Veterána Bočka čeká Stříbrná liška a slavné hnízdo stíhačů Biggin Hill

  0:03
Veterán RAF Emil Boček a spitfire, který pro něj ve čtvrtek připraví na anglickém letišti Biggin Hill, aby se v něm znovu proletěl, jsou váleční vrstevníci. Do ostrého nasazení se dostali na podzim 1944. Symboliku v sobě má i místo činu: základna RAF na Biggin Hillu se velkou měrou podílela na vítězství v Bitvě o Británii.

Dvoumístný spitfire, kterým ve čtvrtek poletí generál Emil Boček, veterán RAF. Zde má ještě označení 9G-P, nyní létá jako 9G-Q. | foto: Alan Wilson CC-BY-NDCreative Commons

Generál Emil Boček je posledním v České republice žijícím mužem, který může říci: Ano, za války jsem létal bojové lety na spitfiru. Třiadevadesátiletý veterán jich má na kontě 26. Stihl by jich jistě víc, ale válka skončila.

Až ve čtvrtek na nejjižnějším okraji londýnských předměstí usedne do kokpitu stíhačky (více o letu jsme psali zde), potkají se vlastně tři svědci druhé světové války: stíhací pilot, letoun, který se stal válečnou ikonou - a samotné letiště Biggin Hill - klíčová opora, když bylo Britům nejhůř.

Nejsilnější článek Biggin Hill. Tady stáli v cestě luftwaffe

Dobu vojenské slávy letiště připomíná už jen poměrně malá enkláva na západní straně areálu. Je tu zahrada, jejíž vstup střeží dvě laminátové repliky stíhaček Hurricane a Spitfire, a uprostřed zahrady Kaple vzpomínání, zasvěcená svatému Jiří. V kapli zaznamenali jména 453 letců, kteří na Biggin Hillu působili a během války padli.

Letiště s polohou příhodnou pro obranu - jihovýchodně od Londýna - stálo v cestě německým útočníkům už za první světové války, kdy ovšem lov bombardérů a vzducholodí byl spíše okrajovou záležitostí. V roce 1940 ale byla letecká válka otázkou bytí a nebytí království.

Hawker Hurricane

Podrobný profil hlavní stíhačky RAF v bitvě o Británii

Hawker Hurricane

Protivník, nacistická luftwaffe, byl bezohledný, zkušený a do té doby všude úspěšný. Zde ale nemohl postupovat v součinnosti s wehrmachtem - a soupeře kvalit RAF dosud nepotkal (více o bitvě o Británii zde).

Na začátku války tvořily bojovou sílu Biggin Hillu dvě perutě hurricanů (32. a 79.), nasazené později v bojích nad Francií. Začátek bitvy o Británii na letišti, nově vybaveném betonovou dráhou a protileteckými kryty, zastihl zmíněnou 32. peruť hurricanů a 610. peruť se spitfiry. Obě nesly tíhu bojů až do konce srpna 1940 (více o perutích na Biggin Hillu zde, zde a zde).

Hurricany 32. perutě do konce srpna zničily 102 německých letadel - dvacetinu celkových ztrát luftwaffe během bitvy. Odveta přišla pár dní po odvelení 32. perutě do Acklingtonu: 30. srpna 1940 bombardéry zasypaly letiště půltunovými bombami; Britové pohřbili 39 lidí. Útok o den později zničil řídicí středisko. Po náletech o dva dny později bylo letiště téměř na odpis.

Supermarine Spitfire

Obrazový profil k 80. narozeninám elegantní legendy

Spitfire

Právě tehdy nacisté osudově chybovali, když se na Hitlerův příkaz zaměřili na britská města. Biggin Hill, posílající tou dobou s vypětím sil do vzduchu jen jednu peruť hurricanů, dostal pár dní oddechu, což na klíčové opravy stačilo.

Zabydlely se tu dvě perutě spitfirů (92. a 72.), tedy síla, která na letišti už zůstala až do konce letecké bitvy (místo 72. perutě v říjnu zaujala 74.). Letiště krátkodobě využívaly i jiné perutě, podle potřeby a situace.

Celkem stíhači startující z Biggin Hillu poslali během bitvy o Británii k zemi či do moře čtyři stovky letadel, tedy pětinu celkových ztrát luftwaffe. Během války základna jako první zaznamenala tisíc sestřelů, do jejího konce si jich nárokovala 1 400. A to i přes několik měsíců odstávky, kdy balonové hráze proti raketám V-1 nahradily letecký provoz.

Oslava tisíce sestřelených letounů. Stíhači sídlící na Biggin Hillu se za války činili.

