla evidentně dobrým rozhodnutím. Jak došlo ke spojení s týmem MRG?
Hodně jsem sledovala scénu rallye a čtyřkolek. Na několika soutěžích jsem mluvila s Tomášem Kubienou. Myslím si, že v rallye motocyklů nemáme v ČR zkušenější a profesionálnější tým. Sešla jsem se s Ervínem Krajčovičem a domluvili jsme na tom, že zkusíme společně Merzouga rallye. Mně se spolupráce hned od začátku moc líbila a jsem ráda, že jsme pokračovali i Dakarem a pevně doufám, že v takové spolupráci budeme pokračovat i dál.

Co se vám na letošním Dakaru líbilo nejvíc?
Líbila se mi rozmanitost terénu. Každý den to bylo jiné. Bavili mě i duny, ale bylo těžké sžít se se strojem, protože je o 60 kilogramů těžší než čtyřkolka, na které běžně závodím.

Bylo něco, co se vám naopak nelíbilo?
Na Dakaru je všechno velmi přísně střežené. Okamžitě přicházejí penalizace a pokuty. Jezdec obdrží nejen časovou penalizaci, ale i finanční pokutu v řádech stovek eur.

dakar

Vaší taktikou bylo sbírat zkušenosti a dojet, nebo byl ve hře i agresivnější plán?
Od začátku jsem přistupovala k Dakaru s velkou pokorou. Mým cílem bylo zdolávat etapu za etapou a dostat se co nejdál. Vím, že mi hodně lidí nevěřilo, ale mě to paradoxně pomohlo, protože jsem v tu chvíli potřebovala dokázat něco nejen sobě, ale i všem těm, co mi nevěřili. Ale ráda bych řekla, že mě i mnoho lidí podporovalo a věřilo mi, a tím bych moc ráda poděkovala za podporu.

Často jste dojížděla mezi auty a kamiony, nebyl to pro vás problém?
Byl to velký problém a někdy jsem měla i opravdu strach. Navíc jet cestou, kde přede mnou projely auta a kamiony, bylo komplikované, protože byla naprosto přeoraná a zničená.

Vím, že došlo i k jednomu střetu. Co se stalo?
Zapadla jsem mezi dunami a než se mi povedlo můj stroj vyprostit, přiřítil se kamion a přejel mi přes přední kolo. Byla to složitá situace, sám nechtěl ztratit rychlost a uváznout, ale byla to asi chvíle, kdy jsem se bála na Dakaru nejvíc. Naštěstí se to odehrálo v měkkém písku a díky tomu nebylo poškození fatální a se strojem bylo možné pokračovat dál.

Co vaše technika? Jak moc jste opravovali a v jakém stavu jste ji dovezla do cíle?
Opravovali jsme jen jednou, a příčinou nebyla žádná porucha, ale byl to důsledek kotrmelce, který se mi povedl se čtyřkolkou udělat. Poškodila jsem držák roadbooku, který se musel přes noc opravit a předělat. Moje yamaha fungovala skvěle a kromě běžné údržby jsme s ní nemuseli dělat vůbec nic. Je to skvělý a spolehlivý stroj. Velké poděkování patří i mému mechanikovi. Václav Hucl se o ni trpělivě staral během soutěže, a hlavně ji na Dakar výborně připravil.

Jak se k vám stavěli ostatní závodníci? Funguje mezi jezdci čtyřkolek velká rivalita, nebo se navzájem podporují?
Všichni se maximálně podporují. Pokud má někdo problém, všichni u něj zastaví a pomáhají si. Je to jedna velká rodina, která mě skvěla přijala.

Ollie Roučková
Ollie Roučková
Ollie Roučková

Ollie Roučková na Dakaru

Je výhodou být ženou na Dakaru?
Vůbec ne, spíš naopak. Pro holky je to náročné po všech stránkách. Je to obrovský nápor na psychiku a fyzičku. Navíc se musíte na Dakaru hodně omezit s hygienou a pohodlím, a to taky není jednoduché.

Prokop skončil na Dakaru sedmý, Macík řídil pátý nejrychlejší kamion

Kompletní výsledky Dakaru 2018

Martin Prokop na Rallye Dakar 2018.
Kolomý se svým kamionem na Dakaru.

Nakonec jste Dakar nejen dojela, ale získala jste i Beduína za třetí místo mezi ženami.
Jsem šťastná, že jsem Dakar dokončila. To samo o sobě beru jako velký úspěch. S tím třetím místem to nechci přeceňovat. Dojela jsem sice třetí, ale víc žen nedojelo.

To sice nedojelo, ale i o tom Dakar je. Startovalo šest žen a vy jste právě jedna z těch tří, kterým se podařilo dostat do cíle.
To je pravda. Jsem za to opravdu šťastná. Nechápu to ale pouze jako svůj úspěch, je to zásluha celého týmu MRG. Stáli za mnou a připravili mi skvělé podmínky a pomohli vše zvládnout. Patří jim mé velké poděkování.

16. listopadu 2017

Autoři:

Nejčtenější

Stát prodal rolls zabavený lumpům levně, překupník ho nabízí o statisíce dráž

Bílý, sotva zajetý majestátní Rolls-Royce zabavený policií prodávalo v aukci ministerstvo vnitra. Vyvolávací cena šest milionů byla asi o třetinu nižší v porovnání s běžnými nabídkami ojetin. Auto s...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko
Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko

Důkladné čištění bez podráždění jemné dětské pokožky je kombinace, kterou u dětských vlhčených ubrousků hledá téměř každá maminka. Zapojte se proto...

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08

Supermaserati bylo na skok v Praze. Stovku umí za 2,8 sekundy

Maserati GT2 Stradale je v Česku, čistokrevný supersport vychází z okruhového speciálu, ale, jak sám název naznačuje, může na běžnou silnici. Samozřejmě se mu nejvíc líbí na okruhu.

13. března 2025

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na...

13. března 2025

Nejčastější chyby u dopravní nehody. Jako první volejte záchranáře, ne domů

Ve větším ohrožení života nejsou po nehodě většinou ti, co nejvíc křičí, ale ti, kteří vůbec nereagují. Octnout se jako první u dopravní nehody a reagovat správně určitě není jednoduché, ale stačí se...

12. března 2025

Česká veteránská expedice po 55 letech zase vyrazí do Japonska

Osmnáct tisíc kilometrů, tak daleko je to z Prahy do Ósaky. Sedm posádek dobrodruhů usedne 21. června do svých expedičních speciálů a vydají se na velkolepou cestu do Japonska, kde budou...

12. března 2025

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

12. března 2025