Úterý 31. března 2020, svátek má Kvido
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. března 2020 Kvido

Diskuse k článku

Zrušíme hudební výchovu. Je to jen zombík v našlapaném rozvrhu

Už dávno neplatí: „Co Čech, to muzikant“. A už dávno se hudební výchova mezi předměty na základních školách netěší extra velké vážnosti. Nezabírá tedy zbytečně místo v rozvrhu? Rovnou řeknu, že podle mě místo v rozvrhu rozhodně nezabírá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J59a65n53a 36N89o12v96a66k14o66v60a 1259793260207

Kam ten svet speje, za mych maldych let za komunistu, jsme dostali kazdy rok knizku hudebni vychovy a skoro kazdou hodinu se zpivala a ucila nova pisnicka

Naucili jsme se noty, houslivy klic, smetanu, dvoraka, proste zaklady aby jsme vedela aspon neco, ale porad jsme zpivali

Bylo to velice oddychove a priznejte se jestli se vam neulevi kdyz si nahlas zazpivate

Jednak zpivani rozviji, jednak se cvici vyborne pamet a pomaha to pomaha to pri vyuce jazyku, jelikoz deti slysi intonaci hlasu a napodobuje to coz zpev a hudba rozviji

Ja kdybych byla ucitelka tak kazdou hodinu zpivaji

+1/−1
24.2.2019 20:32
Foto

V77ě14r83a 69P64r10a42g43a33č48o93v86á 1625283448887

... my zpívaly doma s maminkou : Jarmila Šuláková, Jožka Severin - prostě lidové písně - ; začátek vyučování začínal písní - pan učitel hrál na housle...

0/0
13.2.2019 21:40

M55a96r21t96i68n 77N70e79r89m59u48t 4379470438244

Hudebku jsme měli celkem dobrou, zpívalo se, vysvětlovalo, poslouchalo , učitel uměl. Přesto přínos pro mě byl tehdy nulový.

0/0
13.2.2019 21:37

J24a23n 22Š80v66e92c 4842626658594

Hudebka asi ano, ale musí se správně uchopit. Rozhodně by měli žáci vědět, kdo to byl Bedřich Smetana, Antonín Dvořák a další.

Rozhodně bych ale netrval na známkování zpěvu. Já jsem měl běžně čtyřky a ne z toho důvodu, že bych na to kašlal. Prostě mi to nešlo a zpěv se člověk nenaučí.

+1/0
13.2.2019 21:32

K33a20t13e50ř17i20n13a 85V32a71š68á81k15o23v19á 5361232899735

Já osobně pocházím z rodiny, kde hudba vůbec neletí - nikdo na nic nehrál, neposlouchali jsme ji, atd. Takže jsem téměř naprostý hudební ignorant.

A i když hudebka nebyla mým nej předmětem, a když jsem na gymplu mohla, volila jsem raděj výtvarku, jsem pro zachování předmětu.

Kde jinde by se děti z nehudebních rodin měly aspoň v základech s hudbou seznámit? Ale zároveň je předpokladem, že to bude "sexy formou" - ne předzpíváváním před tabulí, trojkami z hymny, atd. Osobně mi naprosto změnila vztah k hudbě kniha Vlasty Marka Hudba jinak - a celý tento přístup.

Do té doby jsem byla "ta, co neumí zpívat", případně "ta, co zpívá falešně". Od té doby jsem pochopila, že hudba je mnohem víc, a že i s tímhle se dá pracovat.

Historky o hv mám z mnoha stran taky - například odmítnout tříleté dítě do pěveckého kroužku, protože zpívá falešně, poznámky, že stejně nikdy nebudeš umět hrát na to a to, protože nemáš hudební sluch, posměch, že jsou noty, podle plotu, atd... to všechno spolehlivě vztah k hudbě ničí.

Stejné je to asi s výtvarkou, atd.

