Čtvrtek 18. srpna 2022, svátek má Helena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 18. srpna 2022 Helena

Otec Favorita Hrdlička: Vyznamenání je cenou pro všechny konstruktéry

aktualizováno  12:17
Bývalý konstruktér automobilky Škoda Petr Hrdlička byl 28. října vyznamenán prezidentem republiky. „Je to cena pro všechny konstruktéry českého autoprůmyslu,“ vzkázal v diskuzním pořadu Rozstřel. Hrdlička je považován za otce Škody Favorit a za strůjce pozdějšího úspěchu české automobilky. Favorit totiž vznikl v krátkém čase a zaujal koncern Volkswagen.

Český autoprůmysl zcela jasně před víc než třiceti lety nastartovala Škoda Favorit. Fakt, že automobilka dovedla moderní vůz s koncepcí vše vpředu vyvinout v extrémně krátkém časovém úseku a v podmínkách plánovaného hospodářství, zaujal samotný koncern Volkswagen, který pak krátce po revoluci Škodu koupil. 

Favorit však pomohl nastartovat i řadu dodavatelských firem českého autoprůmyslu, pro výrobu dílů na Favorita musely často nakoupit nové stroje či licence v zahraničí, a tak krátce po revoluci firmy tyto kontakty využily a mohly zaujmout zahraniční investory. Analýzu „Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit“ čtěte zde.

Vývoj Škody Favorit měl na starosti Petr Hrdlička, konstruktér, který v podstatě stojí za renesancí českého automobilového průmyslu. Zaslouženě tedy za svůj přínos získal od prezidenta republiky Miloše Zemana státní vyznamenání.

„Vnímám to jako jako ocenění všem konstruktérům v českém autoprůmyslu. Musím poděkovat za to, že vyznamenání dostávají také lidé, kteří se angažují v průmyslu, je to snad poprvé. Existuje spousta lidí, která by si to zasloužila přinejmenším stejně jako já, mimo jiné je to například konstruktér kolejových vozidel Petr Hron,“ jmenoval v Rozstřelu Hrdlička.

Auta a vášeň pro ně mají u Hrdličků už po generace v krvi. „Když se mě zeptali ještě jako šestiletého, měl jsem jasno, co jsem chtěl dělat. Řekl jsem, že bych chtěl jezdit v náklaďáku a přitom si hrát s autíčky,“ směje se Hrdlička s tím, že odmalička miluje auta a jeho cesta byla jasná. 

Otec konstruktéra Favoritu, Karel Hrdlička, stál ve 30. letech 20. století za snahami o reorganizaci českého autoprůmyslu. Z Škodovky tehdy udělal moderní a progresivní automobilku. Stál za vznikem oblíbeného typu Škoda Popular, pod jeho vedením zamířily do výroby vozy Škoda Superb (1934), Škoda Rapid (1935) a Škoda Favorit (1936).

„Když ale přivedli fabriku na vrchol, přišla okupace a všechno se zničilo. Dvě světové války v kariéře nás obou sehrály velkou roli,“ uvedl oceněný konstruktér v diskuzním pořadu Rozstřel.

Po válce odmítl Karel Hrdlička vstoupit do KSČ a o nástupu do vedoucích funkcí tedy nemohla být řeč. „Po druhé světové válce tatínkovi nabízeli členství ve straně, ten to odmítl, takže už ho nevzali zpět do práce, přestože mu v roce 1945 nebylo ještě šedesát let. Tatínek se poté živil technickými překlady, uměl francouzsky, německy,...“ vzpomíná Hrdlička.

Škodovka dvacet let nic nedělala

Určitá image „rebela“ pak provázela i jeho syna Petra Hrdličku, který směl kvůli postojům otce pouze do učení. Postupně však vzdělání získal, vystudoval ČVUT a nakonec se zapojil do prací v tehdejším Ústavu pro vývoj motorových vozidel (ÚVMV). Právě tady ho v roce 1982 oslovila delegace, která hledala konstruktéra pro nový vůz.

„Škodovku jsme kritizovali, co všechno dělá špatně. Opravdu mě mrzelo, že dvacet let nedělali nic a pořád vyráběli to samé. Když za mnou potom přišli a řekli, abych to vzal, tak to nemůžete zatáhnout ocas mezi nohy a vykašlat se na to. Byla to obrovská výzva. Kdy se vám podaří, abyste si mohli udělat auto podle svých snů?“ popsal Hrdlička v Rozstřelu.

