Pojďte čtyřicet let proti proudu času, vítejte na havířovském nádraží

  13:44aktualizováno  13:44
Malá exkurze do období, kdy Karel Gott sbíral první úspěchy, rodil se Socialistický svaz mládeže a Jaromír Jágr snad ještě ani nebyl v plánu, čeká návštěvníka nádražní haly v Havířově. Budova vystavěná v roce 1969 se prakticky nezměnila a její stav je více než žalostný.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

 Je poledne. Vcházíme do téměř vylidněné nádražní haly v Havířově. Jsou tu dvě trafiky, záchody, zakouřené bistro. Do potravin si netroufáme vejít. Je tam stůl a pár židlí. Na nich sedí lidé bez práce, bez domova, bez peněz.

"Ta hala už dávno neplní svůj účel. Z nádraží je jenom zastávka. Měli by to zbourat," myslí si Hana Hoňková z Havířova.

"Možná by halu mohli opravit," myslí si zase Antonín Bartošík. "Mohla by vypadat jako pražské hlavní nádraží, jak jsem ho teď viděl v televizi," pokračuje. Pražské nádraží získalo moderní vzhled i funkci, změnilo se v nákupní centrum. "Kdyby se něco podobného podařilo Havířovu, možná by to nebylo špatné," přemýšlí Bartošík.

Vlakové nádraží Havířov

Nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun.

Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut.

Havířovskou radnici už před deseti lety kontaktovaly České dráhy s tím, že by před zdejším vlakovým nádražím ve spolupráci s městem vybudovaly něco jako centrální dopravní terminál. Do jednoho místa by soustředil vlakovou i autobusovou dopravu.

Halu, s jejíž správou mají železničáři potíže, by České dráhy modernizovaly, nebo zbouraly a místo ní by postavily halu novou. "Teprve nyní je jasnější, co by se s nádražím a prostranstvím před halou mohlo dít," říká tisková mluvčí havířovského magistrátu Eva Wojnarová. Jak dále uvádí, pravděpodobně se objevil možný zdroj peněz.

"Havířov s Českými dráhami stále jedná. Primátor Zdeněk Osmanczyk si však myslí, že by ta jednání měla být intenzivnější. Chce, aby se tu v budoucnu vytvořil moderní dopravní terminál, který by uspokojil obyvatele i návštěvníky města," sděluje mluvčí.

Havířovské nádraží nenabízí cestujícím žádné pohodlí..

Havířovské nádraží nenabízí cestujícím žádné pohodlí..

Vestibul nádraží v Havířově vskutku nezapře dobu vzniku.

Vestibul nádraží v Havířově vskutku nezapře dobu vzniku.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek.

Havířovské nádraží při pohledu od autobusových zastávek.

Prostor před vlakovým nádražím chce město opravit a změnit. Už si nechalo vytvořit projekt s pracovním názvem "Dopravní terminál". "Před nádražím by mohl být parkovací dům, odstavná stání pro autobusy, odpočinková zóna pro cestující, studie připouští i vznik dvou komerčních objektů a polyfunkční dům," popisuje Wojnarová. Realizace by připadala v úvahu ve spolupráci se soukromým developerem.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově.

S prosklenou nádražní halou je to komplikovanější. Je majetkem Českých drah. "Ve své době to bylo nadčasové dílo a zbourat ji by byla škoda," tvrdí architekt Karel Mokroš z havířovského odboru územního rozvoje. "Stálo by za to halu opravit, vyměnit skla, doplnit galerií," říká.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově.
Vestibul vlakového nádraží v Havířově.

Plány na zvelebení nádražní haly existují už deset let.

Nádražní hala by také mohla být spojnicí pro pěší mezi městem a starým Šumbarkem. Dnes ale vypadá ošuntěle. Výhrady má i primátor města. "Když byla hala postavena, odpovídala požadavkům doby. Dnes je to jinak. Chce to změnu," dodává Zdeněk Osmanczyk.

Autoři: ,

Nejčtenější

Hněv v Opavě. Sudí prchali, zaskočený Csaplár reagoval: Míra zla je šílená

Spoluhráči i protivníci se snaží zastavit opavského záložníka Pavla Zavadila,...

Nadávky, výhrůžky, obrovská zloba. Na rozhodčí i na soupeře. Pořadatelé museli být v plné pohotovosti, když se v Opavě...

Na Novojičínsku zemřeli při čelní srážce dvou aut čtyři lidé

Ilustrační snímek

Tragická dopravní nehoda se stala krátce před pondělní půlnocí na silnici I/48 mezi Novým Jičínem a Hranicemi. Po čelní...

Muž dvou tváří Zavadil. Proč se nestárnoucí kapitán vzteká

Pavel Zavadil z Opavy během utkání s Jabloncem

Byl nepříčetný. Držel v podpaží balon a nasupeně kráčel k rozhodčímu. Tolik nadávek mu poslal a nemohl přestat....

Na dálnici u Frýdku zemřela osmnáctiletá řidička, vůz skončil v příkopu

V Janově Vsi na Mělnicku sjelo auto do rybníka Harasov. Na místě zasahují...

O život přišla v úterý večer osmnáctiletá řidička při jízdě po D56 poblíž Paskova na Frýdecko-Místecku. O rok mladší...

Ostravu čekají až tři roky bez dálnice. Zavře ji oprava zvlněného povrchu

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Na dva až tři roky se v Ostravě úplně zavře 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice. Silničáři ho budou stavět celý znova....

Další z rubriky

Lidé v kraji odstavují desítky autovraků, stávají se útočištěm bezdomovců

Metropole je plná autovraků. (7.5.2019)

Dva roky trvalo lidem z odboru dopravy novojičínské radnice, než se jim podařilo odstranit auto dlouhodobě odstavené u...

Silnice mezi Porubou a dálnicí je blíže, kraj uznal důležitou studii

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...

Další krok k zahájení stavby Severního spoje, propojujícího severní část porubského obvodu s dálnicí a následně i...

Autobusové linky majitele Baníku ve třech městech převzala jiná firma

Ilustrační snímek

Firmy ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek, patřící doposud do skupiny společnosti CIDEM Hranice, změnily...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz