Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Auto je drahý špás. Bezproblémová octavie TDI stojí osm tisíc měsíčně

Nákup auta je vždycky prodělek. Hned po koupi ztratí klidně třetinu hodnoty. A za peníze, které jste zaplatili, ho už nikdy neprodáte. Když přidáte náklady na údržbu, pneumatiky a další položky, zjistíte, že vás komfort mít svoje auto vyjde pěkně draho. Dlouhodobý pronájem o moc víc nestojí. Spočítali jsme to.

Škoda Octavia Combi druhé generace, původní provedení před obměnou vzhledu (faceliftem). | foto: Škoda

Když už chcete nebo potřebujete mít auto stále k dispozici, není nutné ho vždycky kupovat. Mezi zaměstnanci s nárokem na služební auto se nadneseně říká, že nejlepší značkou auta je služební. A je v tom spousta pravdy. I když pak za soukromě najeté kilometry zaměstnavateli platíte, vyplatí se to. Už za to, že se nemusíte o nic víc starat.

Začátkem června přišla Škoda s nabídkou operativního leasingu (tedy v podstatě dlouhodobého pronájmu) pro soukromé zákazníky. Pět tisíc za rapid a za 6 700 za základní octavii se na první pohled nezdá tak málo. Propočítání všech nákladů ale odhalí velké překvapení.

Sehnali jsme pečlivého majitele naftové octavie druhé - předchozí - generace, který si schovává všechny účtenky. Nepřeje si zveřejnit své jméno, redakce ho dobře zná. Kolik ho auto celkem stálo, ale ještě nikdy nespočítal. Když jsme mu výsledky našich propočtů ukázali, byl hodně překvapený. 

Kombíkovou octavii s turbodieselem 1,9 TDI 77 kW koupil v dubnu 2008. Bylo to předváděcí auto s najetými dvěma tisíci kilometry, takže na něj dostal slevu 80 tisíc. Nakonec zaplatil přesně 555 500 korun. Počítáme pro zjednodušení s 550 tisíci.

Za šest let provozu najel necelých 150 tisíc kilometrů. Účtenky za naftu si neschovává, ty pro náš výpočet nepotřebujeme. Palivo si platíme do svého i půjčeného auta. S oktávkou je maximálně spokojený, chválí si, že ho nikdy nenechala na holičkách. Vyžaduje jen základní servis, naftu a občas kapku oleje. Pneumatiky má ty nejmenší možné 195/65 R15, jednu letní za dvanáct stovek.

Do servisu jezdí pravidelně, jak je předepsáno výrobcem. Značkovou dílnu má přes ulici, tak jezdí tam. Pravda, mohl by jezdit do neautorizovaného servisu a něco by ušetřil, ale ne vždycky. A s některými úkony je opravdu lepší jezdit do značkového. V tom mu dnes dávají 20procentní slevu na práci a deset až dvacet procent na náhradní díly.

Náklady na auto tedy úplně "neškrtí" - chová se jako běžný uživatel, který nemá čas ani náladu na hledání co nejlevnějších nabídek. Za dobu, co auto má, byl už dvakrát na technické kontrole, jednou sám, podruhé to nechal na servisu a připlatil si za to tisícovku. Pojistku si kvůli poklesu hodnoty vozu nechává jednou za dva roky přepočítat - začínal na 15,5 tisících, dnes je na osmi a půl. 

Nečekaně velká čísla

Za servis (oleje, filtry, servis klimatizace, rozvody, tlumiče, brzdy a další předepsané položky plus drobnosti), dálniční známky, pneumatiky (přezouvání, uskladnění v servisu, nákup nových), technické kontroly, pár doplňků a další maličkosti zaplatil dodnes 130 tisíc (přesně 129 114 Kč).

Povinné ručení a havarijní pojistka stály za šest let přes osmdesát tisíc.

Podtrženo, sečteno: celkem ho za šest let používání stála octavie 760 tisíc (550 + 130 + 80).

Argumentem pro koupi auta oproti pronájmu bývá to, že ho můžete následně prodat. V inzerci se dnes šestileté octavie v podobném stavu prodávají kolem 150 tisíc. Pro náš výpočet použijeme částku 160 tisíc.

Kdyby tedy dnes majitel octavii prodal a zkasíroval 160 tisíc, byly by náklady na to, že měl šest let auto, 600 tisíc. Měsíčně to tedy za šest let vychází na 8 300 korun (600 000/72 měsíců).

Pronájem je dražší o tisícovku

Pro srovnání: v operativním leasingu Škody dnes stojí měsíčně Octavia Combi třetí generace (tedy novější provedení) s motorem 1,6 TDI a stejným výkonem 77 kW v levnější variantě pronájmu 8 399 korun, v dražší (je v ní mimo jiné navíc zahrnutý servis a sada zimních gum) stojí 9 299 korun.

Pronájem tedy oproti koupi auta vychází v celkových počtech o tisícovku měsíčně dráž. Nemusíte se ale o nic starat a máte každé dva roky nové auto. Navíc když půlmilion na nákup nového auta rozumně uložíte a budete z něj postupně platit pronájem, ještě se peníze aspoň trochu zhodnotí a máte stále v záloze hotovost.

Dlouhodobý pronájem samozřejmě není výhodný pro každého. Vyplatí se těm, kteří jsou zvyklí auta pravidelně střídat a měnit za nové.

Vítek Pelc ze Škody Auto pro iDNES.cz prozradil, že aktuálně, necelý týden po spuštění programu, mají 50 uzavřených smluv na nový operativní leasing pro soukromníky. "Největší zájem je o modely Octavia Combi, Yeti a Rapid Spaceback," zájem je tedy spíše o dražší modely.

Pokud kupujete auto s tím, že ho "dojezdíte" až do konce, je to samozřejmě jiná matematika. Záleží také na tom, jak pečliví jste na své auto. Pravidelné výměny oleje a servis klimatizace nejsou pro každého úplnou samozřejmostí, často totiž majitelé řeší pouze akutní závady.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....