U Favorita byl vývoj velmi rychlý a hrálo se o čas. „Všechno se muselo povést napoprvé, protože na předělání nebyl čas,“ popisoval Hrdlička tlak, který v souvislosti se vznikem Favoritu panoval, a uvedl, jak takový vývoj vypadal. Bojovat přitom musel i se zkostnatělým přístupem v automobilce. 

„Kliková hřídel vypadala po sto tisících kilometrech jako brambora. Tak jsme ji do Favoritu udělali kalenou. Vodní pumpa tekla, tak jsme udělali kazetové těsnění a téct přestala. Benzinové čerpadlo bylo špatné, stačilo, aby auto nějakou dobu stálo a už jste nenastartovali. A tak by se dalo pokračovat dál a dál,“ popisoval Hrdlička potíže, které se běžně v automobilce v osmdesátých letech vyskytovaly.

Škoda Favorit 135 LX
Škoda Favorit 135 LX

Ovládací prvky Škody Favorit 135 LX

Petr Hrdlička uvedl i to, jak se na autosalonu v Ženevě dostal k designérovi Favorita Bertonemu. „V mé době existovali tři nebo čtyři italští návrháři, kteří určovali, jak se bude design vyvíjet. Když jsme přišli k Bertonemu, ten nám dal nejlepší nabídku a zeptal se nás: kdy chcete jít s tím autem ven? Museli jsme přemýšlet patnáct roků dopředu, nějakou dobu se ten Favorit prodávat bude. Odkýval to a my měli štěstí, spolupráce s ním byla úžasná,“ vzpomíná Hrdlička s tím, že přišly i „reklamace“. „V Bertoneho prvním návrhu byly sloupky u auta moc široké a rušily výhledy. My jsme to nechtěli, Bertone svého člověka vyhodil a předělalo se to.“

Hrdličkův Favorit má samozřejmě i vady a jeho strůjce je viděl už v počátcích. „Největší slabina auta je topení. To bych býval dělal jinak, ale z hlediska času jsme to jinak dělat nemohli. Bylo montované z motorového prostoru. Když jsem to chtěl změnit, tak mi tenkrát řekli, že tak nepůjde do náběhu, takže zůstalo tak jak zůstalo,“ vysvětluje. 

Ani s výplněmi dveří nebyl konstruktér spokojen, protože nebyly nijak tvarované. „Ale tenkrát na to tvarování neexistovaly technologie. Musel jsem si určit, co je životně důležité a co není. Aby auto mohlo jet dál, muselo splnit asi milion předpisů, to bylo podstatné,“ vysvětlil Hrdlička, proč bylo třeba dělat kompromisy.

Přesto díky jeho rázným krokům Favorit uspěl a pomohl ke vstupu zahraničního investora. A vlastně i díky tomu dnes automobilová rodinná tradice u Hrdličků pokračuje. Syn Petra Hrdličky Martin je dnes vedoucím vývoje podvozků a agregátů právě v automobilce Škoda Auto.

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

Premium Zdražování elektrické energie se promítlo i do cen nabíjení elektromobilů ve veřejných nabíječkách. Někde povyrostlo...

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Německu vyšetřují smrtelnou nehodu, v podezření je autonomně řízený vůz

Při nehodě, kterou zřejmě způsobil automobil s autonomním způsobem řízení, zemřel v Německu jeden člověk a dalších...

VIDEO: V křižovatce řízené policistou chybovali i profesionální řidiči

Několik posledních dní suplují kvůli výměně semaforů na rušné křižovatce u hlavního nádraží v Brně práci světelné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Formule na dálnici? Stačí malá díra a je neřiditelná, potvrzují čeští závodníci

Premium Projet se po dálnici druhou nejrychlejší formulí na světě, jak to už podruhé udělal neznámý řidič minulý týden na...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Řvoucí býk na amfetaminu. Lamborghini Urus je okreskový wrestler

A víte co, nejdřív si poslechněte ten zvuk… To je esence Lamborghini. O tom fialovém monstru říká všechno. Rambo-lambo...

Škoda Superb z bazaru: benzin nezatracujte, počítejte s investicemi

Premium Třetí generace Škody Superb je stále velmi atraktivní auto a je potřeba říci, že se automobilce designově tento model...

Petice proti plzeňské gigafactory na baterky do elektroaut sbírá podpisy

Petici proti plánované stavbě továrny na výrobu baterií do elektroaut na letišti Líně, tzv. gigafactory, předali...

Mnichovský Čtyřválec visí už půl století. Znamenal přelom pro celé BMW

V roce 1972 se v Mnichově nekonala pouze olympiáda, ale v těsné blízkosti jejího stadionu byla také zvenku dokončena...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...