Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 12. dubna 2021 Julius

Prima nemluví pravdu a dobře to ví, odráží kritiku šéf vysílací rady

  16:45aktualizováno  18:36
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nesouhlasí s argumentací Primy, proč nevysílala talk show Jana Krause. Televize tvrdí, že tak učinila právě z obav před postihem od regulátora. „Vyjádření Primy pokládám za vrcholně alibistické. Je to nehorázné tvrzení, kterým se nás Prima snaží dostat do role cenzora,“ bránil radu její šéf Ivan Krejčí. Televize nakonec večer pořad ve čtvrtek večer odvysílala bez úprav.

Úvod - Show Jana Krause 26. 10. 2016 | foto: idnes videoiDNES.cz

Krejčí redakci iDNES.cz sdělil, že oficiální vyjádření TV Prima ho rozčílilo zvlášť proto, že televize si podle něj musí být vědoma, že je nepravdivé. Prima neodvysílala talk show Jana Krause, na které vystoupily známé osobnosti české kultury se vzkazem prezidentu Miloši Zemanovi. Vytkly mu jeho postoj k Číně a zákaz schůzky s dalajlámou, kvůli jehož porušení údajně odmítl vyznamenat Jiřího Bradyho.

„Na tento typ pořadu se paragraf o vyváženosti vysílání vůbec nevztahuje, a Prima to dobře ví,“ uvedl Krejčí. Stejnou otázku prý televize řešila krátce před prezidentskou volbou, kdy se v téže show objevily osobnosti podporující Zemanova protikandidáta Karla Schwarzenberga. Tehdy se Prima od Rady dozvěděla, že obavy z nevyváženosti jsou neoprávněné. „To se týká zpravodajských a politicko-publicistických pořadů, ne zábavné talk show,“ vysvětlil Krejčí podmínku vyváženosti.

Co říká zákon o vysílání

  • Provozovatel vysílání a provozovatel převzatého vysílání má právo vysílat programy svobodně a nezávisle. Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích.
  • Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru.
  • Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Celý zákon o vysílání viz zde.

Zároveň ale uvedl, že Rada nemůže provozovatele vysílání nutit do toho, aby něco odvysílal. „Každý provozovatel vysílá svobodně. Že se na Primě dobrovolně zřekli svobody, na to ať si každý udělá svůj názor,“ uvedl předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Nelíbí se mu, že Prima ve svém prohlášení pasuje RRTV na jakéhosi cenzora. „To rozhodně nejsme, a kdybychom měli být, tak odstoupím,“ řekl.

Podle Krejčího sice Rada dostala již nějaké podněty k prošetření kroku Primy, dosud se však jimi nemohla zabývat. „My se zabýváme tím, co bylo odvysíláno, nikoli tím, co odvysíláno nebylo,“ uvedl odpoledne.

„Televize Prima by ráda odvysílala celý pořad tak, jak byl natočen. Podléhá však přísné zákonné regulaci televizního vysílání. Nelze vyloučit, že by úvodní část pořadu byla vyhodnocena RRTV jako porušení zákonné povinnosti objektivity a vyváženosti,“ vysvětlila televize ve čtvrtek dopoledne svůj postup. Později ale své stanovisko změnila. Provozní ředitel Primy Vladimír Pořízek řekl v podvečer ČTK, že televize odvysílá talk show bez úprav.

Podle dramaturgyně pořadu Simony Matáskové není v pořadu nic závadného. „Domníváme se, že nic nebránilo vysílání,“ řekla. Jan Kraus uvedl, že zásah do pořadu by znamenal porušení smlouvy.

Fotogalerie

Pořad včetně úvodního vyjádření osobností k prezidentu Zemanovi je možno zhlédnout na stránkách showjanakrause.cz. „Miloš Zeman ve své předvolební kampani sliboval, že bude stmelovat společnost. A ono vypadá, že se mu to nakonec i podaří, že ji jaksi stmelí proti sobě, protože i ti, kdo mu předvolební sliby uvěřili, se od něj začínají odvracet, protože se svým způsobem ztrapňuje už i před nimi,“ řekl například zpěvák Dan Bárta.

Bývalý ministr pro lidská práva Michael Kocáb zase ocenil statečnost ministra kultury Daniela Hermana, který se i přes prezidentův nesouhlas setkal s dalajlámou.

Televizi Prima vlastní akciová společnost FTV Prima Holding, v níž má podle oficiálních stránek televize rovný podíl švédská společnost MTG a firma GES MEDIA EUROPE podnikatele Ivana Zacha. Ten má podle serveru Economist.com blízko k prezidentu Zemanovi.

Podívejte se na část kritizovaného úvodu pořadu:

  • Nejčtenější

Blatný a Plaga končí. O ničem nevíme, říkají oba ministři

Dny ve funkci ministra zdravotnictví Jana Blatného a šéfa resortu školství Roberta Plagy jsou sečteny, potvrdil redakci...

Opět chaos a špatná komunikace. Arenberger schytává ostrou kritiku

V sobotu v podvečer nový ministr zdravotnictví Petr Arenberger oznámil, že omezení shromažďování lidí na nejvýše dvě...

Nouzový stav skončí 11. dubna, prodlužovat se nebude, potvrdil Babiš

Nouzový stav v Česku skončí 11. dubna, prodlužovat se nebude, uvedl premiér Andrej Babiš. Od 12. dubna tak přestane...

Pondělní rozvolnění zřejmě dozná změn. Arenberger připustil úpravu setkávání

Ministr zdravotnictví Petr Arenberger bude rozhodovat, zda nevrátit omezení shromažďování lidí na dva, řekl v pátek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemanovy hyeny. Je to projev nejhlubšího úpadku, řekl Vystrčil

Předseda Senátu Miloš Vystrčil označil ve čtvrtek za projev nejhlubšího úpadku, když se prezident Miloš Zeman opět...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Otevírají školy a některé obchody. Restart amatérského sportu se ale nekoná

Pondělkem se otevírají první stupně základních škol či některé obchody, jako například papírnictví. Ministr...

Po teplém víkendu se ochladí, v pondělí v Česku opět nasněží

Počasí po víkendu se ponese ve znamení velkých výkyvů teplot. V noci na pondělí se v Česku citelně ochladí. Nižší...

Stahují se mračna soudních bitev? Češi se bouří proti Arenbergerovi

Ministr zdravotnictví Petr Arenberger čelí kritice za nejasné informování o omezeních, která začnou platit po skončení...

Koalice Pirátů a STAN by vyhrála volby s 30 procenty hlasů, uvádí Kantar CZ

Volby do Poslanecké sněmovny by vyhrála koalice Pirátů a STAN s 30 procenty. Druhou příčku by obsadilo hnutí ANO s 23,5...

https://www.emimino.cz/clanky/bepanthen-pecovat-chranit-milovat-pro-spokojenost-tech-nejmensich/
https://www.emimino.cz/clanky/bepanthen-pecovat-chranit-milovat-pro-spokojenost-tech-nejmensich/

Mast Bepanthen Baby je každodenní pomocník pro miminko i pro vás. Díky panthenolu a mandlovému oleji poskytuje trojitou péči – přirozeně...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Zákazníci přišli na fintu, jak si znovu pořídit tajný tarif Vodafonu

Tarif obsahující 10 GB dat při měsíčním paušálu 499 Kč není u Vodafonu novinkou. Nyní jej oprášil po zhruba dvou...