Neděle 14. srpna 2022, svátek má Alan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 14. srpna 2022 Alan

České dráhy provozují až padesát let staré vlaky

  15:35
Pravděpodobnost, že vás při cestování po české železnici poveze vlak hodný 21. století, je velmi nízká. U nástupiště spíše zastaví vozidlo třicet a více let staré. Do pravidelného provozu zasahuje i půl století starý motorák, kterým České dráhy jindy lákají na nostalgické jízdy.

Veteránem na české železnici je půl století starý motorák řady 830 | foto: České dráhy

Dráhy se rády chlubí pendolinem, většina cestujících má ale pravidelné dojíždění za prací nebo do školy spojeno spíše s obrázky záplatovaných koženkových sedaček, letité špíny a věčně zamlžených oken.

Situace se v posledních letech přeci jen lepší - na místních tratích se objevily modernizované soupravy Regionova, v okolí Prahy a na Ostravsku dvoupatrové "pantografy". Zákazníci Českých drah mají přesto velkou naději, že si za jízdenku, často dražší než do autobusu, odnesou zážitek hodný železničního muzea.

"Vozový park je strašným způsobem zdevastovaný," říká odborník na železniční dopravu Karel Zeithammer z Národního technického muzea. Souhlasí s ním i Karel Mikolášek, který se dlouhodobě zabývá motorovými vozy. "Dráhy mají co dohánět. Vozový park je zastaralý, pomalu se to lepší, ale bohužel jen velmi pomalu," míní.

Letos České dráhy investují do obnovy vozů 2,7 miliardy korun. Na důkladnější omlazení vozového parku to však zdaleka nestačí.

Půlstoletí na kolejích
Pomineme-li lokomotivy, pak je veteránem v běžném provozu motorák, který se vyráběl v letech 1949 až 1960.

"Vozy řady 830 v našem majetku mají průměrné stáří dvaapadesát let. Nasazujeme je však pouze ve výjimečných případech na Šumpersku a Plzeňsku," sdělil iDNES.cz Radek Joklík z tiskového oddělení ČD. Mezi Děčínem a ústeckým Střekovem jezdí osmsetřicítka pravidelně. Podle Mikoláška si její nasazení poručil samotný Ústecký kraj.

Ironií je, že vozidlo stejného typu vozí na jednom konci republiky běžné cestující, na druhém ho dráhy nasazují coby historické vozidlo na nostalgické jízdy.

Bytelné vozy, často ale hoří
Karel Zeithammer má pro vozy, kde se okna stahují klikou, pochopení. "Není to nic tak strašného. Je to natolik bytelné, že to vydrželo do dneška. Má to slušné jízdní vlastnosti, interiéry jsou nadčasové." Podle něj jsou vozy z osmdesátých let často zdevastovanější.

Stáří se projevuje nejen na vzhledu, ale i na bezpečnosti. Motoráky tohoto typu často vzplanou, proto získaly přezdívku žhavá trubka. "Děčín dělá pro jejich bezpečný provoz, co se dá," říká Mikolášek. Přesto tu naposledy hořelo jen před dvěma roky. Rizikovým místem je podle Mikoláška výfukové potrubí poblíž hadic s palivem.

"Motorové vozy řady 830 patří dnes pouze na nostalgické vlaky, nikoliv do pravidelného provozu. Čest jejich památce, odvedly velký kus práce, ale už patří minulosti," domnívá se Mikolášek.

Jen o málo mladší jsou příměstské jednotky, přezdívané pantograf nebo žabotlam. "V Praze jsou stále v provozu pantografy řad 451 a 452, z nichž některé letos slaví čtyřicítku," vypočítává Radek Joklík z Českých drah. Podle Zeithammera "je skoro zázrak, že ještě jezdí".

Nový život starých motoráků
Vůbec nejrozšířenějším dosluhujícím vozem je motorák řady 810. Dráhy jich mají ještě asi pět set. "Když bude jezdit na lokálce s jízdní dobou do dvaceti minut, tak je k nezaplacení," vyzdvihuje Mikolášek nenáročnost vozu. Vzhledem k nedostatku vhodnějších vozidel ho ale ČD nasazují i na delší tratě. Dvouhodinové sezení na tvrdých lavicích není nikterak příjemným zážitkem.

