Sobota 17. dubna 2021, svátek má Rudolf
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 17. dubna 2021 Rudolf

Mini elektrifikací duši neztratilo. Umí lumpačit, ale daleko nedojede

Poznáte jej zejména podle malých žlutých ikon se symboly elektrické zásuvky a chybějící mřížky chladiče. Automobilová ikona dostala plně elektrickou verzi a my jsme jí prohnali po českých silnicích. Mini Cooper SE nebude volba rozumu, ale emocí. A těch pozitivních vyvolává hodně: zvenku, zevnitř i při jízdě.

Mini Cooper SE | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Soutěž o nejstylovější elektromobil by Mini Cooper SE nejspíše vyhrál, přičemž největším soupeřem by mu v této disciplíně byl stájový kolega BMW i3, který s elektrickým Mini i částečně sdílí techniku. A zatímco i3 osloví i po sedmi letech výroby stále futuristickým designem, Mini pro změnu osobitou kombinací milého retrovzhledu a sportovního šmrncu.

Elektrické Mini odlišili novými barevnými kombinacemi a jinou čelní maskou, které pochopitelně chybí mřížka pro sání vzduchu, tu elektrický pohon nepotřebuje. Ikonický „průduch“ v kapotě je tu tak jen na ozdobu. Identifikujete jej také drobnými symboly, které naznačují „jsem do zásuvky“. Nabíjecí konektor CCS je schovaný pod krytkou tam, kde bývá hrdlo nádrže.

Mini Cooper SE

Příjemné překvapení přinese nahlédnutí do ceníku. Částku sice nemůžeme označit za nízkou, zároveň však není natolik vzdálená odpovídajícímu modelu se spalovacím motorem. Zatímco za Mini Cooper S s přeplňovaným dvoulitrem dáte 680 000 Kč včetně DPH, za elektrickou verzi jen o 200 000 Kč více - to je nárůst o necelou třetinu, nikoli na dvou a vícenásobek, jak bývá u konkurence běžné.

Elektrifikace legendy

Tím, že Mini Cooper SE není stavěn jako elektromobil od začátku, musela se elektrická výzbroj vejít do prostor, kde jsou jinak komponenty spalovacího vozu. Elektromotor a nabíjecí elektronika je tak klasicky pod kapotou, pod kterou tak nezbylo místo na elektromobilisty oblíbený přední kufr.

Elektromotor má výkon 135 kW a točivý moment 270 Nm, pokud jsou vám čísla povědomá, je to tím, že jde o stejný pohon, jako má již zmíněné BMW i3. Dobrou zprávou je, že i v základní výbavě je elektrické Mini vybaveno třífázovou 11kW palubní AC nabíječkou, což velmi usnadňuje především domácí a také příležitostné (např. v obchodních centrech a hotelích) nabíjení - naplnění prázdného akumulátoru je otázka tří hodin a pár minut.

Akumulátor je v podlaze vozu, a vzhledem k výše vyřčenému a malým rozměrům vozidla nepřekvapí jeho nevelká kapacita 32,6 kWh (z čehož využitelná kapacita je 28,9 kWh). Příliš proto nezamrzí ani standardní 50kW rychlost DC nabíjení, připojení k výkonnějším 150kW „hypernabíječkám“ nepřinese žádnou časovou úsporu. 

Potěší ale pohled na nabíjecí křivku, nabíjení se většinu času drží na úrovni zhruba 46 kW, aby se postupně zvyšovalo na zhruba 49 kW, a teprve v přibližně 79 % kapacity akumulátoru postupně klesne na zhruba 35 kW, a ještě v 85 % kapacity nabíjí výkonem přesahujícím 30 kW. Pokud tedy výjimečně potřebujete dobít na pokračování delší cesty, je to poměrně rychlé.

Na kratší cesty

Je jasné, že s necelými 30 kWh energie v akumulátoru nebude Mini do zásuvky žádný dálniční polykač kilometrů. To ostatně není doména ani modelu se spalovacími motory - jsou to auta do města, kde vyniknou jejich malé rozměry a snadná manévrovatelnost, a pro dojíždění do města ze sídel v okolí, kde si na okreskách můžete řízení i hezky užít; hlavně u výkonnějších verzí.

Mini Cooper SE
Mini Cooper SE

Bezrámové dveře, sklo v nich umí zcela zmizet.

