Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Většina motorkářů jede na KTM, některé stroje jsou převlečené

  14:30
Peru (Od zpravodaje iDNES.cz) - Do 40. ročníku Dakaru odstartovalo 139 motocyklů. Absolutní převahu mají stroje KTM 450 DR, na start se jich postavilo 86. A to není konečné číslo, protože dalších 21 strojů startujících pod značkou Husqvarna a GasGas jsou vlastně jen převlečená KTM.

Letošní Dakar ovládly s velkou převahou stroje KTM 450 DR. | foto: Jan Altner

S tím převlečením to také není nikterak horké: na takových motocyklech je skutečně změněné jen logo a stroje se neliší v ničem, dokonce ani krycí plasty nebyly pozměněny a jsou totožné s originálem. U Husqvarny je to logické, je to totiž společnost vlastněná právě továrnou KTM. U fabrického týmu GasGas tato skutečnost mnoho lidí překvapila, ale není to nepochopitelné, protože GasGas nemá v současné době vhodný základ pro tento soutěžní speciál a jeho vývoj by byl velmi drahý.

Fotogalerie

Technický základ stroje překvapivě nevychází ani z motokrosového ani z enduro speciálu KTM 450. Pokud budeme hledat jeho kořeny v produkčních motocyklech, najdeme je u KTM 690, ze které převzala 450 DR rám a zavěšení motoru.

To, co tento rallye speciál odlišuje od produkčních strojů, jsou například změny v elektronice a její přípravě pro připojení navigačních systémů.

Další rozdíl je v nádržích. Dakarský speciál má dvě přední a jednu zadní nádrž. Tyto nádrže jsou na sobě nezávislé a jejich celkový objem je úctyhodných 34 litrů. Čerpání z jednotlivých nádrží si nastavuje řidič manuálně. Pokud se jede v dunách nebo na písečném povrchu, je lepší vyčerpat nejprve přední nádrže a nechat zadní kolo více zatížené plnou zadní nádrží. Další třílitrovou nádrž najdeme pod motorem. Umístěna je v mohutném karbonovém chrániči motoru. Tato nádrž však není na palivo, ale na vodu. Je to součást bezpečnostní výbavy jezdce, aby nezůstal v poušti bez tekutin.

Jiné výfuky, řetězy i brzdy

Dálkový speciál má s ohledem na dlouhodobé použití ve velkém horku dokonalejší a účinnější chlazení oleje. Změn doznal i motor, který má zesílené kartery, převodovku, píst a ojnice. Vše je pozměněno a konstruováno pro delší výdrž. 

Letošní Dakar ovládly s velkou převahou stroje KTM 450 DR

Český tým MRG používá české výfuky RP a podle slov manažera týmu Ervína Krajčoviče, mají tyto výfuky lepší parametry než výfuky Akrapovič, které používá tovární tým. Motor s těmito koncovkami dosahuje vyššího výkonu a palivová křivka navíc po dosažení maxima neklesá tak prudce.

Další českou stopou jsou brzdové kotouče Goldfren. Tato firma vyvinula speciální směs destiček přímo ušitou na míru materiálu brzdových kotoučů, které poskytuje závodnímu týmu jako komplexní balíček. Tady na Dakaru jsou jejich brzdy k vidění nejen na motocyklech, ale používají je například i kamiony Buggyra.

Poslední českou specialitou jsou řetězy ČZ Chain. Podle Krajčoviče vynikají použitím kvalitních materiálů: „Jedná se o ruční práci. Důležitý je i způsob utěsnění O-kroužky, díky kterým se zabrání vniknutí nečistot, řetěz vydrží dlouho namazaný a nevytahuje se tolik jako některé jiné.“ Na Dakaru, kde se jede podstatná část soutěže ve velmi jemném písku, jsou tyto vlastnosti obzvláště důležité.

Do písku jen kola bez duše

Podvozek White Power ve standardní výbavě je sice speciál pro rallye, ale pokud chcete být konkurenceschopní, je třeba pořídit nejvyšší řadu tlumení opět WhitePower. Přední tlumení má průměr 52mm, zadní tlumič je tříkomorový.

Obrazem z Dakaru

Kola mají ráfky z kovaného hliníku a měla by vydržet i cestu po kamenech, ve skalách a v podobných podmínkách. Zesílené a z velmi odolného materiálu jsou i dráty výpletu. Pneumatiky jsou rovněž speciály pro rallye a v podstatě každý den se tady na Dakaru přezouvají. Uvnitř pneumatik není duše, ale materiál zvaný muse. Je to speciální pěna, s jejíž pomocí by měl jezdec dojet, i když prorazí nebo píchne pneumatiku.

Mechanik se s motorkou každé ráno zdraví

Za tým MRG startují letos tři motocykly. Dva stroje KTM a jedna Husquarna, ale kromě loga na motoru jsou stroje naprosto totožné. Pokud nedojde k žádné nehodě, mechanik věnuje stroji po návratu z trati přibližně čtyři hodiny času. Napřed celou motorku vyfouká vzduchem a vyčistí. Dokud je stroj teplý, vymění olej a olejový filtr. Následuje vzduchový filtr a přezutí pneumatik. Kompletně odstrojí motorku, sejme plasty i nádrže a zkontroluje všechny mechanické části stroje a dotažení šroubů.

Letošní Dakar ovládly s velkou převahou stroje KTM 450 DR
Letošní Dakar ovládly s velkou převahou stroje KTM 450 DR

Mechanik Milana Engla Pavel Bartůněk jede už svůj šestý Dakar. Je radost pozorovat ho při práci. Když ráno vstane, sundá plachtu z motorky, svůj stroj pozdraví a začne si s ním povídat. 

Je nejen mechanikem, ale i psychologem svého jezdce. Milana Engela motivuje a povzbuzuje k vyšším výkonům. A když se mu něco na Milanově výkonu nelíbí, nebere si servítky. V jednom z uplynulých ročníků servisoval i dva stroje současně, ale podle svých slov by na to už nikdy znovu nepřistoupil. Sám má terénní motocykly rád a ve volném čase jezdí hobby motokros.

Pokud vás text inspiruje pořídit si stroj KTM 450 Dakar Replica, narazíte na dva problémy. Nepatří k nejlevnějším, jeho cena je 26 tisíc eur (asi 670 tisíc korun). Další doplňky v podobě výfuku RP, lepší podvozek WhitePower a navigace vás připraví o dalších přibližně 14 tisíc eur (360 tisíc korun). Větším háčkem však je, že továrna KTM vyrobí za rok přibližně 70 kusů těchto strojů a velmi pečlivě si vybírá, komu je prodá.

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Motorkáři jsou nejohroženější, zkušení jsou až po sto tisících kilometrech

Motocyklistů na našich silnicích umírá méně než před lety. Vážných nehod je však stále mnoho. Experti se shodují na...

Fešácký elektroskútr jezdí skoro zadarmo. Za městem mu dochází dech

Motorismus zažívá elektroboom. Jestliže je to s bateriovým pohonem u aut na rozsáhlou diskuzi, skútry jsou pro...

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Nádrž jako fazole a poctivý vzducháč. Pět tisíc kilometrů s Harleyem

Harley Davidson je legendární značka, která často polarizuje motorkářskou obec. Pro jedny jsou stroje z Milwaukee...

SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker
SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker

Kdo by neměl rád puding? Chutná skvěle samostatně, se šlehačkou a čerstvým ovocem, ale i jako náplň do dortů. Navíc je přirozeně bezlepkový. Nyní...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...