Emil Boček své přání vyslovil loni v listopadu. Na otázku iDNES.cz, zda by ho lákalo napodobit svého přítele Miroslava Liškutína - v Británii žijícího letce někdejší 312. československé stíhací perutě, který nedávno se spitfirem letěl - nezaváhal ani sekundu.
„To ano. Mám kamaráda pilota a ten usiluje o to, že by mě vzal s sebou do Anglie a že bych... a to já bych si teda s tím spitfirem zalétal!“ ožil veterán 310. perutě s generálskými prýmky na slavnostní uniformě (listopadový rozhovor s generálem Bočkem čtěte zde).
Gen. Emil BočekNa začátku druhé světové války mu bylo 16 let, bydlel v Brně. Přes Balkán a Blízký východ se dostal do Francie, po jejím pádu do Británie. Nejprve byl mechanikem u 312. perutě, poté, co se naučil dobře anglicky, si prosadil pilotní výcvik, který prodělal v USA a Kanadě. Od října 1944 absolvoval 26 operačních letů. Po válce se vrátil domů, už v roce 1946 z letectva odešel a zařídil si opravnu motorek a aut. Poúnorová perzekuce se mu vyhnula, přišel „jen“ o živnost. Dále pracoval v Mototechně a později jako odborný soustružník v Akademii věd. |
Emil Boček a Miroslav „Tony“ Liškutín jsou poslední dva žijící čeští stíhači, nasazení za druhé světové války v řadách Královského letectva (RAF).
„Velmi se na ten let těším. Ještě létám, takže bych se určitě řízení za letu chopit chtěl. Jinak bych tam přece nemusel být,“ řekl v pátek iDNES.cz Boček.
Let připomene všechny Čechy v RAF, nejen Bočka
V listopadu začali veteránův sen probírat lidé na Facebooku, konkrétní realizaci myšlenky pak spoluinicioval spolek letecké historie Czech Spitfire Club, jehož je generál Boček čestným členem.
„Snažíme se aktivně připomínat naše válečné letce, je to pro nás srdeční záležitost. V osobě generála Bočka jsou připomenuti i další jeho kamarádi, dal by se považovat za reprezentanta všech, kteří za nás bojovali. Myslím, že nejen v tomto ohledu se jedná o velmi výjimečnou událost,“ řekl iDNES.cz Josef „Joe“ Vochyán ze Czech Spitfire Clubu.
Prožitkový let spitfirem je teoreticky dostupný každému, dle obvyklých sazebníků britských provozovatelů ovšem půlhodina vyjde zhruba na sto tisíc korun.
Bočkův let je hrazen z více zdrojů. Velkou část platí Česká mincovna, která loni vydala pamětní medaile československých perutí v RAF, výrazně se podílí zmíněný Czech Spitfire Club se společností Promedica Praha Group a částečně také Mezinárodní řád Křižovníci s červeným srdcem, známý též jako Cyriaci.
„Muži jako Emil Boček jsou pro nás žijícími legendami. Proto jsme se rozhodli v rámci našich aktivit splnit jeho přání a umožnit mu společně s dalšími partnery opět vzlétnout,“ uvedl Aleš Brix, obchodní ředitel České mincovny. Ta v září vyrazí zlaté a stříbrné mince s letouny, na nichž Češi a Slováci v RAF létali.
Do Británie poletí armádní speciál
Ministerstvo obrany a armáda akci podporují zajištěním dopravy. Do Británie totiž Boček neletí sám, armáda vypravuje speciál C-295 CASA. Záštitu nad akcí převzal velitel letectva Libor Štefánik, který bude na palubě speciálu také.
Na jeho palubě budou zástupci letectva, ministerstva obrany, lidé podílející se na Bočkově letu i církevní hodnostáři. Kardinál Dominik Duka bude na letišti Biggin Hill, kam vojenský speciál míří, celebrovat mši v tamější vojenské kapli sv. Jiří, kde na památku československým letcům zanechá významný dar - věrnou kopii Pražského Jezulátka věnovanou Nadačním fondem Air Maršála RAF Karla Janouška.
Středobodem programu ale bude speciální dvoumístný spitfire, kterým - spolu s místním pilotem - poletí český válečný letec. Pro třiadevadesátiletého Bočka není létání jen dávnou vzpomínkou, dodnes tu a tam usedá do letadla jako pilot.
Portál iDNES.cz bude cestu generála Emila Bočka do Spojeného království i jeho let podrobně sledovat.
17. června 2014 |