Sobota 28. listopadu 2020, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. listopadu 2020 René

Toyota chce v Evropě prorazit s dodávkami. Vypůjčila si je od Francouzů

Toyota rozšiřuje svou strategii, chce se na evropském trhu výrazně profilovat také jako značka prodávající dodávky. Je to chytré a pragmatické, na užitkových vozech se dobře vydělává a je to stabilní trh.

Toyota Proace City | foto: Toyota

MPV jsou vyhynulý druh, na jejich místo trochu z nouze stále více nastupují „zosobákované“ dodávky. PSA mělo hodně štěstí a spoustu předvídavosti, že ve chvíli, kdy nastal velký pád této kategorie, uváděl na trh novou generaci svých modelů. Dnes se Berlingo prodává jako housky na krámě a jeho příbuzní jsou na tom stejně.

S trochou nadsázky polovinu trhu užitkových aut této kategorie dnes tvoří dodávky PSA pod značkami Citroën, Peugeot, nově také Opel a Toyota. Andrea Carlucci z evropského zastoupení Toyoty uvádí, že trh s užitkovými vozy dělá v Evropě 2,4 milionu prodaných aut ročně.

Toyota Proace City
Toyota Proace City

Japonská značka se chce na trhu užitkových vozidel výrazněji prosadit. Postavit na modelové řadě Proace jeden z pilířů své přítomnosti v Evropě. Carlucci přiznává, že užitková auta jsou pro automobilky velkým generátorem příjmů.

Značka na to tedy zakládá novou divizi Toyota Professional. A těžištěm jsou právě dodávky vyráběné u PSA. „Nová značka přinese speciální strategii spočívající v intenzivnějším zaměření na lehké užitkové vozy napříč celou sítí značky. V nových centrech lehkých užitkových vozů Toyota se budou poskytovat specializované služby pro majitele i pro budoucí zákazníky. Vznikne tak nová koncepce autosalonů prodávajících lehká užitková vozidla se specializovanými pracovníky, která si klade za cíl rozšířit zákaznickou základnu a nabídnout specializované služby,“ popisuje mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Jechová.

Je to čistě pragmatická volba. O to chytřejší. Tato auta se nekupují emocemi, vybírají se racionálně. A v tom byla Toyota přeci vždycky silná. Její modely proslavené neprůstřelnou kvalitou začínají přidávat emoce až v posledních generacích. Publikum sice obdivuje fanfarónskou Supru a nóbl lexusy, ale peníze, ty se vydělávají jinde. Mimo jiné na dodávkách.

Maloformátový přírůstek

Nejnovějším přírůstkem je malá Toyota Proace City, která se zařazuje po bok větší Proace a legendárního pick-upu Hilux. S ním a nesmrtelnou Toyotou Landcrusier jsou nové dodávky také jedinými dieselovými toyotami k mání.

Jméno bude trochu problém v orientaci. V nomenklatuře užitkových toyot se tak vyzná na první dobrou jen proškolený prodejce. Zákazník bude tápat.

Na vysvětlenou tedy:

  • vetší dodávka se jmenuje Proace, příbuzné modely jsou Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller a Opel Zafira Life (délka 4,6, pět nebo 5,3 metru)
  • menší (nově uváděná) dodávka je Proace City a jejími příbuznými jsou Citroën Berlingo, Peugeot Rifter a Opel Combo (délka 4,4 a 4,7 metru)

Pokud bude zákazník chtít náhradu za klasické MPV Toyota Verso, půjde pro Toyotu Proace City Verso, pravděpodobně ve verzi Family+. Pěti jmény neoznačují své modely ani ty nejnabubřelejší automobilky. Marketéři Toyoty se pravděpodobně snažili strukturu zjednodušit tak, až ji znepřehlednili. Nakonec to asi dopadne tak, že se větší z užitkových toyot bude říkat „Proace a té menší jednoduše „City“.

Toyota Proace City
Toyota Proace City

Mezi Proace, které už se tři roky prodává a Proace City může být až 90 centimetrů rozdíl na délku. Proace City je k mání ve dvou délkách: 4,4 a 4,7 metru, v pěti i sedmimístné variantě v osobním provedení.

I když s větší Proace sdílí „City“ technický základ v podobě platfromy PSA EMP2, je to jiné auto. Může být až sedmimístné, má dvě délky rozvoru, podlahu ve výšce osobáku (do větší Proace se leze jak do autobusu).

