„Vítám vás na on-line přenosu ankety Ředitel roku, která byla původně plánovaná na jaro a i dnes jsme nakonec kvůli pandemii zvolili raději distanční formu vyhlášení vítězů,“ zrcadlila se koronavirová situace, která se prolíná českým školstvím už od konce minulého školního roku, už při přivítání Janou Pácalovou, akademickou ředitelkou vzdělávací společnosti Tutor.
Že jde pořád o nestandardní situaci, potvrzovala i řada ředitelů během přenosu. Problémy s karanténami nebo časté úpravy rozvrhů je nechávají vzhůru dlouho do noci. Ředitel či ředitelka roku se hledali ve čtyřech kategoriích.
Vítězem v kategorii základních škol a zároveň absolutním vítězem se stal Jan Grulich, který vede základní a mateřskou školu v malé obci Dobřany v Orlických horách od roku 2005. Když nastupoval, chodilo do ní jen 72 žáků. Dnes ji navštěvuje 178 dětí, což je více, než obyvatel v celé obci, protože škola je vyhledávaná také lidmi z měst i vesnic v okolí. Jeho nominaci podpořili všichni ze školy - děti i zaměstnanci.
„Do letošního roku bych dětem i učitelům přál, abychom se co nejvíce potkávali ve škole a ne přes počítače skrze jejich obrazovky, hlavně v tváří v tvář,“ řekl po vyhlášení ředitel Grulich s tím, že na škole je cenný tým pedagogů.
Odborné školy potřebují praxi, malotřídky důvěru
Kromě nejlepšího ředitele z nominovaných ze základních škol vybírala porota ještě z malotřídek a středních škol. Právě malotřídky jsou v některých částech republiky velmi důležité, i když často podceňované. Vítězem se stal Jakub Dolníček ze ZŠ a MŠ Dolní Studénky na Šumpersku. Mladý ředitel během svého působení dokázal z dvojtřídní školy téměř před zavřením udělat trojtřídní a z původního počtu 22 dětí teď školu navštěvuje už 41.
Raritou je, že obec spolu s ředitelem pilotně zkouší projekt participativního rozpočtu dětí, což je na úrovni prvního stupně v ČR ojedinělé. Součástí školy se stala také takzvaná komunitní škola, která nabízí bohaté spektrum volnočasových aktivit pro děti, dospělé i seniory a do které dojíždí dokonce řada lidí z blízkého Šumperka a okolních obcí.
Klíče od školy a víc nic. Ředitelům chybí systémové vedení, říká expert |
Dolníček po vyhlášení neskrýval překvapení a dodal, že má „za sebou tým, na který se může spolehnout.“
V poslední kategorii vyhrál ředitel technicky zaměřené MESIT střední školy František Mikulášek, který do vyučování dokáže začlenit řadu lidí z praxe. Ve školství se pohybuje 40 let a jak sám říkal, začínal od nuly, kdy cesta na post ředitele byla dlouhá.
„Vyučil jsem se, vystudoval, nastoupil do firmy a z praxe šel vést školu, která je odborná a technická, a právě ta moje praxe je pro ní podle mě důležitá. Pro letošní rok bych popřál lidem trpělivost. Často si také při práci s teenagery klademe otázku, jestli jsme byli také takoví - odpovídám, že jsou stejní jako my, akorát v jiném období a s jinými podmínkami,“ vyjmenoval ředitel Mikulášek.
Pro studenty ve škole zajišťuje ředitel řadu exkurzí do různých podniků včetně těch zahraničních. Vyjednal také grant, díky kterému byla možná rekonstrukce dílen, modernizace části školy a příprava dvou učeben vybavených špičkovou technikou, kterou používají místní firmy ve výrobě.