Fotografem na Dakaru: marný boj s prachem a hledání internetu

  12:00
Rally Dakar (Od zpravodaje iDNES.cz) - Dva týdny s minimem spánku, jedno teplé jídlo někdy před půlnocí a pak studená sprcha. Na tu správnou fotku čekáte pod spalujícím sluncem několik hodin, pak zas vydatný déšť. A internet, po kterém potřebujete snímky poslat, pak hledáte desítky kilometrů daleko. Jan Altner sledoval dakarskou rally přímo v českém týmu MRG.
Dakar fotografa a novináře

Dakar fotografa a novináře | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Ráno mě budí telefon. Nevěřím, že už je čas vstávat, ale na displeji skutečně svítí 4:00. Vyskakuji ze stanu a vidím, že jezdci už se připravují u svých strojů. Během chvíle vyrážejí do dnešní etapy. Pomáhám týmu sbalit zázemí, v rychlosti posnídám a jedeme na trať.

Během celé rallye se pohybuji Toyotou Landcruiser s dalšími třemi členy týmu MRG. Podle toho, jak dlouhý je ranní přejezd před měřeným úsekem, vyjíždíme většinou v rozpětí třetí až páté hodiny ranní. Cestu na místo se snažím využít rozepsáním článku a hledáním fotografií z předchozích dní, které by se hodily k tématu plánovanému na další den. 

Pokud je však přejezd k měřenému úseku na déle než čtyři hodiny, vyrážíme už večer a na místo přijíždíme třeba kolem třetí hodiny ranní, stavíme stany a snažíme se urvat alespoň pár hodin spánku. V takovém případě přicházíme o zázemí bivaku, ale na místě můžeme spát mnohem déle, třeba až do osmi ráno. 

Některé etapy mají i předem určená místa, kde je povolena asistence, kde je možné doplnit jezdci tekutiny, případně servisovat stroj. Pokud se v etapě takové místo nachází, vyrážíme většinou tam. Předem se snažím vytipovat si místo na focení. Na velkých pláních nebo na poušti je těžké přesně určit, kudy vozy pojedou. 

Důležité je vybrat místo, kde budete vidět nebo vás bude krýt nějaká překážka, aby vás nikdo nepřejel. Je třeba pohybovat se kolem trati s ohledem na vlastní bezpečnost a zároveň neomezovat jezdce. Občas se stane, že někde čekáte a následně zjistíte, že závodníci jezdí pár set metrů od vás. 

Dakar fotografa a novináře
Dakar fotografa a novináře

Po několika hodinách na trati skáčeme do auta a vyrážíme směr bivak. Přejezdy trvají většinou několik hodin. Přes velkou únavu se snažím využít čas v autě, takže pokud neřídím, pokouším se psát článek a upravovat fotky. 

Občas se neubráním vyčerpání a usnu s notebookem v ruce. V bivaku dopisuji článek a dodělávám úpravy fotek. Bivaky jsou většinou natolik prašné, že mám jen dvě možnosti, kde pracovat. Asi nejlepší je zůstat v autě. Druhou variantou je mediacentrum. Te je většinou stan, který má k bezprašnosti daleko. Tam bývá problém najít volné místo u stolu, ale když se zadaří, dřevěná lavice může být po několika hodinách v autě vítanou změnou. 

Když mám konečně vše hotovo, řeším odeslání dat do redakce. V mediacentru je sice internet, ale většina novinářů má nakoupené místní SIM karty. 

Španělský kolega fotograf vypráví, jak si u pořadatelů v minulém roce internet v dobré víře objednal. Po návratu z Dakaru měl však málem na svědomí infarkt svého šéfa, protože do redakce dorazil účet na téměř dvacet tisíc eur. 

Dakar fotografa a novináře
Dakar fotografa a novináře

V okolí bivaku však často není žádný signál, a tak nezbývá, než vyrazit i několik desítek kilometrů a data odeslat. Většinou se vracím zpátky do bivaku kolem půlnoci. Jídelna má naštěstí otevřeno dlouho a vaří dobře, tak si dávám noční večeři – jediné teplé jídlo celého dne. 

