Auto je drahý špás. Bezproblémová octavie TDI stojí osm tisíc měsíčně

Nákup auta je vždycky prodělek. Hned po koupi ztratí klidně třetinu hodnoty. A za peníze, které jste zaplatili, ho už nikdy neprodáte. Když přidáte náklady na údržbu, pneumatiky a další položky, zjistíte, že vás komfort mít svoje auto vyjde pěkně draho. Dlouhodobý pronájem o moc víc nestojí. Spočítali jsme to.

Škoda Octavia Combi druhé generace, původní provedení před obměnou vzhledu (faceliftem). | foto: Škoda

Když už chcete nebo potřebujete mít auto stále k dispozici, není nutné ho vždycky kupovat. Mezi zaměstnanci s nárokem na služební auto se nadneseně říká, že nejlepší značkou auta je služební. A je v tom spousta pravdy. I když pak za soukromě najeté kilometry zaměstnavateli platíte, vyplatí se to. Už za to, že se nemusíte o nic víc starat.

Začátkem června přišla Škoda s nabídkou operativního leasingu (tedy v podstatě dlouhodobého pronájmu) pro soukromé zákazníky. Pět tisíc za rapid a za 6 700 za základní octavii se na první pohled nezdá tak málo. Propočítání všech nákladů ale odhalí velké překvapení.

Sehnali jsme pečlivého majitele naftové octavie druhé - předchozí - generace, který si schovává všechny účtenky. Nepřeje si zveřejnit své jméno, redakce ho dobře zná. Kolik ho auto celkem stálo, ale ještě nikdy nespočítal. Když jsme mu výsledky našich propočtů ukázali, byl hodně překvapený. 

Kombíkovou octavii s turbodieselem 1,9 TDI 77 kW koupil v dubnu 2008. Bylo to předváděcí auto s najetými dvěma tisíci kilometry, takže na něj dostal slevu 80 tisíc. Nakonec zaplatil přesně 555 500 korun. Počítáme pro zjednodušení s 550 tisíci.

Za šest let provozu najel necelých 150 tisíc kilometrů. Účtenky za naftu si neschovává, ty pro náš výpočet nepotřebujeme. Palivo si platíme do svého i půjčeného auta. S oktávkou je maximálně spokojený, chválí si, že ho nikdy nenechala na holičkách. Vyžaduje jen základní servis, naftu a občas kapku oleje. Pneumatiky má ty nejmenší možné 195/65 R15, jednu letní za dvanáct stovek.

Do servisu jezdí pravidelně, jak je předepsáno výrobcem. Značkovou dílnu má přes ulici, tak jezdí tam. Pravda, mohl by jezdit do neautorizovaného servisu a něco by ušetřil, ale ne vždycky. A s některými úkony je opravdu lepší jezdit do značkového. V tom mu dnes dávají 20procentní slevu na práci a deset až dvacet procent na náhradní díly.

Náklady na auto tedy úplně "neškrtí" - chová se jako běžný uživatel, který nemá čas ani náladu na hledání co nejlevnějších nabídek. Za dobu, co auto má, byl už dvakrát na technické kontrole, jednou sám, podruhé to nechal na servisu a připlatil si za to tisícovku. Pojistku si kvůli poklesu hodnoty vozu nechává jednou za dva roky přepočítat - začínal na 15,5 tisících, dnes je na osmi a půl. 

Nečekaně velká čísla

Za servis (oleje, filtry, servis klimatizace, rozvody, tlumiče, brzdy a další předepsané položky plus drobnosti), dálniční známky, pneumatiky (přezouvání, uskladnění v servisu, nákup nových), technické kontroly, pár doplňků a další maličkosti zaplatil dodnes 130 tisíc (přesně 129 114 Kč).

Povinné ručení a havarijní pojistka stály za šest let přes osmdesát tisíc.

Podtrženo, sečteno: celkem ho za šest let používání stála octavie 760 tisíc (550 + 130 + 80).

Argumentem pro koupi auta oproti pronájmu bývá to, že ho můžete následně prodat. V inzerci se dnes šestileté octavie v podobném stavu prodávají kolem 150 tisíc. Pro náš výpočet použijeme částku 160 tisíc.

Kdyby tedy dnes majitel octavii prodal a zkasíroval 160 tisíc, byly by náklady na to, že měl šest let auto, 600 tisíc. Měsíčně to tedy za šest let vychází na 8 300 korun (600 000/72 měsíců).

Pronájem je dražší o tisícovku

Pro srovnání: v operativním leasingu Škody dnes stojí měsíčně Octavia Combi třetí generace (tedy novější provedení) s motorem 1,6 TDI a stejným výkonem 77 kW v levnější variantě pronájmu 8 399 korun, v dražší (je v ní mimo jiné navíc zahrnutý servis a sada zimních gum) stojí 9 299 korun.

Pronájem tedy oproti koupi auta vychází v celkových počtech o tisícovku měsíčně dráž. Nemusíte se ale o nic starat a máte každé dva roky nové auto. Navíc když půlmilion na nákup nového auta rozumně uložíte a budete z něj postupně platit pronájem, ještě se peníze aspoň trochu zhodnotí a máte stále v záloze hotovost.

Dlouhodobý pronájem samozřejmě není výhodný pro každého. Vyplatí se těm, kteří jsou zvyklí auta pravidelně střídat a měnit za nové.

Vítek Pelc ze Škody Auto pro iDNES.cz prozradil, že aktuálně, necelý týden po spuštění programu, mají 50 uzavřených smluv na nový operativní leasing pro soukromníky. "Největší zájem je o modely Octavia Combi, Yeti a Rapid Spaceback," zájem je tedy spíše o dražší modely.

Pokud kupujete auto s tím, že ho "dojezdíte" až do konce, je to samozřejmě jiná matematika. Záleží také na tom, jak pečliví jste na své auto. Pravidelné výměny oleje a servis klimatizace nejsou pro každého úplnou samozřejmostí, často totiž majitelé řeší pouze akutní závady.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.