Nesahejte na nádraží v Havířově, vzkazují Českým drahám památkáři

  8:55aktualizováno  8:55
České dráhy považují vlakové nádraží v Havířově za zbytečně veliké a nákladné, proto plánují zbourání výpravní budovy a stavbu moderního terminálu. Jenže památkáři i architekti protestují, objekt považují za přinejmenším zajímavý. A připravili petici za záchranu, na které rychle přibývají podpisy.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

"Neničte ji. Je architektonicky cenná. Stačilo by jí navrátit její zašlou krásu," myslí si odborníci o staré nádražní hale v Havířově. České dráhy ji ale chtějí zbourat.

Byl říjen 1969 a nové vlakové nádraží v Havířově zahájilo provoz. Prosklená nádražní hala postavená v šedesátých letech minulého století v takzvaném bruselském stylu patřila k nejmodernějším v zemi. Nyní ale chátrá a České dráhy ji chtějí zbourat.

Nádraží v Havířově

To se však nelíbí ani památkářům ani architektům. Hala je podle nich velmi cenná a chtějí, aby České dráhy své rozhodnutí zvážily. "Je to vynikající stavba s prvky českého bruselského stylu. Zajímavá je třeba prosklená stěna v průčelí či použité výtvarné umění - mozaiky, dlažby," uvedl již dříve Tomáš Nitra z ostravského pracoviště Národního památkového ústavu.

Architekti si zase myslí, že je to jedna z mála staveb v Havířově, která je z hlediska architektury skutečně zajímavá.

Proto vytvořili petici, pod kterou se již podepsaly stovky lidí a další každou chvíli přibývají. "Místo aby Havířov navrhl rekonstrukci haly a pokusil se jí navrátit její zašlou krásu, navrhl opačné řešení. Demolici. České dráhy jeho snahu podporují," napsali architekti k petici na internetu. V tom se ale zmýlili.

Stručně o nádraží

Nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun.

Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut.

Hala patří Českým drahám. A co s ní její vlastník udělá, město neovlivní. České dráhy chtějí zbourat téměř celou výpravní halu, zůstala by pouze část té provozní.

Názory na novou halu se různí

Místo staré haly, která je podle společnosti příliš velká, nevyužitá a její rekonstrukce by stála moc peněz, by postavila halu novou - menší a modernější. V ní by byly kanceláře, pokladny, čekárna, sociální zázemí pro cestující, občerstvení, kavárna, služebna městské policie či zázemí pro taxi službu.

Architekti si však myslí, že nový návrh haly není vůbec architektonicky zajímavý a se stávající budovou se nedá srovnávat. Kromě toho Českým drahám vytýkají, že se o halu nestaraly. "Nechaly ji chátrat, proto je ve velice špatném stavu," podotkli.

Za nádraží bojují i na Facebooku, kde vytvořili stránku s názvem Havířov, nechceme zbourat vlakové nádraží.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

"Názory lidí vnímáme a sledujeme je," řekla mluvčí Havířova Eva Wojnarová. "Někteří s demolicí souhlasí, jiní ne, ale vesměs upřednostňují rozvoj a zkrášlení města. Chtějí slušné nádraží," podotkla Wojnarová.

Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk již dříve konstatoval, že se mu studie Českých drah zamlouvají. "Konečně se to tady má šanci změnit. Nádraží je pro Havířov jedno z méně důstojných míst a městu jeho změna pomůže," řekl primátor. Nová nádražní hala by měla být hotová do roku 2014, pokud na ni České dráhy seženou peníze z Evropské unie.

Řešení prostoru před nádražím je v kompetenci města. Měl by tu vzniknout něco jako centrální dopravní terminál.


Nejčtenější

Nový rohový dům na Václavském náměstí změnil název, emoce zůstaly

Výběrové řízení na stavbu domu vyhrála pražská pobočka architektonické...

Dům, který se od loňského roku staví na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v centru Prahy, ponese název The...

Pro sebe a manželku postavil dům. Na focení si přizval svůdné krásky

Elegantní řadovou novostavbu si postavil pro sebe a svou manželku brazilský...

Elegantní řadovou novostavbu si postavil pro sebe a svou manželku brazilský architekt Carlos Café v hlavním městě...

Rodinný dům se obejde bez klimatizace. Před vedrem jej chrání žaluzie

Hliníková pergola zastiňuje a chrání prostornou terasu, u oken byly využity...

Rodinný dům podle vlastních představ je splněním snu čtyřčlenné rodiny v malebné vesničce na Valašsku. Rodina dříve...

Rekonstrukce bytu po letech pronájmu byla nutná. Výsledek vás nadchne

Probouráním příček a sjednocením podlahové krytiny vznikl velký světlý prostor...

Po několikaletém pronajímání majitelé uznali, že nastal čas pro využívání bytu pro vlastní potřeby. Aby tomu tak mohlo...

Architektonické studio Chybík+Krištof je nejlepší na světě

Český pavilon Expo 2015 v Miláně

Ocenění Design Vanguard 2019, určené pro nejlepší mladé architekty, si letos od amerického měsíčníku Architectural...

Další z rubriky

Velká nádhera u oceánu. Primitivní vila svou krásu šikovně skryla

V Chile stojí na útesu s výhledem na Tichý oceán vila Casa OchoQuebradas....

V Chile stojí na útesu s výhledem na Tichý oceán vila Casa OchoQuebradas. Autorem drsného víkendového domu ze surového...

Architektonické studio Chybík+Krištof je nejlepší na světě

Český pavilon Expo 2015 v Miláně

Ocenění Design Vanguard 2019, určené pro nejlepší mladé architekty, si letos od amerického měsíčníku Architectural...

Rodinný dům si postavili v Neveklově. Je pohodlný, vzdušný a plný světla

Ideální rodinný dům, který může být vhodný pro každého, neexistuje, prohlašují...

Ideální rodinný dům, který může být vhodný pro každého, neexistuje, prohlašují architekti Atelier Kunc Architects....

Najdete na iDNES.cz