České dráhy provozují až padesát let staré vlaky

  15:35aktualizováno  15:35
Pravděpodobnost, že vás při cestování po české železnici poveze vlak hodný 21. století, je velmi nízká. U nástupiště spíše zastaví vozidlo třicet a více let staré. Do pravidelného provozu zasahuje i půl století starý motorák, kterým České dráhy jindy lákají na nostalgické jízdy.

Veteránem na české železnici je půl století starý motorák řady 830 | foto: České dráhy

Dráhy se rády chlubí pendolinem, většina cestujících má ale pravidelné dojíždění za prací nebo do školy spojeno spíše s obrázky záplatovaných koženkových sedaček, letité špíny a věčně zamlžených oken.

Situace se v posledních letech přeci jen lepší - na místních tratích se objevily modernizované soupravy Regionova, v okolí Prahy a na Ostravsku dvoupatrové "pantografy". Zákazníci Českých drah mají přesto velkou naději, že si za jízdenku, často dražší než do autobusu, odnesou zážitek hodný železničního muzea.

"Vozový park je strašným způsobem zdevastovaný," říká odborník na železniční dopravu Karel Zeithammer z Národního technického muzea. Souhlasí s ním i Karel Mikolášek, který se dlouhodobě zabývá motorovými vozy. "Dráhy mají co dohánět. Vozový park je zastaralý, pomalu se to lepší, ale bohužel jen velmi pomalu," míní.

Letos České dráhy investují do obnovy vozů 2,7 miliardy korun. Na důkladnější omlazení vozového parku to však zdaleka nestačí.

Půlstoletí na kolejích
Pomineme-li lokomotivy, pak je veteránem v běžném provozu motorák, který se vyráběl v letech 1949 až 1960.

"Vozy řady 830 v našem majetku mají průměrné stáří dvaapadesát let. Nasazujeme je však pouze ve výjimečných případech na Šumpersku a Plzeňsku," sdělil iDNES.cz Radek Joklík z tiskového oddělení ČD. Mezi Děčínem a ústeckým Střekovem jezdí osmsetřicítka pravidelně. Podle Mikoláška si její nasazení poručil samotný Ústecký kraj.

Ironií je, že vozidlo stejného typu vozí na jednom konci republiky běžné cestující, na druhém ho dráhy nasazují coby historické vozidlo na nostalgické jízdy.

Bytelné vozy, často ale hoří
Karel Zeithammer má pro vozy, kde se okna stahují klikou, pochopení. "Není to nic tak strašného. Je to natolik bytelné, že to vydrželo do dneška. Má to slušné jízdní vlastnosti, interiéry jsou nadčasové." Podle něj jsou vozy z osmdesátých let často zdevastovanější.

Stáří se projevuje nejen na vzhledu, ale i na bezpečnosti. Motoráky tohoto typu často vzplanou, proto získaly přezdívku žhavá trubka. "Děčín dělá pro jejich bezpečný provoz, co se dá," říká Mikolášek. Přesto tu naposledy hořelo jen před dvěma roky. Rizikovým místem je podle Mikoláška výfukové potrubí poblíž hadic s palivem.

"Motorové vozy řady 830 patří dnes pouze na nostalgické vlaky, nikoliv do pravidelného provozu. Čest jejich památce, odvedly velký kus práce, ale už patří minulosti," domnívá se Mikolášek.

Jen o málo mladší jsou příměstské jednotky, přezdívané pantograf nebo žabotlam. "V Praze jsou stále v provozu pantografy řad 451 a 452, z nichž některé letos slaví čtyřicítku," vypočítává Radek Joklík z Českých drah. Podle Zeithammera "je skoro zázrak, že ještě jezdí".

Nový život starých motoráků
Vůbec nejrozšířenějším dosluhujícím vozem je motorák řady 810. Dráhy jich mají ještě asi pět set. "Když bude jezdit na lokálce s jízdní dobou do dvaceti minut, tak je k nezaplacení," vyzdvihuje Mikolášek nenáročnost vozu. Vzhledem k nedostatku vhodnějších vozidel ho ale ČD nasazují i na delší tratě. Dvouhodinové sezení na tvrdých lavicích není nikterak příjemným zážitkem.

