Citigo slaví pět let. Vylepšila ho nová světla a dvě šňůrky. TSI zatím ne

Ideálním tělesem je koule, která při minimální vnější ploše dosahuje největšího objemu. Jenže ideálním tvarem malého auta je kvádr. To ctí bezezbytku Škoda Citigo. Nejmenší škodovce je právě pět let.
Škoda Citigo

Škoda Citigo | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Nějaký ten rok už je na té nejmenší škodovce možná trochu znát. Přeci jen hodně střídmý interiér už bývá u moderní konkurence na pohled lepší. Na druhou stranu ta přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Dva dospělí plus dvě děti a kočárek se dovnitř a do kufru poskládají.

Jízda stále na výbornou

Jízdní vlastnosti jsou velmi slušné. Má dobrý poměr rozvoru vůči rozchodu kol. V nápravách je tedy doširoka rozkročené, takže se moc nenaklání a obdivuhodně drží stopu. Na poměry kategorie tříapůlmetrových aut je velmi slušně stabilní i na dálnici, citlivější povahy lehký neklid zádě však pocítí. Jediné, co citigo nerado, jsou nerovnosti v zatáčkách. Když malé auto s jednoduchou zadní nápravou vymete zadním kolem díru, zadek lehce uskočí. Ve městě je pak kapesní škodovka hezky obratná i díky malému průměru otáčení.

Škoda Citigo

Škoda Citigo G-TEC v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor: 3 563 × 1 641 × 1 478 × 2 420 mm
  • objem kufru: 251–951 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 929 kg
  • motor: atmosférický benzinový tříválec 1,0 MPi
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • max. výkon: 50 kW/ 68 k
  • točivý moment: 90 Nm
  • max. rychlost: 164 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 16,3 s
  • základní cena: 274 900 Kč
  • nejlevnější cena 197 900 Kč (1,0 MPI/44 kW), příplatek za pětidveřové provedení 10 000 korun

Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte ty pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Kufr si poškrábete

Dobře se nastupuje doširoka otvíranými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření. Sedadla s integrovanými opěrkami vypadají efektně, na dlouhé cestování to ale zrovna není. Některým typům postav bude vadit jen výškově polohovatelný volant. Dva čahouni si libovali kvůli místu na předních sedadlech. Na šířku je ho nečekaně hodně. Podélné centimetry vystačí pro systematické dlouhodobé používání spíš jen pro rodiče a dva caparty, kteří ještě neodrostli dětským autosedačkám. Na kratší cestování se ovšem do citiga poskládají i čtyři dospělí - vyzkoušeno. Nutno dodat, že citigo je vždycky jen čtyřmístné, takže na nouzové převážení dětí ze školy nebo tréninku napěchovanými na třech podsedácích na zadní lavici zapomeňte.

Nedělní nákup si asi občas vyžádá sklopení zadních opěradel. Nakládání těžkých věcí přes vysokánskou hranu kufru ale není zrovna komfortní. Odhalený plech v zavazadlovém prostoru patří k žánru kategorie. Hloupé je, že je nekrytý i na exponovaných místech, takže se brzy poškrábe. Kufr má objem 251 litrů, když se sklopí zadní sedadla, odveze citigo skoro kubík (přesně 951 litrů).

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Tři válce

V bratislavské fabrice Volkswagenu vyráběná škodovka má pod kapotou vždy jen tříválcový atmosferický benzinový litr. Na přeplňované provedení, které dostává třeba i octavie, oproti spekulacím zatím nedošlo. Na druhou stranu dvojče citiga, volkswagen UP!, dostalo motor 1,0 TSI v letošním roce a na ten příští se chystá dokonce ve verzi GTI s výkonem 115 koní. Citigo čeká další facelift v příštím roce, uvidíme, jestli na turbo nakonec přeci jen nedojde.

Zkusili jsme prostřední výkonové provedení motoru s 50 kW, které je spjato s bivalentním pohonem na benzin a zemní plyn. Další dvě čistě benzinové verze mají 44 a 55 kW.

Motor citiga se ochotně vytáčí; taky potřebuje aspoň tři tisíce otáček, pak drnčivě zabere a předvede zátah. Stále je to ale jen 90 Newtonmetrů točivého momentu (benzinové verze mají 95 Nm), takže tyto kratochvíle jsou citelné a smysluplné někam do osmdesátikilometrové rychlosti.

