Neděle 5. července 2020, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. července 2020 Státní svátek.

Nádraží v Havířově: dle architektů skvost, pro ČD omšelost ke zbourání

  18:34aktualizováno  18:34
Mohlo se zařadit mezi kulturní památky, místo toho se ale vlakové nádraží v Havířově zřejmě zapíše na seznam staveb, ze kterých zůstane jen suť. České dráhy totiž vytvoří nové a to stávající chtějí zbourat. I přes nesouhlas architektů a řady místních lidí.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

A jak vlastně boj o nádraží probíhal? Psal se únor 2011 když architekt Adam Guzdek kontaktoval ministerstvo kultury. Žádal, aby přezkoumalo, zda železniční nádraží v Havířově není kulturní památkou.

"Od dětství mi to nádraží připadalo zvláštní, ojedinělé, ne jako ty tuctové nádražní budovy, které není třeba chránit," říká Adam Guzdek.

Vlakové nádraží s prvky českého bruselského stylu je podle odborníků velmi cenné. Výjimečná je například jeho výzdoba - mozaiky, dlažby, prostory pro cestující, ale také čistý půdorys. Zajímavá je i prosklená stěna v průčelí.

"Žádost na ministerstvo kultury jsem podal ve chvíli, kdy vlastník stavby, společnost České dráhy, začal měnit šedou fasádu na sytě oranžovou," říká Guzdek.

V tu chvíli ještě netušil, že České dráhy již uvažují o demolici. Místo starého nádraží chtějí mít nové, moderní. Veřejnosti to oznamují zhruba o půl roku později.

"Nádražní budova již neodpovídá potřebám současného cestování, je předimenzovaná a technicky dožilá," vysvětluje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Provoz je údajně příliš nákladný, nádraží působí unaveně až omšele, České dráhy proto preferují úplnou demolici haly, kterou nahradí stromy a parkoviště, a postavení moderního dopravního terminálu. Žádná nová budova se však stavět nebude.

Pod petici na podporu nádraží se podepsalo dva tisíce lidí

České dráhy využijí sousední administrativní část nádraží, která je v současné době nevyužita, a tu navíc doplní o membránovou střechu ze speciálně vyztuženého plastu. Plachta zastřeší venkovní dopravní terminál, o jehož vznik se postará město.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek.
Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Havířovské nádraží a vizualizace jeho budoucí podoby jak ji plánují České dráhy.

"V této chvíli máme podepsanou smlouvu s Českými drahami o spolupráci, je připravena projektová dokumentace pro územní řízení. Vyřizujeme územní rozhodnutí, poté požádáme o stavební povolení. Nakonec můžeme požádat o dotaci, která by pokryla 85 procent výdajů," říká mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

Demolice staré haly by měla začít příští rok na jaře, moderní dopravní terminál by mohl být hotový v polovině roku 2014. Vedení města s demolicí nádraží problém nemá. Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk několikrát prohlásil, že nádraží nutně potřebuje změnu a že mu přestavba jen prospěje.

Havířovské nádraží

To ale popudilo architekty Adama Guzdka a Lucii Chytilovou, kteří sepsali petici. Pod ni se podepsalo zhruba 2 000 lidí. Ministerstvo kultury požádalo o stanovisko Národní památkový ústav v Ostravě, který se postavil za architekty.

"Doporučovali jsme ministerstvu kultury, aby se havířovské železniční nádraží stalo památkou, protože představuje komplexně pojatý a propracovaný příklad architektury bruselského stylu 60. let 20. století," potvrzuje náměstkyně pro památkovou péči Helga Kozelská Bencúrová.

Architekt: I budovy socialismu v sobě mohou mít umění

Město i kraj však byli jiného názoru. Ve svých stanoviscích uvedli, že nádraží je ve špatném technickém stavu, zatéká do něj, prostor před nádražím je neudržovaný. Úředníci z magistrátu si rovněž kladli otázku, zda jsou ony architektonické detaily natolik ceněné, aby je bylo nutné chránit a nádraží prohlásit za kulturní památku.

Nádraží v Havířově

Vlakové nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun. Před nádražím s prvky českého bruselského stylu ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruba nazvanou Směrník.

Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží památkou není a nebude. Podle architektů neoprávněně. "Měli oslovit odborníky z kultury a architektury. Místo toho vyšli z názorů, které jim předložili úředníci. Zvažujeme, že podáme návrh na přezkoumání řízení," říká Adam Guzdek.

Jak uvádí, největší problém je v tom, že lidé nevnímají moderní stavby jako cenné. Podle nich jsou spíše ošklivé a socialistické. "Třeba takové autobusové nádraží v Havířově se skleněnou rotundou - na starých černobílých fotografiích má obrovský náboj," vysvětluje Guzdek.

"To spojení skla a světla zevnitř vypadá nadčasově. Každá stavba kdysi v sobě měla umění - mozaiky, plastiky. Dnes nemá vůbec nic. Jde jen o hrubou stavbu, jejíž interiéry jsou neosobní, chybí jim architektův dotyk. A právě ten v sobě má i vlakového nádraží Havířov," dodává.

Jaký osud si podle vás zaslouží budova havířovského nádraží?

celkem hlasů: 779

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. září 2012. Anketa je uzavřena.

Mělo by se opravit a dál využívat 495
Jsem pro zbourání 244
Nemám jasný názor nebo je mi to jedno 40
  • Nejčtenější

Roušky jen v metru a na vnitřních akcích v Praze, Karvinsko opatření zpřísní

V Praze zůstanou kvůli většímu riziku šíření koronaviru i po rozvolnění opatření od 1. července povinné roušky v metru...

Liga v ohrožení. V Karviné se šíří nákaza, do karantény jde celý tým

Nejprve byly všechny tři sobotní zápasy prvoligové skupiny o záchranu odloženy na neurčito, teď už fotbalisté Karviné...

OKD přeruší kvůli koronaviru těžbu ve všech svých dolech

Společnost OKD od zítřka přerušuje těžbu ve všech svých čtyřech dolech. Důvodem je koronavirová epidemie na šachtách....

Zemřel náměstek krajského policejního ředitele, údajně spáchal sebevraždu

Náměstek moravskoslezského krajského ředitele policie Radím Daněk je po smrti. Podle informací Novinek.cz spáchal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fotbalista Baroš končí kariéru. Zdraví už mi nedovolí pokračovat, řekl

Stal se nejlepším střelcem mistrovství Evropy, se spoluhráčem Vladimírem Šmicerem jako první český fotbalista v...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Zahradní sál zámku v Bruntále je po kompletní opravě

Svoji původní podobu dostal zahradní sál bruntálského zámku. Pozůstatek pivovarských sklepů později přeměněný v...

Havířovské nádraží otevřelo novou odbavovací halu. Je vzdušnější

Novou odbavovací halu mají k dispozici cestující na havířovském nádraží. Vznikla z dosavadní provozně administrativní...

Nepovedené napojení obchvatu v Opavě nahradí kruhový objezd

Dlouhé kolony aut, problematické odbočení směrem do města, časté dopravní nehody. Napojení jižního obchvatu Opavy na...

Severní Morava a Slezsko lákají turisty na slevy i památky zdarma

Za dvě noci v Ostravě slevy na vstupy do muzeí a památek i v některých restauracích a kavárnách. Ostrava novou kampaní...

Najdete na iDNES.cz