O kampani ministerstva dopravy se předloni mluvilo jako o nejdražší v historii silniční bezpečnosti. Její rozpočet byl na tři roky 150 milionů. Až na 8,5 milionu je vyčerpaný a ministerstvo se mu letos chystá přilít další peníze. Konkrétně 45 milionů. Výběrové řízení na dodavatele kampaně vypsalo v květnu, zatím není uzavřené.
"Pokud vím, tak pan ministr v této věci neplánuje změny. Nechce šetřit na věcech, které zachraňují lidské životy," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva. Argumentuje tím, že šetřit hodlá rezort především na výstavbě silnic a dálnic. Kampaň byla navíc oceněna marketingovými odborníky a hovoří se i o tom, že se podílela na snížení počtu mrtvých na silnicích. Za první pololetí jich zemřelo nejméně za 20 let.
KAMPANĚ ZA STAMILIONYNemyslíš, zaplatíš - kampaň naplánovaná na léta 2008 až 2010, zaměřená na bezpečnost silničního provozu - její celkový rozpočet je 150 milionů, k nim přidalo ministerstvo dalších 45 milionů Ryba domácí - kampaň na léta 2008 až 2011, má podpořit spotřebu tuzemských ryb a výrobků z nich - její rozpočet je celkem 150 milionů Klasa - má podpořit kvalitní české potraviny, značka funguje od roku 2003 - její roční rozpočet činí 200 milionů korun |
Šetřit na kampaních nebude ani resort zemědělství, pod který spadají dva obři - jednak Ryba domácí a pak také Klasa.
"Budu i nadále podporovat takové kampaně, které budou propagovat české potraviny a změnu chování občanů. Chci, aby lidé, počínaje střední třídou, začali upřednostňovat české kvalitní produkty, i kdyby jejich cena měla být vyšší," řekl iDNES.cz ministr zemědělství Ivan Fuksa.
Naopak škrty v kampaních nevylučuje ministr vnitra Radek John. Podle něj jsou nyní na ministerstvu pozastaveny veškeré zakázky nad 50 tisíc korun a to včetně případných kampaní.
"Čeká nás ostrý audit. Ušetřit se musí 10 procent výdajů, šetřit se bude v hodně věcech," slibuje ministr.
V návrhu, který rozeslal ministr financí Miroslav Kalousek šéfům resortů, se počítá se snížením výdajů o rekordních 58,5 miliardy korun.
Podle vedoucího katedry marketingu VŠE Miroslava Karlíčka by se stát kampaní neměl ani v době úsporných opatření vzdávat. "Ovlivňují sociální normy, tedy to, co lidé považují za dobré nebo naopak za špatné. Navíc soukromé firmy si vždy budou primárně hlídat jen své zájmy. Žádná firma například nikdy nebude bojovat proti kouření," domnívá se Karlíček.
Podle Karlíčka ale může být stát úspěšný pouze tehdy, pokud se na kampaň nabalí další náležitosti. Například legislativa. "Pokud má fungovat například Nemyslíš, zaplatíš, musí se spojit s efektivní prací policie nebo kvalitou silnic," domnívá se vedoucí katedry.