The Settlers - série strategií od Blue Byte

  12:00aktualizováno  12:28
Blue Byte je německý tým známý především RPG hrou Albion, strategiemi Battle Isle, ale také sérií ekonomických strategií The Settlers, která měla už dvě pokračování, několik datadisků a je připravován i čtvrtý díl. O tom, že tento fakt už něco v herním světě znamená, se dnes dočtete u nás na BonusWebu!
Settlers

Je všeobecně známo, že německá firma Blue Byte nevyrobila příliš mnoho vyloženě špatných her. Pokud zašátráte hlouběji do vaší paměti, někdy na začátek devadesátých let, jistě zde naleznete titul s názvem "History Line 1914 - 1918". V době, kdy všichni sahali po tématech druhé světové války, Blue Byte se soustředil na dřívější historické události a to se mu vyplatilo. Snad každý z vás bude určitě znáte sérii tahových strategií Battle Isle, jejíž čtvrtý díl se chystá ve spolupráci se slovenským týmem Cauldron, který má na svém kontě víceméně úspěšný Spellcross. Další tituly Blue Bytu byly spíše akčního (Dr. Drago) nebo sportovního ražení (různé tenisové hry nepříliš vysoké kvality), anebo také adventury (ESC from F5) či RPG (Albion). Jak ale vidíte, německý tým spíše kraluje na poli strategií, a proto nebude překvapením, že jejich vůbec nejúspěšnější sérií her jsou Settleři - osadníci.

Zatímco se ostatní týmy snažily kopírovat Dunu nebo Warcraft, Settleři šli v žánru realtimeových strategií o něco dále. Na prvním místě zde nebyl boj, ale výroba statků. Ve hře jste museli vytvořit dokonale se doplňující infrastrukturu řemesel, kdy by bez chybějícího článku soustavy "něco neklapalo". Jednoduchým dopracováním se v koncepci - získat jídlo, nakrmit jím horníky v dolech, jejich rudy zpracovat v "továrnách" a výsledky tohoto postupu - zbraně a zlato, doručit vojákům a ti mohli vyrazit do boje proti nepříteli. Tam, kde se ostatní strategie soustředily výhradně na taktiku ("nějakým způsobem" vyrobit zbraně, vycvičit vojáky, zkonstruovat bojová vozidla a ty pak takticky posílat na určená místa boje), se Settleři více soustředili na samotnou výrobu - boj a taktika zde byly až na druhém místě nebo lépe řečeno tvořily až finálovou fázi. V "pravých" realtimeovkách šlo také především o zničení nepřátelské základny a tím bylo zajištěno dobytí území a vítězství v úrovni, zatímco v Settlerech jste kolonizovali území postupně - drobným Settlersrozšiřováním teritoria pomocí vojenských staveb, a porážka nepřítele přicházela v úvahu až při téměř těsném přiblížení těchto dvou území. Samozřejmě v době vydání nešlo o nic nového - cituji Lukáš Hoyera ze Score č.3: "...hra Settlers vypadá tak trochu jako Populous a hraje se jako Sim City..., ... hry mají spoustu společných rysů, ale přestože nejde o nic nového, neubírá to Settlers na hratelnosti." Svým osobitým zpracováním byla ale koncepce settlerovských her nepřekonatelná a určitě inspirovala mnoho dalších her, ať už klonů (Knights and Merchants: Rytíři a kupci) nebo jiných výborných her, které tohoto nápadu využily (série Age of Empires).

