Otec Favorita Hrdlička: Vyznamenání je cenou pro všechny konstruktéry

aktualizováno  12:17
Bývalý konstruktér automobilky Škoda Petr Hrdlička byl 28. října vyznamenán prezidentem republiky. „Je to cena pro všechny konstruktéry českého autoprůmyslu,“ vzkázal v diskuzním pořadu Rozstřel. Hrdlička je považován za otce Škody Favorit a za strůjce pozdějšího úspěchu české automobilky. Favorit totiž vznikl v krátkém čase a zaujal koncern Volkswagen.

Český autoprůmysl zcela jasně před víc než třiceti lety nastartovala Škoda Favorit. Fakt, že automobilka dovedla moderní vůz s koncepcí vše vpředu vyvinout v extrémně krátkém časovém úseku a v podmínkách plánovaného hospodářství, zaujal samotný koncern Volkswagen, který pak krátce po revoluci Škodu koupil. 

Fotogalerie

Favorit však pomohl nastartovat i řadu dodavatelských firem českého autoprůmyslu, pro výrobu dílů na Favorita musely často nakoupit nové stroje či licence v zahraničí, a tak krátce po revoluci firmy tyto kontakty využily a mohly zaujmout zahraniční investory. Analýzu „Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit“ čtěte zde.

Vývoj Škody Favorit měl na starosti Petr Hrdlička, konstruktér, který v podstatě stojí za renesancí českého automobilového průmyslu. Zaslouženě tedy za svůj přínos získal od prezidenta republiky Miloše Zemana státní vyznamenání.

„Vnímám to jako jako ocenění všem konstruktérům v českém autoprůmyslu. Musím poděkovat za to, že vyznamenání dostávají také lidé, kteří se angažují v průmyslu, je to snad poprvé. Existuje spousta lidí, která by si to zasloužila přinejmenším stejně jako já, mimo jiné je to například konstruktér kolejových vozidel Petr Hron,“ jmenoval v Rozstřelu Hrdlička.

Auta a vášeň pro ně mají u Hrdličků už po generace v krvi. „Když se mě zeptali ještě jako šestiletého, měl jsem jasno, co jsem chtěl dělat. Řekl jsem, že bych chtěl jezdit v náklaďáku a přitom si hrát s autíčky,“ směje se Hrdlička s tím, že odmalička miluje auta a jeho cesta byla jasná. 

Otec konstruktéra Favoritu, Karel Hrdlička, stál ve 30. letech 20. století za snahami o reorganizaci českého autoprůmyslu. Z Škodovky tehdy udělal moderní a progresivní automobilku. Stál za vznikem oblíbeného typu Škoda Popular, pod jeho vedením zamířily do výroby vozy Škoda Superb (1934), Škoda Rapid (1935) a Škoda Favorit (1936).

„Když ale přivedli fabriku na vrchol, přišla okupace a všechno se zničilo. Dvě světové války v kariéře nás obou sehrály velkou roli,“ uvedl oceněný konstruktér v diskuzním pořadu Rozstřel.

Po válce odmítl Karel Hrdlička vstoupit do KSČ a o nástupu do vedoucích funkcí tedy nemohla být řeč. „Po druhé světové válce tatínkovi nabízeli členství ve straně, ten to odmítl, takže už ho nevzali zpět do práce, přestože mu v roce 1945 nebylo ještě šedesát let. Tatínek se poté živil technickými překlady, uměl francouzsky, německy,...“ vzpomíná Hrdlička.

Škodovka dvacet let nic nedělala

Určitá image „rebela“ pak provázela i jeho syna Petra Hrdličku, který směl kvůli postojům otce pouze do učení. Postupně však vzdělání získal, vystudoval ČVUT a nakonec se zapojil do prací v tehdejším Ústavu pro vývoj motorových vozidel (ÚVMV). Právě tady ho v roce 1982 oslovila delegace, která hledala konstruktéra pro nový vůz.

„Škodovku jsme kritizovali, co všechno dělá špatně. Opravdu mě mrzelo, že dvacet let nedělali nic a pořád vyráběli to samé. Když za mnou potom přišli a řekli, abych to vzal, tak to nemůžete zatáhnout ocas mezi nohy a vykašlat se na to. Byla to obrovská výzva. Kdy se vám podaří, abyste si mohli udělat auto podle svých snů?“ popsal Hrdlička v Rozstřelu.

U Favorita byl vývoj velmi rychlý a hrálo se o čas. „Všechno se muselo povést napoprvé, protože na předělání nebyl čas,“ popisoval Hrdlička tlak, který v souvislosti se vznikem Favoritu panoval, a uvedl, jak takový vývoj vypadal. Bojovat přitom musel i se zkostnatělým přístupem v automobilce. 

„Kliková hřídel vypadala po sto tisících kilometrech jako brambora. Tak jsme ji do Favoritu udělali kalenou. Vodní pumpa tekla, tak jsme udělali kazetové těsnění a téct přestala. Benzinové čerpadlo bylo špatné, stačilo, aby auto nějakou dobu stálo a už jste nenastartovali. A tak by se dalo pokračovat dál a dál,“ popisoval Hrdlička potíže, které se běžně v automobilce v osmdesátých letech vyskytovaly.

Škoda Favorit 135 LX
Škoda Favorit 135 LX

Ovládací prvky Škody Favorit 135 LX

Petr Hrdlička uvedl i to, jak se na autosalonu v Ženevě dostal k designérovi Favorita Bertonemu. „V mé době existovali tři nebo čtyři italští návrháři, kteří určovali, jak se bude design vyvíjet. Když jsme přišli k Bertonemu, ten nám dal nejlepší nabídku a zeptal se nás: kdy chcete jít s tím autem ven? Museli jsme přemýšlet patnáct roků dopředu, nějakou dobu se ten Favorit prodávat bude. Odkýval to a my měli štěstí, spolupráce s ním byla úžasná,“ vzpomíná Hrdlička s tím, že přišly i „reklamace“. „V Bertoneho prvním návrhu byly sloupky u auta moc široké a rušily výhledy. My jsme to nechtěli, Bertone svého člověka vyhodil a předělalo se to.“

Hrdličkův Favorit má samozřejmě i vady a jeho strůjce je viděl už v počátcích. „Největší slabina auta je topení. To bych býval dělal jinak, ale z hlediska času jsme to jinak dělat nemohli. Bylo montované z motorového prostoru. Když jsem to chtěl změnit, tak mi tenkrát řekli, že tak nepůjde do náběhu, takže zůstalo tak jak zůstalo,“ vysvětluje. 

Ani s výplněmi dveří nebyl konstruktér spokojen, protože nebyly nijak tvarované. „Ale tenkrát na to tvarování neexistovaly technologie. Musel jsem si určit, co je životně důležité a co není. Aby auto mohlo jet dál, muselo splnit asi milion předpisů, to bylo podstatné,“ vysvětlil Hrdlička, proč bylo třeba dělat kompromisy.

Přesto díky jeho rázným krokům Favorit uspěl a pomohl ke vstupu zahraničního investora. A vlastně i díky tomu dnes automobilová rodinná tradice u Hrdličků pokračuje. Syn Petra Hrdličky Martin je dnes vedoucím vývoje podvozků a agregátů právě v automobilce Škoda Auto.

  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených elektrickým i spalovacím...

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

Německé úřady uložily automobilkám pokutu 2,6 miliardy korun za kartel

Německý kartelový úřad uložil třem velkým automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler úhrnnou pokutu sto milionů eur, což je...

Najdete na iDNES.cz