Pátek 23. února 2024, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. února 2024 Svatopluk

První elektroškodovka je městský čipera. Při výletech dál nevěřte dojezdu

První den školního roku představí Škoda svůj nový elektromobil. Velkému a mohutnému Enyaqu ovšem už přes půl roku prošlapává cestu nejmenší škodovka, která loni přepřáhla na elektřinu. Vyzkoušeli jsme, jak se první sériově vyráběný elektromobil značky Škoda nabíjí a vybíjí.
Citigoe iV

Citigoe iV | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Škoda Citigoe iV je nejlevnější cesta, jak si pořídit nový elektromobil. Atraktivní ceny dosahuje množstvím kompromisů, z nichž některé celkem chytře kompenzuje. Vyzkoušeli jsme, jak se s ním jezdí.

Představovat notoricky známou mikroškodovku je zbytečné, tentokrát se proto zaměříme především na elektrickou výzbroj, která Citigoe iV odlišuje od stovek ostatních, které denně na silnicích potkáváme.

27. listopadu 2019

Výkon a nabíjení

Škoda Citigioe iV je vždy osazena elektromotorem s výkonem 61 kW a točivým momentem 212 Nm. Energii bere z 36,8kWh akumulátoru, který lze prostřednictvím konektoru CCS dobíjet buď stejnosměrným „DC“ proudem na veřejných rychlonabíječkách, nebo střídavým proudem „AC“ na nabíječkách pomalejších.

Vzhledem k určení auta – ježdění po městě a jeho okolí – je podstatné především nabíjení „AC“, kterým se nabíjí doma, ve firmách a častěji také v obchodních centrech a dalších místech „příležitostného“ nabíjení. Dobrou zprávou je, že Škoda pod kapotu vměstnala dvoufázovou palubní nabíječku, která zvládne vozidlo nabíjet výkonem 7,3 kW při 16A zatížení obou fází. S dodaným kabelem do obyčejné jednofázové zásuvky se zcela prázdné citigo naplní zhruba za 15 hodin, pomocí rychlejšího na třífázový rozvod připojeného kabelu nebo wallboxu pak zhruba za 5 hodin. 

Znamená to, že i zcela vybité vozidlo snadno dobijete přes noc. My používali přenosnou nabíjecí sadu Moon2Go, nastavili pomalejší 10A režim a i tak úplně vybitý vůz (dojezd 5 km při průměrné spotřebě toho dne 11,2 kWh / 100 km) měli ráno zcela nabitý. S desetiampérovou zátěží na dvou fázích se navíc nemusíte obávat, že by souběh s některými náročnými domácími spotřebiči přetížil jistič.

To byly dobré zprávy. 

Horší je, že rychlé „DC“ nabíjení není tak rychlé, jak tvrdí výrobce, ani tak rychlé, jak jsme u většiny elektromobilů zvyklí. Výrobce udává hodnotu 40 kW, my dosáhli maxima o 10 kW nižšího, přičemž průměrně se pohybovala spíše kolem 25 kW. A to není mnoho – je to jen o maličko víc, než zvládne třeba Renault Zoe s palubní „AC“ nabíječkou, tedy s tou pomalejší variantou nabíjení (s rychlejší DC nabíjí i výkonem nad 45 kW). Měřili jsme na nabíječce Siemens provozované společností Škoda Energo v Mladé Boleslavi a vycházeli z jejích údajů na displeji. Palubní budíky vozidla totiž o nabíjecím výkonu mlčí, stejně jako aplikace Škoda Connect v chytrém telefonu.

Aplikace Move&Fun

Pomalejší rychlé dobíjení jen podtrhuje fakt, že elektrické Citigo je auto do města a příměstského provozu. Během testování jsem s ním podnikl cestu „320 km na otočku“ a samozřejmě to šlo, ale s rychlejším DC dobíjením by to šlo o mnoho veseleji.