Určitě bych se ještě měl vrátit ke geniálnímu systému fungující ekonomické infrastruktury... Zisk jídla bylo možno provádět několika způsoby... Přímo, kdy rybář nebo lovec byly prvotními tvůrci potravy, nebo nepřímo, kdy pekař nebo řezník pomocí jinde zpracovaných surovin (obilí - mouka / obilí - prasata) vytvořili pochoutku, která se posléze dopravila horníkům do dolů, v nichž se těžily různé druhy rud (zlato, železo, kámen, uhlí). Kombinací určitých komodit (zlato, uhlí) pak docházelo k vytvoření finálního produktu (zlaté mince) ve specifických budovách. Na konci tohoto řetězce pak byli vojáci, kterým byly dopravovány zbraně a zlaté mince, o tom všem bylo celé snažení. Zvláštní členění pak má samotná výstavba domků - lesník vysadí stromky, které dřevorubec pokácí a pila je pak zpracuje na fošny. Dalším nutným stavebním materiálem byl kámen, který těžil buď horník v dole nebo přímo kameník z okolních skal. Určitě jsem nezmínil všechny prvky, no ale to jen proto, že se liší díl od dílu...

The Settlers. První díl vyšel na konci roku 1993 nejprve na Amigu, později také na dnes u nás nejrozšířenější platformu - PC, v USA ovšem pod názvem Serf City: Life is Feudal (Město nevolníků: feudální život) a v Německu jako Die Siedler. Zvláště na PC byla hra velmi zajímavá, protože přinesla na tu dobu nevídanou možnost přepnutí do SVGA rozlišení 640x480. Ale ani na Amize nebyl o ni malý zájem - co si pamatuji, tak každý hrál Settlery. Původní Settlers tedy vycházeli ze systému najít vhodné území, postavit hrad a dát se do práce (podle koncepce, kterou jsem podrobněji popsal v minulém odstavci). Obzvláště krkolomné mi přišlo spojování budov cestami, které jste museli sami klikáním myši stavět (a dbát přitom ohled na sklon území, aby se po ní nevolníci nepohybovali příliš pomalu). Samozřejmě už tehdy byly přítomné grafy, abyste si kontrolovali výkonnost vaší ekonomiky oproti soupeřově. Mohli jste nastavovat priority dopravy zboží, možnosti útoku podle vzdálenosti území a už v tomto raném díle byly přítomny poštovní zprávy, které vám oznamovaly důležité novinky jako např. "Našli jsme uhlí", "Důl je vytěžený" nebo "Získal jste území". Koho přestalo bavit hrát proti počítači v jednotlivých úrovních v rámci kampaně, byla zde velice zajímavá možnost, která vyvstala pro vašeho kamaráda, jenž si tak Settlers mohl zahrát proti vám - jednoduše se přepůlila obrazovka (jakýsi pra-split screen) a kolega pak ovládal druhou myší nebo nepohodlně joystickem celou hru. Zde už byla téměř nutná SVGA (v PC verzi), abyste měli aspoň trochu přehled o tom, co se děje, což bylo ale na druhou stranu velmi náročné, protože s plynulostí měly problémy i tehdejší počítače třídy 486. Na Amize navíc hrála pěkná hudba v MODech, které jistě znáte někteří i dnes (je to dokonce jedna či dvě stopy na CD druhého dílu) - tuším, že na PC to byly pouhé MIDI skladby.

The Settlers II: Veni, Vidi, Vici. Po více než dvou letech (v létě 1996) vydal Blue Byte druhý díl, tentokrát už jen na PC a pod původním názvem "Settlers". Kolem vydání se vytvořil neuvěřitelný hype, kdy se v Anglii několik měsíců před zveřejněním "dvojky" držel na špici žebříčku budget her díl první. Všichni se už ohromně těšili, a také bylo na co. Revoluční bylo zpracování, co se týče například rozlišení (od klasického 640x480 až po ta na tehdejší dobu nejvyšší - 1024x768), hudby (stopy na CD, ovšem myslím si, že byly pouze převedené MIDy přehrané přes tehdejší špičku AWE32), grafiky (vše bylo detailní a barevné, vtipné animace otroků, možnost zobrazení okna s určitým settlerem nebo situací, které jste mohli při hraní sledovat)... V určitých rozměrech doznala změny i herní koncepce. Když jsem si u "jedničky" stěžoval na podivné stavění cest, zde už stačilo ukázat odkud kam a cesta byla automaticky dostavěna. Ale nejen tyto drobnosti, ale také nové typy staveb, jako např. přístavy s loděmi a především promyšlené kampaně a různé rasy. Většinou jste hráli za Římany (odtud podtitul "Veni, Vidi, Vici"), ale mohli jste zkusit také cestu za africké kmeny nebo Japonce apod. Samozřejmě nebyl opomenut multiplayer a osvědčený split screen, tentokrát ale výhradně za pomocí druhé myši. Hodnocení "9/10" Jana Eislera ve Score č.30 jistě není nadhodnocené. Další zajímavostí je, že hra vyšla i na platformu Mac.

