RECENZE: Sex, vraždy a Jack Rozparovač. I tohle umí Metropolitní opera
Bylo by však chybou vnímat Lulu jen jako krvák. Je to společensko-kritické drama, jehož hudební expresivitu vyhrocuje dodekafonická technika, založená na posloupnosti dvanácti tónů. Jakkoli jde v zásadě o abstraktní, intelektuální postup, výsledkem je drásavost a vášnivost. Ostatně kromě mluvené řeči a zpívané deklamace se postavy vyjadřují i hudebními formami, připomínajícím třeba klasické árie.
V centru opery stojí „femme fatale“, žena využívající a likvidující muže, ale sama též manipulovaná. Je svým způsobem viník i oběť, uzavřená ve společenském „zvěřinci“, v němž záblesky ryzího citu mizí stejně rychle jako šance na únik. Lulu čeká propad z luxusu na nejhlubší dno, mezi pouliční prostitutky a nakonec hyne rukou Jacka Rozparovače. Dá se jistě namítnout, že od doby, kdy německý dramatik Frank Wedekind napsal hry, jež Bergovi posloužily jako předloha, se postavení ženy v našem civilizačním okruhu změnilo. Bezohlednost i krutost však ze světa nezmizely.
Alban Berg: LuluDirigent Lothar Koenigs Režie William Kentridge Přímý přenos z Metropolitní opery, 21.listopadu 2015 |
Jihoafrický režisér William Kentridge, který už pro Metropolitní operu připravil Šostakovičův Nos, vytvořil sugestivní vizuální koncepci, založenou na animacích kreseb vztahujících se tak či onak k ději. Třeba portrét Lulu se všelijak rozpadá a zase skládá, tak jako i ona sama bleskově střídá své podoby a nálady. Připomíná to šílený sen a zrovna v tomto případě mohl divák v kině litovat, že nesedí v divadle, kde byl dopad jistě silnější.
V kině si zase šlo lépe vychutnat herecký výkon představitelky titulní role, německé sopranistky Marlis Petersenové, která Lulu zpívá už řadu let a v její interpretaci dosáhla výjimečné úrovně. Jakoby pro ni neexistovaly fyzické hranice, je neustále v pohybu, s ohromnou energií podává leckdy až artistické výkony, hraje i mimikou tváře a současně přesně i emocionálně zpívá extrémní part, ženoucí hlas do mezních poloh. Její Lulu je marnivá, lehkomyslná i zlá, ale pod tím vším i zranitelná, a když se z ní nakonec stane troska, vyvolává především soucit.
Hlavně nezpívat matematiku
Vyvážit zpěv, herectví a podat Bergovu hudbu tak, aby nezněla jen jako abstraktní konstrukce tónů bez citu, to je výzva i pro elitní pěvce. Z bizarní „suity“, jež Lulu obklopuje, se to dařilo Franzi Grundheberovi v roli údajného otce Lulu Schigolcha, Johanu Reuterovi v úloze Dr.Schöna i Martinu Winklerovi, jehož kreace odpudivého Akrobata by jistě obstála i ve špičkovém činoherním domě. Naopak tenorista Daniel Brenna coby Alwa působil poněkud strnule, i ve zpěvu - právě jakoby zpíval matematické rovnice a ne hudbu.
To Susan Grahamová coby lesbická hraběnka Geschwitzová, jež Lulu rovněž miluje, si s partem věděla rady. Zdálo se, že ani neinterpretuje atonální hudbu, ale nějakou jímavou romantickou skladbu. Však to sama řekla v přestávkovém rozhovoru: dostat Bergovy noty do hlavy je těžké. Ale jak se tam jednou usadí, začnou tvořit melodie. Dodejme, že možná nejsou pro každého, a to jak na jevišti, tak v hledišti, ale umí-li se podat, odkryjí svou sílu.
Tipy z televizního programu
Recenze: Já, padouch 70 %, Cellular 50 %, Zakleté pírko 40 %, Zúčtování 60 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Anthropoid 55 %, Ready Player One: Hra začíná 65 %, Návrat blbýho a blbějšího 30 %, Cesta bojovníka 50 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Tajemství jejich očí 60 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Smrtihlav 60 %, RED 2 65 %, Duna 65 %, Naděje 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, James Bond, Vlasy
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry
V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat
Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...
Životní útrapy dávají šansonu váhu, ví Naďa Válová. A děkuje Horáčkovi s Hapkou
Premium Šansoniérka Naďa Válová musela v životě čelit dramatickým událostem a právě prožité útrapy se...
GLOSA: Bystrovovy variace na bluesové klasiky mají smutek, osudovost i humor
Publicista, překladatel, básník a muzikant Michal Bystrov v knize Pekelnej pes má na mě vztek...
TRENDY V KLIPECH: Coming out Billie Eilish a darkpop Adama Mišíka
Adam Mišík a rapper Rohony přibližují ve své novince atmosféru berlínské klubové scény. V hitparádě...
Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show
Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...