Reality show Survivor začala teprve nedávno, ale už vzbuzuje v divácích emoce. Hned na začátku se třeba vyrojily spekulace ohledně účastnice Adély Krejdlové, která soutěž opustila jako první. Vypadá totiž v reálu naprosto jinak než na fotkách.
Je nasnadě, že její instagramové snímky, kterými se ještě před soutěží hojně prezentovala, byly upraveny nejrůznějšími aplikacemi a mladá žena se tak svému „instagramovému já“ v reálu vůbec nepodobá.
Zatímco někteří se diví, proč má používaní filtrů teprve dvaadvacetiletá žena zapotřebí, odborníci se shodují, že jde o vzestupný trend, který ničí sebevědomí mládeže i dospělých.
Nepravděpodobný ideál krásy
Fotky, které na Instagramu známé ženy dennodenně zveřejňují, stanovují nový ideál krásy. Před nedávnem rozvířila diskuze moderátorka Eva Perkausová, která se pochlubila fotkami pořízenými jen pět dní po porodu.
Na fotkách je štíhlá, odpočatá a krásná. Kromě roztomilých snímků s novorozeným miminkem zveřejnila moderátorka také snímky, které by mohly jít z fleku do módních magazínů. Není divu, že Perkausová sklidila vedle chvály a obdivu také velkou vlnu kritiky.
„Normální je vypadat oteklá, obtloustlá, unavená, vyblitá, většinou bohužel fakt nepřitažlivá. Plus 27 kilo, jako bonus vyhřezlý konečník (na kruhu jsem seděla ještě tři měsíce po) a jeden uzlík lásky,“ reagovala na fotky bývalá miss a trojnásobná maminka Lucie Šlégrová s ujištěním, že opravdu není normální vypadat pět dnů po porodu jako Barbie. O fotkách Perkausové navíc kolují spekulace, že i jim k dokonalosti pomohly úpravy.
Makejte a hněte zadkem!
Zatímco mnoho žen stále považuje bezchybné snímky celebrit prezentované na sociálních sítích za normu, trend #instagramvsreality se snaží proti perfektním a často upraveným fotkám na Instagramu bojovat.
Ženy pod tímto hashtagem sdílí své fotky – jednu ideální instagramovou zobrazující tělo v lichotivé póze a osvětlení vedle druhé realistické verze podobného snímku s povoleným břichem, dvojitou bradou nebo jinou nedokonalostí.
V současné době má hashtag bezmála 500 tisíc příspěvků a je jedním z hlavních #bodypositivity hashtagů na Instagramu. Jeho pomocí propagují influenceři i celebrity normalizaci těl v přirozeném stavu a snaží se odhalit pravdu skrytou za „kulturou dokonalosti“ na sociálních sítích. Zatímco v zahraničí se hnutí #bodypositivity daří víc a víc, v českém rybníčku ovšem stále vládne převážně kult dokonalosti.
Říká si nejžhavější babička. Svým vrstevnicím radí, jak být sexy a v kondici |
Mezi celebrity notoricky propagující fotky perfektního těla se řadí třeba Simona Krainová s téměř půl milionem sledujících. V jednom z posledních příspěvků se modelka vyjádřila, že jednoduše „nefňuká a hýbe zadkem.“
Pod fotkou, na které vystavuje pevná ňadra, dlouhé nohy a perfektně vyrýsované břišní svaly nabádá sledující, aby se „nenechali demotivovat blbečkama, kteří mají na všechno vysvětlení“ a namísto toho na svých tělech poctivě makali“.
Pod fotkami modelčiny dokonalé postavy se množí obdivné komentáře, které si ve většině případů stýskají nad vlastní neschopností odepřít si jídlo a začít opravdu makat. Netřeba dodávat, že na modelčině profilu není po hashtagu #bodypositivity ani památky.
Provinilá nedokonalost
„Jsem štíhlá, ale po narození dítěte mám trochu povolené břicho. Přestože samozřejmě vím, že se postava s věkem mění, fotky na Instagramu mě dennodenně přesvědčují, že na sobě prostě nemakám dostatečně,“ říká mladá žena, jejíž jméno redakce zná.
„Je mi 35 a podobné myšlenky se snažím podrobovat kritickému myšlení. Co se však honí hlavou mladým holkám, na které nepřetržitě útočí fotky perfektních těl bez gramů tuku si ani nechci představit,“ dodává.
Jak vypadají ty správné nohy do legín? TikTok zatrhl další toxický trend |
Instagramem navíc už pár let hýbe trend, kdy jsou staré snímky hollywoodských hvězd prohnané filtry, které už tak nádherným ženám vytvoří genericky perfektní „instagramové rysy“. Účty jako @goddess.women nebo @dirtybabiez se hemží fotkami upravených nádherných žen s jiskřícíma očima a perfektními křivkami.
Navrch jsou k dispozici snímky „stárnutí“ těchto celebrit, kdy jejich fotky vypadají s věkem jen dokonaleji. Účet @goddess.women s 620 tisíci sledujícími navíc ve svém biu nabízí sledujícím možnost poslat vlastní fotku, kterou za peníze vylepší.
Ženy jsou tak vystavené neustálému tlaku a zároveň dvěma hlavním proudům, jak nahlížet na své tělo. „Málo na sobě makáte,“ zaznívá z jednoho směru, zatímco druhý je přesvědčuje, že je zapotřebí přijmout své tělo s láskou a pokorou a neřešit nedokonalosti a přebytečná kila. Plus size modelky na snímcích naznačují, jak skvěle se cítí ve své (nedokonalé) kůži, a pokud to tak jiné ženy nemají, je s nimi něco špatně.
Chci svoje krásnější já
Autoři výzkumu z roku 2018 uvedli, že se nemálo plastických chirurgů setkalo s pacienty, kteří žádali o proměnu podle své vlastní fotky upravené filtry. Tento jev byl později popsán jako „snapchatová dysforie“ a popisuje stav, kdy lidé touží vypadat jako filtrovaná verze sebe sama.
Jedním z příčin touhy po dokonalosti může být fakt, že sociální média se stávají živnou půdou pro kyberšikanu. Lidé jsou na nich napadáni kvůli konfekční velikosti, tvaru těla nebo celkovému vzhledu, což může mít destrukční vliv na sebevědomí uživatelů.
Průzkum z roku 2018 například zjistil, že 59 procent amerických dospívajících zažilo kyberšikanu osobně, zatímco jiný výzkum potvrdil, že ženy vystavené obrázkům hubených modelek a celebrit podléhají častěji nespokojenosti se svým tělem.
Vytesané čelisti, našpulené rty, oči lovce. Mužný trend válcuje teenagery |
Zatímco Instagram byl původně zacílen na sdílení mezi přáteli, lidé podle výzkumů nejčastěji sledují účty celebrit. Uživatelé mají pocit, že jsou celebritám, které se na síti zdánlivě prezentují jako obyčejní lidé, blíž.
Kombinace obrázků celebrit s přáteli v hlavním feedu přitom může vzbuzovat pocit, že uživatelé budou vnímat celebrity více jako sobě rovné a budou se s nimi poměřovat.
V květnu 2016 byly 8 z 10 nejvíce sledovaných celebrit hubené, vysportované a atraktivní ženy, zatímco zbývající dvě příčky obsadili Cristiano Ronaldo a Justin Bieber – oba štíhlí a atraktivní.
Nezdá se, že by v dohledné době měla v oslavách perfekcionismu nastat na sociálních sítích změna. Otázkou zůstává, jak s dennodenní masáží zdánlivou dokonalostí naloží běžní uživatelé.