Užitková verze se zaplechovaným ložným prostorem bude ovšem v nabídce také třímístná (tři místa vpředu). Kabina je pocitově dost široká, jízda ve třech bude ovšem pohodlná asi jen na kratší vzdálenosti.

V případě dlouhé verze se také nabízí užitková varianta „crew cab“ pro posádku a náklad. „Pokud u tohoto provedení momentálně nepotřebujete sedadla druhé řady, lavici můžete sklopit do roviny a posunout dělicí přepážku dopředu pro zvětšení prostoru pro náklad. Při transportu delších předmětů je možné otevřít otvor v dělicí přepážce,“ popisuje Jitka Jechová.

„Nákladový objem může dosáhnout až 3,3 m³ ve standardní verzi, respektive 4,3 m³ v prodloužené verzi s volitelným modulárním sedadlem spolujezdce.“ zdůrazňuje Jechová.

Toyota Proace City

Osobní provedení Verso má možnost zvolit pro druhou řadu buďto tři samostatná sedadla, nebo lavici dělenou a sklopnou v poměru 60:40. V dlouhém i krátkém provedení lze přidat třetí řadu sedadel, která jsou posuvná. Všechna sedadla (kromě řidiče) lze také sklopit do roviny, a tak má vůz velký využitelný prostor.

U zaplechovaných nákladních verzí je příjemnou vychytávkou digitální vnitřní zrcátko, které promítá obraz z kamery hledící za auto. Další kamera v zrcátku spolujezdce kouká podél boku auta a do mrtvého úhlu (auto může dostat ještě samostatného hlídače mrtvého úhlu).

Posuvné boční dveře jsou nesmírně praktické. U osobní verze je parádní otevírací okno víka kufru, kterým se do ložného prostoru doskládají menší věci. Zaplechovaná verze má zadní dveře křídlové, takže se dovnitř dá naložit vysokozdvižným vozíkem paleta. Do ložného prostoru se vejdou dvě, což není u konkurence zvykem. Proace City uveze až tunu a utáhne na tažném zařízení až tunu a půl.

Skvělým pomocníkem je indikátor zatížení vozu (senzory měří stlačení tlumičů). V kufru jsou diody, které ohlásí přetížení. Nejprve upozorní na dosažení 90 procent maximální nosnosti a v případě jejího překročení ještě doplní výstrahu na přístrojovce.

Nabídka benzinových a naftových jednotek zahrnuje agregáty o výkonu od 75 do 130 koní a možnost volit mezi pěti či šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatickým ústrojím.

Proace City se bude vyrábět společně s Citroënem Berlingo, Peugeotem Rifter a Opelem Combo ve Vigu. Toyota má navíc ve španělské továrně vlastní inspektory kontroly kvality. Výroba odstartuje v půlce prosince, v únoru auta dorazí k zákazníkům.

Na velké rozdíly nebyly peníze. Oproti triu od PSA jsou změny v přídi a v dekorech interiéru, oproti ostatním ze čtyřčat bude v nabídce chybět nejslabší nafťák.

Nový pilíř

Na celé novince je nejzajímavější hlavně vstup Toyoty do nového segmentu. Chce naučit klienty, že se k ní chodí také pro dodávky, podobně jako k Volkswagenu.

Fotogalerie

České zastoupení Toyoty má v tomto ohledu obrovské plány. Cílem je dostat se na čísla, jako dělá Berlingo nebo VW Caddy, tedy 15 až 18 tisíc aut. Ceny City budou kousíček nad těmi u značek PSA, ovšem stále pod Volkswagenem,

Umberto Mazzone z evropské centrály Toyoty uvádí, že tyto malé užitkáče, jako je právě Proace City, tvoří polovinu prodejů dodávek. A při srovnání čísel s prodeji osobáků je to 4. největší segment fleetových prodejů.

„Proace City rozšíří záběr Toyoty na více než dvě třetiny trhu s lehkými užitkovými vozy,“ uvádí Jitka Jechová z české Toyoty. „S konkurenty se utká v segmentu, který se těší stabilnímu růstu a do roku 2021 by měl dosáhnout ročních prodejů v objemu cca 900 tisíc vozidel.“

V roku 2020 uvede Toyota Proace a rok nato City i v elektrickém provedení. Ty bude tlak evropských zákonodárců a městských samospráv na snižování emisí stále mohutněji prosazovat. Andrea Carlucci z evropské Toyoty uvádí, že dodávky tvoří 7 procent městského provozu, ale kvůli svému specifickému způsobu používání tvoří 17 procent emisí.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...