+1/0
12.2.2019 14:22

A49l92e15x84a15n78d71r49o16s 62C32h62a22r58a41l18a53m60b75i49d52i37s 9349615211520

Dobrý den, dovolte mi pár postřehů. Je velice záslužné, že se o HV hovoří a že jsou zde snahy HV podpořit. Přesto musím upozornit na některé ne zcela správné informace a texty, které se v článku objevují . Zaprvé nevím, že by se někde v RVP psalo: , Už v rámci první třídy by měl žák například umět „pracovat nejméně s deseti písněmi, nejméně se čtyřmi poslechovými skladbami a nejméně dvěma hudebně pohybovými hrami“- to jsou osnovy, které byly!!! platné před rokem 2000...). Dále se zde objevuje trochu "nesmyslný" titulek “Co byste řekla...kdyby se přestal vyučovat Smetana” - to je samozřejmě hloupost, protože “vyučovat Smetanu” respektive "vyučovat skladatele" je cesta do pedagogických pekel, zvlášť v ZŠ. V neposlední řadě se nadsazuje význam činností učitelů v rámci jistého projektu, např. že si hrají se šátky a s dřívky. Otázka je, jak tito nadšení učitelé dokážou nadšení reálně(!) pře nést do např. běžných 7. nebo 8 tříd (navštívila autorka třeba takovéto třídy různorodě poskládané z žáků cizinců, s žáků se spec. potřebami a navíc v pubertě???). To je hlavní problém! Zde si dovolím tvrdit, že didaktika 2. stupně je v současnosti trochu bezzubá a HV na 1. stupni vyučují učitelé (J.A.Komenský: " Na dobrém počátku vše záleží!") hudebně neaprobovaní - kolik učitelů na 1. stupni např. hraje alespoň na 2 nástroje (byť neuměle) aby byli schopni doprovázet jednoduché písničky? Kolik učitelů na 1. stupni s dětmi "hraje" na Orffovy nástroje? Kolik učitelů s dětmi “tančí”??? Pokud Smetana, Dvořák, Janáček (říkám samozřejmě!), tak kde se žáci dozvědí o dalších významných umělcích posunujících českou kulturu, Karlu Zemanovi a jeho filmové tvorbě, o Hermíně Týrlové , kde se dozví o tvorbě Vávry, Menzela, stačí k tomu VV? Stačí k tomu HV a VV v současném obsahu a rozsahu? Nechybí tu širší “všeobecná kulturní a umělecká výchova”, především na 2. a 3. stupni? Osobně cítím, že jsme trochu na scestí, na zlomu, tady už jde “nejen” o HV, nýbrž o všeobecné kulturní povědomí a vzdělání...

+6/0
12.2.2019 13:58

F55i41l16i66p 56T65ř71e71b90a 6203400148286

Vztah k hudbě mám, i k té vážné, ze školy ale rozhodně nevzešel....

+5/0
12.2.2019 10:36

M45a37r47t62i79n 68Č49e16r69v56e81n10ý 7823622247346

Hudební výchova by neměla být o tom nutit děcka proti jejich vůli zpívat. To by mělo být na čistě dobrovolně bázi jako volitelný předmět. V těch hodinách by je spíše měli seznámit s hudbou jako takovou.

+1/0
12.2.2019 7:11

D96e64n80i32s92a 36P26r18o98c95h74á95z50k85o49v97á 9238553566

Nedávno mě překvapilo, že nejedno dítě ve čtvrté třídě neumí zazpívat českou hymnu, respektive nezná slova. Jedničkáři, napříč školami a kraji. Kdo napsal hudbu nebo slova by i věděli, ale osobně to považuji za to méně podstatné...

+6/0
11.2.2019 16:31
Foto

A13n24n88a 70V81e52s13e48l70á 2590848556

Nejhloupější ze všeho je malé děti už v předškolním nebo mladším školním věku odradit zdrcující kritikou jejich zpěvu a sdělit jim, že nemají sluch, že nemají talent, takže v jejich případě je jakékoliv hudební snažení nebo výchova obtížná, možná zbytečná.

Za mého dětství se takhle děti, které nedokázaly dobře zpívat, traumatizovaly, znejisťovaly a od hudby odrazovaly naprosto běžně. Těžko říct, jestli je to teď lepší...

+18/−1
11.2.2019 16:03

M82a18r56t65i23n74a 33S94e51d11l31i54c80k71á 5742205291692

Totéž výtvarka, tělocvik. Naše holka je od kojeneckého věku pohybově hrubě nenadaná, pomalá, příliš opatrná, zdědila po mně těžkou hypermobilitu se sklonem k rychlému ochabování svalů. Už se děsím, jak na ni udeří tělocvikáři ve škole.

