Nádraží v Havířově: dle architektů skvost, pro ČD omšelost ke zbourání

  18:34aktualizováno  18:34
Mohlo se zařadit mezi kulturní památky, místo toho se ale vlakové nádraží v Havířově zřejmě zapíše na seznam staveb, ze kterých zůstane jen suť. České dráhy totiž vytvoří nové a to stávající chtějí zbourat. I přes nesouhlas architektů a řady místních lidí.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

A jak vlastně boj o nádraží probíhal? Psal se únor 2011 když architekt Adam Guzdek kontaktoval ministerstvo kultury. Žádal, aby přezkoumalo, zda železniční nádraží v Havířově není kulturní památkou.

"Od dětství mi to nádraží připadalo zvláštní, ojedinělé, ne jako ty tuctové nádražní budovy, které není třeba chránit," říká Adam Guzdek.

Vlakové nádraží s prvky českého bruselského stylu je podle odborníků velmi cenné. Výjimečná je například jeho výzdoba - mozaiky, dlažby, prostory pro cestující, ale také čistý půdorys. Zajímavá je i prosklená stěna v průčelí.

"Žádost na ministerstvo kultury jsem podal ve chvíli, kdy vlastník stavby, společnost České dráhy, začal měnit šedou fasádu na sytě oranžovou," říká Guzdek.

V tu chvíli ještě netušil, že České dráhy již uvažují o demolici. Místo starého nádraží chtějí mít nové, moderní. Veřejnosti to oznamují zhruba o půl roku později.

"Nádražní budova již neodpovídá potřebám současného cestování, je předimenzovaná a technicky dožilá," vysvětluje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Provoz je údajně příliš nákladný, nádraží působí unaveně až omšele, České dráhy proto preferují úplnou demolici haly, kterou nahradí stromy a parkoviště, a postavení moderního dopravního terminálu. Žádná nová budova se však stavět nebude.

Pod petici na podporu nádraží se podepsalo dva tisíce lidí

České dráhy využijí sousední administrativní část nádraží, která je v současné době nevyužita, a tu navíc doplní o membránovou střechu ze speciálně vyztuženého plastu. Plachta zastřeší venkovní dopravní terminál, o jehož vznik se postará město.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek.
Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Havířovské nádraží a vizualizace jeho budoucí podoby jak ji plánují České dráhy.

"V této chvíli máme podepsanou smlouvu s Českými drahami o spolupráci, je připravena projektová dokumentace pro územní řízení. Vyřizujeme územní rozhodnutí, poté požádáme o stavební povolení. Nakonec můžeme požádat o dotaci, která by pokryla 85 procent výdajů," říká mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

Demolice staré haly by měla začít příští rok na jaře, moderní dopravní terminál by mohl být hotový v polovině roku 2014. Vedení města s demolicí nádraží problém nemá. Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk několikrát prohlásil, že nádraží nutně potřebuje změnu a že mu přestavba jen prospěje.

Havířovské nádraží

To ale popudilo architekty Adama Guzdka a Lucii Chytilovou, kteří sepsali petici. Pod ni se podepsalo zhruba 2 000 lidí. Ministerstvo kultury požádalo o stanovisko Národní památkový ústav v Ostravě, který se postavil za architekty.

"Doporučovali jsme ministerstvu kultury, aby se havířovské železniční nádraží stalo památkou, protože představuje komplexně pojatý a propracovaný příklad architektury bruselského stylu 60. let 20. století," potvrzuje náměstkyně pro památkovou péči Helga Kozelská Bencúrová.

Architekt: I budovy socialismu v sobě mohou mít umění

Město i kraj však byli jiného názoru. Ve svých stanoviscích uvedli, že nádraží je ve špatném technickém stavu, zatéká do něj, prostor před nádražím je neudržovaný. Úředníci z magistrátu si rovněž kladli otázku, zda jsou ony architektonické detaily natolik ceněné, aby je bylo nutné chránit a nádraží prohlásit za kulturní památku.

