„Rodič by měl zbystřit, když si častěji všímá problémů nejen v mluvené komunikaci. Třeba když má dítě problém udržet oční kontakt nebo nereaguje na jednoduché pokyny propojené s gestem,“ upozorňuje Petr Kopečný, ředitel Základní školy a mateřské školy logopedické v Brně. Pokud se s dítětem nemluví, tyto problémy se ještě prohlubují a náprava trvá roky.
Jaká jsou nejčastější narušení komunikační schopnosti u dětí, nazývaná lidově vady řeči?
Nejčastěji se setkáváme s obtížemi v oblasti artikulace, a to u dětí předškolního věku. V posledních letech ovšem narůstá počet dětí, a to i v raném věku okolo druhého roku života, u nichž si rodiče začínají všímat určitých nápadností v komunikaci. U některých těchto dětí se pak mohou objevovat komplikace spojené se schopností produkovat slova, s chápáním významu slov, porozuměním sdělení v mateřském jazyce, sluchovým vnímáním. To se později odráží v dovednostech čtení a psaní, objevují se záměny hlásek a písmen nebo deficity v rozlišování hlásek.
To, že dítěti nevěnujeme pozornost, se do vývoje jeho komunikační schopnosti promítne vždy.