Odpovědi logopedky najdete zde |
Mnoho rodičů se mylně domnívá, že se dítě samo rozmluví a k logopedovi se vydají často až v posledním ročníku mateřské školy. Někteří dokonce až po zahájení školní docházky. To už ovšem bývá pozdě a dítěti to může způsobovat potíže s učením.
Každé dítě je sice jiné, má jiné vrozené dispozice, ale na některé varovné signály bychom si měli dát jako rodiče pozor. „Například když dítě začíná později mluvit (po 3. až 4 .roce), špatně rozumí pokynům, nesprávně tvoří věty, zadrhává se, mluví příliš rychle, nezapamatuje si krátkou říkanku či komolí slova,“ upozornila čtenáře logopedka.
Zároveň uvedla, že doba nápravy vad řeči je velmi individuální a záleží na mnoha faktorech: diagnóze, věku, rodinném zázemí a mentální schopnosti. Svou úlohu také hrají vlohy a dědičnost. „Nejtěžší jsou těžké neurovývojové poruchy, poruchy autistického spektra, genetické syndromy,“ podotkla Cudlínová.
Vady řeči lze řešit i v dospělém věku. „Nikdy není pozdě začít s nápravou výslovnosti, pokud máte chuť, čas a vlastní píli. Stačí oslovit klinického logopeda, který vždy nějaké řešení najde. Jen je třeba počítat s tím, že náprava je obtížnější,“ dodala logopedka.
O logopedce
PaedDr. Irena Cudlínová, LL.M. je klinická logopedka. Vystudovala PdF UP Olomouc – obor speciální pedagogika. Po vysoké škole nastoupila do Rehabilitačního ústavu při Státních léčebných lázních Darkov a začala se specializační přípravou v odbornosti klinické logopedie na IPVZ v Praze.
Od roku 1994 provozuje soukromou ambulanci klinické logopedie v Havířově. V roce 2010 se stala členkou vedení odborné společnosti Asociace klinických logopedů a od roku 2016 je její předsedkyní.
Je soudním znalcem v oboru klinické logopedie, doplnila si profesní vzdělání – zdravotnické právo a je členkou organizací HELP klub, Nadace Patrik dětem, APLA a mezinárodní organizace IALP.