Menší předpremiéra na D1 bude ovšem už příští týden ve čtvrtek a v pátek, kdy začne stavební sezona na dvou místech. MF DNES získala informace o letošních pracích od stavebních firem i od silničářů.
Dálnice se bude letos modernizovat na celkem pěti úsecích. Na všech se rozběhnou práce právě v druhé půlce března. Čtyři úseky jsou rozestavěné od loňska. Přibude k nim nový pátý, kde se dosud nepracovalo.
Rekonstrukce D1 |
Například firma Hochtief, která opravuje úsek Ostředek–Šternov, chce začít pracovat o Velikonocích na Bílou sobotu 31. března. „Na začátku může dojít ke stažení dopravy do jednoho pruhu v každém směru, ale bude se jednat o omezení trvající v řádu hodin,“ varuje mluvčí Hochtief Michal Talián.
O Velikonocích začnou pracovat i stavební firma Colas u Velkého Meziříčí a Eurovia mezi Koberovicemi a Hořicemi. „Na místo se po zimě vrátíme o velikonočním víkendu, kdy budou realizována dopravní opatření v místě,“ potvrzuje mluvčí stavební firmy Eurovia Iveta Štočková.
Špatnou zprávou je, že už i ministr dopravy Dan Ťok (ANO) vzdal termín dokončení modernizace D1 v roce 2020. Nově mluví o roce 2021. Jako příčinu zdržení jmenoval námitky ekologického hnutí Děti Země.
Vizualizace ŘSD k rozsáhlé rekonstrukci dálnice D1:
21. června 2012 |
Začátek oprav = riziko kolon
Když se v zúženém koridoru na opravované dálnici nestane žádná nehoda, dá se projet se štěstím i bez kolony. I loni už se opravovalo na čtyřech místech najednou. Problém je, že právě na začátku oprav se kolonám většinou vyhnout nelze, pokud není dálnice úplně vymetená od aut.
Zajímá vás, které úseky dálnice D1 se letos budou modernizovat?
Jejich mapu si prohlédněte v MF Dnes
Dělníci musí rozestavět na dálnici dopravní značky a bariéry a provoz svedou ze dvou pruhů do jednoho. Vyznačování trvá zpravidla celý den. I když budou stavbaři běhat se značkami po dálnici v sobotu, provoz na D1 je tak hustý, že fronta je téměř jistá.
Námitky Dětí Země mají i jeden nezamýšlený pozitivní efekt. Chvíli se zdálo, že se letos bude na dálnici D1 pracovat na devíti úsecích najednou. To už by pro řidiče znamenalo enormní zátěž. Nakonec se práce prozatím omezí na zmíněných pět míst.
Samozřejmě se nabízí otázka, jestli je správné zahajovat stavbu zrovna o Velikonocích, kdy lidé jezdí na výlety?
Prodloužený víkend má čtyři dny a Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic ujišťuje, že dopravním špičkám se stavbaři s vyznačováním vyhnou. Práce s největším omezením dopravy by měly připadnout na sobotu a neděli. „V pondělí odpoledne, kdy je ten provoz největší, už by měly být přípravné práce hotové,“ slibuje Studecký.
V tomto případě se pracovníků Ředitelství silnic a dálnic výjimečně zastává i jejich tradičně největší kritička, soudní znalkyně Miloslava Pošvářová. „Víkendy jsou na zahájení prací lepší a sobota a neděle uprostřed svátku jsou opravdu optimální. Lidé se přesouvají hlavně těsně před svátkem a na jeho konci,“ míní Pošvářová.