Optimistický ukazatel dojezdu

Překvapen jsem byl z poněkud nezvykle fungující indikace dojezdu, na kterou není úplně spoleh. Příklad z výše zmíněné cesty – cca po 270 kilometrech jízdy v celkem konstantním střídavém tempu, přerušené jedním půlhodinovým nabíjením, jsem míjel poslední veřejnou nabíječku, a protože palubní budík ukazoval dojezd o 15 km delší, než byla informace z navigace, k nabíječce jsem tedy nesjel. 

O deset kilometrů později začal dojezd klesat mnohem rychleji, než ubíhaly kilometry, takže jsem o něco zpomalil. Přesto jsem se postupně dostal do stavu, že vozem udávaný dojezd byl o několik kilometrů kratší než trasa, která mě dělila od 400V zásuvky na fasádě. Poslední kilometry, naštěstí na cestách třetí třídy a pozdě večer, jsem se táhl sotva čtyřicítkou a domů dojel jen tak tak. 

Pět kilometrů od zásuvky, svítí symbol želvy, výkon vozu je silně omezen. Dobře to dopadlo.

Ano, řidič se s tím naučí počítat, ale sympatičtější je mi přístup například mírně pesimistického Renaultu Zoe, se kterým, i když se číslo ukazatele dojezdu a zbývající trasy na navigaci shodují, nakonec vždy dojedu s rezervou. 

Nízká hmotnost vozu se pozitivně podepsala na spotřebě – pokud se vyhnete dálnicím, lze snadno jezdit za 12,5 kWh / 100 km, což je velmi slušné. V mixu i s dálnicemi jsme se dostali – na zimních gumách a s využitím topení – na 15,5 kWh, což je naopak docela dost – je to podobná hodnota, které dosahují některé větší vozy. Celkově to představuje dojezd zhruba 260, respektive 190 kilometrů. Na dálnici klesá dojezd hodně rychle, podepisuje se na tom vyšší a „krabicoidnější“ tvar vozu. S letními pneumatikami a bez vytápění čekáme spotřebu asi o 2 kWh / 100 km nižší.

Jízdní vlastnosti

Příjemné překvapení přinese jízda. Elektrické citigo je méně uskákané než verze se spalovacím motorem a jízda s ním je překvapivě, až se zdráhám to vyslovit, docela zábavná. Tedy, ne, pokud přesednete z Mini, ale ve srovnání s očekáváním rozhodně. Elektrický pohon má větší točivý moment, než byste u takového prcka předpokládali, takže je vozítko o hmotnosti 1,2 tuny příjemně živé a čiperné. Podvozek je spíše tužší, ani v zatáčkách se příliš nenaklání, ale docela hezky žehlí nerovnosti, které mu pečlivá údržba a kvalitní provedení českých silnic staví do cesty. Škodě se maličký vůz podařilo i velmi slušně izolovat od okolního hluku, takže jízda v něm je příjemně tichá – a to i na poměry mnoha elektromobilů.

Za volantem elektroaut

Asistenti se smrskli na tempomat a udržování jízdního pruhu. Adaptivní tempomat a brzdový asistent se do rozpočtu nevešli, což je škoda, při skákání v kolonách by se hodili. Udržování v jízdním pruhu je opravdu jen pomocníkem pro případ, že se zamyslíte – v mnoha případech zareaguje správně a neskončíte ve škarpě, někdy ale přehled o hranici silnice ztratí a pak je to jen na vás.

Kabina je převzata z klasického Citiga, takže systém startujete otočením klíčku ve startovací skříňce, ruční brzdu uvedete v činnost pohybem velké páky, maličký displej mezi analogovými budíky ukazuje je pár základních údajů. Šetření je vidět na úplně základním autorádiu – má jednoduchý malý displej a ovládání tlačítky. 

Aplikace Move&Fun místo zábavního systému

Vše ostatní výrobce vtipně přenechal vašemu chytrému telefonu, který vložíte do šikovného držáku na palubní desce, ve kterém čeká i klasický USB-A port pro připojení přístroje k elektrickému rozvodu. Apliace Move&Fun nabízí navigaci, údaj o jízdě a dojezdu, ovládání rádia nebo přehrávání hudby z telefonu, zjednodušené rozhraní pro ovládání telefonu nebo vizualizaci stylu jízdy. Základní funkce aplikace lze ovládat i tlačítky pod displejem vozidla.

