Jde o novou verzi autorova žraloka zavěšeného ve skleněném akváriu plném formaldehydu z roku 1991.
Muzeum si pořídilo i další Hirstovo dílo – Nevyhnutelnou pravdu. Za bílého holoubka pověšeného jakoby v letu nad lidskou lebkou dalo jen o milion dolarů méně.
Damien Hirst je členem kontroverzní skupiny Mladí britští umělci (YBAs). Nejvíc se proslavil právě svými sériemi děl, ve kterých mrtvá zvířata – kromě žraloka například ovci nebo krávu – udržuje ve formaldehydu.
Jeho již vzpomínaný první žralok v nádrži pochází z roku 1991 a Hirst ho nazval Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho živoucího. Dílo, které bylo nominováno na prestižní Turnerovu cenu, pak koupil britský reklamní magnát a sběratel umění Charles Saatchi.
Ten v roce 2003 založil galerii pro svou sbírku moderního provokujícího britského umění, jakým je i jiný Hirstův artefakt – uříznutá kravská hlava posetá mouchami.
Právě Saatchi je považován za původce umělcovy slávy. Hirstův žralok byl centrálním kusem putovní výstavy Sensation, na níž Saatchi v roce 1997 poprvé představil svou sbírku a která v Londýně i v New Yorku vyvolala značné rozpaky.
Někdejší starosta New Yorku Rudolph Giuliani dokonce Brooklynskému muzeu kvůli ní pozastavil dotace z městského rozpočtu.
Damien Hirst se však milionáři opravdu vyplatil. Když v roce 2004 prodal Saatchi už rozkládajícího se žraloka americkému sběrateli Stevu Cohenovi, dostal za něj dvanáct milionů dolarů – zhruba stočtyřicetinásobek ceny, za kterou si mrtvého žraloka v roce 1991 pořídil Hirst.
"Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho živoucího" se tak stala tím nejdražším exponátem žijícího autora v historii, snad jen s výjimkou raných děl amerického malíře Jaspera Johnse.
Hirst zřejmě inspiroval i českého umělce Davida Černého, který umístil do akvária Saddáma Husajna a své dílo nazval Žralok.