"Vracíme se k původnímu logu, protože jsme dospěli k názoru, že lépe funguje. Co se týká odborné veřejnosti, sto procent oslovených nám říkalo, že stávající logo je problematické," řekla iDNES.cz Ivana Pánková, ředitelka oddělení ministerstva dopravy BESIP. Zkratka slov bezpečnost silničního provozu označuje aktivity resortu, které mají přispět k nižší nehodovosti na silnicích.
Podle Pánkové například nové logo nebylo použitelné pro chytré telefony. "Problém byl ve velikosti, špatně se umísťovalo do formátů, které si v telefonu můžete otevřít," popsala Pánková.
Prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec už loni iDNES.cz řekl, že logo obsahuje hrubé chyby v práci grafika. "Je to neprofesionální řešení s některými znaky diletantismu," řekl Brabec. Autor loga ale tehdy kritiku odmítal (více o chladném přijetí nového loga čtěte zde).
O experiment nešlo, za útratu může předchozí vedení, tvrdí resort dopravy
BESIP mění logo zhruba po roce a čtvrt. Přitom jeho vytvoření ministerstvo dopravy stálo 100 tisíc korun. "Nedá se říci, že to byl jakýsi roční experiment. Logo bude i nadále podružně užíváno v souvislosti s akcemi BESIP," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Na otázku, zda nešlo o zbytečně vyhozené peníze, Novák odpověděl: "Co se týče peněz vydaných za nové logo, tak to bylo plně v kompetenci tehdejšího vedení úřadu."
BESIP tehdy vedl Ondřej Valenta a ministerstvo Vít Bárta. Toho loni v dubnu vystřídal jeho náměstek Radek Šmerda a později politický souputník z Věcí veřejných Pavel Dobeš. "Je asi tehdejší chybou, že pan Valenta nedokázal dotáhnout novou koncepci do zdárného konce," dodal Novák.
"Určitě to není jen moje chyba. Nové logo prošlo schvalováním ministra, prvního náměstka a ponechala si jej i moje následovnice. Kdyby bylo tak strašně nefunkční, tak by ho stáhli okamžitě po mém odchodu," reagoval na kritiku Valenta.
Podle Valenty se nepodařilo udržet novou koncepci BESIP kvůli turbulencím na postu ministra dopravy. Pravdou ale je, že výměna loga nebyl jediný Valentův nápad, který sklidil kritiku. Ministerstvo nakonec ustoupilo také od záměru zavést novou značku Pozor, senior (více o nápadu nové značky čtěte zde).
Logo zmodernizuji zdarma, kývl na výzvu výtvarník
Podle ředitelky BESIP návrat k původnímu logu už nebude stát ministerstvo dopravy ani korunu navíc. Logo vytvořil před 45 lety akademický malíř Karel Míšek. Ten ministerstvu už slíbil, že jej nyní bezplatně zmodernizuje. "Redesign udělám bez nároku na autorskou odměnu," řekl iDNES.cz Míšek s tím, že jej ministerstvo kvůli tomu kontaktovalo nedávno. "Zřejmě si uvědomili, že ten krok byl násilný a že změna nedoznala výsledku, který předpokládali," přemítá o kroku ministerstva Míšek.
"Návrat k původnímu, ale modernizovanému, logotypu není nic nového. Celá řada firem se vrací v rámci stability a důvěryhodnosti ke svým kořenům," upozorňuje Míšek. Podle něj je původní logo dobře zavedené a má výpovědní hodnotu. "Ukázalo se, že původní logotyp je životaschopný i dnes," dodal akademický malíř.
Zmodernizované logo zatím ministerstvo nechce ukázat. "Připravujeme registraci logotypu u Úřadu průmyslového vlastnictví," vysvětlila Pánková. Už nyní je jasné, že i nové logo bude mít text BESIP, zmizí z něj slogan Protože jde o život. Zůstane v něm i kruh a křídla. Obojí bude jen v trochu jiných proporcích a barvách. Základem bude modrá a zelená.