Po válce se z Biggin Hillu postupně stalo civilní letiště, dnes na něj žádné pravidelné linky nelétají. Užívá se ale pro sportovní létání a soukromé komerční lety. Místní média jej dodnes nazývají „nejsilnějším článkem“ obrany válečné Británie.

Nejmladší stíhač Doma řekl, že jde lyžovat. Šel do války

Život Emila Bočka, tak jako mnohých jiných pamětníků, zaznamenal velmi podrobně portál Paměť národa. Není to příběh - tím se liší od řady svých spolubojovníků ze západní fronty - člověka, kterého by komunisté po Únoru zlikvidovali. Tváří v tvář smrti ale stál mnohokrát. Není už „jen“ nejmladším, ale též posledním v České republice žijícím operačně nasazeným stíhačem RAF.

Bočkovi nebylo ani sedmnáct, když se koncem roku 1939 rozhodl opustit republiku. Doma v Brně řekl, že jede lyžovat (více zde). Místo Jeseníků ale měl jiný plán: balkánskou cestu a následování odkazu legionářů.

Na jihu Maďarska ho chytili a vrátili s jedenácti dalšími na Slovensko. Tam nikdo nechtěl, takže začali slovenským pohraničníkům utíkat. Dva v palbě zahynuli, Boček unikl a s pomocí francouzského a polského konzulátu mohl vyrazit přes Jugoslávii do Bejrútu, kde podepsal závazek u Cizinecké legie.

Ve Francii ho čekalo hořké zklamání: puška z roku 1864 s bodákem a pěti náboji. Do fronty musel čtyřikrát, aby měl nábojů dvacet. Proti Němcům to samozřejmě nebylo nic platné. Pro Čechy byla porážka ve Francii obzvlášť hořká - spojence hnaly na útěk i tanky, které wehrmacht získal okupací Československa.

Hrdinové bez křídel

Více o osudech českých leteckých mechaniků za války

V Británii Bočka čekal klid, nadhled a odhodlání ostrovanů. Z jejich řeči neznal ani slovo, nejdříve se tedy stal mechanikem u 312. československé stíhací perutě. Jazyk ho naučila děvčata na tancovačkách. V říjnu 1942 se přihlásil do pilotního výcviku. Absolvoval ho v Kanadě a v roce 1944 přišel ke 310. československé stíhací peruti, v té době vybavené spitfiry řady IX.

Těsně po startu 29. srpna 1944 mu vysadil motor - právě ve chvíli, v níž podle statistik havárie často končily smrtí. „V Anglii jsou malá políčka obrostlá takovými hrázemi z keřů a stromů, takže když se přistává bez motoru, není to nic pěkného ani jednoduchého. Musí se jít kolmo na tu hráz,“ vzpomíná, jak složitou situaci zvládl. Farmáře, který tehdy nouzově přistávající letoun do poslední chvíle neslyšel, notně vylekal.

První operační let podnikl 28. října 1944, v den výročí vzniku Československa, v té době neexistujícího. Bojovým křtem mu byla palba protiletecké obrany.

S výpadkem motoru se pak potýkal ještě jednou, nad Kanálem - do Anglie prakticky doplachtil. Jindy musel nouzově přistát u Bruselu, přičemž do poslední chvíle nevěděl, kdo letiště ovládá a zda ho nečekají namířené hlavně německých pušek a zajetí. Oddechl si, Němci už byli pryč.

Podívejte se na formaci spitfirů nad Duxfordem: v roce 2015:

Na konci války Bočkův záznam čítal 26 operačních letů v celkové délce 73 hodin. Z letectva odešel v roce 1946 - včasný odchod do civilu ho patrně pomohl uchránit před perzekucí po Únoru. Dílnu na opravu motocyklů mu ovšem komunisté sebrali. Pracoval v Mototechně, později ve Výzkumném ústavu přístrojové techniky Akademie věd.

Stříbrná liška Spitfire kanadské perutě s jedním zářezem

Letoun, kterým Emil Boček se vší pravděpodobností poletí, vyrobili koncem roku 1943 v Castle Bromwich, nese sériové číslo MJ627 a typové označení LF Mk.IXc. Římská devítka značí vývojovou verzi, písmeno L design pro boj v malých výškách (podobné stroje, byť s jiným typem křídla, koupila od RAF československá vláda pro poválečné letectvo).

V září 1944 letoun převzala kanadská 441. peruť RAF. Sedmadvacátého září se jeho pilot Sidney Bregman v prostoru nad Arnhemem, kde krátce předtím selhala spojenecká výsadková operace Market-Garden, utkal s messerschmittem Bf-109.