Podle možností se snažím řešit hygienu. Po několika dnech si pomalu zvykám na ledové mobilní sprchy v budkách připomínající mobilní toalety. Studená voda je lepší než žádná voda. Po týdnu se vidím v zrcadle a málem se nepoznávám. Jsem zarostlý, osmahlý sluncem (přestože se neustále mažu krémem s faktorem 50) a vyčerpaný. 

Dakar fotografa a novináře
Dakar fotografa a novináře

Rozhlédnu se kolem a zjišťuji, že nejsem výjimka, ale je to tu prostě standard. Nikdo si nestěžuje, většina lidí kolem tu žije svůj klukovský sen. Hledání holicího strojku odkládám na neurčito. Stavím si stan a s vidinou tří hodin spánku zapínám spacák.

Dnešek patřil k těm lepším dnům. Dva předchozí jsme se do sprchy ani do spacáku nedostali. Jen za posledních 24 hodin jsme najeli přes 1300 kilometrů po běžných silnicích a po poušti. Usínám během několika vteřin, ale těším se na další den…

dakar

Co na Dakar s sebou?

Boty a oblečení od 0 do 50 stupňů, opalovací krém a hygienické potřeby. Stan, karimatku a spacák. Samozřejmě to má háček - vše musíte vměstnat do dvou zavazadel, jedno si necháte v asistenční dodávce a druhé operativní, které budete mít při sobě.

Foto vybavení

Podmínky v poušti a v horách jsou extrémně prašné a k technice nemilosrdně destruktivní. Stoprocentní řešení neexistuje, ale je dobré připravit se na podmínky a techniku maximálně ochránit.

Fotoaparáty a objektivy

Potřebujete nejméně dvě těla fotoaparátu a několik objektivů. Při podobné akci se nemůžete spolehnout na jedno tělo, a navíc, pokud se k vám blíží závodník, je dobré mít možnost vyfotit ho z dálky dlouhým objektivem a následně širokým ohniskem z blízka. Na přehození objektivu není čas, a v takových podmínkách není dobré objektiv sundávat vůbec. 

Dakar fotografa a novináře

Proto je dobré vyměnit popruhy za závěsný systém (popruhy na dvě fototěla), aby bylo možnost jeden fotoaparát bezpečně upustit a v mžiku chytnout druhý fotoaparát. Dvě těla se celkem pronesou a závěsný systém vám pomůže i s roznesením váhy na bedrech.

Ochrana objektivů před prachem

Technika v prašném prostředí trpí. Kvalitní vyčištění dvou profesionálních fotoaparátů a čtyř objektivů stojí asi dvacet tisíc korun a stejně už nikdy nebudou čisté, tak jako dřív. Stoprocentní ochrana neexistuje, ale dobrým řešením jsou neoprenové obaly, které přísun prachu silně omezí. Nevýhodou je, že vás obaly hodně omezují v ovládání techniky, na druhou stranu se na to dá zvyknout, některé funkce se dají ovládat intuitivně přes obal a většina fotografů své hračky ochrání ráda.

Na Dakaru takto chrání svou fotovýbavu většina fotografů. S překvapením zjišťuji, že čeští fotografové bez výjimky, ale také mnoho zahraničních fotografů používá neoprenové kryty z dílny českého fotografa Martina Haleše, který je v této oblasti průkopníkem, přestože jejich výroba je pro něj spíš koníčkem a živí se něčím naprosto jiným.

Dakar fotografa a novináře
Dakar fotografa a novináře
Dakar fotografa a novináře

Fotobatoh

Na místo fotografování dojíždím vozem, ale finální místo už hledám pěšky a obvykle dojdu ještě kilometr až dva na finální pozici. Pohybuji se v extrémních podmínkách, proto je potřeba odolný batoh, který se dobře nese a ochrání techniku. Nejčastějším problém v poušti bývá, že se písek dostane k technice do batohu. 

