Nádraží v Havířově: dle architektů skvost, pro ČD omšelost ke zbourání

  18:34aktualizováno  18:34
Mohlo se zařadit mezi kulturní památky, místo toho se ale vlakové nádraží v Havířově zřejmě zapíše na seznam staveb, ze kterých zůstane jen suť. České dráhy totiž vytvoří nové a to stávající chtějí zbourat. I přes nesouhlas architektů a řady místních lidí.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

A jak vlastně boj o nádraží probíhal? Psal se únor 2011 když architekt Adam Guzdek kontaktoval ministerstvo kultury. Žádal, aby přezkoumalo, zda železniční nádraží v Havířově není kulturní památkou.

"Od dětství mi to nádraží připadalo zvláštní, ojedinělé, ne jako ty tuctové nádražní budovy, které není třeba chránit," říká Adam Guzdek.

Vlakové nádraží s prvky českého bruselského stylu je podle odborníků velmi cenné. Výjimečná je například jeho výzdoba - mozaiky, dlažby, prostory pro cestující, ale také čistý půdorys. Zajímavá je i prosklená stěna v průčelí.

"Žádost na ministerstvo kultury jsem podal ve chvíli, kdy vlastník stavby, společnost České dráhy, začal měnit šedou fasádu na sytě oranžovou," říká Guzdek.

V tu chvíli ještě netušil, že České dráhy již uvažují o demolici. Místo starého nádraží chtějí mít nové, moderní. Veřejnosti to oznamují zhruba o půl roku později.

"Nádražní budova již neodpovídá potřebám současného cestování, je předimenzovaná a technicky dožilá," vysvětluje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Provoz je údajně příliš nákladný, nádraží působí unaveně až omšele, České dráhy proto preferují úplnou demolici haly, kterou nahradí stromy a parkoviště, a postavení moderního dopravního terminálu. Žádná nová budova se však stavět nebude.

Pod petici na podporu nádraží se podepsalo dva tisíce lidí

České dráhy využijí sousední administrativní část nádraží, která je v současné době nevyužita, a tu navíc doplní o membránovou střechu ze speciálně vyztuženého plastu. Plachta zastřeší venkovní dopravní terminál, o jehož vznik se postará město.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek.
Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Havířovské nádraží a vizualizace jeho budoucí podoby jak ji plánují České dráhy.

"V této chvíli máme podepsanou smlouvu s Českými drahami o spolupráci, je připravena projektová dokumentace pro územní řízení. Vyřizujeme územní rozhodnutí, poté požádáme o stavební povolení. Nakonec můžeme požádat o dotaci, která by pokryla 85 procent výdajů," říká mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

Demolice staré haly by měla začít příští rok na jaře, moderní dopravní terminál by mohl být hotový v polovině roku 2014. Vedení města s demolicí nádraží problém nemá. Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk několikrát prohlásil, že nádraží nutně potřebuje změnu a že mu přestavba jen prospěje.

Havířovské nádraží

To ale popudilo architekty Adama Guzdka a Lucii Chytilovou, kteří sepsali petici. Pod ni se podepsalo zhruba 2 000 lidí. Ministerstvo kultury požádalo o stanovisko Národní památkový ústav v Ostravě, který se postavil za architekty.

"Doporučovali jsme ministerstvu kultury, aby se havířovské železniční nádraží stalo památkou, protože představuje komplexně pojatý a propracovaný příklad architektury bruselského stylu 60. let 20. století," potvrzuje náměstkyně pro památkovou péči Helga Kozelská Bencúrová.

Architekt: I budovy socialismu v sobě mohou mít umění

Město i kraj však byli jiného názoru. Ve svých stanoviscích uvedli, že nádraží je ve špatném technickém stavu, zatéká do něj, prostor před nádražím je neudržovaný. Úředníci z magistrátu si rovněž kladli otázku, zda jsou ony architektonické detaily natolik ceněné, aby je bylo nutné chránit a nádraží prohlásit za kulturní památku.