+5/0
11.2.2019 18:06

P41a12v69l17a 67H30r81a74d19i50l50o33v76a 3467481201284

Asi zalezi na skole. Ja mam zkusenosti ze ZS i z gymplu, ze maximalne dostala ta nejvetsi nemehla za 2, na gymplu uz to neresil snad nikdo. Hraly jsme s holkama celej rok volejbal :) To nas aspon bavilo a byla legrace.

0/0
11.2.2019 19:11

M23a41r39t82i84n48a 31S60e61d23l67i25c11k79á 5372385511892

No, nás tělocvikáři nechali hrát s puberťákama klukama, kteří nám schválně smečovali míče co největší silou a pak se srážely známky za to, že člověk letící střele raději uhnul. :-/

0/0
11.2.2019 19:20

P52a53v22l11a 88H44r40a98d24i54l11o76v54a 3187411611554

Tak od 5. tridy az do konce gymplu pamatuju jen pohlavne oddelene tv.

+1/0
11.2.2019 19:26

M95a86r39t57i27n31a 84S16e68d67l17i92c49k70á 5942475931582

To my jsme měli taky, ale tělocvikář + tělocvikářka byli děsní kámoši a ulehčovali si práci.

0/0
11.2.2019 20:23
Foto

V90e25r81o74n72i90k30a 15F39l81í16d23r82o93v81á 1956569894193

Ja na stredni ve ctvrtem rocniku dostala 4- za to, ze jsem se pri predklonu s natazenyma nohama nedotkla rukama zeme. To byla ma jedina znamka za prvni pololeti (po vanocich,kdy ucitelka dohanela resty a znamkovala, jsem ze zdrav.duvodu cvicit nemohla) a hrozila mi poprve v zivote 5 z TV na vysvedceni. Tenkrat rodice jeli do skoly promlouvat s ucitelkou a dostala jsem normalni znamku na vysvedceni.

+3/0
12.2.2019 3:21

K72a81t77e10ř18i31n93a 85V79a51š23á15k39o97v71á 5471182249665

a není pak možnost něčeho jako "neklasifikován"? Za nás myslím se to řešilo s těmi, kdo pro nemoc, atd. neměli dostatek známek.

+1/0
12.2.2019 14:25

J72a79k56u86b 10R30o63u15s 3923850334982

je to horší

0/0
12.4.2019 17:52

M45i17c69h84a62l 19P47r81i66b51y95l 9445345867675

fakt jo? vy jste teda koumák, měl byste to jít poradit ředitelům škol, kterým se nedostává učitelů ničeho, ani HV, protože na tohle by sami určitě nepřišli

0/0
11.2.2019 14:47

M11i83c84h31a43l 86P41r32i46b91y34l 9895105877665

bohužel se nesvázalo s vláknem, na které mělo reagovat, což je asi zřejmé :-(

0/0
11.2.2019 14:48

V88e91n93d28u23l68a 31S38z85l83a97u75e84r16o38v60á 7512746427958

Když čtu o tom, jak by učitelé výchov měli kultivovat děti, aby poznaly kvalitu od braku, otevírá se mi kudla v kapse:-)

https://www.youtube.com/watch?v=Q_HFm54lb04

0/0
11.2.2019 14:43
Foto

M14a19r11t12i65n 58R74y46š48a69v84ý 1566805773832

Nu, tak tohle je ukázkový brak

+1/0
11.2.2019 14:47

V17e51n40d68u54l41a 61S55z45l58a87u64e47r40o63v73á 7482346557708

Váááážně?

0/−1
11.2.2019 14:48

V83e82n92d25u57l20a 55S90z46l23a23u29e13r37o53v52á 7102436727508

Jen mi to pěkně nadiktujte:-)

https://www.youtube.com/watch?v=9cQgQIMlwWw

0/0
11.2.2019 14:48
Foto

M72a57r54t65i16n 69R20y98š18a16v21ý 1186565323232

Aha mám tu čest s trollem. Nebo spíše s trollkou:-) Tak tohle je váš poslední kus žvance co dostanete :-P ;-)

0/−3
11.2.2019 14:51

V33e67n47d52u96l31a 15S64z97l45a74u45e43r12o19v30á 7472896827298

To bude ono, jsem troll - určitě to nebude tím, že nepoznáte ironii...