Nebudeme napínat, na udávaný dojezd podle metodiky NEDC (235 - 270 km) jsme se nedostali a na hodnotu podle metodiky WLTP (200 - 232 km) jen se silně převažujícím městským provozem a zcela bez dálnic. 

S lehkou nohou jsme v kombinovaném provozu město-okresky jezdili za 14,1 kWh/100 km (tj. dojezd cca 200 km). Pokud jsme do mixu přidali i dálnici a s rychlostí se drželi kolem 120 km/h, vyšlo to na 16,3 kWh/100 km (tj. dojezd cca 170 km). Pokud jsme na dálnici upalovali legálním maximem a na okreskách si užívali veselejší dynamickou jízdu, dostali jsme se na 18,6 kWh/100 km (tj. dojezd cca 150 km). Pro zajímavost, čistě dálniční spotřeba v rychlosti 130 km/h (podle navigace) na hradecké dálnici (cca 45km úsek mezi nájezdem u Nymburka a sjezdem u Hradce) činila 26,4 kWh/100 km.  

Jede jako motokára

Stačí pár minut za volantem a je vám jasné, že jméno automobilového závodníka a konstruktéra Johna Coopera v názvu vozu není nevhodně použité. Mini totiž nabízí skvělé zábavné svezení.

Fotogalerie

Volant klade při otáčení dnes nezvyklý odpor, což je naprosto správně - řízení je poměrně strmé, na běžných klikatých silnicích volantem otáčíte jen trochu, a i v ostřejších zatáčkách prakticky bez přehmatávání. Řízení je přesné, reakce na pootočení volantu ze středové polohy bezprostřední. Bohužel mu chybí zpětná vazba - do rukou se vám žádné informace o dění pod koly nedostanou.

Podvozek je tvrdší, na nerovnostech neskáče, ale cítíte je v zádech - na některých středočeských okreskách tak raději zpomalíte a podvozek vám za to bude vděčný. I při hodně svižných průjezdech zatáčkami se nenaklání a perfektně drží stopu, díky specifickému designu máte dost jasnou představu, kde začíná a končí jak na délku tak do šířky, takže není žádný problém ani na klikatých cestách při vyšší rychlosti přesně trefovat stopu a při míjení náklaďáku kopírovat krajnici. Při parkování oceníte malý poloměr otáčení. Skvělé jsou sportovní sedačky, které mají výborné vedení, takže i zády dobře vnímáte chování vozu. Na delší cesty jsou trochu tvrdší, ale jak jsme psali, Mini není na transevropské přejezdy. Nadstandardní je možnost upravit délku sedáku, to okoukalo Mini u majitele značky, kterým je BMW.

Mini Cooper SE je vždy třídveřový, se čtyřmi sedadly - i zadní jsou dělená, takže je to vůz opravdu jen pro čtyři. Tedy spíše dva dospělé a dvě děti. Místa na nohy je vzadu málo, pokud jsem měl sedadlo řidiče seřízené tak akorát, sedlo by si za mne asi opravdu jen dítě. Za spolujezdcem by s přijatelným pohodlím pro oba mohl sedět i dospělý. 

Neopakovatelné neoretro

Vlastně úplně nevím proč, ale interiér vozu ve mne vždy po nasednutí vyvolal radostný úsměv. Zajímavě kombinuje trochu retro pocit s velmi kolmými A-sloupky, a tedy na dnešní dobu nezvykle vzpřímeným čelním sklem, s řadami páček jako ve stíhačce a dvojicí moderních displejů. Hračičkům se zalíbí světelné okruží displeje ve středu palubky, které nenápadně upozorňují na ubývající energii v akumulátoru a například v případě couvání červeným zablikáním zdůrazní varování ze senzorů (což pokud parkujete především podle obrazu kamery, není k zahození).

Mini Cooper SE

Vše je celkem pěkně po ruce, displej za volantem bude hodně povědomý majitelům BMW i3, fajn je head-up-displej vykreslující základní informace do zorného pole řidiče - je to jednodušší verze s výsuvnou matnicí (tj. projekce není rovnou na sklo), ale je dobře v zorném poli a s výborným kontrastem.

Za volantem elektroaut

I navigace bude dobře známá řidičům BMW, pochvalu si zaslouží za živá data o silničním provozu, takže je celkem dobře použitelná. Zábavní systém není připraven na Android Auto, jen na Apple CarPlay, ale nám se ho s iPhone 6+ úspěšně rozpohybovat nepovedlo.

