Den na Dakaru: Stovky kilometrů, čtyři hodiny spánku, studená sprcha

  14:16aktualizováno  14:16
Peru (Od zpravodaje iDNES.cz) - O Dakaru se často mluví jako o nejtěžším motoristickém závodu světa. Je velmi náročný pro techniku, asistenční personál i pro mechaniky. Ale především pro závodníky. Prožili jsme jeden den s českým závodníkem týmu MRG Tomášem Kubienou startujícím se čtyřkolkou Hawk.

Den jezdce na Dakaru | foto: Jan Altner

Začíná nový den. Ranní vstávání je závislé na místě a času startu každé etapy. Motocykly i čtyřkolky startují většinou před automobily a kamiony a jejich jezdci vstávají první. Často to bývá i před pátou hodinou ranní. Spánek většině závodníků z Evropy komplikuje časový posun, ale problematický je i noční život v bivaku. Nejde o slavení a noční veselí, ale o tvrdou práci a servis.

Některé týmy končí s přípravou v pozdě večer, a to je ten lepší případ. Často totiž pracují až do ranních hodin. Z prvních tří nocí jsem dvakrát spal vedle týmu Renault a jednou vedle Kamazu. Oba dva týmy pracovaly až do rána, často vytáčely motor do omezovače a občas i vyjely k testovacím jízdám.

Fotogalerie

Tomáš Kubiena má naštěstí tvrdý spánek a na podmínky si nestěžuje. On je vlastně celkově velmi pozitivní člověk a neslyšel jsem ho stěžovat si nikdy. K odpočinku mu stačí čtyři hodiny tvrdého spánku a to se mu zatím daří naplnit.

Ze svého stanu vychází většinou s velkým předstihem a dojde si do sprch. Ty jsou zde vlastně takovou verzí u nás známých plastových „kadibudek“. Jsou to plastové krabice, ve kterých není žádné světlo, na stropě je kohoutek jako od hadice a teče samozřejmě jen studená voda. Po sprše probere s mechanikem kondici svého stroje a vyráží na snídani. Snaží se snídat něco lehkého a vydatného.

Po návratu ke čtyřkolce všechno znovu zkontroluje a projde s mechanikem. Začíná rituál oblékání. Napřed se navlékne do funkčního prádla, následují chrániče na kolena, kalhoty a boty. Pak chrániče horní poloviny těla připomínající brnění.

900 kilometrů po okreskách a polňačkách

K tomu brnění připevňuje i camel bag s pitím. Toto upevnění je jeho vlastní zlepšovák, prý tak lépe roznese hmotnost, v bundě by ho tahal za krk. Oblékne lehkou bundu, helmu a rukavice. Hadičku camel bagu spojí s hadičkou od helmy, sedá na čtyřkolku a vyráží z bivaku. Jen zřídka je start a cíl měřeného úseku přímo u bivaku. Přejezdy mezi bivakem a měřeným úsekem bývají často delší než samotný měřený úsek. Někdy vyráží kolem šesté a vrací se klidně až za tmy.

Nejdelší etapa měří v letošním ročníku 907 km (483 km přejezdy a 424 km měřený úsek). To je pořádná porce kilometrů. Než si začnete představovat, kolikrát by musel člověk dojet z Prahy do Brna, tak nezapomeňte ze svých představ vyjmout dálnici a představte si, že polovinu vzdálenosti musíte urazit po polňačkách a polovinu po okresních silnicích.

Z etapy se vrací většinou pořádně utahaný, ale nejprve probere stav čtyřkolky s mechanikem. Když se domluví na všem, co je potřeba udělat, vyráží do sprchy. Doplní energii a tekutiny a jde na briefing pro jezdce, kde se probírají například změny v trase na příští den, případně řeší problémy z předchozí etapy. To už je většinou po osmé hodině večer a Tomáš míří s kamarády z týmu na večeři.

Po večeři by bylo fajn jít si lehnout, ale je potřeba připravit si roadbook (papírovou navigaci) na druhý den. Každý jezdec si do tam dělá své barevné poznámky. Úprava roadbooku zabere běžně dvě až tři hodiny a Tomáš je rád, když se dostane do stanu a do spacáku před půlnocí. Další den čeká jezdce to samé. Celá soutěž se skládá ze 14 etap. I proto je to nejtěžší závod světa.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Autofotka týdne: V Praze je na pár dní nový indian, je to okreskový raubíř

Indian FTR 1200 S

Indian je tradiční motocyklová značka; obrovité choppery se znovu objevily na scéně, aby konkurovaly harleyům. Ve...

Zkrocení italské krásky: vyměnili jsme auto za skútr a začali od nuly

Vespa Primavera

Už šest let mohou sednout na silnější skútr i řidiči s oprávněním skupiny B, kteří jednostopé vozidlo v životě...

Manuál pro začínající motorkáře: Vybrat motorku je věda. Neuspěchejte to!

Jestli máte už na showroomu problém motorku vůbec zvednout ze stojánku a udržet...

Každý motorkář potvrdí, že by v garáži potřeboval minimálně tři motorky. Vybrat si tu správnou motorku je proto skoro...

Najdete na iDNES.cz