Ke svému prvnímu sestřelu přišel trochu nečekaně. Zhruba ve dvě hodiny jeho letounu došlo palivo v přídavné nádrži a motor na chvíli vysadil. Než Bregman přepnul přívod paliva, zaostal za zbytkem peruti. Podíval se přes rameno - byl tam messerschmitt.

Bregman zatočil a vypálil krátkou dávku. Střely z dvojice dvacetimilimetrových kanonů našly svůj cíl, z levého boku stodevítky se začalo hustě bíle kouřit a ta se zřítila do vod Rýna. Zbylých jedenáct spitfirů perutě se stříbrnou liškou ve znaku zhruba ve stejné době svedlo boj s o něco vyšším počtem focke-wulfů a messerschmittů, v němž Kanaďané sestřelili dva stroje bez vlastních ztrát.

Operační záznam 441. stíhací perutě RAF. Kromě Bregmanova úspěchu si 27. září 1944 připsala další dvě vítězství při nulových ztrátách.

Záznam sestřelu messerschmittu Bf-109 pilotem Sidneym Bregmanem. Popisuje, že německý stíhač chtěl vyskočit, ale neotevřel se mu padák.

Peruť pak byla převelena na Orkneje, kde v březnu 1945 letoun odepsali po nouzovém přistání. Brzy se ukázalo, že to bylo unáhlené rozhodnutí, letoun se podařilo opravit a v roce 1950 jej firma Vickers přestavěla na dvoumístné cvičné letadlo pro irské letectvo. V této podobě nalétal 750 hodin, trojnásobek válečné zátěže, než ho vyřadili.

Dokončení rekonstrukce a zletuschopnění se dočkal v roce 1993 v Coventry, jen kousek od Castle Bromwich, kde poprvé sjel z montážní linky. Rovněž v Coventry ho o pět let později postihla smůla, když se při přistání nevysunul podvozek. I díky práci dobrovolníků, kteří poškozený spitfire znovu dostali do formy, do něj bude moci usednout Emil Boček.

Autor:
  • Nejčtenější

Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec

Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští politici a přátelé, ale také evropští státníci. Do Hluboké nad Vltavou dorazil slovenský premiér Robert...

28. září 2024,  aktualizováno  18:50

Z ujíždějícího kočárku u lanovky v Peci vypadl kojenec, dítě zraněním podlehlo

Policisté pátrají po svědcích, kteří ve středu kolem 12:30 viděli cestou k lanovce v Peci pod Sněžkou ujíždějící kočárek, z něhož vypadl kojenec. Podle důvěryhodného zdroje redakce iDNES.cz dítě...

26. září 2024  14:09,  aktualizováno  27.9 15:09

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velký průzkum mezd. Kolik berou v IT, bankách, právníci či zdravotníci

Rozsáhlý průzkum personální agentury Grafton Recruitment zmapoval letos finanční ohodnocení pracovních pozic napříč obory a regiony. Zároveň přinesl pohled na možnosti uplatnění ve vybraných oborech...

27. září 2024

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium

Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy Visa a Mastercard. Finanční instituce v Evropské unii tak v posledních měsících...

28. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední

Premium

Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou kariérou. Ale také bez partnerského vztahu, s pocitem vlastní zbytečnosti a s přísnými rodiči. Ačkoli...

3. října 2024

Brnem projede 270 rychlovlaků každý den. Přestavba kolejí má začít v roce 2028

Vysokorychlostních vlaků směřujících do Vídně, Budapešti, Berlína nebo třeba do Zlína či nedalekých Luhačovic má v budoucnu projíždět Brnem kolem 270 denně. Připojí se tak k dalším více než dvěma...

4. října 2024

Když se krávy nedají prodat. České chovatele ničí omezení kvůli horečce

Premium

Miroslava Volavková, která provozuje farmu v Ústeckém kraji, každý podzim rozprodávala telata ostatním chovatelům na výkrm. Ale letos je kvůli pozitivním výsledkům testů na katarální horečku ovcí bez...

4. října 2024

Bořitel a dobyvatel. Írán poslal na Izrael to nejlepší, co má. A příště může být hůř

Premium

Íránci zkusili na Izrael fintu, když složili útočnou vlnu svých 180 raket ze čtyř typů. Dva byly jen návnada. Ty druhé dva měly za úkol ničit. Raketový útok je totiž rafinovanější disciplína než to,...

4. října 2024

Pozor, migrace syslů. Dopravních značek je příliš, místy ohrožují bezpečnost

Premium

Začátek stezky pro cyklisty a chodce. Konec. Začátek. Konec. Tak vypadá 200 metrů dlouhý úsek cyklostezky v uherskohradišťské místní části Jarošov. Značek, které přikazují cyklistovi dávat přednost...

4. října 2024

Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak

Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...