Auto je drahý špás. Bezproblémová octavie TDI stojí osm tisíc měsíčně

aktualizováno 
Nákup auta je vždycky prodělek. Hned po koupi ztratí klidně třetinu hodnoty. A za peníze, které jste zaplatili, ho už nikdy neprodáte. Když přidáte náklady na údržbu, pneumatiky a další položky, zjistíte, že vás komfort mít svoje auto vyjde pěkně draho. Dlouhodobý pronájem o moc víc nestojí. Spočítali jsme to.

Škoda Octavia Combi druhé generace, původní provedení před obměnou vzhledu (faceliftem). | foto: Škoda

Když už chcete nebo potřebujete mít auto stále k dispozici, není nutné ho vždycky kupovat. Mezi zaměstnanci s nárokem na služební auto se nadneseně říká, že nejlepší značkou auta je služební. A je v tom spousta pravdy. I když pak za soukromě najeté kilometry zaměstnavateli platíte, vyplatí se to. Už za to, že se nemusíte o nic víc starat.

Začátkem června přišla Škoda s nabídkou operativního leasingu (tedy v podstatě dlouhodobého pronájmu) pro soukromé zákazníky. Pět tisíc za rapid a za 6 700 za základní octavii se na první pohled nezdá tak málo. Propočítání všech nákladů ale odhalí velké překvapení.

Sehnali jsme pečlivého majitele naftové octavie druhé - předchozí - generace, který si schovává všechny účtenky. Nepřeje si zveřejnit své jméno, redakce ho dobře zná. Kolik ho auto celkem stálo, ale ještě nikdy nespočítal. Když jsme mu výsledky našich propočtů ukázali, byl hodně překvapený. 

Kombíkovou octavii s turbodieselem 1,9 TDI 77 kW koupil v dubnu 2008. Bylo to předváděcí auto s najetými dvěma tisíci kilometry, takže na něj dostal slevu 80 tisíc. Nakonec zaplatil přesně 555 500 korun. Počítáme pro zjednodušení s 550 tisíci.

Za šest let provozu najel necelých 150 tisíc kilometrů. Účtenky za naftu si neschovává, ty pro náš výpočet nepotřebujeme. Palivo si platíme do svého i půjčeného auta. S oktávkou je maximálně spokojený, chválí si, že ho nikdy nenechala na holičkách. Vyžaduje jen základní servis, naftu a občas kapku oleje. Pneumatiky má ty nejmenší možné 195/65 R15, jednu letní za dvanáct stovek.

Do servisu jezdí pravidelně, jak je předepsáno výrobcem. Značkovou dílnu má přes ulici, tak jezdí tam. Pravda, mohl by jezdit do neautorizovaného servisu a něco by ušetřil, ale ne vždycky. A s některými úkony je opravdu lepší jezdit do značkového. V tom mu dnes dávají 20procentní slevu na práci a deset až dvacet procent na náhradní díly.

Náklady na auto tedy úplně "neškrtí" - chová se jako běžný uživatel, který nemá čas ani náladu na hledání co nejlevnějších nabídek. Za dobu, co auto má, byl už dvakrát na technické kontrole, jednou sám, podruhé to nechal na servisu a připlatil si za to tisícovku. Pojistku si kvůli poklesu hodnoty vozu nechává jednou za dva roky přepočítat - začínal na 15,5 tisících, dnes je na osmi a půl. 

Nečekaně velká čísla

Za servis (oleje, filtry, servis klimatizace, rozvody, tlumiče, brzdy a další předepsané položky plus drobnosti), dálniční známky, pneumatiky (přezouvání, uskladnění v servisu, nákup nových), technické kontroly, pár doplňků a další maličkosti zaplatil dodnes 130 tisíc (přesně 129 114 Kč).

Povinné ručení a havarijní pojistka stály za šest let přes osmdesát tisíc.

Podtrženo, sečteno: celkem ho za šest let používání stála octavie 760 tisíc (550 + 130 + 80).

Argumentem pro koupi auta oproti pronájmu bývá to, že ho můžete následně prodat. V inzerci se dnes šestileté octavie v podobném stavu prodávají kolem 150 tisíc. Pro náš výpočet použijeme částku 160 tisíc.

Kdyby tedy dnes majitel octavii prodal a zkasíroval 160 tisíc, byly by náklady na to, že měl šest let auto, 600 tisíc. Měsíčně to tedy za šest let vychází na 8 300 korun (600 000/72 měsíců).

Pronájem je dražší o tisícovku

Pro srovnání: v operativním leasingu Škody dnes stojí měsíčně Octavia Combi třetí generace (tedy novější provedení) s motorem 1,6 TDI a stejným výkonem 77 kW v levnější variantě pronájmu 8 399 korun, v dražší (je v ní mimo jiné navíc zahrnutý servis a sada zimních gum) stojí 9 299 korun.

Pronájem tedy oproti koupi auta vychází v celkových počtech o tisícovku měsíčně dráž. Nemusíte se ale o nic starat a máte každé dva roky nové auto. Navíc když půlmilion na nákup nového auta rozumně uložíte a budete z něj postupně platit pronájem, ještě se peníze aspoň trochu zhodnotí a máte stále v záloze hotovost.

Dlouhodobý pronájem samozřejmě není výhodný pro každého. Vyplatí se těm, kteří jsou zvyklí auta pravidelně střídat a měnit za nové.

Vítek Pelc ze Škody Auto pro iDNES.cz prozradil, že aktuálně, necelý týden po spuštění programu, mají 50 uzavřených smluv na nový operativní leasing pro soukromníky. "Největší zájem je o modely Octavia Combi, Yeti a Rapid Spaceback," zájem je tedy spíše o dražší modely.

Pokud kupujete auto s tím, že ho "dojezdíte" až do konce, je to samozřejmě jiná matematika. Záleží také na tom, jak pečliví jste na své auto. Pravidelné výměny oleje a servis klimatizace nejsou pro každého úplnou samozřejmostí, často totiž majitelé řeší pouze akutní závady.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Autohádanka: Poznejte automobilový skvost podle detailu

Authádanka

Je to jedno z nejslavnějších aut všech dob. Překrásný sportovní vůz, který předběhl dobu a nekonvenčními řešeními...

Trabant pro plážové šviháky. Soudruzi z NDR si mohli nechat zajít chuť

Trabant Tramp

Otevřený Trabant Tramp pro volný čas a zábavu byl určen především pro export do kapitalistických zemí. Na počátku...

Trhu s auty vládnou ojetiny. Pro vzácné a hezké se jezdí často za hranice

Seat Alhambra

Český trh s ojetinami se zdá nasycený. Jenže ti, kdo hledají speciality, méně rozšířené modely a přesně poskládanou...

Najdete na iDNES.cz