+1/0
11.2.2019 14:54

M21a35r47t59i50n50a 45S90e38d17l12i20c56k15á 5392295411952

co je to za hrůzu proboha?

+1/0
11.2.2019 18:10

P29e53t50r 51K88n67ě70b93o73r65t 8152958899700

Nevím teda, kolik je během roku u nás hudebnch výchov. Ale vzorek pěti z nich mi nepřijde směroplatný.

+3/−1
11.2.2019 13:56

K65a48r93l22a 42N98o92v55á80k68o72v69á 1382720358858

To já bych raději zakázala tělocvik. U HV jsem si totiž aspoň nikdy nerozbila hubu :D

+11/−4
11.2.2019 13:27

M16a98g95d35a 97K69a81t26z96o42v31á 9476781189268

;-D;-D;-D

+1/0
11.2.2019 16:07

M87a64r70t85i28n51a 58S50e12d75l35i96c46k47á 5272605851932

Nebo při maximálním výkonu hrozí přetížení šlach u disponovaných jedinců...

0/0
11.2.2019 19:22

T40o43m93á16š 96L37e76t98a10v41k92a 3474339338

Já měl z hudebky trojku :D

+2/−1
11.2.2019 13:12
Foto

L55e23n92k32a 83M30a79t26o63u49š55k33o31v44á 9840787596249

Mně zakázali zpívat koledy ve sboru. Byla jsem jediná, kdo nezpíval. Tak falešná jsem byla ;-D

+4/0
11.2.2019 14:09

T70o61m83á76š 82L93e58t72a58v51k52a 3574189188

:D No já právě raději nezpíval vůbec z vlastní vůle :D Takže za zpěv jenom pětky. Ale teorii jsem dával za jedna, takže v průměru tři. V podstatě celou základku.. :D

+1/0
11.2.2019 14:14

J38a11n72a 90S33t34e37h11l73í60k26o39v66á 6518131545638

já z tělocviku ;-D hudebku mi vždycky dali z milosti za 1

0/0
11.2.2019 14:36

T24o62m43á32š 61L71e70t45a19v38k35a 3564319748

:D

Tělocvik za jedna, chodil jsem na sportovní školu :)

Ale když si zpívám doma, tak mi dítě říká, abych to nedělal. Zvláštní, že neříká nezpívej, ale nedělej to :D:D

+3/0
11.2.2019 14:43

J21a90n46a 25S92t42e22h86l36í88k43o59v20á 6268651635918

;-D

já zase všude říkám, že kdybych zazpívala, tak všichni provedou hromadné harakiri :-)))

0/0
11.2.2019 14:54

T31o54m95á87š 42L55e74t15a49v11k29a 3864249978

Dáme duet a budeme zbraň hromadného ničení :D

0/0
11.2.2019 14:58

J75a27n39a 50S28t74e15h87l61í30k12o74v16á 6438281215608

;-D ha ha to asi jo...

0/0
11.2.2019 14:59
Foto

L29e52n73k42a 35M75a78t32o57u90š49k86o92v21á 9670487736449

Zpíváte krásně, ale chce to tišeji a o sto metrů dál :))

0/0
11.2.2019 15:01

J82a91n86a 24S45t26e25h66l44í66k40o80v67á 6718301885688

;-D tak nějak...

0/0
11.2.2019 15:06

Z67u71z34a43n91a 62T71i94c26h24á 4478736370893

Stejný problém jako s výtvarkou - učí to často učitelé, kteří potřebují hodiny do plného úvazku, ale k předmětu nemají žádný vztah, nic o něm neví a často ho sami považují za zbytečný. Nevědí, co a jak mají učit a děti ani rodiče pak samozřejmě nevědí, k čemu ta šaškárna je.

