Kdo si pamatuje, jak vypadá velké psací Y, písmeno G nebo snad Q, ať se přihlásí. Ostatní jsou na tom podobně jako žáci zdejších základních škol – učí se krasopisná písmena, ale část jich zapomenou hned a zbytek přestanou sami od sebe za pár let používat.
Přesto děti od první třídy tráví ve škole hodiny týdně snahou o jejich pečlivé vykroužení. To se teď může změnit.
Ministerstvo školství posvětilo pilotní projekt, v jehož rámci mohou školy od září namísto klasického psacího písma plného kliček a napojení používat moderní písmo Comenia Script, které připomíná to tiskací. Jako první o projektu informovaly Lidové noviny.
Na začátku druhé třídy se děti z jinonické školy učily základní písmo nejdříve pastelkou, pero dostanou až v novém školním roce.
"Je absolutní nesmysl domnívat se, že dítě, které se nenaučí klasické psací písmo, na tom bude někdy hůře, že tím nějak utrpí jeho vzdělání," říká kantorka Jana Valentová, která se svými žáky na fakultní základní škole v pražských Horních Počernicích písmo testuje už druhým školním rokem. Podle ní se naopak stává, že se dítě křečovitě snaží o dokonalý rukopis, až nakonec zanevře na psaní jako celek.
Něco takového se stalo dnes desetiletému synovi Anny Vackové. "Do školy se hrozně těšil, ale narazil na paní učitelku, která bohužel bazírovala na krasopisu. Ještě ve třetí třídě mu kvůli psaní dávala horší známku z češtiny, ačkoli doma psal své vlastní knihy," líčí matka.
Chlapec má dnes jinou učitelku, které nevadí, že jeho písmo neodpovídá normám. Právě z toho, že si každý časem písmo zjednoduší podle svých potřeb, vyšla i autorka nového písma Radana Lencová.
Zapojují se i rodiče
Pilotní projekt, o němž informovaly Lidové noviny, zaštítila Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy a ministerstvo školství. Školy, které se do něj zapojily, zahájí výuku nového písma v září.
"Jiná podoba psacího písma by mohla být vhodnější zvláště pro určité skupiny žáků," říká děkanka fakulty Radka Wildová. Má na mysli třeba děti s dysgrafií.
Písmo vymyslela grafička Radana Lencová s kolegy. "Mívala jsem jednu z nejhezčích písanek ve třídě. Přesto jsem měla problém se čtením dopisů a pohlednic od rodičů a babiček, které mi posílali do školy v přírodě a na tábory. Když to nevypadalo jako v písance, nemohla jsem to přečíst," vzpomíná na jednu z pohnutek, která ji přivedla k novému písmu.
Lencová spolupracuje s waldorfskou základní školou v pražských Jinonicích. I tam se děti s novým písmem seznamují už nějaký čas.
"Na rozdíl ode mě, kterému dvojka ze psaní kazila vysvědčení, se s ním moje osmiletá dcera Josefína vůbec netrápí," líčí třicetiletý Ondřej z Prahy, otec jedné zdejší žačky. Ve škole navíc zapojili do výuky i rodiče, kteří pro děti sami píší čítanky.
"Když někomu nějaká písmena nejdou, sestaví mu autorka písma domácí úkol jen pro něj, aby si je procvičil - vytištěný papír s předlohou slov se pak jmenuje Cvičení pro Pepi," doplňuje Ondřej.
Písanky jsou dělané hravou formou a často doplněné vlastními obrázky, aby si děti uvolnily ruce pro psaní.
Ostatní školy, které chtějí se svými žáky rovněž vyzkoušet písmo Comenia Script, sice takový servis čekat nemohou, ale už teď je možné si na internetu (www.lencova.eu) stáhnout výukové materiály. Brzy také přímo písanky.
Učitelka Jana Valentová ze školy v Horních Počernicích přiznává, že někteří kolegové se na písmo dívají nedůvěřivě, protože se zatím učí jen z volných pracovních listů. Vadit může také cena pomůcek pro školy, které se rozhodnou učit jen toto písmo - sada pro dvě děti na jeden školní rok přijde na 1 600 korun.
Novému písmu Valentová fandí. "U klasického psacího písma se dětem stává, že zapomínají, jak se některá méně používaná písmena píší," tvrdí s tím, že u nového písma to vzhledem k podobnosti s tiskacími písmeny nehrozí.
Pokud se projekt osvědčí, může se rozšířit do všech základních škol. "Pokud výsledky testování potvrdí, že písmo je vhodné, pak se dá předpokládat, že vedle sebe budou existovat dva modely písma," odhaduje děkanka pedagogické fakulty Radka Wildová.
|