ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha z Krnova protínala Slezsko hranici navzdory

Seriál
Dnešní 68. díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do Slezska, na česko-polské, respektive pruské pomezí. Zamíříme na přeshraniční dráhu, která vznikla ve Slezsku jako první. Stejně jako většina jejích kolegyň přestala sloužit svému účelu v roce 1945. Zamíříme na trať z polských Głubczyc do Krnova

Mapa trati z Krnova do Glubczyc

Trať, o kterou se dnes zajímáme, je vlastně spojkou dvou železnic. Už v lednu 1855 zprovoznila německá Wilhelmsbahn dráhu z Ratiboře do Leobschütz, dnešních Głubczyc. Na rakouské straně pak o 17 let později vznikla pod taktovkou Moravsko-slezské centrální dráhy trať z Olomouce přes Krnov do Opavy.

A protože Głubczyce leží od Krnova vzdušnou čarou pouhých 15 kilometrů, rozhodla se Hornoslezská dráha (nástupce Wilhelmsbahn) německou a rakouskou trať spojit. První vlaky se po 18 kilometrů dlouhé dráze projely 25. září 1873.

Dopravu zajišťovaly pruské dráhy, osobní vlaky zajížděly z Krnova až do Ratiboře. Nic na to nezměnil ani rok 1918. Za druhé světové války trať spadala pod Říšské dráhy, frekvence spojů byla možná největší v její historii. Jenže pak přišel zlom.

Stanice Leobschütz, dnešní Głubczyce na pohlednici z roku 1906. GPS: 50.1958911N, 17.8213569E

Boje na konci války trať sice poškodily, ale ne fatálně. Podle zápisu v krnovské staniční kronice z jara 1945 část dráhy do Polska opravila Ruská armáda, jenže mezi Krnovem a Głubczycemi jezdily jen vojenské transporty. Přestože ČSD jednaly v říjnu téhož roku s polskou stranou o obnovení provozu, trať už zůstala navždy přerušená.

Na české straně se jezdilo téměř až ke státní hranici, do cihelny a dřevoskladu. Dráha už byla ovšem zařazena jen mezi vlečky. Poláci v roce 1946 obnovili na svých kolejích pravidelný osobní provoz až do Pietrowic Głubczyckich, poslední zastávky před hranicemi. Provoz na trati skončil s jízdním řádem 1969/1970. Po 13 letech došlo ke kuriózní situaci, s jízdním řádem 1983/1984 byla osobní doprava opět obnovena, podle všeho na pouhé čtyři měsíce, a to od května do srpna. O rok později už byl jízdní řád zase prázdný.

Osobní vlak Racibórz–Nysa ve stanici Głubczyce (1. října 1996) GPS: 50.1958775N, 17.8214856E

Spojnice rakouského a německého Slezska

Naše pátrání po zaniklé trati jsme začali netradičně v Polsku, na nádraží v Głubczycích. Kdysi honosná stanice s 18 kolejemi, krytým nástupištěm, podchodem a výtopnou pro osm lokomotiv je v neutěšeném stavu. Poslední mimořádné vlaky sem dojely zhruba v roce 2006, od té doby si areál nádraží bere zpátky příroda.

Monumentální nádražní budova má tvar parní lokomotivy, věžička na západní straně (směrem ke Krnovu) připomíná její komín. Teď jí ovšem hrozí zřícení, má propadlé střechy, zvenku je ohrazena plotem, aby se k ní raději nikdo nepřibližoval.

Staniční budova v Głubczycích je havarijním stavu. GPS: 50.1959806N, 17.8216789E

Podívali jsme se také na rozvětvení tratí, kde se od sebe oddělovaly dráhy do Racławic Śląskych a do Krnova. Ze vzduchu jsme prozkoumali i dlouhý rovný úsek směrem k českým hranicím.

Vydali jsme se samozřejmě i do terénu. V hlubokém zářezu před někdejší zastávkou Zopowy Równe jsme objevili zapomenutý železobetonový most přes trať. Pod ním jsou dokonce dodnes složené betonové pražce. Co kdyby se náhodou provoz obnovoval?

V reportáži vám ukážeme i krásný kamenný most, který přes trať převáděl císařskou silnici. Podíváme se i na někdejší stanici Mokre Głubczyckie a zastávku Pietrowice Głubczyckie.

Plánek stanice Mokre Głubczyckie z roku 1959. GPS: 50.1417214N, 17.6971908E

Vydáme se také k hraničnímu propustku a budeme pátrat po zbytcích trati v areálu bývalého dřevoskladu. Nesmíme vynechat ani poslední provozovaný úsek ke krnovskému nádraží, kde jsme samozřejmě objevili nejvíce památek.

Prozradíme vám, jak obyvatelé Krnova přejmenovali ocelový železniční most přes říčku Opavici a můžete se také podívat na unikátní snímky z jeho likvidace v lednu 2009.

Železniční most přes Opavici GPS: 50.0888742N, 17.6837317E
Most přes Opavici, který byl v Krnově znám pod přezdívkou „Miluji Pepu“ v září...

Železniční most přes Opavici v Krnově

A na konec nás čeká jedna rarita. Víte, že těsně před vjezdem do stanice Krnov naše dráha kdysi úrovňově křížila ještě jednu zaniklou trať? Ne? Tak se rozhodně na 68. díl seriálu Zaniklé tratě podívejte.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Slavíčský tunel a původní stopa KFNB do Hranic
  • Náchod – Kudowa Zdrój
  • Bohumín–Karviná
  • Čáslav–Močovice
  • Brno-Královo Pole – Česká
  • Svídnická údolní dráha
  • Holešovická přístavní dráha
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Tunel Litoměřice
  • Česká–Tišnov
  • Hostivice–Středokluky
  • Dobronín–Polná
  • Úzkokolejka hraběte Chorinského ve Veselí nad Moravou
  • Studénka–Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Drobná dráha Vítkovice–Zábřeh, pískové doly

Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Pláže v Evropě, kde si užijete pohodu téměř bez lidí, pořád existují

25. května 2024

Vyrovnané řady lehátek a slunečníků, které se ztrácejí v mase slunících se těl. Pláže, kde pro...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...