Hodiny před Dakarem: bingo a vykradené závodní stroje

  18:00aktualizováno  18:00
Lima (Od zpravodaje iDNES.cz) - Do startu dakarské rallye zbývají dva dny. Závodní týmy se přesunuly do Peru a přebraly si od pořadatelů závodní i asistenční vozy a stroje. Vyzvednutí techniky probíhalo v přístavu v Limě.

Toto není bingo, ale logistický systém předávání techniky. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Dostal jsem za úkol vyzvednout jedno z týmových vozidel. Po formálních přejímkách nás naložil mikrobus a převezl přímo na skladovou plochu uvnitř přístavu. Že to nebude jednoduché, naznačilo už to, že jsem měl najít vozidlo s pořadovým číslem 1070. 

DAKAR 2018

Dakar 2018 startuje 6. ledna, nadcházející ročník je čtyřicátý. Na start se tentokrát postaví čtyřicet Čechů, což je rekordní účast.  Zpravodajství z Dakaru sledujte ZDE

Očekával jsem počítač a sofistikovaný logistický systém, ale skutečnost byla mnohem jednodušší. Na karton byla fixem sepsána čísla všech vozidel v řadách a v pořadí tak, jak byla zaparkována na ploše. Na první pohled to neznalému připomíná bingo, možná je to primitivní, ale funguje to.

Přestože byly všechny vozy zaplombovány, během měsíce v přístavech a na moři nedokázali organizátoři dostatečně ochránit techniku před drobnými krádežemi. 

S vozy totiž nenajíždějí na trajekt přímo samotné týmy, ale včetně klíčů je předají organizátorům, kteří veškerou techniku nalodí. 

Podle Ervína Krajčoviče, manažera týmu Moto Racing Group téměř ve všech vozech ubylo palivo a v jednom z vozů se ztratil panel navigace a audia. 

Fotogalerie

„Podobné problémy se objevovaly i v minulých ročnících a náhrady se nikde nedočkáte. V jedné z doprovodných dodávek zase pustil někdo elektriku a ta se během cesty vybila,“ líčí Krajčovič. „Spediční firma dodávku vytáhla z trajektu na laně, což není bez patřičných opatření u vozu s náhonem na všechna kola ideální stav a zřejmě byla poškozena spojka.“ 

U jedné ze závodních čtyřkolek týmu ukradli kryt úložného prostoru na nářadí. „Jedná se o příslušenství vyrobené na míru, takže náhrada není snadná a bude ji potřeba složitě vyrobit,“ dodává.

Po vyzvednutí techniky v přístavu se týmy přesouvají skoro přes celé město do bivaku, kde má na velké ploše každý z týmů přesně dané místo, na kterém rozbalí svůj tábor. „Je to dobrá příležitost naposledy před startem secvičit celý tým a rozdělit všem jejich role,“ doplňuje Ervín Krajčovič.

„Asistenční auta, která jsou plná nářadí a náhradních dílů, jsou přeorganizována týmem mechaniků tak, aby měli vše po ruce a především si usnadnili každodenní manipulaci, která je kvůli přejezdům z místa na místo nezbytná.“

Tentokrát na to je dost času a relativně dobré podmínky, ale v následujících dvou týdnech to bude mnohem náročnější. V tomto prvním depu budou všechny týmy bivakovat pět dnů, během kterých musí pečlivě zkontrolovat techniku, secvičit se jako tým, napravit škody způsobené přepravou techniky, projít technickými a administrativními přejímkami se závodní i doprovodnou technikou a akreditací musí projít osobně i všichni členové týmu. 

Není toho sice úplně málo, ale proti ostrému režimu během samotného závodu je to prý procházka růžovým sadem. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Indická jawa dorazí do Česka příští rok. Už jsme na ní jeli

Snili jsme o ní dvacet let, a když se teď nad ní skláníme, najednou nějak nevíme, kam s myšlenkami. První opravdovou...

Konec motocyklové sezony. Nahoru vyjedou jen nejlepší, zbytek se kutálí dolů

Pády a lety vzduchem na motorce zakončily tradičně sezonu v Chýnově. Letos se pod tamním prudkým kopcem sešli jezdci...

Tipy na prázdninový výlet: deset zastavení v muzeích motorek

Sláva nadšencům do motorek. Díky nim je v Česku hodně muzeí s unikátními exponáty. Která z nich stojí za návštěvu?

KTM 690 postavili z dakarského speciálu. Dodá odvahu na silnici i v terénu

Motocykly KTM mají svůj specifický design, který se vyznačuje hranatým světlem, ostrými rysy, vše podtrhuje oranžová...

Najdete na iDNES.cz