Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi mají v Evropě druhou největší síť meteoradarů. Rozšíří se i na Balkán

  20:24
Řada Čechů si místo klasické předpovědi počasí pustí raději webové nebo mobilní aplikace s radarovými údaji o srážkách nad republikou. Firma Meteopress toho využila a ve spolupráci s kolegy z Maďarska vytvořila druhou největší síť meteorologických radarů v Evropě. Poslední z nich nainstalovali na počátku prázdnin u Plzně, kam se vydala i redakce iDNES.cz.
Meteopress rozšířil svou síť meteorologických radarů o další na střeše výrobní...

Meteopress rozšířil svou síť meteorologických radarů o další na střeše výrobní haly v průmyslové zóně u Plzně (16. srpna 2018). | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Lezu po žebříku na střechu výrobní haly v průmyslové zóně u Plzně. Rovná střecha nad úrovní běžných terénních překážek a rozhled do širokého okolí tady tvoří ideální podmínky pro monitoring přicházejících bouřek. Meteopress sem proto umístil jeden z celkem sedmi radarů v Česku. Plzeňské zařízení pokryje západní část republiky, přes kterou přechází velká část frontálních systémů a bouřek.

„Za přibližně rok práce jsme nainstalovali sedm radarů v Česku, tři radary na Slovensku a jeden v Rakousku. Dalších devět funkčních a jeden testovací je v Maďarsku. Máme jich celkem 21, čímž jsme se stali druhým největším provozovatelem radarové sítě v Evropě. Před námi už je jenom Meteo France s 28 radary a za námi německý meteorologický ústav Deutscher Wetterdienst s 20 radary,“ říká jednatel společnosti Michal Najman na střeše haly, kterou rozpaluje přímé slunce.

Je jasný den a v dosahu radaru - v okruhu 250 kilometrů - se nevyskytuje jediná srážka. Najman přesto alespoň na ukázku zapíná parabolu uvnitř ochranného krytu. Firma za jasných dní nechává své radary uspané v pohotovostním režimu a zapíná je až v případě blížící se bouřky. Šetří tak náklady a zároveň je v případě potřeby schopná rychle přenášet informace o srážkách.

„Radar vysílá paprsek - signál - který se odrazí od překážky. Může to být třeba letadlo či strom, ale v našem případě to máme nastavené tak, aby překážka byla kapka deště. Podle doby čekání na odražený signál poznáme, jak je veliká a jak je daleko,“ popsal Najman.

Údaje se na internet dostávají během necelých dvou minut. Samotný pohyb bouřek je pak možné sledovat minutu po minutě. Během pár měsíců se to má navíc zrychlit na 15 sekund.

„Výhoda radaru je, že jsme si ho mohli dovolit postavit z vlastních peněz. Je to relativně lehká konstrukce, kterou můžeme dát téměř na jakoukoliv střechu. I tady je to jenom položené a zatížené betonovými dlaždicemi proti větru. Bohatě to stačí, ale je to trochu předimenzované, aby to velké nápory větru vydrželo,“ vysvětluje Najman.

Radary pro každého

Meteopress konstruuje vlastní radary, které vyjdou v porovnání s konkurencí levně. Malý radar, který nyní pozorujeme na střeše haly v Nýřanech, se podle Najmana podařilo předělat z verze určené pro lodní dopravu. Jeden přitom vyjde na zhruba 50 000 eur (1 300 000 korun), což je v porovnání s výkonnými radary národních meteorologických služeb v Evropě pakatel (ČHMÚ v roce 2015 instaloval dva modernizované radary za 65 milionů korun, pozn. red.). Je však třeba přičíst náklady na vývoj, který trval celých osm let a stál zhruba jeden milion eur (25 900 000 korun).

„Hrajeme si s nastavováním příjmu signálu a s tím souvisí strašně moc následného zpracovávání a porovnávání se stávajícími radary a nějakým empirickým sledováním. Dnes zkoušíme nového dodavatele, jehož produkty mají lepší charakteristiky a jsou cenově přístupnější. Chceme vyvinout radar za 2 000 eur (51 000 korun). Srovnatelné radary přitom stojí 200 000 eur (pět milionů korun). My se snažíme o něco, co bude stokrát levnější, aby to mohlo být všude a aby si to mohl koupit každý - například lovci bouří, kteří pojedou lovit a zároveň potřebují sledovat, jak se to vyvíjí,“ vysvětluje Najman.

Lamy pozorující počasí

I s tímto přístupem souvisí obrázek lamy v brýlích, kterým si firma nechává potisknout každý nový radar. „Lama je v programátorském žargonu někdo, kdo dělá chyby, ale snaží se něco dělat. A to jsme přesně my. Také se o něco snažíme a ne vždy nám to vyjde. Dělat chyby je ale v pohodě, protože se tím něco učíme,“ říká hrdě Najman s další obrýlenou lamou na svém tričku.

Během několika měsíců by se další radar měl objevit u Ostravy a uvažuje se také o jednom u Hradce Králové. Další dva plánuje firma umístit v Rakousku, v Srbsku a nejméně pět by jich mělo přibýt v Chorvatsku. Čeká se na vyřízení povolení od místních úřadů.

„Dva radary v Srbsku by se mohly navázat na Split, takže bychom mohli pokrýt celý Balkán, Bosnu a Hercegovinu,“ věří Najman a k dalším plánům dodává: „Je mnoho oblastí na světě, v podstatě většina, které nejsou radary pokryty vůbec. To chceme a můžeme změnit.“

Radary Meteopress v ČR

- detekují bouřky v okruhu 250 km
- detekují slabé srážky (kapky do 0,1 mm/nad 25 decibelů) v okruhu 110 km
- umístění v ČR: Rakovník, Mladá Boleslav, Plzeň, Soběslav, Jihlava, Olomouc, Znojmo

Síť radarů společnosti Meteopress.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Srovnání průzkumů: Lidovcům umřeli voliči, Konečná v eurovolbách sráží ANO

19. května 2024  19:34

Volební modely českých agentur, srovnané redakcí iDNES.cz za celý rok, mají jasno. Hnutí ANO si od...

V Česku mizí vesnické obchody. Změní trend chytré prodejny bez prodavaček?

27. května 2024

Premium Za poslední čtyři roky zmizelo téměř čtyři sta vesnických obchodů. Jejich aktuální počet je 11 701,...

Radši Okamura než Fiala, říká Konečná a hájí, proč schovala KSČM do koalice

27. května 2024

„Když se mě zeptáte, jestli Fiala, nebo Babiš, tak prostě Babiš,“ uvedla v rozhovoru pro iDNES.cz...

Nejen Batman zklamal, Bulhaři znovu volí. Hledají mesiáše, tvrdí analytici

27. května 2024

Premium Bulhaři chodí k volbám každou chvíli a pořád žádný výsledek. Na začátku června se v Bulharsku budou...

Hoši, děkujem! Jsme nesmírně hrdí! Pavel a další politici gratulují hokejistům

26. května 2024  23:51

K vítězství českého týmu na mistrovství světa v hokeji gratulují na sociálních sítích také čeští...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...