"Očekávám, že budeme každoročně dávat na opravu dálnice D1 a na technická opatření miliardu korun, zhruba dvojnásobek peněz než jak je to dosud," řekl ve středu MF DNES ministr Milan Šimonovský.
Celkem si ministr dopravy vládě řekl o 11,5 miliardy korun, které by podle něj měla uvolnit z privatizačních výnosů do fondu dopravy, aby se zrychlila stavba dalších dálnic a rychlostních komunikací, což by mělo ulehčit právě dálnici D1.
"Zejména je důležité, aby byly peníze na stavbu silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce. Situaci na D1 by měla také odlehčit dostavba pražského silničního okruhu," tvrdí šéf resortu dopravy.
Vláda by měla o tom, zda na stavbu a opravy dálnic přihodí více peněz, rozhodnout příští týden. Ministr financí Bohuslav Sobotka ale už naznačil, že Šimonovský má "velké oči" a bude si muset vystačit s méně penězi.
Víc přejezdů středního pásu
Jen na rozšíření odstavného pruhu D1 o tři čtvrtě metru na části dálnice chce přitom Šimonovský 800 milionů korun. I když se mají rozšířit jen vybrané úseky, celkem se to dotkne 40 kilometrů dálnice. Dlouhodobě se také chystá rozšíření dálnice na šest pruhů v úseku Brno-Kývalka-Holubice.
Novinkou má být i vybudování celkem osmnácti nových průjezdů přes střední dělicí pás dálnice. V případě uzavírek či nehod se tak zvýší možnost převést dopravu do jednoho protisměrného pruhu.
Vzniknout má také 700 nových odstavných parkovacích míst pro kamiony. Nyní totiž kamiony parkují, kde se dá. "Výrazně to zlepší možnosti odstavení kamionů včetně kultury pobytu řidičů a dopadu na životní prostředí," tvrdí ministerstvo dopravy v textu, který předalo vládě.
Už příští týden chce také Šimonovský při jednání fondu dopravy hovořit o přednostním uvolňování peněz na opravu mostů, aby se prodloužila jejich životnost bez dlouhodobých dopravních omezení.
Do příštího týdne má také ministr vnitra František Bublan připravit návrhy na posílení dálniční policie. O nutnosti tohoto opatření svědčí fakt, že jen loni se na D1 stalo skoro čtyři tisíce nehod, při nichž zahynulo 35 lidí.
Čtěte také komentář Martina Komárka: Dálnice do nebe |