Settlers

The Settlers II: Mission CD. Neoriginální název originálního datadisku sice v první půlce roku 1997 nepřinesl nové budovy, zbraně, jednotky a podobně, ale jen další mapy a názvy. Ani to neubralo na hratelnosti a kdo si Settlery 2 zamiloval, mohl s nimi strávit další chvíle, např. díky bonusovém editoru misí. Tato data pak vyšla spolu s původní "dvojkou" pod názvem The Settlers II Gold.

The Settlers III. Třetí díl to neměl příliš lehké. Vyšel totiž v době vynikajících her - na sklonku roku 1998 totiž vyšly takové tituly jako Populous: The Beginning, Sin, Tomb Raider III nebo třeba Half-Life. Ale i přesto si titul vedl velmi dobře. Grafika byla opět úžasná a ještě barevnější a animovanější, hra se pak více soustředila na expanzi a na změnu v bojovém systému (více akce). Pryč byly ty časy, kdy Settleři mohli chodit jen po cestičkách. Spoustu nových budov a více "user-friendly" ovládání určitě také nejsou zanedbatelné faktory. Rok a půl je sice dlouhá doba, ale i dnes se mohou Settlers 3 změřit se současnými tituly. Také proto vyšly datadisky, které přidaly další rasy, budovy, mise apod. Ještě mohu připomenout, že Ice sáhl i u třetího dílu k hodnocení 9/10 (Score 60), a opět právem.

The Settlers, ať už třeba jako "Serf City" nebo "Die Siedler", jsou právem řazeni do herní klasiky. Němečtí Blue Byte dokázali vytvořit fenomén, který znají téměř všichni zkušení počítačoví hráči. Nezbývá nic jiného, než se těšit na další pokračování - The Settlers IV!

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Streamerka Amouranth se vrací na Twitch, bohatší o 38 milionů dolarů

Populární streamerka Kaitlyn „Amouranth“ Siragusa se po dvou letech streamování na platformě Kick vrací na Twitch.

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

Streamerka Amouranth se vrací na Twitch, bohatší o 38 milionů dolarů

Populární streamerka Kaitlyn „Amouranth“ Siragusa se po dvou letech streamování na platformě Kick vrací na Twitch.

20. června 2025  11:40 31

Elden Ring Nightreign

vydáno 20. června 2025  9:44

Jako z akčního filmu. Z kamionu ukradli herní konzole za desítky milionů

Zřejmě organizovaná skupina odcizila z kamionu skoro tři tisíce kusů herní konzole Nintendo Switch 2 převážených v paletách. Škoda přesahuje milion dolarů, lupiče se zatím nepovedlo dopadnout.

20. června 2025 0

Vyřešte vraždu, analyzujte důkazy. Povedená detektivka je dočasně zdarma

Povedená, necelý rok stará detektivka The Operator je dočasně zdarma. Hráč v roli operátora pomáhá kolegům analyzovat důkazy a řešit rozmanité případy.

20. června 2025 1

Očekávanou 3D hopsačku Donkey Kong Bananza si rázem všichni zamilovali

Nová konzole Switch 2 je venku zhruba dva týdny a Nintendo už nám detailně představuje další očekávanou pecku - 3D hopsačku Donkey Kong Bananza.

19. června 2025  10:08 0

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 8

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 2

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 2

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.