Aplikace Move&Fun: hlavní obrazovka

Navigace má i online data o dopravě a funguje docela dobře – Waze, Google Mapy nebo Here Mapy jsou podle nás stále lepší volbou, ale na poměry „vestavěných“ navigací to rozhodně není špatné. V mém telefonu se o slovo neustále hlásil anglický mluvčí, což srozumitelnost navigace snižovalo, podle zástupců Škody to ale bude nejspíše jen můj problém a je pravda, že ani jinde jsem se o tom nedočetl. 

Co mně vadilo víc je, že v aplikaci Move&Fun nejde ovládat Spotify, takže pokud chcete poslouchat streamovanou hudbu, musíte přepínat rozhraní telefonu. Rádio nebo MP3 soubory z paměti pomocí aplikace přehrajete. Zvuk patří mezi slabší, basy ve dveřích nepříjemně duní, výšky musíte „stáhnout“ na polovinu, aby nedošlo k penetraci bubínku.

Aplikace Move&Fun: ovládání nabíjení

Aplikace Move&Fun: jízdní data dlouhodobě

Při telefonování mi vadila dualita ovládání v rámci rádia Citiga a v aplikaci telefonu – jsou to dvě různá rozhraní a působí to na mne zbytečně komplikovaně. Pochválit můžeme, že se aplikace spouští automaticky v dosahu bluetooth vozidla, nemusíte tedy na její spuštění pamatovat.

Aplikace Škoda Connect pro kontrolu na dálku

K vozidlu náleží ještě aplikace Škoda Connect, kde můžete zkontrolovat stav vozidla – např. zda jsou zamčené dveře a vytažená okna. Na dálku to jen zjistíte, změnit to ale musíte jít osobně. V aplikaci vidíte aktuální dojezd, stav akumulátoru a venkovní teplotu. Můžete nastavit parametry nabíjení, naprogramovat vychlazení nebo vyhřátí vozidla a také odložené nabíjení – pokud chcete využít levnějšího nočního tarifu nebo se se slabším jističem vyhnout domácí večerní odběrové špičce.

Škoda Connect nabízí podrobné nastavení nabíjení, v době testu ale nefungovalo optimálně

Zatímco příprava teplotní pohody fungovala dobře, programované nabíjení příliš ne. Aplikace ne vždy do vozu předala nově nastavené hodnoty, navíc nastavení na různých místech mají různé priority a zároveň jsou na sobě závislé.

Vozidlo máte na dálku příjemně pod kontrolou

Podařilo se mi tak časovač nastavit tak, že v akumulátoru ráno nebyla ani kilowatthodina navíc. Jindy zase tak, že začal nabíjet okamžitě – ačkoli jsem „minimální hranici nabití“ nastavil níž, než byl aktuální stav, a zároveň zvolil za „čas mimo špičku“ noční hodiny. 

Situace, kdy bych jen nastavil: „odjedu v 7:30 a chci mít plný akumulátor, nabíjej jen mezi 0:30–7:00“, jsem nedocílil. 

Velmi solidní elektromobil za velmi dobrou cenu

Ačkoli by se mohlo zdát, že je v textu kritiky příliš, většina z toho jsou věci, které jsou opravitelné aktualizací aplikací. Celkově je však Citigoe iV velmi příjemný maličký městský a příměstský elektromobil za velmi zajímavou cenu – začíná na 499 999 korun... a vlastně i končí, pokud nezvolíte jednu z příplatkových barev.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Nejlevnější cesta, jak se celá rodina dostane k novému počítači Apple

24" iMac M3

Nejčastěji je vidíte na recepcích, v kancelářích, ordinacích..., tam kde je kladen důraz na čistou...

Je to ideální levný tablet nejen do postele. Recenze TCL Nxtpaper 11

TCL Nxtpaper 11

Matné displeje jsou v mobilních zařízeních skutečně neobvyklou záležitostí. V poslední době se však...

