Česká televize podle vysílací rady nadržovala při volební noci Clintonové

  18:22aktualizováno  19:30
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání kritizuje Českou televizi za „nevyvážené a neobjektivní zpravodajství“ při amerických prezidentských volbách. Veřejnoprávní médium prý nadržovalo kandidátce demokratů a mísilo zpravodajské informace s hodnotícími komentáři. Česká televize nařčení odmítá.

Donald Trump a Hillary Clintonová během předvolební kampaně | foto: Reuters

Rada ve zprávě z prvního letošního zasedání upozornila, že Česká televize porušila zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, když při informování o volbách odvysílala „nevyvážené a neobjektivní zpravodajství, během něhož docházelo k nadržování jedné straně“.

„Jsme přesvědčeni, že dvanáctihodinové vysílání věnované americkým prezidentským volbám bylo objektivní a ve svém celku vyvážené,“ odmítla nařčení mluvčí televize Alžběta Plívová s tím, že zatím nemá k dispozici podrobné stanovisko Rady. „Nejsou nám známy ani podklady a analýzy, ze kterých Rada při svém rozhodování vycházela. Proto se nyní k dílčím informacím z tiskové zprávy Rady nemůžeme podrobněji vyjádřit.“

Kritika se týká pořadu Americká volební noc, odvysílaného 9. listopadu na programu ČT24. Podle regulačního orgánu se veřejnoprávní televize dopustila například manipulativního spojení obrazu a slov, překrucování reality a udílení prostoru pouze příznivcům jedné strany.

Estonsko, nebo baltské státy?

„Během reportáže o postoji amerických celebrit k oběma kandidátům – v
okamžiku, kdy v komentáři zněla informace, že ‚proti Donaldu Trumpovi už mezi hvězdami vznikla i petice ... s heslem: zastavte nenávist‘, byly v obraze zařazeny fotografie osobností ... mj. i Clint Eastwood nebo Chuck Norris,
tedy herci, kteří naopak v kampani otevřeně Donalda Trumpa podpořili,“ popsala Rada jeden z příkladů údajné manipulace.

Rada dále jako příklad zavádějící informace uvedla vyjádření moderátora, který se odvolával na výrok Trumpova potenciálního ministra Newta
Gingriche. Ten řekl, že si není jist, zda stojí za to riskovat jadernou válku kvůli takovým předměstím Petrohradu, jako je Estonsko. „Moderátor však vztáhl tento výrok na všechny baltské státy ... čímž se dopustil nepravdivého tvrzení a hrubým způsobem zveličil a překroutil realitu,“ stojí ve zprávě.

Kritika míří také na výběr osobností, které prezidentské klání na obrazovce komentovaly. „Ve studiu nebo v rámci rozhovorů natáčených na kameru mimo studio ... dali autoři pořadu široký prostor k vyjádření celkem čtyřem zainteresovaným respondentům ... Všichni tito respondenti byli transparentními příznivci Clintonové a odpůrci Trumpa,“ uvedli regulátoři.

Podle televize se však informace Rady jeví jako neúplné. „Ve vysílání ... vystoupilo 24 hostů, jedenáct z nich pak přímo v úseku, na který se RTTV zaměřila, přičemž šlo o diverzifikovanou názorovou skupinu ... rozhodně se nejednalo o ‚transparentní příznivce‘ pouze jednoho či druhého kandidáta,“ reagovala na tvrzení Rady Plívová.

„(Příznivce Trumpa) jsme tam měli, jen je RRTV ‚neviděla‘ nebo na to ‚zapomněla‘. Asi jsou např. paní Hašková Coolidge nebo třeba Roman Joch podporovatelé Hillary...,“ podivoval se na Twitteru nad závěry vysílací rady také František Lutonský, zástupce zpravodajství České televize.

Týden na nápravu

Rada dále jmenovala několik momentů, během nichž prý novináři nedodrželi požadavek oddělení názorů nebo hodnotících komentářů od informací zpravodajského charakteru.

