Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

aktualizováno 
Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové nevědí, kolik by si řekli za díly na staré fiaty. A v Česku najdete nabídku na Škodu Favorit za sto třicet tisíc korun.

Jeden takový, dokonale zachovalý, zelený, se stylovým přívěsem čeká na zájemce v autobazaru Davocar v Olbramovicích. V České inzerci ojetin dnes dražšího favorita nenajdete.

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

ANALÝZA

Favorit, vymodlená náhrada škodovek s motorem vzadu, dorazila v polovině září 1987. Moderní auto, které se mohlo směle rovnat se západní konkurencí, vyvezlo Československo zpoza železné opony. Čtěte dále

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, dnes už po hezkých kouscích jdou však taky sběratelé. Ti ve škodovce vidí investiční příležitost, otázkou je, zda to není jen nafouknutá bublina. Ceny každopádně neklesají, spíš naopak. O investicích do veteránů čtěte v našem seriálu zde

Olbramovický autobazar vykoupil zeleného favorita i s dobovým přívěsem od původního majitele, který za zřídkavé výjezdy z garáže natočil na počítadle tachometru necelých 53 tisíc kilometrů. Je to novější pofaceliftová 50kilowattová verze z roku 1993.

Tehdy model prošel zásadní modernizací, dostal zpevněnou karoserii, rozšířený rozchod kol obou náprav, přidaly se výztuhy dveří, také ošetření dutin karoserie, lepší akrylátové laky, nové zadní bubnové brzdy z koncernu Volkswagen a další. Od této modernizace se také dají okna zadních bočních dveří stáhnout zcela dolů. Mnozí si vzpomenou na televizní reklamu „545 zlepšení“, v níž pán zapichuje do vozu vlaječky a hlásí, jaké inovace proběhly. Rok na to byl ovšem s favoritem amen, nahradila ho Felicia.

Fotogalerie

Favorit nikdy nepřestane překvapovat prostorností. Dnes se na půdorysu 3,8 x 1,6 metru staví ta nejmenší auta, tehdejší automobilová produkce ovšem nebyla tak „vystlaná“ bezpečnostními prvky jako dnes, takže favorit s přehledem naložil rodinu i bagáž.

Jízda Favoritem byla ve své době skvělá. Podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale karoserie se dost naklání. Srdnatý řidič ovšem dokázal být s autem až neuvěřitelně rychlý a podvozek ho v těch chvílích s jistotou „podržel“.

Pokud vybíráte Škodu Favorit jako sbírkový automobil, budete muset „brát, co je“. Samozřejmě je pravděpodobné, že se po garážích a stodolách ukrývají u původních majitelů skvěle zachovalé kousky. Počítejte však spíš s tím, že budete vybírat mezi nejmenším zlem, pokud se tedy za něj neodhodláte vydat sto třicet tisíc.

Na druhou stranu asi těžko najdete na trhu vůz s levnějšími náhradními díly (často v řádu pouhých desítek korun). Navíc technika Favoritu je tak jednoduchá, že si s ní poradí snad i zručnější kovář. Ten bude pravděpodobně začínat bojem s korozí karoserie. Na co si dát dále u favorita pozor a jaké patálie čekat, čtěte zde.

Otec Favorita

Petr Hrdlička v Rozstřelu na iDNES.cz

Petr Hrdlička dnes (v pondělí 28. října) dostane vyznamenání od prezidenta Miloše Zemana. Muž, který stojí za vývojem Favorita, bude hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz v úterý 29. října od 11 hodin.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

  • Další z rubriky

Felicia vyjela před 25 lety, vyráběli ji v Polsku i Bosně, taky jako VW

Prvním výsledkem spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem VW byla Škoda Felicia. Tento populární model se stal...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Superb slaví 85 let. Zlatý koráb v americkém stylu sloužil v Karlových Varech

Škoda Superb představovala od poloviny 30. let nejluxusnější model z nabídky mladoboleslavských osobních automobilů....

Najdete na iDNES.cz