RECENZE: Nebe mlčí, doly bdí. Hladová země jde až za hranici kýče

  10:59aktualizováno  10:59
Novodobý mýtus o městě, které se chtělo odrazit ode dna, a tak vyrvalo své bohatství z břicha samotné země. Poeticky zní úvod nové hry Davida Košťáka, kterou v pražském Švandově divadle zrežíroval Štěpán Pácl.

Bohdana Pavlíková a Petr Buchta v kusu Hladová země | foto: Michal Hančovský

Mladý, avšak už docela úspěšný autor v ní básnivým jazykem načrtl podobenství o městě, které si s vidinou zisku dobrovolně podkopává půdu pod nohama. Důlní motiv zde slouží jako metafora naší krátkozrakosti, s jakou přistupujeme k prostředí kolem nás.

Zavedený režisér Štěpán Pácl, který v minulosti působil i jako kmenový člen Národního divadla, pojal Košťákovu hru hodně komorně – množství postav a jejich dialogů se v podstatě jen přelívá mezi velkým stolem (náznak místní hospody) a asi dvěma místy na jevišti, jež suplují všechno ostatní mimohospodské dění. 

Fotogalerie

Květináče s bodláky i motiv horniny na pozadí tak nějak evokují studiovou estetiku televizních seriálů přelomu osmdesátých a devadesátých let. Právě takové civilní podání se však vysloveně tříská s Košťákovými vzletnými metaforami. Třeba té o ptácích, kteří z krajiny dávno odletěli. 

Někde se ve slovech jde dokonce trochu až za hranici kýče. „Nebe mlčí, ale země nám stále mluví pod nohama,“ zaslechne divák. „Doly bdí, abychom mohli klidně usínat,“ zní zase jinde. 

Hladová země je drama, ve kterém je tak nějak od začátku jasné, že nedopadne dobře. Naznačují to i herci, kteří místy své výkony příliš brzy přepalují do velkých dramatických poloh, a Páclova inscenace tak nemá kam gradovat.

Hladová země

Švandovo divadlo

premiéra 2. března 2019

režie: Štěpán Pácl

hrají: Andrea Buršová, David Punčochář, Tomáš Petřík, Denisa Barešová / Martina Krátká, Luboš Veselý, Marie Štípková, Bohdana Pavlíková, Petr Buchta, Filip Březina, Samuel Toman

Hodnocení­: 50 %

Novinka divadla zapadá do linie původních současných dramat, kterou zde dlouhé roky vedl umělecký šéf Dodo Gombár. Linie to byla úspěšná, ovšem sám režisér cítil, že se časem vyčerpala a inscenace se začaly podobat jedna druhé. Hladová země však z tohoto kruhu nevykročila; možná by jí bylo lépe v komorním prostoru o patro níž.

Jakým směrem by se mohla vydat dramaturgie smíchovské scény, zde ostatně naznačil Martin Františák v povedené inscenaci Úklady a láska. A právě jeho nástup na pozici uměleckého šéfa dává naději, že zde bude takových Hladových zemí ubývat.


Nejčtenější

Přetočte poslední řadu Hry o trůny, žádají v petici statisíce fanoušků

Záběr z předposledního dílu seriálu Hra o trůny

Více než sedm set tisíc lidí z celého světa už podepsalo petici, která žádá producenty seriálu Hra o trůny, aby právě...

POSLEDNÍ DOJMY: Seriál Hra o trůny skončil. Jak, to už není důležité

Z finále seriálu Hra o trůny

Představa, že ve stejném okamžiku miliony lidí na celé světě zklamaně vyhrkly: „A to má být všechno?!“, je svým...

GLOSA: Leoš Mareš na koncert v O2 areně přivedl i Freddieho Mercuryho

Leoš Mareš 16. května 2019 v pražské O2 areně

Po roce je Leoš Mareš opět v O2 areně. Ve čtvrtek v Praze absolvoval první ze série tří koncertů. Měl vyprodáno a...

Eurovizi vyhrál favorizovaný Nizozemec, Lake Malawi skončili jedenáctí

Duncan Laurence z Nizozemska ve finále Eurovize 2019.

Příští ročník Eurovize se díky vítězství Duncana Laurence bude konat v Nizozemsku. Česká kapela Lake Malawi si vedla...

GLOSA: Madonna v Eurovizi? Naživo dost ostuda, ze záznamu úplný výsměch

Madonna jako host na finále Eurovize 2019 v Tel Avivu

Ještě několik dní před vysíláním sobotního finále letošní Eurovize nebylo jisté, zda americká zpěvačka Madonna v Tel...

Další z rubriky

Někde tu jsi a potutelně se usmíváš. Národní se loučilo s Postráneckým

Národní divadlo se rozloučilo se zesnulým Václavem Postráneckým (15. května...

V Národním divadle se veřejnost i přátelé naposledy poklonili herci Václavu Postráneckému. Své slovo herci a kolegovi,...

Pohádka pro dospělé nabídne ňadra na scéně. Princ se vydává za pomeranči

Záběr z inscenace opery Láska ke třem pomerančům

Stranou zájmu zdejších dramaturgů dlouhá léta zůstávala opera Láska ke třem pomerančům od Sergeje Prokofjeva. Přitom...

Už i pro klasika Moliera jsme objevili sociální sítě, hlásí Winterová

Kateřina Winterová v novém nastudování Misantropa

„O marnění času banalitami a o lidech, kteří žijí ve své sociální a intelektuální bublině,“ popisuje Kateřina Winterová...

Najdete na iDNES.cz