Na Strahově se sjelo podle odhadu reportérů iDNES.cz asi sedm set taxikářů, podle organizátorů jich byl dokonce dvojnásobek. Je to zatím největší protest, jaký Praha zažila. Protestovat podle svých slov chtějí i v pátek.
Poprvé se na demonstraci podílí i největší česká organizace, která taxikáře sdružuje, Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT). Dříve přitom blokování pražských ulic odsuzovala.
Taxikáři vyzvali vládu, aby s nimi přišla situaci řešit. Když se protestující dozvěděli, že se o jejich akci zajímá i premiér Andrej Babiš, zopakovali pozvání přímo pro něj.
„Vyzýváme Andreje Babiše, aby za námi přijel a vysvětlil nám, jak to vypadá, když jeho vláda maká. Jsou tady mezi námi i jeho voliči a spousta lidí mu věří,“ řekla místopředsedkyně AKT Karolína Venclová.
„Mně nikdo nepsal, nikdo mne nikam nepozval, takže, když mne někdo pozve, tak si je rád vyslechnu,“ prohlásil Babiš. Na protest tedy nakonec nedorazil a věnoval se jednání vlády. Babiš ve svém prohlášení dodal, že taxikáři už dříve jednali hlavně s magistrátem a ministrem dopravy Danem Ťokem.
Ministr Ťok rovněž oznámil, že se za protestujícími nechystá. Bude s nimi jednat až na pravidelné schůzce 23. února. „Musím přiznat, že jsme zvažovali, jestli za taxikáři dnes pojedeme, ale k ničemu by to nevedlo. Scházíme se pravidelně zhruba každých 14 dní, a dnešní protest proto považuji za nešťastný. Taxikáři si berou jako rukojmí obyvatele Prahy,“ uvedl Ťok.
Taxikáři byli reakcemi znatelně rozladěni. „Už nevíme, co máme dělat. Dobře, když to tak chtějí, tak sjedeme do města,“ řekl iDNES.cz jeden z řidičů.
Protestující řidiči byli ochotni počkat na premiéra či ministra do 13:00. Když nikdo z vlády nepřijel, vyrazili protestovat do centra. Cílená blokáda provozu začala před hlavním nádražím. Taxikáři v obou pruzích zpomalili a popojížděli zhruba desetikilometrovou rychlostí.
Diskuse taxikářům nestačí
Policie záhy kvůli pomalé jízdě zastavila první dvě auta taxi, která vedla jednu z kolon ve směru od Hlávkova mostu. Jednoho z řidičů policisté zadrželi, protože měl zákaz řízení.
V pondělí se v Praze uskutečnila schůzka zástupců několika taxi dispečinků, ministerstev a také společností Uber, Liftago či Taxify. Ani ta však protesty neodvrátila.
Taxikářům se nelíbí, že mnoho řidičů společností Uber a Taxify nedodržuje platný zákon, když mimo jiné nevyužívají taxametry, nevlastní potřebné taxikářské licence, ani neskládají zkoušky z místopisu. Důvodům, proč taxikáři protestují, jsme se podrobněji věnovali už ve středečním článku.
Jednotlivá ministerstva přitom s argumentací taxikářů do jisté míry souhlasí, ale nemají prý zatím možnost, jak situaci napravit.
Ministerstvo dopravy sice připravuje novelu zákona, která má společnosti jako Uber a Taxify donutit vyžadovat od svých řidičů všechna potřebná oprávnění, ale ta nebude připravena dříve než za rok. Novela má současně také umožnit, aby řidiči k účtování ceny nemuseli využívat taxametr, ale pouze aplikaci, což dnes není legálně možné.
I to je jedním z důvodů, proč se řidiči Uberu a Taxify povinnostmi, které jim ukládá zákon, příliš neobtěžují. Bez taxametru totiž stejně nemají šanci projít případnou kontrolou. Na druhou stranu by ale nutnost větší byrokracie mohla mnoho zájemců o občasný přivýdělek u zmíněných aplikací odradit.
Otázkou ale je, jestli protesty taxikářů celé situaci prospějí. I v minulosti se totiž spíše obrátily proti nim samotným. Mnoho Pražanů totiž na sociálních sítích po posledních protestech prohlásilo, že už běžné taxi nikdy nevyužije. A následně to potvrdil i Uber, když uvedl, že se mu po demonstracích zdvojnásobil počet klientů i zájemců o to, stát se řidičem Uberu.