Ozvučení si vzala na starosti společnost Harman/Kardon, ale příliš nás nenadchlo - zvuk je razantní a výrazný, ale chybí mu hloubka a plnost, navíc kvůli umístění a nasměrování výškových měničů řidič slyší více výšek od spolujezdce. Rozhodně to není špatné, ale kupříkladu Krell v Hyundai Kona hraje mnohem lépe.

Vozidlo má vlastní SIM kartu pro připojení k internetu, stále jej tak můžete mít pod dozorem v aplikaci MINI Connected (převlečená BMW Connected).

Mini Connected

Zajímavé je, že verze pro iPhone je vybavenější než pro androidí telefony. Obě však nepovolují snímání screenshotů, a tak v obrázcích vidíte odlesk druhého telefonu. Zkontrolovat můžete zamčenost dveří a zavřenost oken, můžete najít vůz na mapě, případně spustit klimatizaci či topení. A samozřejmě vidíte stav akumulátoru a dojezd, který je aktuálně k dispozici. Pro úplnost dodejme, že plašička chodců již není vypínatelná, to je dané čerstvostí homologace, která to vyžaduje.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

MacBook Air s procesorem Apple M1 zašlapal verzi s Intelem do země

MacBook Air: nový čip Apple Silicon M1 vs. Intel Core i5

Jaký výkon má procesor M1, kterým Apple ve svých počítačích nahrazuje čipy od Intelu? V redakčním...

Tahle by mohla být hitem. Nejlevnější „supergrafika“ od Nvidie v testu

Grafická karta Gigabyte RTX3060 Eagle OC 12G v počítači HAL3000 Alfa Gamer Elite

Otestovali jsme zbrusu nový základní model grafické karty řady RTX30XX od Nvidie, RTX3060 a pro...

Ukázkové prémiové telefony bez extrémů ve výbavě. Test Samsungů S21 a S21+

Samsung Galaxy S21 a S21+

Letošní sestava prémiových samsungů řady Galaxy S21 opět zahrnuje vedle špičkového modelu s...

I přes kompromisy je to téměř pan dokonalý. Test Samsung Galaxy S21 Ultra

Samsung Galaxy S21 Ultra

Žádný smartphone není úplně dokonalý a Samsung u nové modelové řady učinil některé ústupky, které...

Patří na absolutní špičku. Otestovali jsme fotoaparát Galaxy S21 Ultra

Samsung Galaxy S21 Ultra

Špičkové modely Samsungu patří tradičně k nejlepším fotomobilům, nicméně konkurence v posledních...

Sázka na skvělý displej, 5G a baterii. Test Realme 7 5G

Realme 7 5G

S levnějšími 5G telefony se roztrhl pytel. Zatímco někteří však berou podporu sítí páté generace...

Domácí kino i muzika ve všech místnostech. Se Sonos si můžete vždy vybrat

Sonos Arc +Sub + 2x One

Chtěli jsme otestovat nový soundbar Sonos Arc. Do větších místností se ale může hodit i bezdrátový...

  • Nejčtenější

Řidiči budou muset při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru

Poslanci se přiklonili k větší ochraně cyklistů. Řidič bude muset při předjíždění míjet cyklistu nejméně ve vzdálenosti...

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes,...

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Premium Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z elektromobilů jakési...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Pod nízkou střechou. BMW dostalo přední pohon a příjemný diesel

Je to kupé, nebo není? Podobně se všichni ptají už od příchodu Mercedesu CLS, který umožnil pomýšlet na elegantně...

Napůl šlechtic, napůl provokatér. Bentley Flying Spur V8 není pro každého

Premium Příslib větší sportovnosti zní u limuzíny od Bentley lákavě asi jako karbonový gauč nebo relaxační masáž zad od Karlose...

K ostřejší jízdě ho musíte nutit, přesto je sportovní Volvo XC60 vrcholem

Premium Volvo XC60 Polestar Engineered by chtělo být švédským BMW M, Mercedesem AMG či Audi RS. Na ně sice ztrácí motorem, ale...

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...

U takové svi.. nemusím být inteligentní. Ve Výměně se vyhrožovalo rozvodem

V jedné rodině pohoda, ve druhé napětí a tichá domácnost. Pavlovi s vyměněnou manželkou došlo, že doma může být dobře....

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...