Citigo může mít i brzdového asistenta. Vyzkoušeli jsme ho:

1. listopadu 2011

Když není pod velkou zátěží, je tříválec i docela tichý. Když ale dojedete kopec, musíte přišlápnout plyn, a to se pak rachtavě ozve. Na dálnici pak slýcháte hlavně ten motor.

Na rovné autostrádě dokáže stabilně udržovat i v kopcích stotřicítku, pravda, v těch prudších musíte podřadit a nesmíte toho vézt moc. Když se kopec překlopí, umí se citigo rozdovádět až ke stošedesátce. Životně důležité je rychlost udržet, jakoukoliv dynamickou disciplínu z kategorie těch mimoměstských zapomeňte. Když jednou ztratíte rychlost, pokorně se vrátíte do pravého pruhu a postupným vytáčením a odřazováním se musíte zas na vyšší hodnoty na otáčkoměru propracovat. Při jízdě se musíte řídit hlavně sluchem, malý otáčkoměr s titěrnými dílky moc čitelný není.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Provedení na zemní plyn je pro šetřílky. Jezdí za korunu na kilometr. Nádrže ale nejsou zrovna velké (plynová 11 kg, benzinová 10 litrů), takže budete čerpat docela často. Reálně jsme na plynovou nádrž ujeli nějakých 220 kilometrů. Plynový pohon vykázal průměr 3,8 kg na sto kilometrů, jízda na benzin byla kolem šesti litrů, nutno přiznat, že to bylo skoro pořád s plynem na maximum a hodně kilometrů jsme nacourali po dálnicích.

Přepnutí z plynu na benzin probíhá automaticky, občas sebou při tom nejmenší škodovka lehce škubne, ale není to nic, co byste nezaměnili za zakopnutí kola v propadlém kanálu. To si spíš všimnete trochu kostrbatého řazení pětistupňového manuálu. Sluší se připomenout, že citigo může mít i robotizovaný automat, který ovšem nepořídíte v plynové verzi.

Nová světla

K pětiletému výročí výroby (první sériové vyjelo 29. listopadu 2011) dostalo citigo parádní dárek v podobě nových světel. Nejde o to, že mají nově integrovaný pásek denního svícení z LEDek, takže vypadají fakt hezky. Hlavně se změnila technika, takže mají nově dvojitou parabolu a v ní žárovky H7 (doposud mělo citigo H4). A protože má citigo hezky velké lampy, celé dohromady to funguje a auto v noci dobře svítí.

Do ceníku se dostaly také nové položky výbavy a pod sedadlo spolujezdce se nastěhoval deštník. Nám se líbil univerzální držák na mobil nahoru na přístrojovku. Párování s autorádia s Bluetooth handsfree s telefonem je bezproblémové.

Vylepšení na dvou šňůrkách

Žádný nový krok pro automobil, velký pro citigo, tak by se dalo nazvat jedno z drobných vylepšení citiga. To napravilo řešení, které po úvodním okouzlení štvalo snad úplně všechny. Kdo neokusil, tomu se to špatně popisuje.

Celá ta vymyšlenost, ze které byla cítit hlavně snaha ušetřit, spočívala v řešení krytu zavazadlového prostoru. Namísto tradičního pojetí, kdy plato při otevírání víka kufru zvedají dvě šňůrky (někdy stačí i jedna), ho u původního citiga musíte zvedat ručně. To se pak zablokuje ve vertikální poloze a ručně ho musíte před zavřením kufru zase vrátit. Myšlenka to byla snad dobrá, ale když na to zapomenete, nic nevidíte ve zpětném zrcátku. Těm pohyblivějším a delším se naštěstí stačilo na první červené natáhnout dozadu a plato sklopit. Občerstvené citigo se pokorně vrátilo ke šňůrkám. Některé inovace se holt ukážou jako cesta do slepé uličky.

Škoda Citigo
Vstoupit do diskuse (171 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč a sladký box od Verbeny
Vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč a sladký box od Verbeny

Je čas dopřát si chvilku klidu a rozmazlování. Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč spolu s Verbena boxem plným...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.