Nádraží v Havířově

Vlakové nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun. Před nádražím s prvky českého bruselského stylu ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruba nazvanou Směrník.

Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží památkou není a nebude. Podle architektů neoprávněně. "Měli oslovit odborníky z kultury a architektury. Místo toho vyšli z názorů, které jim předložili úředníci. Zvažujeme, že podáme návrh na přezkoumání řízení," říká Adam Guzdek.

Jak uvádí, největší problém je v tom, že lidé nevnímají moderní stavby jako cenné. Podle nich jsou spíše ošklivé a socialistické. "Třeba takové autobusové nádraží v Havířově se skleněnou rotundou - na starých černobílých fotografiích má obrovský náboj," vysvětluje Guzdek.

"To spojení skla a světla zevnitř vypadá nadčasově. Každá stavba kdysi v sobě měla umění - mozaiky, plastiky. Dnes nemá vůbec nic. Jde jen o hrubou stavbu, jejíž interiéry jsou neosobní, chybí jim architektův dotyk. A právě ten v sobě má i vlakového nádraží Havířov," dodává.

Jaký osud si podle vás zaslouží budova havířovského nádraží?

celkem hlasů: 779

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. září 2012. Anketa je uzavřena.

Mělo by se opravit a dál využívat 495
Jsem pro zbourání 244
Nemám jasný názor nebo je mi to jedno 40

Nejčtenější

Smrt tři lidí u Opavy zavinilo předjíždění v zatáčce, stav dítěte se lepší

Při tragické nehodě na Opavsku zemřeli tři lidé.

Vážně zraněná pětiletá holčička, která jediná přežila čtvrteční nehodu na Opavsku, se podle lékařů dostala z...

Blesk v Beskydech zasáhl pětici převážně mladých turistů, jsou v nemocnici

Ilustrační snímek

Skupinu turistů v Beskydech zasáhl odpoledne blesk. Jeden z nich je popálený, další utrpěli otřes a poranění způsobená...

Při srážce aut na Opavsku zemřeli tři lidé a těžce se zranilo dítě

Při tragické nehodě na Opavsku zemřeli tři lidé.

U Neplachovic na Opavsku odpoledne při srážce osobních aut zemřeli tři lidé. Nehoda se stala na silnici I/11. Dva lidé...

Jediný český kybernetický nůž dosluhuje. Přibývá poruch, říká onkolog

Přednosta onkologie Jakub Cvek s dosluhujícím ozařovacím přístrojem.

Lékař Jakub Cvek je už dva roky přednostou onkologické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava. Je mu 40 let, patří tedy...

Za sto milionů je volný, řekl o něm kouč. Reiter teď přestoupil do Baníku

Denis Granečný (v bílém) z Ostravy v souboji s Rudolfem Reiterem z Bohemians.

Ofenzivní záložník Rudolf Reiter po dvou letech opouští Bohemians 1905 a přestupuje do Baníku Ostrava, který o něj měl...

Další z rubriky

Fotograf unikátních záběrů: Prožil jsem opravdu zajímavý život

S výjimkou Antarktidy a severního pólu byl Tomáš Míček s fotoaparátem v ruce...

S výjimkou Antarktidy a severního pólu byl Tomáš Míček s fotoaparátem v ruce snad v každém koutě světa. Všude hledal...

Jediný český kybernetický nůž dosluhuje. Přibývá poruch, říká onkolog

Přednosta onkologie Jakub Cvek s dosluhujícím ozařovacím přístrojem.

Lékař Jakub Cvek je už dva roky přednostou onkologické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava. Je mu 40 let, patří tedy...

Ostravské stopy: Ostrava? Pro dítě z vesnice velkoměsto, vzpomíná Dita Pepe

Fotografka Dita Pepe v roce 2012 získala ocenění Osobnost české fotografie a o...

Fotografka Dita Pepe se věnuje zejména portrétní fotografii. Nejznámější je její dlouhodobý cyklus Autoportréty, kde se...

Najdete na iDNES.cz