Nesahejte na nádraží v Havířově, vzkazují Českým drahám památkáři

  8:55aktualizováno  8:55
České dráhy považují vlakové nádraží v Havířově za zbytečně veliké a nákladné, proto plánují zbourání výpravní budovy a stavbu moderního terminálu. Jenže památkáři i architekti protestují, objekt považují za přinejmenším zajímavý. A připravili petici za záchranu, na které rychle přibývají podpisy.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

"Neničte ji. Je architektonicky cenná. Stačilo by jí navrátit její zašlou krásu," myslí si odborníci o staré nádražní hale v Havířově. České dráhy ji ale chtějí zbourat.

Byl říjen 1969 a nové vlakové nádraží v Havířově zahájilo provoz. Prosklená nádražní hala postavená v šedesátých letech minulého století v takzvaném bruselském stylu patřila k nejmodernějším v zemi. Nyní ale chátrá a České dráhy ji chtějí zbourat.

Nádraží v Havířově

To se však nelíbí ani památkářům ani architektům. Hala je podle nich velmi cenná a chtějí, aby České dráhy své rozhodnutí zvážily. "Je to vynikající stavba s prvky českého bruselského stylu. Zajímavá je třeba prosklená stěna v průčelí či použité výtvarné umění - mozaiky, dlažby," uvedl již dříve Tomáš Nitra z ostravského pracoviště Národního památkového ústavu.

Architekti si zase myslí, že je to jedna z mála staveb v Havířově, která je z hlediska architektury skutečně zajímavá.

Proto vytvořili petici, pod kterou se již podepsaly stovky lidí a další každou chvíli přibývají. "Místo aby Havířov navrhl rekonstrukci haly a pokusil se jí navrátit její zašlou krásu, navrhl opačné řešení. Demolici. České dráhy jeho snahu podporují," napsali architekti k petici na internetu. V tom se ale zmýlili.

Stručně o nádraží

Nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun.

Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut.

Hala patří Českým drahám. A co s ní její vlastník udělá, město neovlivní. České dráhy chtějí zbourat téměř celou výpravní halu, zůstala by pouze část té provozní.

Názory na novou halu se různí

Místo staré haly, která je podle společnosti příliš velká, nevyužitá a její rekonstrukce by stála moc peněz, by postavila halu novou - menší a modernější. V ní by byly kanceláře, pokladny, čekárna, sociální zázemí pro cestující, občerstvení, kavárna, služebna městské policie či zázemí pro taxi službu.

Architekti si však myslí, že nový návrh haly není vůbec architektonicky zajímavý a se stávající budovou se nedá srovnávat. Kromě toho Českým drahám vytýkají, že se o halu nestaraly. "Nechaly ji chátrat, proto je ve velice špatném stavu," podotkli.

Za nádraží bojují i na Facebooku, kde vytvořili stránku s názvem Havířov, nechceme zbourat vlakové nádraží.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

"Názory lidí vnímáme a sledujeme je," řekla mluvčí Havířova Eva Wojnarová. "Někteří s demolicí souhlasí, jiní ne, ale vesměs upřednostňují rozvoj a zkrášlení města. Chtějí slušné nádraží," podotkla Wojnarová.

Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk již dříve konstatoval, že se mu studie Českých drah zamlouvají. "Konečně se to tady má šanci změnit. Nádraží je pro Havířov jedno z méně důstojných míst a městu jeho změna pomůže," řekl primátor. Nová nádražní hala by měla být hotová do roku 2014, pokud na ni České dráhy seženou peníze z Evropské unie.

Řešení prostoru před nádražím je v kompetenci města. Měl by tu vzniknout něco jako centrální dopravní terminál.


Nejčtenější

Koupili si tři sta let starý mlýn, po devíti měsících mají hotovo

Část obnaženého obvodového zdiva mlýna zpevňují dřevěné trámy. Tvoří nosnou...

Mlýnské kolo se tu už dávno netočí, není slyšet ani hukot vody, jak padá ze žlabu na kolo. O vodní náhon se roky nikdo...

Dům pro rodinu si navrhli sami. Slouží jim dokonale po všech stránkách

Rodinný dům s dispozicí 5+kk má užitnou plochu 195 metrů čtverečních.

Ondra a Iva nikdy o domě nesnili. Záměr stavět svůj vlastní přinesla až rodinná situace, která si řekla o větší prostor...

Dům je tak chytrý, že nás neobtěžuje, říká o svém domově jeho majitel

Na severní straně domu býval dvorek, dnes malá zahrada s terasou, kterou lemují...

Jaroslav Šuvarský si zrealizoval představu ideálního bydlení. Zrekonstruoval zchátralé stavení a naplnil ho moderními...

Nový stavební zákon už vyvolává emoce, Praha chce vlastní předpisy

Hlavně developeři si stěžují na komplikované a zdlouhavé vyřizování stavebního...

Česká republika vykazuje jeden velký paradox: stavební rozvoj země stagnuje v době největšího ekonomického růstu. Nutně...

Toužili po odpočinku v horách. Moderní chalupa jim roste rovnou ze skály

Peruánská smetánka opouští na víkendy hlavní město Limu a odjíždí odpočívat do...

Peruánská smetánka opouští na víkendy hlavní město Limu a odjíždí odpočívat do hor. V panenské přírodě Cieneguilly,...

Další z rubriky

První mrakodrap v Praze i hotel Horal: proč je veřejnost nemusí

Kolem Motokovu (druhá budova zprava) postupně vyrostly další výškové budovy.

Navrhl skvělé stavby, od mrakodrapů až po hotely nebo sídliště. Názory na jeho tvorbu se však někdy rozcházejí:...

Seznamte se s imitacemi materiálů do interiéru. Předčí i originály

Dvířka koupelnového nábytku z Glaxxu jsou mnohem lehčí, než kdyby byla ze skla,...

Mezi módní materiály v interiéru dnes patří sklo, beton či kov. Jenže jejich některé vlastnosti nemusí každému...

Toužili po odpočinku v horách. Moderní chalupa jim roste rovnou ze skály

Peruánská smetánka opouští na víkendy hlavní město Limu a odjíždí odpočívat do...

Peruánská smetánka opouští na víkendy hlavní město Limu a odjíždí odpočívat do hor. V panenské přírodě Cieneguilly,...

Najdete na iDNES.cz