Základem je, aby HV a VV učili takoví učitelé, kteří se zajímají o obor (ideálně ho vystudovali), vědí, co mají děti učit a jak, sledují aktuální trendy a doporučení, protože tyto předměty se velmi vyvíjí a mění, a samozřejmě oboru rozumí. Díky dobré výuce v těchto výchovách se žáci např. naučí dekódovat různá umělecká vyjádření a dá jim to třeba schopnost rozeznat, jaké výrazové prostředky používá nějaký hloupý komerční hit, který by se jim bez odborné průpravy líbil, jak na ně působí hudba a vizuál nějaké reklamy, jak poznají kvalitní film, hudbu, výtvarné dílo... A dokáží dekódovat, jak s nimi dílo komunikuje a co komentuje.

A pokud je umění nezajímá, tak jim to aspoň rozšíří obzory a ve vnímání kultury posune kupředu - vzhledem ke kulturní negramotnosti v ČR je to opravdu potřeba.

+18/−1
11.2.2019 13:05

P17e67t68r83a 38B67r42o38d38o25v19á 7195445645271

souhlasím, bohužel tohle to se neděje ani na škole, která je tomu určená.. Neříkám, že je to tak všude, ale jsem ze školy, která nese hrdý název zaměření na výtvarnou a hudební výchovu velice zklamaná, to už já na přírodovědné škole jsem snad měla lepší vedení výtvarky a hudebky, než to co předvádějí tady..

0/0
11.2.2019 13:13

Z19u81z25a72n32a 97T79i12c20h49á 4108336520493

Ehm... nejedná se o jedno dejvické "estetickovýchovné" gymnázium?

0/0
11.2.2019 13:19

P98e11t28r69a 39B49r72o98d12o46v60á 7105355435951

ne, je to jedna nejmenovaná škola na severu Moravy :-)

0/0
11.2.2019 13:22
Foto

M27a81r53t37i40n 98R14y65š57a63v67ý 1186875663732

Taktéž souhlasím. Proto mi třeba přijde muzikoterapie jako zcestná. Nejsou ve školce :)

Ono by neškodilo vzít děti na výklad nějakého uměleckého díla, ať malby od nějakého významného malíře nebo hudebního díla, či fotografie. Ono stačí jen slyšet, co vše je v tom obsaženo( trochu výklad přiohnout pro děti), že obrazy mohou využívat diagonály, nebo zlatý řez, symboliku a v ten moment už neprojdou jen tak rychle kolem nějakého obrazu, filmu, hudby ale zamyslí se nad tím dílem a řeknou si tohle je třeba brak a kýč a tohle je sice hudba, kterou neposlouchám, ale je kvalitně složená.

0/−2
11.2.2019 14:23

K87a67t19e84ř87i25n17a 90V73a34š76á45k81o23v36á 5711972539685

Muzikoterapie není zcestná, jen má trochu jiný účel. Mělo by možná být i na každém, v jakém směru ho hudba oslovuje.

+1/0
12.2.2019 14:29

J24a31k28u78b 24R19o10u96s 3613220744812

Jsem se při čtení příspěvku úplně zasnil, kéž by to takhle fungovalo, svět by byl hned mnohem lepší místo :-) Jenže lidé, co tohle dokážou, určitě nepůjdou učit na základku, bohužel...

0/0
12.4.2019 17:55

R64a20d44m71i71l42a 26S57i17m11č74á62k62o15v32á 5675823445375

jsem pro zachovat hudebku na prvním stupni... mám v živé paměti (a že už je to let, možná je to dnes jinak) jak mutující hoši přeskakujícím hlasem před tabulí a celou třídou museli zpívat... v sedmé třídě na pololetí jsem měla na vysvědčení 3 dvojky a k tomu čtyřku z hudebky ;-D jsem teda vůbec nepobírala noty, pořád jsme psali písemky z not a můj notový sešit byl hotové rudé moře ;-D

+3/−1
11.2.2019 13:01

J95a19r43o97s59l66a49v 39H69o77r25á19k 8382614585949

Jako člověk, kterému hudebka (a výtvarka) každé vysvědčení kazily vyznamenání, jsem pro zachování. Ale samozřejmě zvýšit kvalitu výuky. Nechápu, proč jsme se vůbec neučili hudební teorii. Pořád jsme jenom zpívali - a to mi nešlo. Noty jsem se naučil až později sám, když jsem se učil brnkat na kytaru.

+6/−1
11.2.2019 12:45

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...