Dráhy se loni pustily do rozsáhlé modernizace těchto motoráků na dvou a trojdílné soupravy Regionova. Cestujícím nabízejí pohodlnější interiér, nástup a výstup usnadňuje částečně nízká podlaha. Renovace starých vlaků přijde přibližně na třetinu částky, kterou by stál nový vůz. Do roku 2010 by mělo jezdit sto regionov.

"Je to rychlá cesta, jak se dostat na úroveň doby," myslí si Mikolášek a zdůrazňuje, že nemůže jít o dlouhodobé řešení. Nejen proto, že jde o rekonstrukci vozu ze 70. let (koncept je ještě starší), ale i proto, že vozidlo o dvou nápravách není pro obloukovité tratě v ČR nejvhodnější.

Jiné osobní vozy vznikají pro změnu z nepotřebných poštovních vagonů.

Na moderní vlaky nejsou peníze
Moderní vlaky vyrábí i v Česku hned několik firem. Většina produkce ale míří do zahraničí. "Vyrábíme supermoderní vozy pro Finsko, Švýcarsko či Rakousko, ale my na ně nemáme peníze," stýská si Zeithammer.

A není divu. Jeden patrový vlak CityElefant stojí přes 200 milionů korun. Přesto jich už České dráhy provozují třicet a dalších třicet si objednaly. "Pro příměstskou dopravu letos pořídíme dalších devět jednotek CityElefant," slibuje náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář.

Z kolejí by tak konečně mohly zmizet alespoň některé vlaky, které své první kilometry najezdily v časech, kdy dnešní padesátníci chodili do školy.

Autoři:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otroku, pošli výplatu. České studentky si našly na internetu novou obživu

ilustrační snímek

Bohatí cizinci začali díky sociálním sítím využívat nečekaných služeb českých vysokoškolaček. Nejde přitom o žádnou...

Kdyby každý plul jako Greta, zničí přírodu víc než letadla, tvrdí mořeplavec

Rudolf Krautschneider

Švédská aktivistka Greta Thunbergová se vydává z Velké Británie do New Yorku na jachtě, aby ostatním demonstrovala...

Slováci se baví. Trapas tiskové mluvčí vyústil ve zrušení celého odboru

SLOVÁCI SE BAVÍ: Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své...

Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své zaměstnankyně Barbory Palovičové z minulého měsíce. Tisková...

Do Španělska uprchlíky nepovezeme, vzkázali aktivisté z lodi Open Arms

Loď se 147 africkými migranty čekala v mezinárodních vodách asi 50 kilometrů od...

Humanitární loď Open Arms, která se 107 migranty na palubě kotví přes dva týdny u italského ostrova Lampedusa, odmítla...

Veřejná omluva. Čeští turisté podstoupili na Bali očistnou ceremonii

ČEŠI ZNEUCTILI CHRÁM: Český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Obyvatele ostrova Bali pobouřilo video, které dokládá, že český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Další z rubriky

Výrobce Perunu jde do boje. Vojskové zkoušky byly nestandardní, zlobí se

vozidlo Perun 4x4

Výrobce pancéřovaných vozidel SVOS Přelouč se ostře ohradil proti konstatování ministerstva obrany, že nové bojové...

Další podezření z plagiátorství. Čelí mu vládní protidrogová koordinátorka

Národní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová.

Jarmila Vedralová, vládní protidrogová koordinátorka, čelí podezření z plagiátorství. Opsat měla část své bakalářské a...

Babiš požádal Zemana, ať pomůže rychle dořešit otázku ministra kultury

Premiér Andrej Babiš (ANO) se 20. srpna 2019 v Lánech setkal s prezidentem...

Premiér a šéf ANO Andreje Babiš požádal prezidenta Miloše Zemana, aby bylo možné rychle dořešit problém nového ministra...

OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu
OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu

Podle lékařky Markéty Kellner, která zkoumá lidský mozek, jsou těhotenství a první okamžiky po porodu zásadními v jeho fungování do budoucna. Co ovlivňují a jak?

Najdete na iDNES.cz