"Stávající logo již není tak silné a bylo přebito například značkou kampaně 'Nemyslíš, zaplatíš'. Výměna koresponduje s celkově novou koncepcí BESIP," popsal důvod změny vedoucí tohoto oddělení Ondřej Valenta (jaké další změny BESIP plánuje, čtěte tady).
Na stotisícovou zakázku nemusí resort vypisovat výběrové řízení, přímo oslovil konkrétní firmu. Valentovi ji doporučili známí z marketingu, kde dřív sám pracoval. Logo vytvořila společnost Candoo Communication. Tři lidé na něm pracovali čtyři týdny, vybralo se ze šesti variant.
symbolika nového logaNové logo tvoří silnice, louka a modrý půlkruh. Ten má symbolizovat ochranu řidičů BESIPem. Stávající doprovodný slogan "Pro život na silnici..." nahradí nově "…protože jde o život". |
Logo má chyby, míní odborník
Jeho nadšení nesdílí prezident asociace Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Logo podle něj obsahuje hrubé chyby. Například má špatný rozpal písma, což odborníci považují za velmi vážný prohřešek. Znamená chybné použití mezer mezi písmeny, nejsou od sebe na pohled optimálně vzdálena.
V kompozici loga je navíc podle Brabce příliš volného prostoru. "Je to neprofesionální řešení s některými znaky diletantismu," domnívá se.
"Rozpal se hodí k vybranému druhu písma a dle nás je zvolen správně," odmítá námitky Klempíř. Volný prostor pak podle něj je úmysl. "Našim záměrem bylo, aby logo dýchalo a nebylo příliš sevřené," dodal.
Autor si dosavadní logo cení na miliony
Brabec upozorňuje ale ještě na jedno pochybení: "Chybí jakákoliv kontinuita s poměrně cennou historií starého loga." Naopak pozitivní změnu vidí v novém sloganu "...protože jde o život!", které považuje za naléhavější než původní "...pro život na silnici". "Vykřičník na konci si vynucuje pozornost," říká.
Původní symbol BESIP nakreslil v roce 1967 malíř Karel Míšek a kromě "kosmetických" úprav se od té doby nezměnil. Míšek odhadl hodnotu svého 44 let používaného logotypu řádově na miliony.
Podle ministerstva to neznamená, že stát o takovou hodnotu přichází. "Ministerstvo dopravy se k postupné výměně loga rozhodlo naopak proto, aby posílilo pozici značky BESIP na trhu a prokázalo, že nejde o společnost, která by žila jen ze svých minulých úspěchů. Tedy naopak cenu ještě vyzdvihlo," uvedl mluvčí resortu dopravy Jakub Ptačinský.
"Každý autor má vztah k tomu, co vytvořil," posteskl si Míšek nad změnou tváře, kterou BESIPu před lety vtiskl on. "Nicméně změna je součástí život a já změny beru jako nové výzvy," dodal. Podle něj čas ukáže, zda nové logo bylo vybráno správně.
logo od studenta přežilo 44 let
"Já jsem to odevzdal a měl jsem tu šťastnou ruku, že jsem se do toho trefil. (...) Určitě mi to trvalo víc než týden, tehdy byly lhůty delší než dnes. Ale je jedno, zda to člověk udělá za hodinu nebo měsíc, důležitý je nápad a talent," vzpomíná na práci, při které neexistovaly počítače a vše se dělalo ručně. Vytvořil sedm návrhů. Uspěl ten, který symbolizuje automobil (kolo nebo volant) a cestu, tedy mimo jiné pohyb. Výše tehdejších honorářů za logo se pohybovaly mezi 1 500 do pěti tisíc korun, což bylo relativně dost peněz. Nové auto stálo od 20 tisíc. Další peníze dostal Míšek v roce 2003, kdy s ním ministerstvo podepsalo licenční smlouvu. Na zakázku si Míšek pamatuje dodnes. "Byl jsem tehdy mladý a jako každý kluk jsem měl rád auta," vzpomíná. Nyní vede Ateliér grafického designu Fakulty umění a designu na univerzitě v Ústí nad Labem. Je autorem log průmyslových podniků (např. TOS Varnsdorf), kreslil i plakáty pro Národní divadlo nebo Divadlo E. F. Buriana. |