Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Dakarský bivak je město na kolech. Dobré je mít záchod na doběh

  14:22
Peru (Od zpravodaje iDNES.cz) - Každý den závodníci i všechny asistence vyrážejí do etap závodu, aby se zase večer mohli sejít ve společném táboře, kterému se říká bivak. Je to ohraničená plocha, na které mají všechny týmy pevně dané své místo.

Jeden z prašných dnů v bivaku | foto: Jan Altner

Bivak je vlastně takové mobilní město. Poslední závodníci a asistence opouštějí bivak většinou před desátou hodinou ranní. Naopak první vozy najíždějí do dalšího bivaku někdy už v odpoledních hodinách. Pokud například mechanici dokončí servis ve tři hodiny ráno, okamžitě složí stany a zázemí a těžké kamiony vyrážejí do dalšího bivaku, aby tam byli dříve než první závodníci.

Pro organizátory je nereálné sbalit a přestěhovat takové zázemí během několika hodin do vzdálenosti několika set kilometrů. Proto existují na Dakaru dva týmy a dva bivaky, které se pravidelně střídají.

Fotogalerie

Společný tábor leží na obrovské ploše, na které bivakují nejen všechny týmy, ale i novináři a organizátoři. Pokud máte týmové stany na druhém konci, než je jídelna, je to na jídlo celkem slušná procházka. Pokud jste však na druhé straně od toalet a ještě se k tomu přidají střevní problémy (v těchto podmínkách běžná záležitost), je to často fatální problém.

Bivaky stojí většinou uprostřed pouště nebo třeba na vojenských základnách. Na zemi je prach, písek nebo kameny a příšerně se tu práší. Trávu nebo pevný povrch jsme tu zatím ještě neviděli.

V bivaku se nacházejí mobilní stavby zajišťující potřebný servis pro celé startovní pole a jejich asistence. Jídelna je největší stavbou v bivaku. Nachází se v ní přibližně 500 míst u stolů po osmi lidech. Vydá každý den něco kolem 7 tisíc jídel a 12 tisíc lahví s nápoji.

Mediacentrum disponuje stejnými stoly po osmi lidech jako jídelna, ale k dispozici je u každého stolu i elektřina. Za datové spojení se světem si musíte připlatit. Sem mají přístup jen akreditovaní novináři. Sto míst k sezení bývá většinou zaplněno a není lehké najít u stolu místo.

Nedobrovolné otužování

Mobilní toalety zná sice každý, ale s mobilními sprchami jsem se setkal poprvé. Toalet bývá kolem padesáti, sprch přibližně dvacet. Prakticky pořád jsou u nich fronty a teče jen studená voda. Vzhledem k tomu, že se do sprch dostávám pravidelně až kolem půlnoci, je to celkem peklo, ale pomalu si zvykám. Pokud však padnou noční teploty v horách jen na pár stupňů nad nulou, snadno se smíříte s hygienou ve formě vlhkých ubrousků, kterých máme naštěstí velkou zásobu

Pak tu najdete také mobilní nemocnice. Jsou to stany, kde je mnoho zdravotníků. Dokáží velmi rychle postavit na nohy nejen závodníky, ale také ostatní členy v bivaku. Mají tu dobré technické zázemí, ale i vybavení léky. Řešení problémů se rozhodně neodkládá a dost často vás dají dohromady pomocí kapaček.

Bivak v číslech

  • 10 helikoptér
  • 7 letadel
  • 50 kamiónů
  • 10 autobusů
  • 60 teréních vozů
  • 2800 osob v bivaku
  • 1200 hodin vyrobeného obrazového materiálu
  • 4500 metrů by byla dlouhá kolona všech oficiálních vozidel
  • 7000 vydaných jídel každý den
  • 12000 vydaných lahví s nápoji každý den

Safety centrum zajišťuje vybavení závodníků po stránce navigací, vyhledávací techniky a roadbooků. Mají vybavení, kterým dokážou otestovat funkčnost všech systémů a případně poradit, ve které části elektroniky je problém.

Officials je oddělení výsledků a časomíry. Pokud nestihnete včas některý z přejezdů, řešíte zde případnou penalizaci nebo i setrvání v závodu.

PCO je oddělení, kde pomocí elektroniky dokážou lokalizovat na trati všechny závodníky, zjistit zda funguje komunikace s jejich systémy. V případě, že se závodník ztratí, nebo že se s týmem pomocí satelitního telefonu domluví a vzdá závod, případně pokud vyšle nouzový signál, v tomto oddělení ho najdou a řídí odsud záchranný tým, aby se na místo dostal tak rychle, jak je to jen možné.

Hospitality nemá s nemocnicí nic společného, zde se starají o VIP hosty, kterých je zde však pomálu. Málokdo totiž dokáže ustát spartánské podmínky bivaku.

V competitors se starají o závodníky. Každý den zde obdrží roadbooky na příští den, v podvečer se tady oznamují poslední změny a probíhají zde briefingy, které většinou vede osobně sportovní ředitel závodu a jedna z dakarských legend Marc Coma. Zde se také řeší odhlašování ze závodu a dokážou vám tu najít spojení s domovem a zajistit letenky, pokud se rozhodnete odjet domů před koncem závodu.

dakar

dakar

Malles moto je speciální místo pro kategorii závodníků na motocyklech jedoucích bez jakékoli asistence. Závodníci mají k dispozici pouze jednu osmdesátilitrovou bednu, v níž mají oblečení, náhradní díly a vše, co potřebují a dokážou si sbalit do této bedny. Tu jim spolu s několika sadami pneumatik přepravují organizátoři. Z těchto důvodů musejí závodníci parkovat své stroje i přespávat na speciálním místě, kde jim nesmí nikdo pomáhat, ani oni odsud nesmějí vynášet žádné součástky ven. V této kategorii startuje Honza Veselý z týmu MRG.

Toyota servis nemá nic společného se servisem závodního týmu, ale stará se o početnou flotilu vozů organizátora.

Karcher wash je bivaková myčka, kde zdarma umyjí závodní speciály i asistenční techniky.

Celnice bývá jen v bivacích předcházejících dnům, kdy se přejíždí do jiné země. Zde vám předpřipraví cestovní pasy, případně víza, pokud jsou třeba.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Awaj je jawa s kapotáží z překližky. Postavil ji student od Turnova

Překližkovou kapotou se od jiných na první pohled liší malý motocykl, který vyvinul letošní absolvent Střední...

Autofotka týdne: Papouščí vespa falešného Itala mluvícího Ruppertovštinou

Že se po vespách každý druhý otočí, není žádná novinka. Z této ale oči už spustit nedokážete. Italové letos vypustili...

Londýňané objevili Itálii: v době covidu ve velkém vykupují skútry

Londýňané přišli na elegantní řešení, jak se v době pandemie koronaviru netlačit s ostatními v MHD a zároveň neprosedět...

Tak trochu jiná plochá dráha. Americký flat track se prosazuje i v Česku

Premium Plochá dráha má v Česku dlouhou tradici – měli jsme velice úspěšné závodníky, Jawa je stroj, který dovezl řadu jezdců k...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...