Českému dakaristovi žádná čtyřkolka nevyhovovala, tak si ji postavil

  14:30aktualizováno  14:30
Peru (Od zpravodaje iDNES.cz) - Kategorie čtyřkolek má na Dakaru téměř rodinnou atmosféru, na startovní listině je přihlášeno jen 49 jezdců. Na doma vyrobeném speciálu Hawk startuje Tomáš Kubiena, na Yamaze zase první Češka na čtyřkolce na Dakaru Ollie Roučková.

Čtyřkolky na Dakaru | foto: Jan Altner

Čtyřkolky jsou na dakarské rallye rozděleny do dvou kategorií. První skupinu tvoří stroje s náhonem pouze jedné nápravy a s objemem motoru do 750 ccm, druhou zase stroje s pohonem všech čtyř kol. Taková čtyřkolka vám sice pomůže vyhrabat se z problémů, pokud někde zapadnete, ale také je spojena s výrazným nárůstem hmotnosti, a to klidně o metrák. Systém náhonu všech čtyř kol vám sebere i část výkonu a naprosto drtivou část trati stejně pojedete jen s pohonem zadní nápravy. Další podstatnou výhodou zadokolek je fakt, že jsou po technické stránce mnohem jednodušší, a logicky tedy méně poruchové.

Na startu stojí i několik hodně upravených speciálů, jedním z nich je stroj Tomáše Kubieny z týmu MRG. Tomášův stroj startuje pod značkou Hawk, která většině lidí moc neřekne, proto jsem se rozhodl zjistit víc. Tomáš si bere lahev vody a jdeme si sednout - prý to bude delší povídání.

Fotogalerie

Tomáše lákal Dakar už před mnoha lety, ale žádná čtyřkolka ho nepřesvědčila svou dokonalostí a rozhodl se postavit si vlastní stroj. Pokud jej něco baví víc než ježdění, tak je to právě stavění stroje. Mimochodem Tomáš ve svém civilním životě konstruuje a staví stroje na čištění kanalizací.

Základ nově stavěné čtyřkolky tvořily hned od počátku rám a ramena ze stroje značky Polaris. Protože v písku potřebujete hodně výkonu, rozhodl se použít motor ze silničního motocyklu Suzuki 1000SV. Na rámu i ramenech zpevnil exponovaná místa a vše fungovalo skvěle. Čtyřkolka „létala“ rychlostí 190 kilometrů v hodině!

Po pár testech se začal chystat na Dakar, jenže pořadatelé změnili regule a omezili objem na 900 ccm. Tomáš se rozhodl snížit zdvihy válců a objem zmenšil z 1 000 na 900 ccm. Nějakou dobu testoval a než se znovu přihlásil na Dakar, pořadatelé opět změnili pravidla a snížili maximální objem motoru této kategorie na 750 ccm. To už bylo jako zlý sen a Tomáš čtyřkolku odstavil úplně a rok na ni nesáhl.

Svůj stroj musel začít prodávat

Jenže mu to nedalo a po roce už začal realizovat nový plán s použitím motoru z motocyklu KTM 690. Ze stroje KTM použil i veškerou elektroniku. Se základem stroje od Polarisu byl spokojený, takže ten zůstal nezměněný.

Když konečně přišlo rozhodnutí přihlásit se na Dakar, narazil na další problém: pořadatelé v kategorii čtyřkolek příliš nefandí stavbám a jednou z podmínek je, že se musí jednat o produkční stroj, který si může koupit každý. Nakonec Tomáš našel řešení i na to. Vytvořil technickou dokumentaci ke stroji, pořídil webové stránky a stroj začal nabízet k prodeji za 28 900 eur (asi 738 tisíc korun). Když mi to vypráví, šibalsky se směje a dodává, že se modlil, aby se nenašel někdo, kdo by si ho objednal. Naštěstí se tak nestalo.

Čtyřkolky na Dakaru

Čtyřkolka Hawk na Dakaru

Po splnění všech podmínek se přihlásil na Dakar 2017. Se strojem byl spokojený - pohyboval se ve startovním poli hodně vysoko. V polovině soutěže ho však vyřadila elektronika. Tomáš se poučil a po svém si předělal i ji. Podle jeho vlastních slov by do závodní čtyřkolky produkční výzbroj už znovu nedal, protože je zbytečně komplikovaná. Pokud se jí totiž něco nezdá, přepne vám stroj do nouzového režimu nebo ho odstaví úplně. Závodník si musí sám rozhodnout o tom, kdy zapnout nebo vypnout motor, případně kdy ho bude šetřit.

Na letošní ročník navíc připravil několik vylepšení a hlavně předělal elektroniku. Je to stále jen technika a stát se může cokoliv, ale Tomáš věří, že je letos dobře připraven. Hned v úvodu druhé etapy upadla Tomášovi ze svodu výfuku lambda sonda. Celou etapu ho pálily výfukové plyny do nohy, ale hlavně se bál, aby stroj neshořel nebo se nepropálilo blízké vedení elektroniky.

Ollie je první Češkou na čtyřkolce v Dakaru

S druhou čtyřkolkou stáje MRG startuje Olga Roučková. Opět se je to stroj s pohonem zadní nápravy. Produkční Yamaha YFM700 doznala několik úprav, s kterými radil dakarský veterán Pepa Macháček. Pryč musela přední ramena, která nahradila širší a odolnější rovněž od Yamahy. V návaznosti na rozšíření přední části byla rozšířena i osa zadní nápravy, protože tento stroj nemá zadní ramena, ale kyvnou vidlici. Došlo i na kompletní výměnu tlumení. Na osvědčeném motoru nebylo třeba měnit nic.

Čtyřkolky na Dakaru
Čtyřkolky na Dakaru
Čtyřkolky na Dakaru

Ollie se svou Yamahou na Dakaru

Aby měla čtyřkolka na dlouhé etapy dost paliva, přibyly boční nádrže připevněné k nášlapům, které proto musely být rovněž zvětšeny. Ollie Roučková letos absolvuje svůj první Dakar a zatím si vede dobře (kompletní výsledky najdete zde). V plánu je dojet a nasbírat maximum zkušeností.

Obě čtyřkolky stáje MRG disponují pouze jednou poháněnou nápravu, ale takových strojů je ve startovním poli většina. Největším rozdílem mezi stroji je podvozkové řešení zadní nápravy. Yamaha má kyvnou vidlici, zatímco Tomášův Hawk má i vzadu ramena. I Tomáš uvažoval i o kyvné vidlici. Její výhodou je hmotnost nižší o cca 12 kg, ale chování podvozku s rameny vyhovuje Tomášovi přece jen více.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

KTM 690 postavili z dakarského speciálu. Dodá odvahu na silnici i v terénu

Motocykly KTM mají svůj specifický design, který se vyznačuje hranatým světlem, ostrými rysy, vše podtrhuje oranžová...

Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel

Teplé a stálé počasí je přímo ideální pro cestování na skútru. V případě Hondy PCX se přesednutí od volantu za řídítka...

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Indická jawa dorazí do Česka příští rok. Už jsme na ní jeli

Snili jsme o ní dvacet let, a když se teď nad ní skláníme, najednou nějak nevíme, kam s myšlenkami. První opravdovou...

Najdete na iDNES.cz