Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Mini elektrifikací duši neztratilo. Umí lumpačit, ale daleko nedojede

Poznáte jej zejména podle malých žlutých ikon se symboly elektrické zásuvky a chybějící mřížky chladiče. Automobilová ikona dostala plně elektrickou verzi a my jsme jí prohnali po českých silnicích. Mini Cooper SE nebude volba rozumu, ale emocí. A těch pozitivních vyvolává hodně: zvenku, zevnitř i při jízdě.
Mini Cooper SE

Mini Cooper SE | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Soutěž o nejstylovější elektromobil by Mini Cooper SE nejspíše vyhrál, přičemž největším soupeřem by mu v této disciplíně byl stájový kolega BMW i3, který s elektrickým Mini i částečně sdílí techniku. A zatímco i3 osloví i po sedmi letech výroby stále futuristickým designem, Mini pro změnu osobitou kombinací milého retrovzhledu a sportovního šmrncu.

Elektrické Mini odlišili novými barevnými kombinacemi a jinou čelní maskou, které pochopitelně chybí mřížka pro sání vzduchu, tu elektrický pohon nepotřebuje. Ikonický „průduch“ v kapotě je tu tak jen na ozdobu. Identifikujete jej také drobnými symboly, které naznačují „jsem do zásuvky“. Nabíjecí konektor CCS je schovaný pod krytkou tam, kde bývá hrdlo nádrže.

Mini Cooper SE

Příjemné překvapení přinese nahlédnutí do ceníku. Částku sice nemůžeme označit za nízkou, zároveň však není natolik vzdálená odpovídajícímu modelu se spalovacím motorem. Zatímco za Mini Cooper S s přeplňovaným dvoulitrem dáte 680 000 Kč včetně DPH, za elektrickou verzi jen o 200 000 Kč více - to je nárůst o necelou třetinu, nikoli na dvou a vícenásobek, jak bývá u konkurence běžné.

Elektrifikace legendy

Tím, že Mini Cooper SE není stavěn jako elektromobil od začátku, musela se elektrická výzbroj vejít do prostor, kde jsou jinak komponenty spalovacího vozu. Elektromotor a nabíjecí elektronika je tak klasicky pod kapotou, pod kterou tak nezbylo místo na elektromobilisty oblíbený přední kufr.

Elektromotor má výkon 135 kW a točivý moment 270 Nm, pokud jsou vám čísla povědomá, je to tím, že jde o stejný pohon, jako má již zmíněné BMW i3. Dobrou zprávou je, že i v základní výbavě je elektrické Mini vybaveno třífázovou 11kW palubní AC nabíječkou, což velmi usnadňuje především domácí a také příležitostné (např. v obchodních centrech a hotelích) nabíjení - naplnění prázdného akumulátoru je otázka tří hodin a pár minut.

Akumulátor je v podlaze vozu, a vzhledem k výše vyřčenému a malým rozměrům vozidla nepřekvapí jeho nevelká kapacita 32,6 kWh (z čehož využitelná kapacita je 28,9 kWh). Příliš proto nezamrzí ani standardní 50kW rychlost DC nabíjení, připojení k výkonnějším 150kW „hypernabíječkám“ nepřinese žádnou časovou úsporu. 

Potěší ale pohled na nabíjecí křivku, nabíjení se většinu času drží na úrovni zhruba 46 kW, aby se postupně zvyšovalo na zhruba 49 kW, a teprve v přibližně 79 % kapacity akumulátoru postupně klesne na zhruba 35 kW, a ještě v 85 % kapacity nabíjí výkonem přesahujícím 30 kW. Pokud tedy výjimečně potřebujete dobít na pokračování delší cesty, je to poměrně rychlé.

Na kratší cesty

Je jasné, že s necelými 30 kWh energie v akumulátoru nebude Mini do zásuvky žádný dálniční polykač kilometrů. To ostatně není doména ani modelu se spalovacími motory - jsou to auta do města, kde vyniknou jejich malé rozměry a snadná manévrovatelnost, a pro dojíždění do města ze sídel v okolí, kde si na okreskách můžete řízení i hezky užít; hlavně u výkonnějších verzí.

Mini Cooper SE
Mini Cooper SE

Bezrámové dveře, sklo v nich umí zcela zmizet.

Nebudeme napínat, na udávaný dojezd podle metodiky NEDC (235 - 270 km) jsme se nedostali a na hodnotu podle metodiky WLTP (200 - 232 km) jen se silně převažujícím městským provozem a zcela bez dálnic. 

S lehkou nohou jsme v kombinovaném provozu město-okresky jezdili za 14,1 kWh/100 km (tj. dojezd cca 200 km). Pokud jsme do mixu přidali i dálnici a s rychlostí se drželi kolem 120 km/h, vyšlo to na 16,3 kWh/100 km (tj. dojezd cca 170 km). Pokud jsme na dálnici upalovali legálním maximem a na okreskách si užívali veselejší dynamickou jízdu, dostali jsme se na 18,6 kWh/100 km (tj. dojezd cca 150 km). Pro zajímavost, čistě dálniční spotřeba v rychlosti 130 km/h (podle navigace) na hradecké dálnici (cca 45km úsek mezi nájezdem u Nymburka a sjezdem u Hradce) činila 26,4 kWh/100 km.  

Jede jako motokára

Stačí pár minut za volantem a je vám jasné, že jméno automobilového závodníka a konstruktéra Johna Coopera v názvu vozu není nevhodně použité. Mini totiž nabízí skvělé zábavné svezení.

Volant klade při otáčení dnes nezvyklý odpor, což je naprosto správně - řízení je poměrně strmé, na běžných klikatých silnicích volantem otáčíte jen trochu, a i v ostřejších zatáčkách prakticky bez přehmatávání. Řízení je přesné, reakce na pootočení volantu ze středové polohy bezprostřední. Bohužel mu chybí zpětná vazba - do rukou se vám žádné informace o dění pod koly nedostanou.

Podvozek je tvrdší, na nerovnostech neskáče, ale cítíte je v zádech - na některých středočeských okreskách tak raději zpomalíte a podvozek vám za to bude vděčný. I při hodně svižných průjezdech zatáčkami se nenaklání a perfektně drží stopu, díky specifickému designu máte dost jasnou představu, kde začíná a končí jak na délku tak do šířky, takže není žádný problém ani na klikatých cestách při vyšší rychlosti přesně trefovat stopu a při míjení náklaďáku kopírovat krajnici. Při parkování oceníte malý poloměr otáčení. Skvělé jsou sportovní sedačky, které mají výborné vedení, takže i zády dobře vnímáte chování vozu. Na delší cesty jsou trochu tvrdší, ale jak jsme psali, Mini není na transevropské přejezdy. Nadstandardní je možnost upravit délku sedáku, to okoukalo Mini u majitele značky, kterým je BMW.

Mini Cooper SE je vždy třídveřový, se čtyřmi sedadly - i zadní jsou dělená, takže je to vůz opravdu jen pro čtyři. Tedy spíše dva dospělé a dvě děti. Místa na nohy je vzadu málo, pokud jsem měl sedadlo řidiče seřízené tak akorát, sedlo by si za mne asi opravdu jen dítě. Za spolujezdcem by s přijatelným pohodlím pro oba mohl sedět i dospělý. 

Neopakovatelné neoretro

Vlastně úplně nevím proč, ale interiér vozu ve mne vždy po nasednutí vyvolal radostný úsměv. Zajímavě kombinuje trochu retro pocit s velmi kolmými A-sloupky, a tedy na dnešní dobu nezvykle vzpřímeným čelním sklem, s řadami páček jako ve stíhačce a dvojicí moderních displejů. Hračičkům se zalíbí světelné okruží displeje ve středu palubky, které nenápadně upozorňují na ubývající energii v akumulátoru a například v případě couvání červeným zablikáním zdůrazní varování ze senzorů (což pokud parkujete především podle obrazu kamery, není k zahození).

Mini Cooper SE

Vše je celkem pěkně po ruce, displej za volantem bude hodně povědomý majitelům BMW i3, fajn je head-up-displej vykreslující základní informace do zorného pole řidiče - je to jednodušší verze s výsuvnou matnicí (tj. projekce není rovnou na sklo), ale je dobře v zorném poli a s výborným kontrastem.

Za volantem elektroaut

I navigace bude dobře známá řidičům BMW, pochvalu si zaslouží za živá data o silničním provozu, takže je celkem dobře použitelná. Zábavní systém není připraven na Android Auto, jen na Apple CarPlay, ale nám se ho s iPhone 6+ úspěšně rozpohybovat nepovedlo.

Ozvučení si vzala na starosti společnost Harman/Kardon, ale příliš nás nenadchlo - zvuk je razantní a výrazný, ale chybí mu hloubka a plnost, navíc kvůli umístění a nasměrování výškových měničů řidič slyší více výšek od spolujezdce. Rozhodně to není špatné, ale kupříkladu Krell v Hyundai Kona hraje mnohem lépe.

Vozidlo má vlastní SIM kartu pro připojení k internetu, stále jej tak můžete mít pod dozorem v aplikaci MINI Connected (převlečená BMW Connected).

Mini Connected

Zajímavé je, že verze pro iPhone je vybavenější než pro androidí telefony. Obě však nepovolují snímání screenshotů, a tak v obrázcích vidíte odlesk druhého telefonu. Zkontrolovat můžete zamčenost dveří a zavřenost oken, můžete najít vůz na mapě, případně spustit klimatizaci či topení. A samozřejmě vidíte stav akumulátoru a dojezd, který je aktuálně k dispozici. Pro úplnost dodejme, že plašička chodců již není vypínatelná, to je dané čerstvostí homologace, která to vyžaduje.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Skvělý fotomobil se systémem jen pro odvážné. Test Huaweie Pura 70 Ultra

Huawei Pura 70 Ultra

Huawei nepolevuje ze své snahy ukázat světu, že stále vyrábí špičkové smartphony. Model Pura 70...

Účinná evoluce jako skvělá volba mezi nejlepšími. Test Googlu Pixel 8 Pro

Google Pixel 8 Pro

VIDEO Smartphony Google Pixel se konečně oficiálně prodávají na českém trhu. Aktuální nejvybavenější...

Test Sony Xperia 1 VI: změna koncepce jí prospěla, dohání konkurenci

Sony Xperia 1 VI

Značka Sony má ke smartphonům docela specifický přístup. Drží se u nich některých prvků a postupů,...

Unikátní televizor děti nejspíš nadchne, ale má nepochopitelnou slabinu

Kivi KidsTV

Do rukou se nám dostal nejspíš jediný televizor na trhu, který je určený přímo pro děti. Má odolné...

Vivo V40 v testu: střední třída se špičkovým foťákem a displejem

Vivo V40

Jen málo fotomobilů ve střední třídě může kvalitou snímků alespoň částečně konkurovat špičkovým...

Poslední chvíle před bouří? Vyzkoušeli jsme nový iPad Pro a iPad Air

11" iPad 4 Pro M4 a 13" iPad Air M2

Vyzkoušeli jsme nové iPad Pro M4 a iPad Air M2, porovnali je se špičkovým tabletem s čipem od...

Parádní velký tablet, kterému chybí snaha výrobce. Test Honoru Pad 9

Honor Pad 9

Čínský Honor se po svém stále ještě relativně nedávném návratu na globální trhy snaží dobýt...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....