Sharon Stoneová - Sharon Stoneová v Karlových Varech | foto: Dan Materna, MF DNES

O barvách, hvězdách a pokloně největší

Pamatujete si z předlistopadových obchodů tu nesmrtelnou reklamu? "Příroda má tolik barev, proč by vaše vlasy měly mít jen tu jednu jedinou?" Světová kinematografie má těch barev tolik, že nemá smysl je reklamně zužovat.

Každoročně je nabízí i karlovarský festival, na jehož vlastní barvy se zaměřme právě teď.

Tou nejzřetelnější a mediálně nejvděčnější je ta hvězdná. Nejtypičtější případ - Sharon Stoneová. Žádná tiskovka. Hvězdná čtvrthodinka na vnějším červeném koberci, druhá na vnitřním a třetí (předem neočekávaná) na pódiu Velkého sálu Thermalu. Nevadí, že nedošlo na tlumočení jejího vystoupení.

V souvislosti s nepřekládáním ani připojených Jarmuschových Zlomených květin spíše případné. Asi už nikdy nedostanu příležitost vidět na vlastní oči tuto oslnivou herečku s osudem.

Jenže já dal v "nafukovacím" kině přednost sledování brilantně natočeného maďarského Člověka bez osudu. Že jsem vlastní osud zřejmě vědomě prošvihl, jsem poznal až v okamžiku, kdy můj oblíbený kanadský režisér Atom Egoyan (poprvé, narozdíl od svých filmů, osobně přítomný na festivalu) začal v poststoneovském sále o půlhodinu později, než bylo naplánováno.

Ale právě jeho slova jako by vystihovala tu druhou barvu festivalu. Mluvil o uvedení svého filmu na festivalu v Cannes (všeobecně považován za nejprestižnější světovou filmovou událost): "V sále seděli jenom novináři a lidé z filmového průmyslu. A teď, půl hodiny před půlnocí, nevěřím vlastním očím, když vstupuji do sálu plného normálních diváků, kteří chtějí vidět můj film." Myslím, že větší poklonu už letos festival nedostane.