Dráhy se loni pustily do rozsáhlé modernizace těchto motoráků na dvou a trojdílné soupravy Regionova. Cestujícím nabízejí pohodlnější interiér, nástup a výstup usnadňuje částečně nízká podlaha. Renovace starých vlaků přijde přibližně na třetinu částky, kterou by stál nový vůz. Do roku 2010 by mělo jezdit sto regionov.

"Je to rychlá cesta, jak se dostat na úroveň doby," myslí si Mikolášek a zdůrazňuje, že nemůže jít o dlouhodobé řešení. Nejen proto, že jde o rekonstrukci vozu ze 70. let (koncept je ještě starší), ale i proto, že vozidlo o dvou nápravách není pro obloukovité tratě v ČR nejvhodnější.

Jiné osobní vozy vznikají pro změnu z nepotřebných poštovních vagonů.

Na moderní vlaky nejsou peníze
Moderní vlaky vyrábí i v Česku hned několik firem. Většina produkce ale míří do zahraničí. "Vyrábíme supermoderní vozy pro Finsko, Švýcarsko či Rakousko, ale my na ně nemáme peníze," stýská si Zeithammer.

A není divu. Jeden patrový vlak CityElefant stojí přes 200 milionů korun. Přesto jich už České dráhy provozují třicet a dalších třicet si objednaly. "Pro příměstskou dopravu letos pořídíme dalších devět jednotek CityElefant," slibuje náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář.

Z kolejí by tak konečně mohly zmizet alespoň některé vlaky, které své první kilometry najezdily v časech, kdy dnešní padesátníci chodili do školy.

Autoři:

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konají 23. a 24. září. Voliči budou vybírat nové členy zastupitelstev obcí, měst nebo městských obvodů. Tyto volby se spojí s volbami do třetiny Senátu, jejichž případné druhé kolo bude o týden později.

Zdeněk HřibVladimír ŠpidlaHana MarvanováJanis Sidovský, Tomáš TöpferTomáš CzerninMiloš Vystrčil, Jiří CiencialaZdeněk NytraVáclav ChaloupekDaniela KovářováHana Aulická Jírovcová

Některé obce za 20 let nezajistily protipovodňové systémy, říká šéf Povodí Vltavy

  • Nejčtenější

Buď tu bude Rusko, nebo jaderná poušť. Rusové elektrárnu zaminovali a odpojují

Ruští vojáci podminovali elektrické bloky Záporožské jaderné elektrárny, uvedl podle ukrajinské jaderné společnosti...

VIDEO: Nechvalně proslulá formule se znovu proháněla po dálnici D4

Řidič formule, který se ve vozidle proháněl po dálnici D4 v září 2019, je zřejmě zpátky. Zdá se, že ani desetitisícová...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

Ne elitní skupina, ale potrava pro děla. Vagnerovci vystupují ze stínů

Ruská žoldnéřská skupina vagnerovci pozvolna vystupuje na světlo, ač dříve se kolem ní vznášel opar tajemství. Státní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kreml má důvod, proč neobviňovat Ukrajinu z úderů na panikařící Krym

Pro Kreml nemusí být výhodné obvinit Ukrajinu z úterního útoku na ruskou leteckou základnu na Krymu. Pokud by totiž za...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Všechny barvy duhy. Šedesát tisíc lidí v Praze oslavovalo lásku

Duhový průvod nesoucí myšlenku hrdosti sexuálních menšin zaplnil v sobotu centrum Prahy včetně pražské Letné. Festival...

Kam v noci pro léky? V některých krajích nikam. Není to potřeba, tvrdí úřady

V životě každého mohou nastat situace, kdy potřebujeme využít pohotovostní službu – lékařskou, ale i lékárenskou. Jenže...

Mám úzkosti z požáru Českého Švýcarska. Mladých lidí s klimadepresí přibývá

Premium Když jsem v Praze ucítila kouř z požáru v Českém Švýcarsku, popadl mě hrozný strach a bezmoc, že ať udělám cokoliv,...

Malostranský zápisník: Letem tím naším českým fašistickým světem

Premium Jeden povinný fašista do každé české rodiny! Bartošovo ministerstvo podporuje Prague Pride, jenom vrátný trochu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...