„Soustavným jevem ve vysílání bylo bezprostřední verbální spojování potenciálního vítězství Trumpa s pocitem ohrožení,“ komentovali radní odvysílaný pořad. Televizi nakonec vytkli také výběr zahraničních zdrojů. „Jako hlavní a kromě několika okrajových zmínek jediný zdroj informací přímo z mediálního prostředí USA byl vybrán televizní kanál CNN ... Jedná se o televizní program, který před volbami otevřeně sympatizoval s
kandidátkou Clintonovou.“

Česká televize má podle regulačního orgánu sedm dní na nápravu, jakým způsobem by ji měla provést, však zpráva nehovoří.

12.ledna 2017 v 15:38, příspěvek archivován: 12.ledna 2017 v 18:05

@Garakus_MV @VojtechGibis @Musil @pavelkout @CT24zive rada dala lhůtu 7 dní k nápravě. To asi budeme muset odvysílat US volby ještě jednou

Prima vysílala podle Rady zaujaté komentáře

Rada kritizovala také soukromého provozovatele FTV Prima, jehož stanice se podle ní v období od 28. března do 17. dubna opakovaně dopustila mísení hodnotících komentářů a informací zpravodajského charakteru ve spojitosti s reportážemi o integraci iráckých migrantů v Česku.

Prima tehdy v rámci hlavní zpravodajské relace informovala o kauze, v níž byla sama nařčena z manipulace se zpravodajským materiálem. Vysílací rada již v minulosti kárala stanici za „tendenci vytvářet negativní obraz migrace“ a zabývala se také nahrávkou zveřejněnou serverem Hlídací pes, na níž údajně vedení Primy nabádalo pracovníky redakce, aby o migrační krizi informovalo jako o nebezpečí (více o kauze se dočtete zde).

Televize podle Rady prezentovala hodnocení jako fakta a diváci si tak na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož „zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění“. I provozovateli FTV Prima uložila Rada lhůtu sedmi dní k nápravě pochybení (celá zpráva RRTV zde).

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Čtvrt milionu lidí na Letné. Budeme tu znovu v listopadu, vzkazují Babišovi

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

V Praze na Letné proběhla největší demonstrace od roku 1989. Vyvrcholila tak série protestů za nezávislost justice a...

Impozantní, píší o demonstraci proti miliardářskému premiérovi světová média

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

O nedělní mohutné demonstraci na pražské Letenské pláni informovaly všechny světové tiskové agentury i přední...

Policie vyšetřuje znásilnění dívky u Terezína, podezřelým je cizinec

Neosvětlená cesta od zastávky autobusu ke kolejím Hvězda. Právě tady často...

Litoměřičtí policisté vyšetřují případ znásilnění, které se stalo v úterý kolem poledne na poli u severočeské obce...

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Dostali se na vysněný obor. Technická chyba, přijati nejste, oznámila škola

Budova Vysoké škola ekonomické v Praze

Téměř tři stovky uchazečů o studium na jedné z fakult pražské Vysoké školy ekonomické žily přes dva dny v přesvědčení,...

Další z rubriky

Demonstrace jsou proti výsledku svobodných voleb, vláda vydrží, řekl Zeman

Prezident Miloš Zeman přijel na třídenní oficiální návštěvu na Vysočinu.

Lidé, kteří demonstrují proti premiéru Andreji Babišovi, podle prezidenta Miloše Zemana demonstrují proti výsledku...

Unikátní loď zatím nemůže vozit výletníky na Hartě, čeká na osvědčení

Slezská Harta má novou elektroloď. A kromě ní také velké plány na svůj...

Ačkoliv o objednávky není nouze a každý den se na vyhlídkovou plavbu po přehradě Slezská Harta ptají další zájemci,...

V šumavském výběhu je už příliš mnoho vlků, samice dostala antikoncepci

Vlčí smečka žijící ve výběhu v Srní na Šumavě se předvádí zimní srstí.

Výběh v Srní na Šumavě, kde mohou návštěvníci zblízka pozorovat vlky, je na hranici svých možností. Smečka nyní čítá...

Najdete na iDNES.cz