Nádraží v Havířově

Vlakové nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun. Před nádražím s prvky českého bruselského stylu ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruba nazvanou Směrník.

Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží památkou není a nebude. Podle architektů neoprávněně. "Měli oslovit odborníky z kultury a architektury. Místo toho vyšli z názorů, které jim předložili úředníci. Zvažujeme, že podáme návrh na přezkoumání řízení," říká Adam Guzdek.

Jak uvádí, největší problém je v tom, že lidé nevnímají moderní stavby jako cenné. Podle nich jsou spíše ošklivé a socialistické. "Třeba takové autobusové nádraží v Havířově se skleněnou rotundou - na starých černobílých fotografiích má obrovský náboj," vysvětluje Guzdek.

"To spojení skla a světla zevnitř vypadá nadčasově. Každá stavba kdysi v sobě měla umění - mozaiky, plastiky. Dnes nemá vůbec nic. Jde jen o hrubou stavbu, jejíž interiéry jsou neosobní, chybí jim architektův dotyk. A právě ten v sobě má i vlakového nádraží Havířov," dodává.

Jaký osud si podle vás zaslouží budova havířovského nádraží?

celkem hlasů: 779

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. září 2012. Anketa je uzavřena.

Mělo by se opravit a dál využívat 495
Jsem pro zbourání 244
Nemám jasný názor nebo je mi to jedno 40

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Silný déšť na Jablunkovsku vyhnal lidi z postelí, zachraňovali zvířata

Extrémní srážky v Nýdku v Moravskoslezském kraji

Proudy vody valící se po svazích, zatopené sklepy i hnůj spláchnutý na fotbalové hřiště. Extrémní déšť ráno vyhnal z...

Slavia po titulu v lize získala i pohár, ve finále porazila Ostravu 2:0

Tomáš Souček se raduje z proměněné penalty ve finálovém zápase proti Baníku.

Fotbalová Slavia po ligovém titulu získala i domácí pohár. Vyhrát obě trofeje v jednom roce se jí povedlo poprvé v...

Postřelili muže, líčí lidé z Frýdku-Místku. Policie potvrdila násilný čin

Ilustrační snímek

Policie vyšetřuje násilný čin ve Frýdku-Místku. Podle místních tam byl ve čtvrtek večer postřelen muž. Policisté zatím...

Města chtějí vrátit nebezpečný chemický odpad zpět Polákům. Ti zatím mlčí

Sanace nebezpečného odpadu odbornou firmou, která má za úkol odvézt ze skladu...

Česká města, do kterých Poláci navezli na sedm set tisíc litrů nebezpečných chemikálií, požadují, aby stát odpad vrátil...

Za smrt známého při potyčce dostal recidivista 2,5 roku, s mrtvolou žil

Obžalovaný Vladimír Sárközi (vpravo) při rozhovoru se svým obhájcem ex offo....

Krajský soud v Ostravě ukončil projednávání případu 53letého Vladimíra Sárköziho, který pět týdnů žil s mrtvolou...

Další z rubriky

Silný déšť na Jablunkovsku vyhnal lidi z postelí, zachraňovali zvířata

Extrémní srážky v Nýdku v Moravskoslezském kraji

Proudy vody valící se po svazích, zatopené sklepy i hnůj spláchnutý na fotbalové hřiště. Extrémní déšť ráno vyhnal z...

Ostrava odložila hubení holubů na dobu mimo hlavní období hnízdění

Holubi. ilustrační snímek

Znečišťují město, přenášejí parazity i nemoci a je jich příliš mnoho – podle odhadů až 35 tisíc. To jsou hlavní důvody,...

Ochranu hospodářských zvířat před vlky i medvědy zaplatí farmářům stát

Fotografie sledované medvědice v Palkovických hůrkách, v pozadí poškozené lípy,...

Stát výrazně pomůže lidem zejména v horských oblastech s ochranou chovů hospodářských zvířat před vlky, medvědy a...

Najdete na iDNES.cz