Den na Dakaru: Stovky kilometrů, čtyři hodiny spánku, studená sprcha

  14:16aktualizováno  14:16
Peru (Od zpravodaje iDNES.cz) - O Dakaru se často mluví jako o nejtěžším motoristickém závodu světa. Je velmi náročný pro techniku, asistenční personál i pro mechaniky. Ale především pro závodníky. Prožili jsme jeden den s českým závodníkem týmu MRG Tomášem Kubienou startujícím se čtyřkolkou Hawk.

Den jezdce na Dakaru | foto: Jan Altner

Začíná nový den. Ranní vstávání je závislé na místě a času startu každé etapy. Motocykly i čtyřkolky startují většinou před automobily a kamiony a jejich jezdci vstávají první. Často to bývá i před pátou hodinou ranní. Spánek většině závodníků z Evropy komplikuje časový posun, ale problematický je i noční život v bivaku. Nejde o slavení a noční veselí, ale o tvrdou práci a servis.

Některé týmy končí s přípravou v pozdě večer, a to je ten lepší případ. Často totiž pracují až do ranních hodin. Z prvních tří nocí jsem dvakrát spal vedle týmu Renault a jednou vedle Kamazu. Oba dva týmy pracovaly až do rána, často vytáčely motor do omezovače a občas i vyjely k testovacím jízdám.

Fotogalerie

Tomáš Kubiena má naštěstí tvrdý spánek a na podmínky si nestěžuje. On je vlastně celkově velmi pozitivní člověk a neslyšel jsem ho stěžovat si nikdy. K odpočinku mu stačí čtyři hodiny tvrdého spánku a to se mu zatím daří naplnit.

Ze svého stanu vychází většinou s velkým předstihem a dojde si do sprch. Ty jsou zde vlastně takovou verzí u nás známých plastových „kadibudek“. Jsou to plastové krabice, ve kterých není žádné světlo, na stropě je kohoutek jako od hadice a teče samozřejmě jen studená voda. Po sprše probere s mechanikem kondici svého stroje a vyráží na snídani. Snaží se snídat něco lehkého a vydatného.

Po návratu ke čtyřkolce všechno znovu zkontroluje a projde s mechanikem. Začíná rituál oblékání. Napřed se navlékne do funkčního prádla, následují chrániče na kolena, kalhoty a boty. Pak chrániče horní poloviny těla připomínající brnění.

900 kilometrů po okreskách a polňačkách

K tomu brnění připevňuje i camel bag s pitím. Toto upevnění je jeho vlastní zlepšovák, prý tak lépe roznese hmotnost, v bundě by ho tahal za krk. Oblékne lehkou bundu, helmu a rukavice. Hadičku camel bagu spojí s hadičkou od helmy, sedá na čtyřkolku a vyráží z bivaku. Jen zřídka je start a cíl měřeného úseku přímo u bivaku. Přejezdy mezi bivakem a měřeným úsekem bývají často delší než samotný měřený úsek. Někdy vyráží kolem šesté a vrací se klidně až za tmy.

Nejdelší etapa měří v letošním ročníku 907 km (483 km přejezdy a 424 km měřený úsek). To je pořádná porce kilometrů. Než si začnete představovat, kolikrát by musel člověk dojet z Prahy do Brna, tak nezapomeňte ze svých představ vyjmout dálnici a představte si, že polovinu vzdálenosti musíte urazit po polňačkách a polovinu po okresních silnicích.

Z etapy se vrací většinou pořádně utahaný, ale nejprve probere stav čtyřkolky s mechanikem. Když se domluví na všem, co je potřeba udělat, vyráží do sprchy. Doplní energii a tekutiny a jde na briefing pro jezdce, kde se probírají například změny v trase na příští den, případně řeší problémy z předchozí etapy. To už je většinou po osmé hodině večer a Tomáš míří s kamarády z týmu na večeři.

Po večeři by bylo fajn jít si lehnout, ale je potřeba připravit si roadbook (papírovou navigaci) na druhý den. Každý jezdec si do tam dělá své barevné poznámky. Úprava roadbooku zabere běžně dvě až tři hodiny a Tomáš je rád, když se dostane do stanu a do spacáku před půlnocí. Další den čeká jezdce to samé. Celá soutěž se skládá ze 14 etap. I proto je to nejtěžší závod světa.

Autoři:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

Na úvod Šestidenní jedou naši na osmé pozici

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz