Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life tak umí být možná nejkratším devítimístným vozem na trhu.

Předchozí zafiru, jejíž výrobu ukončil Opel v uplynulých týdnech, kromě praktičnosti zdobily také jízdní vlastnostmi. K tomu přidala praktičnost, variabilitu a pro Čechy, kteří jsou teď na několik (dlouhých) let uvyklí jezdit v kolonách a dálničních zúženích, ještě jeden skvělý benefit: architekturu a pozici za volantem vycizelovali konstruktéři tak, že i bojácný řidič se s předchozí zafirou odváží vedle kamionu do zúženého levého pruhu na D1. Není to tak, že by byla výrazně užší než ostatní, ale pocit za volantem je mnohem příjemnější a jistější než u konkurence.

Opel Zafira Life

Opel Zafira Life v číslech

  • délka: 4,6, 4,95 nebo 5,3 metru
  • výška 1,9 metru
  • rozvor: 2,93, nebo 3,28 metru
  • motory: turbodiesely 1,5 a 2,0 (88 - 130 kw)
  • cena: od 556 900 korun

To je ovšem minulost. U nové Zafira Life, jak zní plné jméno novinky, je třeba si zvyknout na jistou dávku dodávkovitosti. I když stále nemáte za volantem pocit, že z jízdního pruhu přečuhujete, jako s Volkswagenem Multivan, se kterým se raději zařadíte mezi kamiony do pravého.

Nová Zafira je krystalickým produktem dnešní doby, která provázala automobilky mezi sebou a dohnala je do často nečekaných partnerství. Zafira tak patří do čtyřčat Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer a Toyota Proace. Do koncernu PSA sdružujícího Peugeot s Citroënem patří Opel od předloňska. Toyota se přidala, protože tak velké auto se jí hodí do nabídky a s Francouzi dlouhodobě spolupracuje.

Škarohlíd řekne, že Opel představuje jako novinku auto, které Peugeot s Citroënem nabízejí tři roky. Tak to berte z té opačné stránky: nikdy v historii nebyla zafira tak velká a až devítimístná. Když se v roce 1999 představila, byla mezi prvními, která mezi kompaktními MPV nabídla sedm míst.

Do dneška se jich prodalo 2,7 milionu. Ovšem v posledních sezonách se rapidně změnily chutě zákazníků, od roku 2014 spadl trh s MPV o 59 procent. Jít cestou zútulnění dodávky je tak nakonec jediná možnost, jak s rozumnými náklady postavit a nabídnout auto, které odveze rodiny s více dětmi, babičkou a psem.

Opel Zafira Life
Opel Zafira Life

Stejně jako Peugeot s Citroenem má i Opel Zafira protějšek v užitkové verzi. Ta nese tradiční jméno Vivaro (u Citroenu s Peugeotem jsou to modely Jumpy a Expert).

Zafira tak nově dostala ještě rozmanitější nabídku. Můžete ji mít hned ve třech délkách. Ta nejkratší má 4,6 metru (a 2,93 m rozvoru), to je o decimetr méně než měla předchůdkyně. Nejdelší provedení je 5,3 metrové. A vždy je možnost mít pěti, šesti, sedmi, osmi i devítimístnou verzi (tři místa ve třech řadách), i u toho nejkratšího provedení. Logika je taková, že prostřední verze s délkou 4,95 metru má oproti nejkratší o pětatřicet centimetrů prodloužený rozvor na 328 centimetrů. A nejdelší verze má o pětatřicet centimetrů delší zadní převis.

Ptáte se po variantách s vyšší střechou? Máte smůlu, Zafira Life má vždy 1,9 metru výšky. Marketéři Opelu (a ostatních značek) to vyzdvihují jako plus, vejdete se do „osobních“ garáží. Důvod je ovšem podle neoficiálních zdrojů jiný: fabrika Sevelnord, kde se celé kvarteto těchto dodávek vyrábí, prý neumí vyrobit vyšší auto, prostě se na linku nevejde.

Praktičnost nade vše

Od dodávek dostala nová zafira posuvné dveře na zadní místa, ocení je každý – nastupování, nakládání dětí a zavazadel je mnohem snazší, při otevření zaberou méně místa a neotloukají auta kolem. I v nich jsou elektricky stahovatelná okénka. Parádní je také otevírací okno víka kufru, k nakládání posledních věcí na dovolenou nemusíte otevírat celou zadní stěnu, aby se náklad vysypal.

Posádka ocení spoustu odkládacích schránek, před spolujezdcem jsou hned dva kastlíky. Sedačky jsou různě nastavitelné a posuvné, jak je dobrým zvykem zafiry.

Když budete vybírat mezi hogo-fogo verzemi, budou přední místa nejen vyhřívaná, ale také namasírují záda, sedadla v zadních dvou řadách se dají polohovat a v té prostřední dokonce otočit, takže je ze zafiry improvizovaná zasedačka, i se stolky.

Pod kapotu dostává zafira dva turbodieselové čtyřválce: patnáctistovku a dvoulitr. Aby to nebylo úplně jednoduché, oba motory existují v provedení se 120 koňmi výkonu, na trhy je Opel rozmístí podle toho, aby to bylo výhodnější pro majitele z pohledu různých daní a poplatků. Jedna-pětka bude k mání ještě ve 102koňové verzi a dvoulitr v 150 a 177koňové. Většina provedení začíná s šestistupňovým manuálem, nejsilnější varianta má v základu osmistupňový automat.

Fotogalerie

Motor je velmi slušně odhlučněný, 150koňový dvoulitr v prostředně dlouhé zafiře je tak akorát, pro svižné předjíždění a pohodlné dálniční cestování. Spotřebu udržíte kolem osmi litrů. V zatáčkách to taková vášeň jako s předchozím provedením opelu tohoto jména není, architektura PSA pracuje s dost vysokou podlahou, takže do nové zafiry nastupujete jako do dodávky a sedíte jako v dodávce. Z té výšky máte výborný přehled nad provozem, ale do zatáček si instinktivně najíždíte opatrněji a víc zeširoka.

Ceny startují na 556 900 korunách za pětimístné nejkratší provedení. Za příplatek bude dokonce verze 4x4 postavená tradičním úpravcem Peugeotů firmou Dangel. A na rok 2021 Opel slibuje plně elektrickou verzi. První auta do Česka dorazí v říjnu. Těch starých jsou teď podle Martina Hejrala z českého zastoupení Opelu naplněné sklady.

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Jedny gumy na léto i zimu. Test celoročních pneu potvrdil, že ideál to není

Celoroční pneumatiky sice šetří peníze, čas a prostor, ale jsou opravdu tou správnou volbou pro bezpečnou jízdu v létě...

Subaru Outback: zábavný staromilec to na půl roku v Evropě balí

Outbacku je pětadvacet let. Aktuální pátá generace se s českým trhem loučí. Neskutečně příjemné auto už se nevyrábí, na...

Tajný tip na extrémní rodinný expres. Zkusili jsme nový Ford Explorer

Explorer je dalším trochu nečekaným americkým překvapením v evropské nabídce značky. Velké SUV je zdaleka nejdražší...

Tyto příznaky neignorujte, nebo můžete mít opravdu závažný problém

Premium Žijeme v době, kdy nás auto umí samo rychle informovat o tom, že se s ním něco děje. Podívejte se proto, jaké závady je...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...