Pojďte čtyřicet let proti proudu času, vítejte na havířovském nádraží

  13:44aktualizováno  13:44
Malá exkurze do období, kdy Karel Gott sbíral první úspěchy, rodil se Socialistický svaz mládeže a Jaromír Jágr snad ještě ani nebyl v plánu, čeká návštěvníka nádražní haly v Havířově. Budova vystavěná v roce 1969 se prakticky nezměnila a její stav je více než žalostný.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

 Je poledne. Vcházíme do téměř vylidněné nádražní haly v Havířově. Jsou tu dvě trafiky, záchody, zakouřené bistro. Do potravin si netroufáme vejít. Je tam stůl a pár židlí. Na nich sedí lidé bez práce, bez domova, bez peněz.

"Ta hala už dávno neplní svůj účel. Z nádraží je jenom zastávka. Měli by to zbourat," myslí si Hana Hoňková z Havířova.

"Možná by halu mohli opravit," myslí si zase Antonín Bartošík. "Mohla by vypadat jako pražské hlavní nádraží, jak jsem ho teď viděl v televizi," pokračuje. Pražské nádraží získalo moderní vzhled i funkci, změnilo se v nákupní centrum. "Kdyby se něco podobného podařilo Havířovu, možná by to nebylo špatné," přemýšlí Bartošík.

Vlakové nádraží Havířov

Nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun.

Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut.

Havířovskou radnici už před deseti lety kontaktovaly České dráhy s tím, že by před zdejším vlakovým nádražím ve spolupráci s městem vybudovaly něco jako centrální dopravní terminál. Do jednoho místa by soustředil vlakovou i autobusovou dopravu.

Halu, s jejíž správou mají železničáři potíže, by České dráhy modernizovaly, nebo zbouraly a místo ní by postavily halu novou. "Teprve nyní je jasnější, co by se s nádražím a prostranstvím před halou mohlo dít," říká tisková mluvčí havířovského magistrátu Eva Wojnarová. Jak dále uvádí, pravděpodobně se objevil možný zdroj peněz.

"Havířov s Českými dráhami stále jedná. Primátor Zdeněk Osmanczyk si však myslí, že by ta jednání měla být intenzivnější. Chce, aby se tu v budoucnu vytvořil moderní dopravní terminál, který by uspokojil obyvatele i návštěvníky města," sděluje mluvčí.

Havířovské nádraží nenabízí cestujícím žádné pohodlí..

Havířovské nádraží nenabízí cestujícím žádné pohodlí..

Vestibul nádraží v Havířově vskutku nezapře dobu vzniku.

Vestibul nádraží v Havířově vskutku nezapře dobu vzniku.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek.

Havířovské nádraží při pohledu od autobusových zastávek.

Prostor před vlakovým nádražím chce město opravit a změnit. Už si nechalo vytvořit projekt s pracovním názvem "Dopravní terminál". "Před nádražím by mohl být parkovací dům, odstavná stání pro autobusy, odpočinková zóna pro cestující, studie připouští i vznik dvou komerčních objektů a polyfunkční dům," popisuje Wojnarová. Realizace by připadala v úvahu ve spolupráci se soukromým developerem.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově.

S prosklenou nádražní halou je to komplikovanější. Je majetkem Českých drah. "Ve své době to bylo nadčasové dílo a zbourat ji by byla škoda," tvrdí architekt Karel Mokroš z havířovského odboru územního rozvoje. "Stálo by za to halu opravit, vyměnit skla, doplnit galerií," říká.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově.
Vestibul vlakového nádraží v Havířově.

Plány na zvelebení nádražní haly existují už deset let.

Nádražní hala by také mohla být spojnicí pro pěší mezi městem a starým Šumbarkem. Dnes ale vypadá ošuntěle. Výhrady má i primátor města. "Když byla hala postavena, odpovídala požadavkům doby. Dnes je to jinak. Chce to změnu," dodává Zdeněk Osmanczyk.

Autoři: ,

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Festival Colours of Ostrava zahájila kapela Buty, diskutovat přijel indián

V Ostravě začal 17. července 2019 mezinárodní hudební festival Colours of...

V Ostravě odpoledne odstartoval další ročník multižánrového hudebního festivalu Colours of Ostrava. Prvním koncertem na...

Muž po sexu usnul. Komplic ženy mezitím odnesl televizi, stravenky i kýtu

Ilustrační snímek

Seznámení s cizí ženou v jedné z ostravských restaurací vyšlo šestapadesátiletého muže draho. Poté, co spolu u něj doma...

Srnky spadly do čtyřmetrové skruže, hasiči je zachraňovali „bezpachově“

Hasiči zachránili dvě mladé srnky, které skončily ve Slezské Ostravě ve čtyři...

Hasiči v sobotu večer vyjížděli k nezvyklému zásahu. Zachraňovali dvě mladé srnky, které v Slezské Ostravě spadly do...

Další z rubriky

Přes zákaz se těží zdravé stromy, tvrdí lesníci. Chřadnou i listnáče

V lesích se těží násobně více dřeva, to je potom potřeba odvézt. Cestou ke...

Část lesníků tvrdí, že přestože to zákon zakazuje, mizí z lesů při kůrovcové těžbě tisíce kubíků zdravých stromů....

Po cyklostezce do lyžařské haly. I to je plán na oživení Karvinska po těžbě

Karvinské moře.

Síť cyklostezek, místa k rekreaci i zábavě, ale i možnosti pro nové ekonomické využití prostoru postiženého těžbou uhlí...

Řidič si dal deset piv, před policejní hlídkou skočil do řeky Opavy

Řidič před silniční hlídkou skočil do řeky.

Skokem do řeky se snažil minulý týden na Opavsku uniknout silniční kontrole opilý řidič osobního auta. Policisté ho...

Najdete na iDNES.cz