Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o tom, jestli ekonomika roste, nebo klesá? Nikoli, stojí za tím nová metodika měření spotřeby.
Toyota Proace City

Toyota Proace City | foto: Toyota

Registrace nových osobních aut v České republice, ale i v celé Evropě, letos dost citelně klesají. Za prvních sedm měsíců letošního roku spadly v ČR meziročně o 9,13 procenta, jakkoli v červenci mírně vzrostly o 0,82 %. V celé Evropě to pak byl v prvním pololetí pokles o 3,1 %. Prodeje lehkých užitkových vozidel však vykazují opačný trend. V Evropě rostly v prvním pololetí oproti loňsku o 5,8 %, v Česku od ledna do července o 5,29 %, v samotném červenci pak dokonce skoro o 13 procent.

Co za tím je? Říká se, že blížící se ekonomická recese se dá poznat mimo jiné z trendu prodeje užitkových a nákladních vozů. Když jich firmy objednávají málo, znamená to, že mají málo zakázek a ekonomika spěje do recese. Tomu by však aktuální statistiky moc neodpovídaly. O německé ekonomice se mluví v souvislosti s recesí, ale registrace nových dodávek do 3,5 tuny tam v prvním pololetí rostly o 13,9 %, těch středních do 16 tun o 21,2 % a nejtěžších nad 16 tun o 19,3 %.

WLTP a osobní auta

Statistiky registrací osobních aut loni i letos ovlivnila metodika měření spotřeby WLTP a nutnost nové homologace na aktuální normu Euro. Loni v půlce roku kvůli tomu citelně stoupaly registrace osobních aut. Automobilky se chtěly „předzásobit“ určitým počtem vozů homologovaných podle starší normy, pak následoval propad. Metodika byla trochu složitější, ale zjednodušeně mohly automobilky takto zaregistrovat 10 procent aut prodaných o rok dříve.

Peugeot Rifter

To potvrzuje Jan Linhart ze společnosti KPMG: „Meziroční srovnání bude v letošním druhém pololetí výrazně poznamenáno loňskou srovnávací základnou, která byla ovlivněna zaváděním WLTP. V létě byly registrace uměle nadhodnoceny účelovými registracemi, a naopak v podzimních měsících trhy vykazovaly propad způsobený zmíněnými předregistracemi i opožděným uváděním aut s dokončenými procedurami na trh. Logicky bych tedy očekával, že červenec a srpen budou letos ve znamení silného poklesu, naopak v září a říjnu může nastat zdánlivá korekce směrem nahoru. To by ale nemělo nic měnit na našem očekávání, že trh s novými auty letos bude klesat.“

Tři faktory růstu

A podle podobného scénáře se letos odehrávají registrace na trhu dodávek. Na užitková auta totiž dopadne „kladivo“ WLTP až letos. Pro ně platí povinnost homologovat všechna nově prodávaná vozidla v Evropě podle WLTP až od letošního září. Výkyvy v prodejích ovšem nebudou tak dramatické jako u osobních vozů. Výrobci to však u nich mají přece jen o něco snazší. Nejenže mají zkušenosti s touto procedurou, ale nabídka motorizací je u užitkových vozů menší než u osobních.

Už dnes velká část importérů jedná podobně jako loni u osobních aut – sami nebo prostřednictvím dealerů registrují povolenou desetiprocentní kvótu aut podle stávající homologace. „Ta auta se prodají. Přece jen užitkové auto svému majiteli vydělává, a když se mu rozbije jeho stávající, potřebuje nové obratem, aby nepřišel o výdělek. Neřeší tak jako u osobáků barvu nebo výbavu,“ říká pro iDNES.cz manažer jedné automobilky, který si nepřál být jmenován.

Ford Transit

To je tedy jeden z aspektů rostoucího počtu registrací. Druhým je i samotný větší zájem zákazníků, který však není dán lepšící se ekonomickou situací. Nové motory, aby vyhověly předepsaným normám, se totiž v drtivé většině neobejdou bez vstřikování močoviny (systém SCR používající činidlo AdBlue). A to bere část zákazníků jako zbytečnou komplikaci a výdaj na víc, takže si chtějí koupit ještě „staré“ auto bez tohoto zařízení. Dělají to tak spíš menší živnostníci, velké firmy to tolik neřeší.

Třetí důvod přidává Jitka Jechová z české Toyoty: „Jako možnou příčinu vidíme rozvoj byznysu a s tím spojenou poptávku po užitkových vozech. Zároveň na jedné straně je u zákazníků stoupající poptávka po vozech SUV, které ale plně nenahrazují postupně mizející MPV. Část zákazníků se proto přiklání k užitkovým autům, jako jsou v našem případě Proace Verso či brzy uvedené CDV Proace City. S tím je spojen i trend, kdy zákazníci přes týden vůz využívají pro firemní účely a na víkend s ním jezdí na výlety, za sportem apod.“ Toyota se nově do obchodu s dodávkami pustila v Evropě s vervou. Chce, aby se užitkové modely staly jedním z pilířů nabídky (více čtěte zde). 

Opel Zafira Life

Omezení motorizací

Jakkoli užitkové vozy nemají tak širokou nabídku kombinací motoru a převodovky jako osobní auta, bude WLTP a nutnost nové homologace znamenat ještě další omezení nabídky, minimálně po určitou dobu a pro některé značky. Tak například, jestli Ford Focus nabízí dva benzinové a dva naftové agregáty o celkem sedmi výkonových specifikacích, některé s dvěma možnostmi převodovky, tak Ford Transit Van má momentálně v ceníku jen jeden dvoulitrový naftový motor ve dvou výkonových verzích výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou. Ale konkrétně v případě této značky dojde k postupnému rozšíření nabídky.

„Nově zaváděný měřicí cyklus WLTP pro lehké užitkové vozy Ford žádné omezení nabídky pohonných jednotek znamenat nebude,“ tvrdí dokonce mluvčí českého zastoupení Martin Linhart. „Pro menší užitkové verze, tedy Transit Connect a Transit Courier, budeme i nadále nabízet vznětové motory 1.5 EB, resp. 1.5 TDCI. Pro větší užitkové vozy zůstávají v nabídce motory 2.0 EcoBlue, které jsou dnes k dispozici ve výkonových variantách od 105 do 185 koní. K nim ale ve čtvrtém čtvrtletí roku přibudou ještě další čtyři verze v mild-hybridním provedení, a tak se dá říct, že Ford poté, co WLTP vstoupí v platnost, svou nabídku motorů pro užitkové vozy ještě rozšíří.“

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Outlander chytá rychlík. A drží se hesla, že co funguje, to se nemění

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Dva milimetry spojky a 70 litrů benzinu. Veteráni z Česka se prohnali Monakem

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Hospodářská komora řeší, co bude s českým autoprůmyslem

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie. O...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.