ZANIKLÉ TRATĚ: Dráhy do Střední Stěnavy se Poláci báli. Radši vytrhali koleje

Seriál
V jubilejním 40. díle Zaniklých tratí se vydáme na sever východních Čech na trať, po které se vozilo uhlí z historického území Pruska. Když však po druhé světové válce připadlo Polsku, doprava přes hranice se zastavila. Hlavně proto, aby Čechoslováci nemohli obsadit Kladsko. Zamíříme na trať 2h mezi Broumovem a Střední Stěnavou.

Mapa trati Meziměstí - Broumov - Mittelsteine (Střední Stěnava)

Dráha z Čech do pruského Mittelsteinu (česky Střední Stěnavy), po druhé světové válce Poláky přejmenované na Ścinawka Średnia, vznikla v několika etapách. Nejprve v červenci 1875 dorazily vlaky z Chocně přes Meziměstí do Broumova.

O rok později bylo vybudováno krátké pokračování trati do Otovic a teprve v roce 1885 se Prusko a Rakousko-Uhersko domluvily na propojení svých železničních sítí.

Dráhu z Mittelsteinu k hranicím měly postavit Pruské státní dráhy, úsek z Otovic zase Rakušané. Ti se také měli o trať starat, a to i na pruském území. Provoz byl zahájen v dubnu 1889.

Stejný dopravní model fungoval i po vzniku Československa, dopravu do Mittelsteinu zajišťovaly Československé státní dráhy. Mezi ČSR a Německem tehdy jezdily čtyři páry vlaků denně.

Směrová tabule ve stanici Broumov. Do Otovic ale pravidelné vlaky nejezdí od roku 2005
GPS: 50.5807436N, 16.3395617E

Za 2. světové války trať převzaly Říšské dráhy, v roce 1945 se vrátila zpět pod správu ČSD. Území Pruska připadlo Polsku, které se bálo, že Čechoslováci dráhu použijí k okupaci Kladska. Možná oprávněně. V červnu 1945 vyrazil z Broumova obrněný vlak Moskva, aby obsadil stanici ve Střední Stěnavě.

Telegram velitele stanice Broumov z 12. 6. 1945

„Hlásím 13.6. v 7 hodin odjíždí ze zdejší stanice obrněný vlak Moskva. Stanici Střední Stěnava obsadí a vztyčí československou vlajku.

Československý obrněný vlak Moskva obsadil v červnu 1945 stanici Střední...

Žádáme vyslání staniční stráže 1-1-20 k zajištění nádraží. Posádka Broumov nemůže nikoho uvolniti a stav naší NS jest 1-1-14. zařiďte rychle, jde o mnoho.“ 
por. Labouťka

Vojáci se sice po několika dnech ze Střední Stěnavy stáhli, ale nevraživost mezi ČSR a Polskem stoupla. Poláci dokonce na jaře 1946 vytrhali u hranic koleje. V listopadu je zase vrátili na své místo a dráha byla až do roku 1953 používána k peážním jízdám polských nákladních vlaků směrem na Walbrzych. Jakmile jízdy ustaly, trať byla definitivně uzavřena.

Zaniklé tratě

Na českém území koleje končí v zastávce Otovice zastávka, v Polsku zase v někdejší zastávce Tlumaczów Dolny (dříve Dolní Tuntschendorf). V koncovém úseku z Broumova pravidelné vlaky nejezdí od konce roku 2005. Poláci na svém území provozovali osobní dopravu až do roku 1969, potom trať fungovala ještě 20 let jako vlečka do lomu na melafyr.

Dalších 20 let byla dráha na polském území opuštěná a zdevastovaná. V roce 2010 ji jako vlečku opět obnovili a nákladní vlaky se štěrkem po ní jezdí dodnes.  

Mezi Českem a Polskem v této chvíli chybějí pouhé čtyři kilometry kolejí. Plán na obnovení provozu existuje, několik let se o něm však nemluví. Kraj Stolových hor by si ovšem přímé železniční spojení mezi oběma zeměmi bezesporu zasloužil, obnovená trať by přinesla turistický i hospodářský rozvoj na obou stranách hranice.

Pravidelný vlak v zastávce Otovice zastávka v roce 1993 GPS: 50.5597428N,...
Drezína s postřikem proti plevelu v zastávce Otovice zastávka v září 2020 GPS:...

Provoz v zastávce Otovice zastávka

Trať podél řeky Stěnavy

Jako první jsme prozkoumali vyloučený úsek na českém území mezi Broumovem a Otovicemi zastávkou. Překvapilo nás, že je v poměrně dobrém stavu, lehčí vozidla by se na něj vypravit mohla. Objevili jsme původní pražce i kolejnice z let 1928 a 1929, v Otovicích pak původní skladiště z roku 1876.

Na konci kolejí v zastávce Otovice zastávka je vidět, že koleje tam končí jen provizorně, pouze pražcem na kolejích. Zbytek českého úseku je definitivně zlikvidován. I když ne tak úplně, i po více než 60 letech od ukončení provozu jsme objevili dva pěkně dochované ocelové mostky.

Největší objev nás čekal v Polsku, monumentální ocelový most přes řeku Stěnavu. Vlaky po asymetrické konstrukci už asi nikdy neprojedou, přesto je viadukt i po tolika letech bez provozu v pěkném stavu.

Největší stavba na trati, ocelový most přes řeku Stěnavu GPS: 50.5511167N,...
Největší stavba na trati, ocelový most přes řeku Stěnavu, je už na polském...

Řeku Stěnavu překonává na polském území ocelový viadukt

V reportáži také uvidíte, co všechno se na původní trati dochovalo. Ukážeme vám nákladiště štěrku v bývalé zastávce Dolní Tuntschendorf, podíváme se také na krásné pruské nádraží ve Střední Stěnavě.   

Líbí se vám náš seriál? Můžete se podílet na jeho výrobě. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Hlučín – Petřkovice, Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, Náchod - Kudowa-Zdrój, Slavonice - Fratres, Hevlín - Laa an der Thaya, Novosedly - Laa an der Thaya, Černovice – Líšeň, Svinov - Kyjovice, vleček Kladenského uhelného revíru nebo vlečky do Zbrojovky Vsetín. Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Zažijte letní radost v Rakousku. Vydejte se na výlet parní zubačkou nebo plavbu na kánoi

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Pronájem bytu 1+kk 40 m2
Pronájem bytu 1+kk 40 m2

Františka Kováříka, Plzeň - Skvrňany
14 250 Kč/měsíc

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...