Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

  • 56
Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové nevědí, kolik by si řekli za díly na staré fiaty. A v Česku najdete nabídku na Škodu Favorit za sto třicet tisíc korun.

Jeden takový, dokonale zachovalý, zelený, se stylovým přívěsem čeká na zájemce v autobazaru Davocar v Olbramovicích. V České inzerci ojetin dnes dražšího favorita nenajdete.

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

ANALÝZA

Favorit, vymodlená náhrada škodovek s motorem vzadu, dorazila v polovině září 1987. Moderní auto, které se mohlo směle rovnat se západní konkurencí, vyvezlo Československo zpoza železné opony. Čtěte dále

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, dnes už po hezkých kouscích jdou však taky sběratelé. Ti ve škodovce vidí investiční příležitost, otázkou je, zda to není jen nafouknutá bublina. Ceny každopádně neklesají, spíš naopak. O investicích do veteránů čtěte v našem seriálu zde

Olbramovický autobazar vykoupil zeleného favorita i s dobovým přívěsem od původního majitele, který za zřídkavé výjezdy z garáže natočil na počítadle tachometru necelých 53 tisíc kilometrů. Je to novější pofaceliftová 50kilowattová verze z roku 1993.

Tehdy model prošel zásadní modernizací, dostal zpevněnou karoserii, rozšířený rozchod kol obou náprav, přidaly se výztuhy dveří, také ošetření dutin karoserie, lepší akrylátové laky, nové zadní bubnové brzdy z koncernu Volkswagen a další. Od této modernizace se také dají okna zadních bočních dveří stáhnout zcela dolů. Mnozí si vzpomenou na televizní reklamu „545 zlepšení“, v níž pán zapichuje do vozu vlaječky a hlásí, jaké inovace proběhly. Rok na to byl ovšem s favoritem amen, nahradila ho Felicia.

Favorit nikdy nepřestane překvapovat prostorností. Dnes se na půdorysu 3,8 x 1,6 metru staví ta nejmenší auta, tehdejší automobilová produkce ovšem nebyla tak „vystlaná“ bezpečnostními prvky jako dnes, takže favorit s přehledem naložil rodinu i bagáž.

Jízda Favoritem byla ve své době skvělá. Podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale karoserie se dost naklání. Srdnatý řidič ovšem dokázal být s autem až neuvěřitelně rychlý a podvozek ho v těch chvílích s jistotou „podržel“.

Pokud vybíráte Škodu Favorit jako sbírkový automobil, budete muset „brát, co je“. Samozřejmě je pravděpodobné, že se po garážích a stodolách ukrývají u původních majitelů skvěle zachovalé kousky. Počítejte však spíš s tím, že budete vybírat mezi nejmenším zlem, pokud se tedy za něj neodhodláte vydat sto třicet tisíc.

Na druhou stranu asi těžko najdete na trhu vůz s levnějšími náhradními díly (často v řádu pouhých desítek korun). Navíc technika Favoritu je tak jednoduchá, že si s ní poradí snad i zručnější kovář. Ten bude pravděpodobně začínat bojem s korozí karoserie. Na co si dát dále u favorita pozor a jaké patálie čekat, čtěte zde.

Otec Favorita

Petr Hrdlička v Rozstřelu na iDNES.cz

Petr Hrdlička dnes (v pondělí 28. října) dostane vyznamenání od prezidenta Miloše Zemana. Muž, který stojí za vývojem Favorita, bude hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz v úterý 29. října od 11 hodin.