Závažným problémem jsou také zipy, které, když se zanesou, přestanou fungovat. Nedají se vyčistit, poškození je trvalé. Z toho důvodu není dobré batoh ani pokládat do písku. Mě se osvědčil skořepinový batoh, který z venkovní strany chrání fotovybavení plastovým štítem a navíc jej můžete nechat zapnutý na bederním pásu, přetočit dopředu a manipulovat s fotovýbavou, aniž ji položíte na zem. Pověstnou třešničkou na batohu Vortex, který používám, je to, že je to zároveň certifikovaný chránič páteře, takže v momentě, kdy s sebou seknu, ochrání i mne.

Jídlo, nápoje, dobré oblečení do každých podmínek a dobrá kondice

Tuhle věc vážně nesmíte podcenit. Do batohu si přidejte nejméně litr vody a něco na zub. Po deseti dnech nemůžu proteinové tyčinky ani vidět, ale jsem rád, že se nějaká v batohu vždy najde. V Bolívii jsem se pohyboval v poušti ve výšce kolem 4 tisíce metrů nad mořem, kde mi skutečně docházel dech, přestože jsem každý den doplňoval kyslík v zázemí týmu MRG. 

I teploty se měnily velmi rychle. Chvílemi se ze mě lil pot a spalovalo slunce, po pár minutách jsem na sobě měl tři vrstvy oblečení a klepal se zimou. Dobrá je i čepice chránící před sluncem i padající vodou, protože i na poušti prší. Musíte počítat i s tím, že se neschováte (nemůžete nebo nechcete), protože jste našli dobré místo pro kompozici. Stojíte na rozpáleném slunci nebo na dešti i několik hodin...

Spolehlivý a výkonný notebook a telefon

Každý den je potřeba zpracovat aktuální fotografie a napsat článek. Čím výkonnější máte počítač, tím víc práce na něm uděláte. Většina fotografů skončí u strojů s nakousnutým ovocem ve znaku. 

Přestože nepatří k nejlevnějším, ve finále zjistíte, že fungují skvěle a kvalitou displeje se v přenosných zařízeních jen těžko hledá konkurence. Na telefonu už tolik nezáleží, protože ho stejně z 90 procent používáte jako hotspot. Naštěstí jsme s sebou měli víc přístrojů a s některým operátorem fungoval lépe přístroj se systém IOS, jinde byl lepší Android.

Životní zážitek

Dakar mě od klukovských let lákat, ale vydat se na vlastní pěst na tuto rallye, je velice složité. Za prvé není snadné získat akreditaci a za druhé je tato akce náročná časově, logisticky i finančně, náklady létají ve statisících za jednu osobu. S Ervínem Krajčovičem, manažerem týmu MRG se známe už dlouho, proto jsem neváhal, když se naskytla příležitost a domluvili jsme se na spolupráci. Sice jsem naprosto netušil do čeho jdu, ale neváhal jsem ani vteřinu.

Spolupráce s týmem, který se této soutěže účastní pravidelně, mi pomohla lépe se v daném prostředí orientovat. Články z dakaru pro iDNES.cz se navíc týkají zázemí a pozadí rallye, a tudíž je ideální být součástí týmu s pěti závodními stroji. To skýtá mnoho příležitostí ke sbírání informací a materiálu. Blíže už se snad ani dostat nedá.

Dakar fotografa a novináře
Dakar fotografa a novináře
Dakar fotografa a novináře
Autoři:

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Egyptský šikula staví plovoucí sporťáky, slaví s nimi úspěchy po celém světě

Co začalo před několika lety jako malý projekt lodi ve tvaru auta se nyní proměnilo ve velký počin, píše Reuters. Společnost „Jetcar Kromh“ založil egyptský podnikatel. Jeho plovoucí auta se...

27. dubna 2025

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

27. dubna 2025

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

24. dubna 2025  15:42

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

24. dubna 2025

V Česku je nejlevnější benzin, kilometr může vyjít levněji než na elektřinu

Zatímco v minulých letech se většinou vyplatilo jezdit pro pohonné hmoty do Polska, aktuálně jsou nafta a benzin v Česku levnější než ve všech okolních státech. Cena elektřiny ale neklesá, takže...

24. dubna 2025

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.