Má mouchy, ale tento návrat potěší. Recenze HTC U23 Pro

HTC U23 Pro

Žádný smartphone není dokonalý a platí to i pro nečekaný návrat legendární značky HTC na náš trh....

Tip na dárek: Levný soundbar, co příjemně vylepší zvuk běžných televizorů

Hisense HS214

Možná nepotřebujete hřmící subwoofer ani prostorové ozvučení s efekty ze všech stran, ale nezáživný...

Skvělý obraz i zvuk. Zejména ve slevě je U8K od Hisense výbornou koupí

Hisense 65U8KQ

Papírově má vše, co od moderního televizoru filmoví nadšenci očekávají – Dolby Vision IQ, Dolby...

Hozená rukavice všem soupeřům. Test iPhonu 15 Pro Max

Apple iPhone 15 Pro Max

Letošní iPhony jsou na první pohled jen mírnou evolucí loňských modelů. Jenže detailní pohled...

Je odolný a vidí v noci či teplo jako Predátor. Test Doogee V20 Pro

Doogee V20 Pro

Je to multifunkční tank, nebo jen další z tuctu odolných smartphonů čínského původu? Zjistili jsme,...

  • Nejčtenější

České univerzity vyvinuly pro policii systém, kterým zastaví auto na dálku

15. února 2024  14:34

Pražská ČVUT a brněnská VUT se chlubí unikátním systémem vyvinutým na základě poptávky policie,...

Kde máte internet, pane řidiči? V online registrech dokladů je chaos

16. února 2024

Od ledna u sebe řidiči nemusí mít prakticky žádné doklady. Všechny jsou online, ale ne každý má...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemědělci se valí na Prahu. Dovezou i náklaďákotraktor?

18. února 2024

Nespokojení zemědělci vezou Pražákům ukázat soudobou techniku, která jim pomáhá. V našem archivu...

Ultralevné a kvalitní. Malé mitsubishi je ze staré školy, nemá se na něm co kazit

19. února 2024

Premium V kategorii ultralevných aut už není takový přetlak jako dříve. I malá a levná auta velice...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svého génia ocenilo Česko až po smrti. Tvůrce Laminátky a Dinga uspěl i v Itálii

17. února 2024

Exkluzivně V tomto týdnu uplynulo 25 let od náhlého úmrtí Otakara Diblíka, jedné z nejpozoruhodnějších...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

23. února 2024

Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Fantom s bruskou dosáhl svého. Itálie změní pravidla pro umisťování radarů

23. února 2024

Hrdina, nebo jen pravidla nerespektující vandal? Flexmana vnímají Italové rozdílně. K jeho výbavě...

Zkusili jsme přehlásit auto online. Návštěvy úřadu se nezbavíte, ale bude to levnější

22. února 2024

Ministerstvo dopravy spustilo slibovaný online převod vozidel. Toto označení trochu klame. Fakticky...

Power jóga strýčka Soičira. Honda CR-V s elektrárnou je lékem pro duši

22. února 2024

Kompaktní rekreační vozidlo, jak zní doslovný překlad označení nejprodávanější Hondy na světě, si s...

Nuda v BRuNU nehrozí. Vyhrajte vstupenky do zábavního parku
Nuda v BRuNU nehrozí. Vyhrajte vstupenky do zábavního parku

V Moravské metropoli se rozkládá zábavní park BRuNO, který přináší nekonečné možnosti pro aktivní odpočinek jak pro děti, tak i pro dospělé. Maskot...

Dcera Vladimíra Ráže žije bez ruky. Protézu odložila po dvaceti letech

Veronika Rážová (43) je dcerou slavného českého herce Vladimíra Ráže. Narodila se bez levé horní končetiny. Za hendikep...

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Známé tváře kritizují Michala Novotného. Nejsem homofob, brání se herec

Na Michala Novotného se na sociálních sítích snesla vlna kritiky. Herec v rozhovoru pro týdeník Téma mimo jiné řekl, že...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...