- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Míla Fürstová je světově uznávanou grafičkou a malířkou, jejíž ilustrace znáte třeba z Kytice, Babičky nebo Máje. | foto: Anna Kovačič
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Viděly jsme se před dvěma lety, když vyšla Babička s vašimi ilustracemi. Co se od té doby změnilo?
Začnu smutně. Zemřel mi tatínek. Po mozkové příhodě bojoval čtyři měsíce o život. Měla jsem to o to těžší, že jsem daleko. Snažila jsem se létat z Anglie do Čech, jak jen to šlo. Držela jsem ho za ruku, zpívala jsem mu a nemohla jsem pro něj udělat nic než to, že jsem se snažila být s ním co nejvíc.
Nemůžu se nezeptat, jak se taková bolestná zkušenost projevila ve vaší tvorbě? Byla práce na Máji jiná než na Babičce nebo Kytici?
U Máje to bylo úplně jinak. Erben, Němcová i Mácha byli romantici, ale každý po svém. Na Babičce bych mohla dělat ještě dalších pět let. Božena Němcová byla vlídná a láskyplná. Když si vezmete do ruky Babičku, museli byste být cynici, abyste nevnímali, jak vás obejme. V případě nabídky ilustrovat Kytici jsem se zdráhala, je tam silný element hororu, ale Erbenovy balady jsem měla ráda už jako malá holka. Svým způsobem mě fascinovaly.
O Máji si hodně lidí myslí, že jde o oslavu lásky, představují si hrdličku a milence na Petříně. Já jsem si ten příběh už taky moc nepamatovala, ale když jsme si ho četla znovu, došlo mi, že Máj je hlavně o loučení se životem. Takže najednou jako by nastala paralela s odcházením mého tatínka. Vlastně jsem v té době neměla sílu věnovat se volné tvorbě, ale potřebovala jsem se něčím intenzivně zabývat. Takže zakázka ilustrovat Máj jako by zapadla do kontextu mé smutné životní situace.
Připojte se ještě dnes a získejte: